Ha van hozzá tehetséged,lehetsz író.

Vásárolsz egy vonalas-margós bőrkötésű füzetet, fogod a nagyregényedet és beleírod kézzel és megvan a regény.

Festőművész is lehetsz így, és még szerencsésebb is leszel alapból,mint az író, mert az olvasásról, mit olvastál, sokkal könnyebb hazudozni mint egy festményről. Egyenesen bölcsészkaron valamilyenirodalom szakot lehet úgy elvégezni, hogy egy ganyibetű sok,annyit nemolvastál valójában.  Sőt, bizonyos szerzők esetében ajánlatosinkább csakmagát a recepcióját olvasni,mint a recepció alapjait,a műveket magukat.

Ha filmrendezőnek születtél,akkor rábasztál,mert ha a megfelelőségnek egy sor kritériumát nem teljesítem, attól lehetek író, leírom a regényemet és a többi nem az én dolgom -a filmrendező ezt nem tudja megcsinálni. Olyan sok pénzbe kerül a film. Időközben az I-Phone elúrhodásval persze éppenséggel felvehetek egy filmet, Robert Redford Sundance Institute-ját több ügyesgyerek is levette kilóra efféle projektekkel.
Nekem a regényem 1200 Ft-ba kerül -és akkor Hsziao Mi tollal írtam. Ha a füzetet is az alibabán rendeltem meg, akkor csak 600-ba fáj az egész projekt.

 

Vannak emberek, akik azt hiszik,hogy megspórolhatják azt az elképesztően sok undorítót, ami a filmrendezőséghez vezet, csak filmírókkálesznek és akkor valahogy a filmjükmégis vászonra kerül.
Ez az a műfaj,ami speciálisan Magyarországon reménytelen, itt ugyanis , azt nem tudommiért, de nem kell jól megírni a filmeket illetve akkor van jólmegírva a film, ha maga a rendező írja. Vagy jól van megírva a film, de az kevés, hogy le se szarja a rendezőmeg a producerés a színészek, de még össze is firkálják meg elrontják.

Fiatalkoromban semmire nem tartottam Bacsó Péter rendezői munkásságát,aztán elolvastam egy riportot és kiderült, hogy Bacsó Péter valójában filmíró és azt az elképesztő...iszonytató...még az állatorvosiegyetemet (ami sokkal nehezebb,mint az emberorovosi)elvégezni is könnyebb,mint filmrendezőnek kavarnia magát az embernek [fősikola illmost egyetemnek nevezik,az nem kell hozzá,diploma,annyi nemelég...] ... Bacsó azt a küzdelmet,amihez hasonlót ír le JackLondon Az élet szerelme c. mesternovellájában...mindössze azért hajszolta végig, hogyamegírt filmjeit ne bassza ela rendező, ugyanis sajátmaga rendezte meg a sajátmaga általmegírt filmjeit.

Ezt nem sikerült mnég kiderítenem,miért nem veszik szarba se a magyar filmírót, miközben persze a magyar szakma panaszolja, hogy nincsen filmíró.

joeeszterhas.jpg

Joe Eszterhas amerikai filmíró. Eddig is magyaririgység rohasztotta vóna az anyjába, abba bele,úgy volt vele az öreg, hogy akkor magára boríjj még egy nagyvödör magyar szart és így fotózkodott.

Itt is Miki bá' a nagy kópé az egyik gyanusítottam, ugyanis Jancsó mindig rendkívüli,kivételesen hatalmas nagyösszegeket baszhatott el a filmjeire -ezt csak a Kincsem produkció tudta überelni. És Jancsó filmjei nem voltak megírva,a gyár képviselőit azzal a bizonyos négyszínű golyóstollal írt spirálfüzettel vezették meg.

Sok amerikai film nagyon jól van megírva, annyira, hogy az én kategóriám szerint "produceri filmek"-ben a director, aki ki van írva,a valóságban afféle assistant-ja a film valóságos titkos belső rendezőinek, a producereknek,nem ritkán az egyik színész egyben a fő producer.

Sokmindent, ami ide tartozna,megírtam már a dramaturg és a dramaturgia cimke fölé.

A magyar filmművészetben már az is kitüntetés, ha az ember a stáblistára kerülhet. Sokak számára úgy tűnhet, hogy divatból ma már minden közreműködőt feltüntetnek a magyar filmek stáblistáin.

