Szerintem Jancsó legfőbb művészi célja az volt,hogy kellemesen éljen és jóléreze magát.

"Az irodalom célja a kellemes sörözés."

/Szív Ernő -amikor még nem fájt a mája a sörözéstől/

Jancsó művészetének megvan a helye a filmbuzulásomban. Általában a buzik életében mindig van valaki konkrét, aki a buzulásba bevezette. Neil Patrick Harris is beh kedvesen emlékszik beavatójára. Nálam "az első" ötéves koromban volt,egy szovjet film,moziban, a mozi szaga, mint aztán majd a pináé, azonnal elveszejtett magába, elveszett kisfiú, akinek van egy felfújható léggömb-földgömbje és a szocialistaa brigádok,a dolgozótömegek derék tagjaikézről-kézre adják,amíg jóvége nemlesz.Még nem sikerült erre a filmre rátalálnom .ru szűrés alatt sem.

Nem fogok most neveket írni... De azok a filmrendezők,akik fontosak a számomra...
Olyanok ,mint az Andrej Rubljovban a harangöntőinas.

Jancsó meg olyan,mint a jólképzett marketinges,aki tudja, hogy kell viselkedni és mikor mit mondani, Megtalálja a számítását és esténként beletörli a reves kaszáját a lobogókba, amikkel házal. De másnapaztán azokat a lobogókat is eladja szépen. Tevékenysége közben nempiszkolja úgy be magát,mint a harangöntőinas.

Jancsó úgy halt meg,mint Ilonkabácsi  ,az elsőesztétika tanárom fog,akinek az utolsó pár gyereknemzedék,akiket tanított a Pedofil becenevet adta. Néha egy-egy szülő,ritkán,inkább csak a cigányasszonyok,megmondta Ilonka bácsinak,de rosszul mondta meg. nűveletlenül,helytelen magyarsággal,súlyos tájszólásban, és nem azt vágta Ilonka bácsi csizmatalpból cserzett fog-és körömálló  arcbőrébe,ami csak icipicit is megszottyantotta volna Ilonka bácsi töretlen életkedvét és permanens vidámságát a lendületével. Jancsó kapott rossz kritikákat is,de azok a rossz kritikák nemigazi kritikák voltak,  csak rosszindulatú (többnyire irigységből, valamilyen frusztrációból adódó) frecsegések. Egy igazi művész a jó kritikákat megköszöni és felhasználja,a rosszakon meg mosolyog  vagy arra sem fárad. Jancsó, ha valaki felkéri, hogy írjon magáról velejét ismegrázótényleg kritikát a Filmvilág-ba Schleiff Aranka álnéven,biztos, hogy megírja. De ez az ötlet senkineksemjutott az eszébe. Ilonkabácsi aktív életében 2 Ft-ért a tacskókutyáját megbaszta volna,de mai 10millióért sem lenne képes az Egy pedofilemlékiratai c. életrajzi besztszellerét tabletbe mondani,mert Ilonkabácsi önhazug és szelektív emlékezetű ember.

 

 Jancsó Miklós nagy filmművész volt,de ez a portfóliójának a szélein,a recepciójában a margón vagy lábjegyzet szerűen tárgyalt filmjeiből derülhet ki.

 

"Miki bácsi mindig is szakmai etalon volt számomra, kijelölte az én életutamat is" - mondta Mundruczó Kornél.Felidézte, hogy Jancsó Miklóst szakmai tisztesség jellemezte, a mindenkori alkotói szabadságot helyezte a pénzcsinálás elé. És ez tökreigaz, Jancsó nem csinálta a pénzt, hanem égette,mint egy báró Csekonics.

Az...ami művészinek tetszik  Jancsó nagyfilmjeiben,volt szükséges a pénz összeszerzéséhez,a szocializmusban megnézték,mikre adják ki az extrapénzeket. Annak idején általában egy Jancsó film költségvetéséből 10 jobbat és értékesebbet meg időtállóbbat lehetett forgatni.

Nem fogom a címét kiadni, de volt Jancsónak egy filmje,amit a pornográfia vádjával illettek-kb Cicciolina feljövetelének az idejében már. Nos,a pornográfia nagyon egyszerű , szigorú,kánonokhoz kötött rendíthetetlenül ókonzervatív dolog, Jancsó filmjében úgy a fasz,a fasz szopkodása vagy a sperma nemjelenik meg,mintOshimaérzékek birodalmában, csak Oshima megoldotta úgy, hogy az ítészek becsukni sem voltak képesek a szájukat, nemhogy hamisan vádolni, Jancsó viszont öncélú és vágykiélő,   bár fasz úgy vagy sperma nem látható,mint Oshimánál ,ugyan a vád alól  valami 1000 kéziratoldalnyi recepciós szöveg menti föl.

Kádárnak volt egy olyan házimozija,mint a hollywoodi sztároknak a sajátfilmjeik mindenesti megnézésére és ő abban az őtérdeklő, valamit a fontosabb filmeket megnézte. Tippelek,de szerintem biztosan voltak előadóművészek is,akik a szűk kör előtt,Mari néni,János bácsi és a háztartási alkalmazottak,felléptek.

Hogy fogalmazzam...Jancsó mondanivalói...úgy...oda vannak lazán rajzszögezve,mint minden más. Nem tudok belemenni az időbe.. werkfilmeket látok,amikben a kamera nem fordult a Kameramögötti cikkelybe.

Kétféle rendező van:Ez szerencsés eset és példa a netokráciában:Ha valami nemtöbb a kettőnél:

-az egyik rendező nem foglalkozika színészeklelkivilágávalés a frizuráikat korhűvé alakíttatja

-a másikfajta rendezőt , szarva akár annak az OScar-díjaira is, nem engedi a színész a frizurájához nyúlni,a Római  Korban Elvis-kacsafrizurája van a császárnak és Claudia Cardinale dauerja a Saloon kurvájának a Calábria-i "Wadnyugaton" . Ez elmehet egészen a statisztákig, bitliszfrizurás sápadtarcú kutya hulláját vonszolják a kutya komancsok a fénylő műbőr mellényeikben. A bicepszek valódiak,mert vagon-és kamion rakással kezdték az ipart Reggio'ban.

 

Jancsó Miklós az utóbbiak közétartozott, a középmezőnybe.

mikibavososcimkeslevismnderekszijjal.jpg

A nagy színészeknek van egy súlyos titka:Kitűnöen fel képesek olvasni bármely szöveget, átéléssel,rezonáltatjáka mellkasukban meg ahol kell,azt a pompás hangjukat, ott zokog a közönség,ahol gondolta a szöveg írója,hogy zokognia kell...de közben a színész fejben máshol jár és nemis figyel,mint egyláncos csörlőben a lánc,az egyik oldalon megy be,a másikon jön kifelé,semmit nem fog fel belőle. A végén egy kicsit megfürdika tapsban és tolja tovább.

Így vannak Jancsó színészei is,mert senki nem tudta és senkit nem is érdekelt,hogy mi lesz abból a monumentális nagy... kavarodásból, állj,instrukciók és tessék,instrukciók. Majd a stúdióban utószinkronnal megoldjuk. Rohannak a statiszták, szovjet kiskatonák és olvasom a tekintetükből, hogy "Nemsoká úgy bebaszunk, beszarásig!"

Más.

Van Dayka Margitnak egy fiktív naplója,amit az egyik rajongója írt meg helyette és abban egy megtörtént eset, Huszárik Szindbádjából a leveses, velőscsontos jelenetet megnézették egy séffel .Hátradőlt és leszólóan , tokáját a nyakára szorítva le mondta: csudálkozik , hogy egy Gundel unoka még azt sem tudja, hogyan kell a velőt kiütni a csontból.

Huszárik,mint az idültalkoholisták,sírós voltmár ekkoriban,mindenen sírni tudott,Latinovics óóóóriási alakításán.

És óriásit alakított Latinovits,mert még amit nem tudott vagy nem jól intsruáltak neki, azt is zseniálisan oldotta meg,soha nem esznek így ki velőt,de ehetnének s így el tudjuk hinni.

Jancsót képtelenség elhinni és az ember elkeseredik, hogy egy különben mimindenre is képes művész az amúgy minindenre képes operatőrökkel és színészekkel,egy ekkora apparátus,ilyen kurva-kurva-kurvasok pénz,minden együtt és... a történelem hamisítvány,a nagyszerűszínészekígy ripacsok..ismétlem,a díszlet kb Szinetár Rózsa Sándorának a színvonala... Annyi, hogy a felvételek nemannyira gyalázatosan műfényesek,mint Szinetárnál,aki még az is képtelen észrevenni a rendezői székéből, hogy Juliska homlokán a zsírbanfénylenek a lámpák külön.

Az idő könyörtelen: A művit,a ripacsot,a szélhámoskodást,a tákolmány eszkábát,amit azzal basznak oda, vakújjon a paraszt:nemviszi magával,hanem jól otthagyja,mint az Orion úrhajót, a nyugat-német spacefantasy-t .. van egy korszaka az embernek,amikor kisiskolás és beveszi vagy már felsőtagozatos,amikor én Jancsót bevettem,de aztán felnő és amikor már lát igazifilmeket is, Jancsót nem káőes,bár akarja...nem jön át...ott marad, ismétlem:egy werkfilmetlát... Érzi a szivarföstöt.

 

Epilógus: Megkérdeztem Ilonkabácsit, hogy valaha az életben bárki is... elkapta-e egy fordulóra...s míg abban a fordulóban a körív a 180 fokot leírta,mondott-e valamit neki,ami talált,ami metsző volt, amiután elgondolkodott.

"A feleségem  számít?" - kérdezte gyanakodva Ilonkabácsi.Sanyinéni,a felesége ugyanis annál valódibb történeteket is tudott,mint azok a tanulók,akikaPedofilbecenevet adták Ilonkabácsinak pályaíve arany alkonyán.

"Nem,Sanyinéni nemszámít!" - Mert Sanyinéni tényleg nem számít,  ugyanis Sanyinéni fiatal barátnője felsőtagozatos kisfiúkat mogyorózotta tornaöltözőben.

"Akkor nem.nem volt ilyen. Mert?" -És Ilonkabácsi rámnézett,kihívóan,hogy ki vagyokén,aki az első lehetne.

"Sanyinénivel kazalszám kaptuk a csokrokat. Minden szülőtől,kivétel nélkül. É ma is nagy tisztelettelés bárki volt diákom, egy sincsen,aki nem, nagyon messziről,előre köszön."

 

slight return:Szerintem jól  van ez így,Miki bá nyugodjon, mert megérdemli és már úgyis mindegy, nem születikmár 100ember,aki rendesen bele fog nézni a filmjeibe,Ilonkabácsi is jól van így, ahogy,mindenki előtt ott a fejszenyél mintának,hogy faragjon magának,előttem is ott volt és mégsem faragtam meg.Minden élet annyit ér,amilyen az azt az életetmegélőutolsó 2-3perce, ennek Ilonkabácsi meg én is még előtte vagyunk,Miki bá'nakmeg nagyon remélem,hogy jóltelt,ámen.

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr4916191818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alfőmérnök 2020.09.06. 08:19:45

„Pénteken Larával és Araikkal a Dóm Kinóban voltunk és láttunk másfél Jancsó M.-filmet: a Magyar rapszódiát és az Allegro barbarót. Nem néztük végig, otthagytuk: borzalmas, ízléstelen, mesterkélt, fontoskodó. Tehetségtelen és vulgáris. Paradzsanov eszeveszett, tehetségtelen epigonja.“
ANDREJ TARKOVSZKIJ
Napló

Alfőmérnök 2020.09.07. 22:33:11

@Frick László Intézet: Nincs mit.
Abban mondjuk igaza van Deák-Sárosinak, hogy a filmtörténészek egy részének van miért szégyellniük magukat.
Elnézést kéne, hogy kérjenek.
filmekrolegyenesen.blogstar.hu/2019/01/14/nyilt-level-gelencser-gabor-filmtortenesznek-az-elte-docensenek/67606/

Frick László Intézet 2020.09.08. 07:42:45

@Alfőmérnök: Jancsónakmegvoltamaga haszna.Számomra az, hogy ugyan nemértettem és főleg sznobságból álltamki, dacból,mellette és védelmeztem vitákban,de ezekaviták hozzájárultak a fejlődésemhez.

Másrészt nemannyi a baj Jancsóvalhogyalegtöbb filmje milyen.Jancsó valóban értetta filmművészethez és fontosakat is csinált,deplánepedig tanított.Lehetett tőle tanulni. Azt mondom,hogy az a tanítása is hasznos,miszerint aművész csak nyugodtan haszálja ki azt,amit csak kihasználhat,hiszen tényleg,az élet célja az, hogy az ember kellemesen érezze magát.

Hernádi Gyulanagyon jóljárt Jancsó barátságával.Ennyire közepesíró..ritkán kapottKossuth -díjat.Lényegében politikailag megfelelt.Holvolt valaha is Csurka IStvánéhoz a tehetsége.. CSurka is elégjólérezte magát,de Hernádi összemérhetetlenültehetségtelenebben még Csurkánál is jobban érezte magát éskb ugyanazon jövedelmi viszonyokban.

Hernádit meg sem fogja ráadásul említeni az irodalomtörténet soha,tehát hagyják békében nyugodni.

Nekem semmi bajomMiki bácsival,megérdemelte,amit kapott,jól tette,ilyen alkat volt, hogy képes voltmegtenni,amit megtett, hát jól tette.

Én nem tudtam volna megtenni, tehát nincsen mit irigyeljek Miki bácsitól.

Serény Vélemény 2020.09.08. 08:49:49

@Frick László Intézet: Van egy volt homokos, volt színész haverom. Ő mondta egyszer, hogy a legtöbbek (legtöbb magyar rendező) által szidott amerikai rendezők tulajdonképpen zsenik, és nagyjából senki nem tudna olyan filmet rendezni, mint azok közül egy.
Na most neki volt egy olyan kiállása, hogy fölment a színpadra, elkezdett beszélni, és
1) lehetett hallani,
2) lehetett tudni, hogy van _valaki_ a színpadon, és éppen mond valamit.
Meg mondott valamit valami forgatásról meg az azt követő orgiákról, de arra egyrészt nem pontosan emlékszem, másrészt meg nem dicsekvésképpen mondta...

Serény Vélemény 2020.09.08. 08:55:23

@Alfőmérnök: Megnéztem ennek a Napszállta c. filmjének trélerét, hát.
Akkoriban a nők nem így néztek ki, (fehérek voltak, mint a fal), nem voltak emancipálódva, a trógerok nem így viselkedtek az urinőkkel, a társadalmi osztályok között és bennük is _rend_ volt. Valszeg elég álságos és hazug, de rend. Mindenesetre majd megnézem a filmet.

Frick László Intézet 2020.09.09. 06:43:11

@Serény Vélemény: Ezt ünneplem Taratino-ban.

A filmművészet ottkezdődik:Összeszedni a filmre a pénzt.
Vannak az USÁ-ban színészek,akikplazzal támogatják a Sundance Isntitute fiatal tanulóit, hogy valami trükk segítségével, hogy ne bassza meg őket a színész szakszervezet,de valójában éstitokban ingyen vállalnak egy szerepet.
Amásik:ezek a nagy művészek,színészek dobják össze apénzt.

Egy ilyen filmköltségvetése 10-12millióUSD. teljesen jó,normális,nézhető ésművészi a film,semmi baj vele. Némelyiknek időnként megnézema Box Office-ét és pl kiderül, hogy mára,11év után majdnem 5 millió USD-t hozott a film.

Tarantino filmjei relatíve nemnagy költségvetésűek,látszik az, hogy nem tombolva lgeti elapénz a forgatásürügyén.Azt látom, hogy a filjei fiskálisan összefogottak,rendbeszedettek.

Itt kellmegjegyeznem, hogy amerikában vannakproduceri filmek, amiket IGAZÁBÓLaproducerek rendeznek és ezekben a rendezőamajom a szócsővel,aki a fasztoldalékuk.Elvan ott,dirigál..az instrukcióikalapján,plkedvenc srozatomban az a vezetőszínészek prémiuma, hogy egy-egy epzódban rendezőset játszhatnak és ezértmégpénzt is kapnak. Deez nemjelenti azt, hogy ez a "director"-ság a portfóliójukban annyira komoly lenne,hogy cézárok erre megbíznák őket rendezéssel.

Frick László Intézet 2020.09.09. 06:55:40

@Serény Vélemény: @Alfőmérnök:
A Napsszálta c "film" jutalomjáték apu ízléseszerint.Számomra teljesen hiteltelen a film,abban igazatok van,hogy a tárgyakon kívül szinte minden hiteltelen a filmben...ez egy "műűűűűvészfilm" amiben az alkotók..ésapu... jólérzik magukat,elsősorban ez a célja a filmnek,imígyen egy kicsit "jancsós" lett.

Nagyon fonos a nőalak,akibőlabban a korban...mutatóban semvolt. Ez a korszaka 44444 New Yorki Varrónőkora,KésőJánosné Fáni kora,Rezeda Kázmér szép életének az utolsó utáni két éve.

Semmi baj a Napszálltával, ha az ember nemolvasta Adyösszes prózájátmeg a levelezését négyszer,életenégy korszaakában,hétéventeKrúdyéletműve lényegi részeit,és nem nézett meg a FORTEPAN.HU-n1902-és 1962között 237801 képet. Töbet nem is egyszer és nemis egypercig.

Kúrdy egyik mnódszere a padlásjárás voltilletve bazilikákés székesegyházak..ezt alulrólnemlátni,defent a boltok alatt 30-60 cmszélesperemek vannak,ahováapor centimétereben mérhetően 4-7 cm-es rétegekben rakódott le.
Én egy olyan templomkarzatán jártamfönt,ahol 1844 volt, a régi templompadjai szanaszét hajigálva,festett fapadok. Még lábnyom is volt 1873-ból.

Tehát azok akisfiúkmeg kislányok,akikneknincsenekilyen szenvedélyei,mint Krúdynakvolt vagy nekem van

Pl egy patikában megengedték nekem,hogy négykézláb bemásszak kabútorokba és pl a titkos fiókok aljáról kiszagoljam 1778 szagát.

Tehát én a Napszálltát annaklátom,ami volt,egy film forgatását színészekkel,díszletesekkel,astábbal,színészekkel,akikazt hiszik,hogy megértették az instrukciókat meg ilyesmi,látomamegírt szövegét a forgatókönyvnek,aput is látom,akielégedett,hiszen ez a film az őirodalmi stílusának egy képi vetülete,ami nekemsokkaljobban tetszettolvasva,papírról,nyomdai újságbetűkkel,mint így,"filmrevéve"
De elfogadom, lehetnek emberek,akiknekez így jóéshitelesmeg művészi és kiskatarzisok közepette nézegették.

Abban látom az ilyesmi hasznát,mint pl a Led Zeppelin Black Dog c.szmának, valaki rákapa rockzene ízére és ha eléggékitartó,akkoreljuthatMiles Davis Ifec.számánakakülönböző variációihoz.

Frank Zappa útálta a Led Zeppelint,szerntesemmirevalóvolt,szerintem való volt valamireés tisztelemmeg szeretem Frank Zappátés szerintem van valami haszna aLed Zeppelinnek vagy ennek a Napszállta c.filmnek is,nyilván nem nekem szánták.

Frick László Intézet 2020.09.11. 06:19:39

@Alfőmérnök: Találtam a Napszálltában apróságokat a jelmezekben...néha a díszletekben és kellékekben is. Tudom, hogy ehhez akkora buzinakkelllenni...mint amekkoraén is vagyok... viszont a buzulásom alapvető akadálya is a film befogadásának,mert így viszont sokmindenen meg föltudtam akadni,amin Nemes-Jeles szerint egy átlag néző figyelme elsiklik.

Ez egy nagyon régi vita.
Vannak rendezők,akik szerint a villanykapcsolókörnyékétmajd az ilyesmire alkalmazott festékporralösszemaszatoljáka díszletezők. Vagy az is igaz, hogysenki nemfogjaészlelni,ha az 1956-os témában a 90-esévek 1 Dollároskvarcórája imitálja a svájcikarórát.

Nekemebben a vitában az az álláspontom, amit általános iskolában tanárok a túlságosan okoskatörpkis diákjainak hoznakfelpéldaképpen,sőt,a Colubo sorozatban az egyik epizd alapötlete is,ami ma már tiltott a reklámiparban:A 24-bőlkét,egyébként kivehetetlen filmkocka is képes hatni az emberre,akkor az hogyne, hogy a hippikorszakban játszódó hippkre nem tudtak igazi farmernadrágokat találni.

Vagyis én Szőnyi G. Sándornak adok igazat:Olcsőbb és egyszerűbb eredeti helyszínen forgatni, aholazért piszkos a villanykapcsoló környéke mert piszkos kézzel 32 éven át tapogatták körbe és egy egész házat berendezve lehet annyiértmegvásárolni,amennyiből csak a stúdióban az egyik szobát megépítik.
süti beállítások módosítása