Kezdő filmbuzi koromban tapsikoltam a magyar filmek köszönetmondásaiért,előfordult, hogy oda vették be és egyben ennyivelfizették ki azt,aki valójában írta [ a film alapját, vegyük treatment-nek].

Ismerek egy jellegzetes vidéki büdösparasztot,aki a 90-esévekben majdnem igazi írólett és elbizakodottságában odáig ragadtatta elmagát, hogy a filmiparban szeretett volna feltörni. Na,ezt a faszit vették le a szokás szerint kilóra. Az apja egy bötü sok,annyit nemolvasott el a megjent írásaiból sem, arról pedig semmit sem tudott, hogy az A Televízió-nak is dolgozott volna. Történt, hogy a szokás szerint felis használták a munkáit, , bár az egész kameramögötti társaságot lecserélvén, de hogy ne kelljen fizetni, vagyis el lehessen tenni,amit a könyvelés a nevére honoráriumként tüntetett föl,közölték, hogy a szar sok,annyit se érta munkája,ki iskukázták. Nos,ennek a nyomorultnak az apja abban az időben csak a tévére tudott elaludni,ám egy esetben képtelen volt, hajnalban jószágetetéskor azzal vádolta meg a fiát, hogy este látott valami szarságot a tévében,amit senki más, csakis ez a fia írhatott és elég szomorú, hogy ennyire titkolja,mivelfoglalkozik mostanában.

 

Sokszor ledöbbentett már,amikor olyan emberek,akik jelentősebb összegeket tudtak húzni a magyar filmipartól,pár hetes munkáért több havifizetésnyit... jelentős alkotók ismert,népszerű éés jelentős alkotásaiban működtek közre, mennyire és semmit sem voltak képesekmegérteni abból a párhuzamos világból,ami a kameramögötti. nagy nyilvánosság előtt,pl tévékamerák pászmáiban kutyábamennekle,majdpedig ki is nyalják neves kameramögöttiek seggétszínész nagyságokés sztárok és a laikus nemérti,ugyan miért. Ismertem egy állatidomárt,aki egy időben fergeteges népszerűségú állatos filmekfőszereplőit trenírozván,szegény nyomorult ember azt hitte, hogy a filmekben az az egyik legjelentősebb munka volt. Még a rendezőt is felkereste a Rózsadombon, aki meg ezt a vidéki büdösparasztot nem értette,mit akar,rémlett neki a Jávor-bajszáról. Azt hitte,pénz kell a faszinak,  benyúlt az egyik fiókjába és kimarkolt egy nagymarék 100 Ft-ost, de a faszi csak tovább hőbörgött ott az elismerésről. Erremeg azt hitte a rendező, hogy a politikai okokmiatt kellett azt taglani, hogy miért annyi másnév,ételhordó,sofőrök,villanyszerelők,közékellett elrejtenie a nevét. Nem, szerintem semmi remény arra,hogy egy átlag külsős [outsider]  valamit megértsen a filmkameramögötti viszonyaiból.

Aztán beszéltem egy íróval,aki egy filmmegírásá ért több pénzt kapott,mint egész irodalmi munkásságáért és kijelentette, hogy ő,mint filmíró,tehát a szentséges kameramögötti világban...legalább pária. Nem. Az a szendvicsfiú,aki feltakarítja a rendezőúr sátárban a hányástócsát.

"A filmpályázatokkal szkeccsőknek meg kell értenie: A döntnökök olvasási képességeinek megfelelően ne kezdjenek el ott szépirodalmiaskodni,tessék csak egyszerű tőmondatokat írni!"

(Monori Mész András tanítása)

 

A magyar filmben a filmíró sem nem kameraelőtti és hogy tudna kameramögötti lenni! - még Hernádi Gyula sem számíthatta abba magát.

kopek2007.jpg

 

Ismétlem, hacsaknem maga a rendező írja a filmet.

Még egy tévéhiradós kameramann is kameramögöttibbe számíthat, mint egy magyar művészfilm írója.

"Baszod,tetényleg elég sokmindent tudsz a magyar kameramögötti világról.És mégis ennyi ésszel azt hiszed, hogy akkor próbálkozhatsz a szinházzal? A színházmég a filmiparnál is gecibb világ:D"

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr8916184702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása