2020.08.30. 06:52
Az időbusz utasai [ A kis Valentinó]
A kortárs művészet,minél több ű-vel írjuk, annál kevésbé időtálló. A túlávángár' avul el a leghamarabb.
Az avangár', ami előrevezetett:
Az ávángááááár, ami hat év alatt ócskasággá avult:
Jó régen láttam már Jeles András zseniális filmjét, A kis Valentinó -t. A film jelen idejében filmbuzi voltam. Szerencsére a falum egyik mozigépésze is. Ha meg akartunk nézni egy Jancsó-filmet vagy ezt A kis Valentinót a haverommal,akkor ketten vásároltunk hat mozijegyet. Hat volt ugyanis a minimálisnézőszám. Minden hónapban volt pár olyan film,amit csakketten akartunkmegnélzni, helyesebben másfelen. Mert a haverom igazából nem volt filmbuzi. Csak sima film-heteró. Ha a filmbuzi gépész vetítette le a filmet,akkor könnyű volt megegyezni, simán levetítette a hat jegy ellenében. Ha a filmeket útáló gépész dolgozott, akkor alkudozni kellett meg fenyegetőzni. Jancsó Miklós filmjeihez ez kevés volt, azokra muszáj volt a falum összes sznobját előtoborozni, hogy valóságosan meglegyünk hatan nézők. Huszárik Zoltán Szindbád címűfilmje esetében a meztelen nős trükk bejött,de jancsó eseteiben hiába tóóódítottam a meztelen csajokról. A mozijegy árán lehetett kapni NDK-s Das magazint és azokban sokkal jobb meztelen csajok voltak,mint Jancsó statisztái.
A Star Wars vetítésén annyian voltak, hogy nyitva kellett hagyni a kijáratokat. Autóbusszalérkeztek a sznobok a megyeszékhelyről, akik üzérektől sem tudtak ott jegyet szerezni. Mivel sci-fi buzi is voltam,természetesen, ahogy egy rendes sci-fi kedvelőnél ez alap, semmibe nem néztem a Star Wars-t és még csak menőnek se tartottam egy ekkora illSci-Fi blöfföt megnézni, viszont már akkor is az volt a véleményem,hogy ha valaki jól és hatékonyan akar fikázni valamit, akkor illik ismernie is.
Kortársként hű de modernnek,jajdeavangárnak már!4!!!!44!! értékeltem Jancsó filmjeit -és ebbe a sávba soroltam Jeles András A kis Valentinó -ját.
A filmet ma nagyjából a helyén értékelik,tehát nem túlértékelik,mint Jancsó cseles vagy ravasz humbugjait. Jancsó iránti rajongásom néhány év alatt távolságtartó szkepszisre majd unalomra, aztán a visszacsapó reflexnek köszönhetően útálatra váltott,majd a rádióban meghallgattam Miki bácsival a nagyriporot és egészen megkedveltem az öreget, nagy kópévolt és főleg életművész,igazat adtam neki,így kellett,akinek tehetsége volt akkoriban az életművészetére, helyeseltem és egyetértettem Miki bácsi trükkjeivel, ahogy a filmes háttárhatóságokat meg intézményeket átverte éslevette kilóra, Szív Ernővel értekma egyet, a műűűvészet célja elsősorban az, hogy az ember jól érezze magátaművészbőrében,annyit markoljon feleközben, amennyit csak lehet, ha ne is kussoljon a farkasokkal,mint egy mai német haladóértelmiségi , de annyira nem nehéz apolitikaimegfelelőség oltárára leraknia az ebernek azt,amit apolitikaimegfelelőség oltárára kell lerakni ahhoz, hogy az embert hagyják békében jólélni. Hallgattam a szerintem nagy szélhámos Miki bácsit, teljesen megértem őt, soha többé a készrevágás után (vagy ha díszelőadáson arra kényszerülhetett,azután...) nem nézte meg a filmjeit és az az igazság, hogy az időmeg közben el is bántMiki bácsi úgynevezett műűűűűvészetével, néha fel-felnevetek ha belenézek, számomra Patyomkin-filmek, de persze nem az Ejznstejn filmre gondolok, hanem arra, hogy az egykor csúcsba számolt Jancsó-filmek ma már annyira hiteltelenek a számomra, verkfilmeknek látom,mintha nem lenne csapó,mintha ezekmég a beállításhoz szükséges próbafelvételek lennének,amiken senki nem dob be még vagy vet be semmit. A diszleteket díszleteknek, azonbelül is elnagyoltan vacakoknak látszanak,a statiszták pedig statisztáknak,mindenkiről lerí, hogy gőze sincsen semmiről , kivéve a szovjet kiskatonákat, akik nagyon jólérzikmagukat,mert majd a forgatás végeztével atom bebabaszhatnak... azzal, hogy myilván majd a jelentős műűűvész Jancsómeg a mesteri vágói a vágóasztalon...meg az utószinkronban.. szóval biztos lesz ebből valami, a lényeg az, hogy a kor átlagkeresetéhez képest annyi pénzért, hogy az embert egyáltalán nem tudja érdekelni,mivégre masírozik fel s alá, arról nem is beszélve, hogy nem mindegyik csaj fogja azonnala fürdőköpenye után kapkodni.
A minap megnéztem A kis Valentino-t és ledöbbentem. Az öreg buzikat mi tudja meglepni. Azt eddig is tudtam, hogy vannak alkotások,amiknek az idő múlása jót tesz. Vagy megmásítja az alkotásokat. vagy mint egy napló,élevelezés, születésükkor semmi művészi nem volt bennük, de az idő teltévelelőször kordokumentummá váltak,majd ...ahogy ez igen gyakran a népművészettel előfordul,am vásári goccs voltújnontan,mapedig művészet... úgy válik művészivé.
Amikor A kis Valentinó c.filmet először láttam,volt 15000 Ft készpénzem. Mesterfokon bántam a pénzzel. A pénzzel való bánás tehetsége de genetice a véremben volt, a büdös [nép neve]-k sajátossága, hogy a pénzzel tudnak bánni. Néha elővettem és megszámoltam a 15000 Ft-omat. 5000 Ft (10 ady) nagyon jó fizetésbe számított vidéken. Kezdő orvosok, termelőszövetkezeti középvezetők, a vidéki gyáregységek kezdő mérnökei és rangidős általános iskolai tanárok fizetése volt egy hónapra. Sok értelme nincsen átszámítani a Bruttósítás előtt Ft vásárlóerejét maiFt-ra, 1200 Ft volt az Ecseri'n egy olasz csempész Levi's farmer, volt már magyar varrású Levi's is elvileg olcsóbban,de a különbözetett kp az eladó nyúlt köpenyzsebébe kellett rakni s azzalpontosan 1200 Ft volt. Egy átlagos vinyl hanglemez 300, mondjuk egy nem jugoszláv nyomású Pink Floyd 800-1200 Ft volt. A barátom vásárolt egy angol nyomású Frank Zappa lemezt 1200 Ft-ért, amiről aztán egy német rockmagazinból kiderült, hogy Angol Fontban ért akkor annyit. A kenyér igen, az "3.60" volt egy liter kocsisbor a kocsmában meg 12 Ft. Mint egy jobb doboz cigaretta. Vidéki termelőszövetkezet gépműhelyében egy vasesztergályos szakmunkás 12 Ft-os órabért kapott és napi 10 órát kellett dolgoznia,míg Budapesten egy városi ipari nagyüzem vasesztergályosa 16-18 Ft órabért kapott, de 8 órás munkaidőre. Az ország vezetése szerint Budapest éss az ideológiailag fejlett népe az ipari munkásság osztályöntudatával tartotta el,karöltve az értelmiséggel,Magyarországot, azon belül is pl a mezőgazdasági ágazatot.
Jó lenne megkérdezni Jeles Andrást,mit érez, ha megnézi ezt a filmet. Amit ma lát,az mennyiben az, aminek eredetileg szánta. Olvastam most valamit erről a filmről,miszerint örök és univerzális és valamit általánosan mond az élet lehetetlenségéről a Földön vagy ilyesmi. 33 éves ember egészestés nagyfilmre kap pénzt, ez... ezt... ma szinte lehetetlen érzékeltetni,mit jelentett 1975-78-ban. Sőt, valószínű, hogy az intézményeknél és hatóságoknál a kilincselés és puhatolózás, a sörözés intézőemberekkel, a kavarás már Jeles 32éves korában elkezdődhetett.
Hátulról meg félhát-negyedprofilból nagyon hasonlítottam Sz. Lászlóra, a hajam tökugyanolyan volt, szemből cukibb voltam, cicafiú, és meztelenül sokkalizmosabb azért,mert jó sok fizikai munkát végeztem. Habitusban semmi közöm nem volt Sz. Lászlóhoz, 15000 Ft nem részegített meg az akkori inflációs viszonyok között, az éves inflációt 30%-ra saccoltuk úgy, hogy az ország vezetése az inflációgerjesztő klasszikus megoldásokkal igyekezett hihetőbbé tenni a pártvonalon bevalottlegmagasabb egyjegyű szám körülit. A pártban egy párhuzamos információhálózatban akármég valóságos adatiok is felbukkanhattak,mikszerint a Szocialista Állam nemhogy eltartja a mezőgazdasági szektort, de egyenesen, a Központi tartalék Alap-nak köszönhetően a vezető jó és eredményes termelőszövetkezetek finanszírozzák a veszteségeseket, nyereségeiket nem forgathatták vissza vagy osztogathatták el a szövetkezetben csak úgy, hanem a KTA-ba utalása után az Állam-tól igen magas kamatozású hiteleket kellett fölvenniük, miközben a gazdaságirányítás bőszen csattogtatta az agrárollót.
Ma számomra már több még a dokumentumfilmnél is A kis Valentinó. Még a legjobb dokumentumfilmekben iskiérzika "dramaturgiai beavatkozás" . Elkapja az ember a "szereplők"pillantásait,ahogy már elvették az instrukciót adó rendezőtől, de még nem oda néznek,ahová kérte a rendező, hogy nézzenek. Vannak morzsák és foszlányok Jeles filmjében,pl akukás jelenet a Rózsák teré-n. Vagy én dobozos Robur teherautót választottam volna a bányászoknak. De ezek részletkérdések... lehet, hogy ha ma lennék 34 éves, még izgatnám ezeken magamat.
Figurák, a pincérek,a kurvák vagy pl a játékteremben akik megkopasztják Sz.Lászlót a maradékpénzétől, ma is élőfigurák, de szeretnék bárkit elkeseríteni, ezek sem a film egyetemes és időtlen,meg az egész emberiségre a habbla és a blabla...nem, hanem az, hogy ma ugyanígy működnek a dolgok,összesen csak azt bizonyítja, hogy imádjuk a szocializmust ami velünk él és sikerült átörökítenünk a szocializmusnak olyan értéketit, mint a magyarok hajlama a lopásra, csalásra,sikkasztásra, a pénzzel való bánásra képtelenség, az irigykedés, a lehúzás és az átverés
A film dark, dehát az ember kamaszkorában, például kezdőalkoholistaként mi máslehetne, mint dark,főleg akkor, ha pl ez a dark szemlélet pompás ürügy arra, hogy bebasszon.
Szivesen leültetnék ma darkokat, én magam Lázár Domokos mellett szeretnék ülni a vetítőben, és levetíttetném mai darkoknak ezt a filmet,mertnagyszerűkontraszt, tökéletesen érezni az augusztusban is ködös, nyálkás és nyúlós novemberi budapesti bérház kelkáposztafőzelék és emberhúgy szagú valóságát,minden hónapban november van. Még novemberben is csak november.
A pszichoalkémiának biztosan van valami jellegzetesen áltudomnyos emberalkémiai magyarázata az agy vegytana, lesz valami a kamasszal nés attól a valamitől annyira megútálja az életet, hogy még a haláltólsem fél főleg azért,mert egyébként az a maga természetességében még lehetetlenül is messze-messze. Hormonok,izé, valamiből sok van, ami depressziót okoz és ami,mint időskorban a gyomorbaj,megalapozza a világnézetet,aminek a következtében pl ez a Lázár Domnokos nem annak láthatja a világot,ami pedig közben egészen más.
A dark-kal nem is annyi a bajom, hogy az nem a valóság. Mindenki akkora dark,és ezzel úgy bassza el virágzó legszebb éveit, ahogy csak akarja,ez a természet rendje,amikor már majd elitta a máját meg az eszét és nem hordhat rövidnadrágot a visszeres lábai miatt és fürtökben lógnak róla mégis a válogatott jobbnál-jobb, ám kékharisnya értelmes csajok, viszont akkora impotens vérkeringési és egyéb,pl hormonális okokból, hogy szopván semképes már elélvezni, csak ha nagyon öreg, tehát mindenttudó presszóskurvák basszák meg a végbelét vazelines dildoval, dolgoznak ott a nagyhasú szoláriumozótt disznüarcú nénik,mint valami vízvezetékszerelők a duguláselhárításon, akkor, ha csepegtet még valamit és döbben rá, wuuu, de elbaszott volt a világnézete és eőjj,demennyire is hiába tékozló fiú korában.
Van utazás ,ami egyáltalán nem szépül meg az emlékekben. Megvan a szenvedés összes pillanataés ma ugyanúgy tisztában van azzal, hogyma sem lenne képesmegenni a szarszagú bolgár fasirtgolyót, tehát ugyanúgy kapna vérhast a paradicsom-kenyér-airan koszton.
3400 Ft-ba került mindennel együtt a bolgár tengerpart -aki 10éve tanított már egy általános iskolában, az kapott annyi havifizetést. A színvonal... attólfügg, honnan tekintjük, az utolsó békeévben,2019-ben 55000 volt autóbusszal és bolgár óllinkluzivval a szennyparton, messze,messze,érzékelhetetlenül jobb ellátással, mínusz a Leipzig-Burgas express.
Ha most nekiállok a jelenkornak ,mint a szilveszteri tréfában Márkus László a fotelnek és elkezdem széjjelkapni,mi lenne ebben az aranymeg a virág ésminden idők legjobb korszaka, akkor valamennyi dark agyát annyira felbasznám, hogy pank szerűen széjjelkapnák a vetítőtermet a lényeg és a realitás elviselhetetlen metszésében.
32 komment
Címkék: mozi dark aranykor művészfilm magyar történet paracsizmaváltás időbusz cicafiú magyarszar cucilizmus picsatársadalom mikibá műűvészek cucjiaializmus ávángár virágkor
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
heki 2020.08.30. 08:03:36
Jancsó korai munkáit azért védeném meg, mert eleve modellfilmek voltak hatalomról, árulásról stb.
A többivel szépen egyetértek.
A Lázár Dom(n)kos: az Esti Kornél énekesére gondolsz?
A Kádár-korszak el nem múlására, én mint pedagógus, a Jutalomutazás-t szoktam példaképként hozni, csak most nem Kisz-titkár a fiatal agilis kollegina, hanem mondjuk Diákönkormányzati Összekötő tanár, stb. Azok a figurák is élnek most is még.
Szorgalmas Gyémánt 2020.08.30. 15:18:21
Frick László Intézet 2020.08.31. 05:22:14
Majd az elégikus dokumentumfilm a zsinagógákról.
Kamaszfejjel teljesen el voltam ájulva Jancsó művészetétől a borzongással, a libabőrrel és a könnyeimnek a szemeimbe szökésével. Emlékszem, hogy volt egy "ízlésvitám" egy katonatársammal arról, hogy a Bajcsy-Zsilinszky gyerek óriástraktor,vélhetően K-700-as nyomain fut csendőrkötélen.
Sikerült statisztával is beszélnem, aki azt hitte, hogy fel fog háborítani a szovjet kiskatonák tömeges behasználásával,mint suttogó Jancsó-fikázással.
Nézd, ez a Jancsó-dolog ugyanaz,mint a Led Zeppelin Black dog /Rock and roll című kislemeze,amit a maga idejében a rockzene csúcsának tartottam egészen addig, amíg 43évvel ezelőtt úgy nem jártam,mint Karácsony János fiatal autószerelőkorában. Csak nekem nem volt semmilyen szerszám a kezemben és nem autószerelő műhelyben,én csak a parkettre ültem le félájultan, azzal, hogy ez nemlehet igaz: Jimi Hendrix: Voodoo Chile:slight return.
Addig,amig Pierre Paolo Pasolini filmjei is tetszenek az embernek és nézi,nincsen baj, vagy Fellini filmjeit,amikről azt a hamisat tanítják,miszerint ugyanúgy laza vázlatból rögtönözöttek (Miki bácsi un "forgatókönyvei" spirálfüzetek négyszínű tollal írva voltak... a maga idejében nem értettűk, hogy a tipikus pesti nagypolgári Hernádi meg Jancsó hogyan lehettek jóbarátok,aztán Jancsó öregkori nagyriportjából kiderült, hogy ő is nagypolgári származású.
Azt hiszem,az első törést Tarkovszkij okozta.
Aztán pl A kis Valentinó, hiszen ez a filmmindenben-de-mindenben az inverze Jancsó örömfilmjeinek. Bár az arányok hasonlóak, Jancsónál általában 10-11 órányi nyers, vágott negatív anyagból vágták össze aztán azt, amit bemutattak... és becslésem szerint Jeles törzs-alap anyaga legalább 5-6 órás.
Ahogy egyre inkább felnőtt szemmel néztem... Úgy jártam, mint hidraulikai szakember egy elvarázsoltkastéllyal,elkezdtem annyira magát a nemlátható részeket,a működést látni,a csöveket, a nyomásszabályozókat, akompresszorokat és szivattyűkat, a szivárgásokat, a sokmindent,amit csak úgy odakentek azzal, hogy a sok sznob hülye úgyse fogja észrevenni, másolyasmit,amiről az isten se mondta meg, hogy mi lenne, de akkoraz ötlet szikrája vágás közben pattant ki Miki bácsi fejéből...
Szóval úgy jártam Miki bácsival, ahogy az analfabéta, beleértve a kottaanalfabétaságot is, tehát egy cigányzenészt beültetetk egy un "jazz" koncertre, ahol a freee szakaszban elkezdenek bémollozni a zenészek, az egyetemista lányok aa katarzistóla bugyinyergükbe purcantanak,apasijaik ájuldoznak és suttognak egymásnak , vitatkozván, hogy most Miles Davis-t idézik-e vagy koppintják,eközben a magamfajta büdöscigány ásítozik és arról beszél, ami egyébként tökéletesen igaz:most bazseválás folyik, azaz pihennek a zenészek,mert a bémolban a fel-alá futkározás alaikus fül számára improvizációs free kifutásnak hallik.
Amiután 8-10 alkalommalmegnéztem Tarkovszkijtólmeg Fassbindertől amoit meg lehetett nézni, azután már erővelsem voltam képesmagamban érdeklődést fenntartani Miki bá' un 'műűűvészete" iránt. Tisztelem, becsülöm az öreget, az életemben volt egy szakasz,mint ahogy A Tan tanításában a vándornak a korhadt faderékra is,tehát jl jött Miki bvá' műűvészete... élveztem a katarzisban meg minden,.fejlesztette a vitakészségemet Jancsó védelme... de aztán rákellett döbbenjek, hogy mekkora birodalom a filmművészet és még művészek is vannak benne, nem csak kóklerek.
Frick László Intézet 2020.08.31. 05:23:37
Frick László Intézet 2020.08.31. 05:40:00
Örkénynek van erről egy pompás Sztalinváros - riportja. Örkény "hibát" követett el, ezért azzal büntették, amivel pl szintén ugyanakkoriban Kolozsvári Grandpierre Emilt, riportot kellett készítenie.
A Rákosi korszak tele volt a rendszernek dolgozó osztályidegenekkel. Ha egy építő- vagy gépészmérnök bizonyos keretek között tartani volt képes a pofáját, akkor kapott tervezőasztalt abban a tervezőintézetben, amiben a többi tervezőmérnök viszont a szovjet divat szerint fehér köpenyben járt-kelt az irodában, ez a Krúdy arcú csokornyakkendős bácsi viszont velúr könyyökkoptatós angol tweed tweedzakóban. A Néphadseregben pl 1200 ludovikás tiszt tevékenykedett, ugyan viszonylag alacsony beo-számmal, de pl tüzértisztek képesek voltak a lőelemkézés függvénytábláival elboldogulni meg ilyesmi.
Kádárral viszont az ekék negyedszázada virradt, rengeteg ekének sikerült valami kényelmes, nempiszkos,télen is fedett és fűtött "toll" funkcióba ülnie.
Ezt már kifejtettem a Kádár-eskü -ben.
A Langyosodás Éveiben, 1966-73 között egy kanyarra visszatérhettek a tollak írni, de aztán jött a Biszku-Marjai féle hidegedés.
A Rencervátás egyik alaphibája az volt, hogy az MSZP-t apolitikai életben meghagyták, aztán Dr Antallnak az az ostobasága,pedig tanult mókszizmust, amiben azt hitte, hogy ha elnézi az MSZP-sek fertelmes fosztogatásait, hogy szétlopják az országot és amit nem tudnak elvinni, azt szétszaratván elrohasztják.. hogy akkor majd szépen ellesznek,mintújkapitalisták, hát nem, ez alap, hogy a vagyont felhalmozó vagyonféltésében mindenképpen valami politikai hatalmat is kapar magának. A politikai ostoba Dr Csúcs Lászlónak,mint könyvelőnek,pl sikerült a médiaértelmiséggel egy életre s utódaikkal is,meggyűlöltetni a "jobboldal"-t.
Itt, a szótárban A Struktúra címszó alatt taglaltam az államapparátust,ami a Rencervátás-t követően megmaradt a minisztériumokban és intézményeikben stb-stb. A korai Élet és Irodalom vagy a korai Magyar Narancs kivételével az egész"média" beleértve természetesen aposztmaóista Matula Magazint is meg a orai internbetess újságírást, ami eleinte CD-mellékletek formájában terjedt... kádári jellegű tudott maradni. Majd,ahpgy kezdtekmegöregedni az Élet és Irodalom írásművészei, az Élet és Irodalom is kezdte visszanyerni..még csak nemis a 80-as, de a 70-esévekbeli minőségét.
Orbán sajtaja szinte paródiája a Kádári-nak,azért nem ugyanaz,mert sík analóg,míg a Kádárpropagandája bonyolult, szintetikus és digitális volt, többsávű, rejtett hullámsávokkal. Orbán agitációja meg egyszerű, mint egy faeke. TRalálkoztam mármegveszekedett fidesznyikkel,aki szerint titokban paródia, vagyis úgy viccesmint egy németviccesnek hitt reklám,hát nem.
Szorgalmas Gyémánt 2020.08.31. 13:17:52
heki 2020.08.31. 14:54:47
vagy hogy a Fényes szelek
www.google.com/search?q=f%C3%A9nyes+szelek&rlz=1C1GIWA_enHU814HU814&sxsrf=ALeKk035oMK-z2aAJZNnieubEO0Dggm1RA:1598877252826&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiYv8b1ucXrAhXtlYsKHV8hBewQ_AUoAXoECB8QAw&biw=1920&bih=933
a városomban forgatódott, és persze az is meghat, hogy milyenek a házak, a falak, stb., meg ugyanakkor benne van ténleg a filmben az is, ahogy Veszprém klerikális hangulatát számolták fel szépen 1948-tól a komcsik, meg persze a baloldal, ahogy felfalja saját gyermekeit, modellszerűen.
Na jó, nem csúcsművészet.
Ha igazán filmművészet, mint művészet létezik, akkor abba pár név fér bele csak, 10-en?: Tarkovszkij, Ozu, Robert Bresson, stb. az ún. metafizikus rendezők, mondjuk. Akik értik az ember bűnre és jóra való nyitottságát egyaránt.
Bár Tarkovszkij utolsó filmjei se annyira jók (Nosztalgia, Áldozathozatal.)
A műűűűűűvészfilmek európai nagyágyúi, többnyire értelmiségi, egzisztencialista giccsek, akár Bergmant is beleértve, meg Tarr Bélát, meg Antonionit is, nos Jancsó is, bár ő ténleg ilyen sajátos bájjal, örömfilmeket (saját maguk szórakoztatására) készített.
A film öregszik leggyorsabban, mint tudjuk.
(Fellinit már senki nem néz, de nőgyülölő kedvemben a Nők városa, vagy a Casanova tetszik.)
A mai filmeket nézvén közül nagyon kevésnél érzek katarzist, legjobb esetben (pl. Ruben Östlund, Yorgos Lanthimos, akikre a fiam esküszik!) kínos feszengést érzek, a többi semmilyen, illetve dühítő, mint a mai magyar filmek többsége.
Dühít, hogy mennyit nem tudnak az emberről, mennyire nem ismerik az embert, vagy mennyire ember-életellenesek: magyarul nem humánusak, mint Tarkovszkij, meg az a pár többi.
Legaljasabb azért Tarantino, aki mindenkit lenéz, a nézőket, a színészeket, a filmszakmát amblokk, de ő legalább szórakoztató kis geci.
De lehet, hogy mán csak öreg boomer vagyok.
Frick László Intézet 2020.08.31. 15:23:34
Nem, Fellini érvényesésle lehet vetíteni filmegyetemen, semmi baj vele... Haemlékszel,fellini... az a rendező,aki nek a filjéből bármelyikkiválasztott kockát isfelvetítheted a falra és a képjó lesz,semmi maszat.
Antonioninál van maszat, Pasolini sok filmjének neki se merek ülni...
Tarkovszkij...
Azt szoktam mondani hogy van Tarkovszkij meg Kuroszava és az összestöbbi... Tarkovszkij rosszul döntött,amikor elkezdett Nyugaton forgatni. Ennyi.
Tarkovszkijról tengernyi anyag van föntoroszul,ilyesmik,mint pl 2016-ban az Áldozathozatal forgatása 30-ikévfordulójára rajongók túristautat szerveztekki Svédországba a forgatási helyszínekre,megvan minden, Tarkovszkij gyerekkori pöttyös labdája hol gurult, az elemzések,minden aprótörténet,kikérdezett munkatársak...minden,minden megvan. Csak oroszulkéne tudni és a maszek narrátorok az amatőr okostelefonfelvételeik alá, hogy érzékeltessemmiylen orszsággal beszélnek,nálunkmagyarban Péchy Blanka vagy Illyés Gyula vagy Móricz Zsigmond magyar beszéde,azton a szinten lelkes mérnökök,közgazdászok és mozdonyvezetők. Minden szavukat-hangjukat tökéletesen érteni, csak tudni kéne orosztul... Már csak az, hogy "Putyin Oroszországa..." tudod :D amilyen :D
A magyar értelmiségi úgy beszél,ahogy a Sztalkerben A Flegma jelentősember...
Frick László Intézet 2020.08.31. 15:31:00
Lenézzük pla 30-40-esévek beli "tömeg-tucat" filmeket,de rosszabbak-e a 9-és fél randinál és a színészek hogy beszélnek, milyen jól magyarul.Mert azt szoktuk mondani, hogy a mozi,a tévé,a rádió rontotta el a beszédet...
Az orlasz filmátütő ereje,a Brilliáns barátnőmben,ami egy HBO gyártás és... tkp... egy cukikis lektűr, vagy a Gomorra..átütaz olasz film ereje,akik ezeket készítették,azok az emberekláttak filmeket,amikhez képest hol van a német film,a német filmesek nem néztek Fassbindert vagy Herzogot?
Mondjuk ha végigszenvedek egy Derrick-et,nem csodálkozok, Szinetár két botrányosan vacaktákolmánya, a Rózsa Sándor meg az Aranyborjúmatyhóhímezés a Derrick-hez képest, szerintem a Derricknél egy mai kínai partizán mozi sem vacakabb. Sokszor a Derrick története 12 percés a fennmaradó időben..jaj...
Frick László Intézet 2020.08.31. 15:36:55
Mondjuk mi magyarok a magyar posztmodern irodalom miatt előnyben vagyunk,mert amagyar posztmodern írók kb így szórakoztak,akartak szopatni bennünket, ahogy Tarantino meg is szopatja azokat, akik viszont meg is érdemlik és egy pillanatig sem sajnálomőket,amiért szopnak :D
Azért akiLadikKatalin un "ávángárján" akorai Garaczin meg Németh Gáboron edződött,meg Hajas Tiboron és St Aubyn meg Julius Power-en,az bakfittyeket hány Tarantino szopatási kisérleteire:D Kit? -éééngem ugyan nem, bakfitty! :D
Szerintem ez kell Amerikának,amit Tarantino csinál,ezt érdemli Amerika és a csúcs ez a Hollywood-i történet...
Szerintem amin a geci most rendkívül sopánkodik, hogy nem Vonnegut Börleszk-jét csinálta meg a Becstelen brigantik helyett...
heki 2020.08.31. 16:31:45
Németek:
Nem hiszem, hogy néznek a németek Fassbindert, vagy a Vadászjelenetek Alsó-Bajorországban-t, vagy Herzogot, mert kicsit mélyebbre kellene ásni a Willkommenskultur-nál, ugye, ami csak egy pótcselekvés, énvédelmi mechanizmus.
Magyar avangár és posztmodern:
Hát ott is elég sok blöff volt azért, utólag láthatjuk, lásd Bizottság és leágazásai. (Nem véletlen, ugye, hogy feLugossy a Tarr féle Werckmeister harmóniák-ban ott van a kocsmában, a többi avangár szereplővel, zene Víg Mihály, mongyuk az is jellemző, hogy Tarr idült alkoholistaként ábrázolja őket, joggal.
Orosz: oroszul kellene megtanulni jól, nagyobbik fiam azt mondja, hogy legszívesebben Pityerbe (Szentpétervárra) költözne, mert ott még van valami élet, miután Bécsben szenvedett az ottani képzőművészeti akadémián, fél évig bírta.
Kisebbik fiam most olvasgat Tolsztojt és Dosztojevszkijt, megnéztem vele először a klasszik 12 dühös embert (PC előszele!), és annak Mihalkov-féle változatát "12", ahol az orosz néplélek (ami emberit jelent magyarul, csak őszintén, nagy őszinteségi rohamokkal az agresszió pillanatai között), nagyon szépen megjelenik, és tetszett neki.
Bár Mihalkov is csepűrágó az utóbbi időben, de az Etűdök gépzongorára nagyon jól átemeli Csehovot pl.
Olaszok: múltkor megnézettem filmklubon kamaszokkal a Biciklitolvajokat, sírtak, én meglepődtem ezen. De hát egy teljesen őszinte film, valós emberekkel.
Vittoria de Sica is elkurvult persze a neorealizmus után.
tarantino: igazad van, Vonnegutot kellett volna rendeznie,
és neki és nem a tehetségteleneknek kellett volna megcsinálni a Heller 22-es csapdája sorozat-feldolgozását. (port.hu/adatlap/film/tv/a-22-es-csapdaja-catch-22/movie-211274)
Frick László Intézet 2020.09.01. 04:51:21
"képzeljékel,a múlt század 60-as
éveinek a
végén még voltak mindenfelé nyílt szeméttelepek,amikre az emberek össze-vissza a mindenféle szemeteiket hordták"
Erre felhorgadván megnéztem kamaszkorom
kedvencfilmját a "Vadászjeleneteket" és
kb annyi hasznát látom ma ennek a filmnek,mint A kis Valentinó -nak:Időbusz.Persze a kis Valentinóban laig vannak olyan tóóódítások,ami viszont a Vadászjelenetek teljesen.
Aztán megtaláltam azt a színes kézből vett videót,amin valaki német,aki még tud autót vezetni,a 80-asévek elején egy hátsókerék hajtású Opel C-Rekorddal meg 123-as Mercit islátni a videón,a behavazott autópályán 120-szal szlalomoznak a beszart autósok (jó sok fronthajtású autóval...)között.
Van egy bizonyos kedvenc autótipusom,amit fénykorában,a 90-esévekben nem vezettem annyit és csak nyáron és a rajongóitól aazt kellett hallgatnom,mennyire kár, hogy télen nemlehet közlekedni vele,majdpedig 12000 km-t vezettem a típussal téli magyar úőtviszonyok között,lefagyott jeges utakon,a különböző havakban és még csak keresztbe sem fordult velem,természetesen kizárólag kínai nyárigumival (ott csalva, hogy az a gumifajta Kínában négyévszakosba számít...)
Én magam ebben az időszakban autobahnoztam NSZK-ban..szinte még minden személyautós tudott vezetni.
Régen volt.
A 80-asévekben a ház disznóvágás már elképzelhetetlen volt az NSZK-ban, bár Schwartz-ban biztos voltak olyan későnáttelepülők,pl Donauschwooobn-ök,akik vágtak disznót a tanyán.
Tegnap ,a beszélgetésünk után már, jutott az eszembe, hogy a Berlin,Babilon sorozat alkotóinak sikerült elhitetniük, hogy látták a berlin,Alexanderplatzot.
A projektfilmekkel az a bajom,ami a HBO sok ilyesmijével. nagyon jól kitalálják ezeket a filmeket, egészen pontosan a prezentációt találjákki jól, amivelleveszik apalikat a lábukrólés elhitetik velük, hogy most ezt a sorozattervet érdemes lesz támogatni... viszont nincsen közük,semmi,az élethez, vagy ha áltörténelmiek,akkor semmilyen történelemhez sem.Időmás-szerűen sem.
Tudod,a Manés Sperber féle repülő század esete. Egy század,ami nem létezett -delétezhetett volna vagy majd, ha uchronia,egyszer csaklétezhetne.
A HBO-nál tökéletesen szélhámos projetekre lehet levenni a faszikat,akik dönteneka teméntelen pénzről
Vagy pl politikaiszolgálatos a vállalkozás,mint a Nagy Katalin,amivel provokálni szeretnék a büdös ruszkikat,és amit le fognak szarni a büdös ruszkik,még annyi szivességet semfognakmegtenni,amit a kínaiak szoktak, hogy "betiltják".
A Berlin, Babilon -ban pompásaaka díszletekmeg a jelmezekés elégjókaképek,a színészektisztában vannak azzal, hogy az életükben ennyi pénzt még egyszer nem fognak keresni.. de az egész csak blöff és annak is eröltetett... A jelenetek nem a törtéetekért vannak, hanema képeket kitalálták és azokhoz próbálnak valamit kitalálni és persze az oroszok...
Engem egyébként szórakoztat, ahogy a fehérek elképzelik az oroszokat vagy a kínaiakat, akínaiakat már nagyon régen, az oroszokat viszont csak azóta szórakoztatja a fehérekorosz képe,amióta eltanultáka kínaiaktól, hogy az ilyesmin röhögni kellés nemőrjöngve haleffel nekirontani és beverni a pofáját a nyálas tejbetöknek.
Én a kínaiakkal tartokebben, az csak jó, ha az emberrőlhülyeségeket,vicceseket terjesztenekmeg börleszkfiguránakábrázolják.
Nálunk Magyarországon pl a kunok meg a jászok hobbija, hogy eljátszák a veszélytelen vicces embert, a nyáfolyatós hülyét, adja ottaklaffogó gumicsizmás joviális parasztot,közben állat az emberben,vérnősző és Rettegett Pesta.
Akínaiak is leveszik, hogy most a fehérördögök gúnyolódnak a szokkici hülyéken,akiknek nézik őket, csak a kínaiak arcárólannyira nemlehet leolvasni a véleményeket,főleg, ha annyira sunyin aljasak, hogy képesek szokkicihülyén még vissza is vigyorogni.
Ha majd a Komedi Centrálátvált humorosműsorokra,akkor nzni fogoma reményeim szerint humoristákat,akik majd vicceseket beszélnek,de addig csak hátradőlök,behunyom a szemem és mozizom az idei tavasz vadászleneteit a Hong Kong-i reptéren,video nem lesz,merta cenzúra tiltja,persze nemakínai kommunista cenzúra... Ahogy a fehér ördögökmarakodnak a maszk.,védőeszköz éslélegeztetőgépszállítmányokon,mert Kínában vásárolni veszélyess,ugyanis minden veszélyes,ami kínai, ezért akínai cuccokat 2-3 réteg felárral a Hong Kong-i reptéren vásároltákmeg azoktólakínaiaktól,akiknek vannak Hong Kong-i bejegyzésű cégei is.
Frick László Intézet 2020.09.01. 04:56:36
Sokkal nevetségesebb a szituáció,amiben egy képzett és tanult jazz gitároslenézi a rockgitározást és ebben az attitüdben elkezdi parodizálni a szerinte rock gitározást vagy úgy van vele,hogy ha mármegélhetési zenét kell,nem jazzyt fog játszani, csak rockot és Hendrixet,Hendrix olyan könnyű,viszont neves.
Frick László Intézet 2020.09.01. 04:59:15
Frick László Intézet 2020.09.01. 05:01:20
Frick László Intézet 2020.09.01. 05:13:01
Meggyőződésem, hogy Hellera Catch 22 írásakor még szándékai szerint viccelni ésparodizálni szeretett volna és azt hitte, hogy főleg a hadseregrőlmeg Jézusról ír. Jézus nagyon kényes,sikamlós éskellemetlen téma a zsidóértelmiségieknél. Minthogy Jézus tipikus zsidó értelmiségi volt,mint pl Iszak Babelis.
Elképzelem Hellert,amikor Mihail Igorevics Peskovszkij mmegkérte, hogy konzultáljanak a Catch 22 filmről. Peskovszkij felvázolta a Catch 22 időszerűségét Vietnám idején,itt van Nixon és McNamara az USA gazdaságában tombolnak a minderbinderek .. szerintem Heller ekkor szembesült azzal, hogy annyira nem vicces,amit kitalált. Viszont Jézus,ahogy az idő halad... egyre kevesebb embernek fog a Catch 22-ről beugrani, ma már senkinek.
Heller 1968-69-ben azt hihette, hogy majd még maradt patronja a továbbiakra, de úgy járt,mint a Led Zeppelin,akik elsőnekifutásra jórészt mindent ellőttek.
Heller és Vonnegut nagyjából egyívásuak és nagyjábólugyanazzal az ötlettelfutottak be, csak Vonnegut nem a paródia kategóriának elfüllentve. Találkoztak, beszélgettek,megállapodtak, barátokkálettek,aztán már, ha jólemlékszem csak akkor taalálkoztak, ha direkt cselből összeszervezték őket.
Frick László Intézet 2020.09.01. 06:45:06
Hát nem.
A rock-és lemeziparimenedzselés 7-8éves elsőáldozó katolikus kislányok tütü-tüllökben és amit a Rolling Stonesmávelt hotelszobákkala 70-esévekben,az jógyerekekpizsamapartija szülinapi zsúr után ahhoz képest,ami a filmiparban vagy a szinházművészetben folyik.
A filmiparban vannak olyan jelenetek,amikhez anno még Pablo Escobar is hányászacskóühoz nyúl,
pl Harvey Weinstein éppen egy nagy vajling habosat szarik az irodája magán,személyiWCjében,amikor a szellőzőn leereszkedik a később az egyik vádlója ismert színésznőés szeretné az utpolsó szarhurkát, ami még csüng az aranyeres lyukából. De méghozzá abúzus-szerűen erőszakosan követela nő.
Tarantino az a srác,akit irigyeltem a gimiben,mert bár neki is az volt a véleménye a dolgokról,mint nekem,desokkal jobb ritmusérzékkel és amikor azt a véleméynét titkolnia kellett képes is volttitkolni és ráadásulehhez nemkellett megjátszania azt a kurvát,a jópofa cukifiút,mint a többi jó alkalmazkodó képességűnek.
Ha van hozzá tehetséged,lehetsz író.
Vásrolsz egy vonalas-margős bőrkötésűfüzetet,fogod a nagyregényedet és beleírod kézzel ésmegvan a regény.
Ha filmrendezőnek születtél,akkor rábasztál,mert ha a megfelelőségnek egy sor kritériumát nem teljesítem,attóllehetek író, leírom a regényemet és a többi nem az én dolgom,a filmrendező ezt nem tudja megcsinálni. Olyan sok pénzbe kerül a film.
Nekem a regényem 1200 Ft-ba -és akkor Hsziao Mi tollal írtam. Ha a füzetet is az alibabán rendeltem meg,akkor csak 600-ba az egész projekt.
Vannak emberek,akikazt hiszik,hogymegspórolhatják azt az elképesztően sok undorítót, ami a filmrendezőséghez vezet, csak filmírókkálesznekés akkor valahogy a filmjükmégis vászonra kerül.
Ez az a műfaj,ami speciálisan magyarországon reménytelen,itt ugyanis , azt nem tudommiért,denemkell jólmegírni a filmeket illetve akkor van jólmegírva a film, ha maga a rendező írja.
Fiatalkoromban semmire nem tartottam Bacsó Péter rendezői munkásságát,aztán elolvastam egy riportot és kiderült, hogy Bacsó Péter valójában filmíró és azt az elképesztő...iszonytató...még az állatorvosiegyetemet (ami sokkal nehezebb,mint az emberorovosi)elvégezni is könnyebb,mint filmrendezőnek kavarnia magát az embernek [fősikola illmost egyetemnek nevezik,az nem kell hozzá,diploma,annyi nemelég...] ... Bacsó azt a küzdelmet,amihez hasonlót ír le JackLondon Az élet szerelme c. mesternovellájában...mindössze azért hajszolta végig, hogyamegírt filmjeit ne bassza ela rendező, ugyanis sajátmaga rendezte meg a sajátmaga általmegírt filmjeit.
Ezt nem sikerült mnég kiderítenem,miért nem veszik szarba se a magyar filmírót,miközben persze a magyar szakma panaszolja,hogy nincsen filmíró.
Itt is Miki bá' a nagy kópé az egyik gyanusítottam, ugyanis Jancsó mindig rendkívüli,kivételesen hatalmas nagyösszegeket baszhatott el a filmjeire -ezt csak a Kincsem produkció tudta überelni. És Jancsó filmjei nem voltak megírva,a gyárképviselőit azzal a bizonyos négyszínű golyóstollal írt spirálfüzettel vezették meg.
Sok amerikai film nagyon jól van megírva,annyira, hogy az én kategóriám szerint "produceri filmek"-ben a director,aki ki van írva,a valóságban afféle assistant-ja a film valóságos titkos belső rendezőinek,aproducereknek,nem ritkán az egyik színész egyben a fő prducer,ilyen minőségében Adam Sandler tudott nagyot emelkedni a tekintetemben.
Frick László Intézet 2020.09.01. 10:11:28
Kibérelik a bolgár tengerpart siófokján azt az undorító sápatag vulva-lazac színű apartmant, természetesen Moszkvábóllevándliztatják a csicskákat is két bd Brabus G-Mercivel, hogy szoimmetriában álljanak az apartman előtt.
Namost az ilyen orosz maffiózók gyakran a leges legszebben irodalmi, gyönyörű és érthetetlen oroszt beszélik.Minden szavát jól hallpd.
beszéltemmár németértelmiségivel,aki a saját beszédmondoráról az érthetőreváltott,amiből.. számomra szokatlanul..minden szót rendesen ki lehetett venni ,nem volt tele csupa h-valmeg ü hagggal vagy nem végződött minden i-re meg ilyesmi.
Erről is beszéltemmár, hogy alapvetően jólis jártunk a szocializmusban fejletlenségünkkel ésminél keletebbre megyünk,kivéve Ukrajnát, annál jobban jártunk.
Ukrajnában... van valami.Ott...nemakarnakmegfelelni az emberek a nyugati elvárásoknak,pl sorra buknakmeg azok a multik,akik azt hiszik,hogy majd havi, Ft-ba átszámítva 150000 -nyi Hrivnyáért hajtósabbak és szorgalmasabbaklesznek az ukránok, ha megverték,mint alovat az ukrán munkairányítót az ukrán vállalkozó idejében,meg fogják verni még a német fehérgallérosat isa német multinál és dzsaaszta nem változtanaka munkamoráljukon, de adhatnak nekik 300000 Ft-nyi hrivnyát, attól sem változtatnak.
Frick László Intézet 2020.09.02. 13:13:58
Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2020.09.02. 13:27:15
Frick László Intézet 2020.09.02. 14:59:25
Nemrég viszomntláttam egy izraeli filmet,ami áthajlott ésmár annyira dilettáns volt, hogy jó lett.
Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2020.09.02. 15:42:52
Jövőbe vezetés nincs benne sok.
Frick László Intézet 2020.09.03. 06:31:31
www.imdb.com/title/tt1138481/
Ráadásul zseniális,mert néger is van benne ésmégsem a KötelezőNéger kategóriából, hanem tényleg néger.
Jut egyébként eszembe a 70-esévek beneluxnépszokása,amikor amenopauza környékén az öreg bitnikek rájöttek, hogy mégis kéne gyerek vagy a 30éves hippilány nemakarta a hasátmeg í pináját várandósságokkalés szülésekkelszerinte elcsúfítani,és ezért egy VW T-2-eskisbuszra valóminél szinesebb gyerekcsapatot fogadtakörökbe (lehetett azértpénzért is vásárolni,de ezzel nem dicsekedtek) GYerekkoromban a játszós utcánkban láttam egy ilyen kisbuszt, csak a szines gyerekcsapat belül holland gyerekek voltak és nagyon féltek tőlünk sáros, barbár kommunista vadgyerekektől. Vagyishát úgy tudták, hogy cigányoktól.
Frick László Intézet 2020.09.03. 06:35:13
özv. Fekete Lajosné öregnénit kérném meg, hogy legyen operatőr. Az alapszínek a nagyanyámpolitúros bútoraié, krémek,karamellek..a színészi játék is fakó,a történet is fakó,a zene is ésminden annyira fakó
Frick László Intézet 2020.09.04. 06:17:21
Alfőmérnök 2020.09.04. 08:08:39
www.szemiotika.hu/feltoltes/2012/01/CsillagosokKatonak1.pdf
A kései filmek sem jelentés-nélküliek.
Frick László Intézet 2020.09.06. 04:19:53
Nem fogok most neveket írni... De azok afilmrendezők,akikfontosak a számomra...
Olyanokvoltam,mint az Andrej Rubljovban a harangöntőinas.
Az...amit telátsz Jancsófilmjeiben,volt szükségesapénz összeszerzéséhez,a szocializmusban megnézték,mikre adják ki az extrapénzeket Annak idején álztalában egy Jancsó filmköltségvetséből 10 jobbat és értékesebbet meg időtállóbbat lehetett forgatni
Kádárnak volt egy olyan házimozija,mint a hollywoodi sztároknaka sajátfilmjeikmindenestimegnézéséreéső abban az őtérdeklő, valamit a fontosabb filmeketmegnézte.
Hogy fogalmazzam...Jancsómondanivalói...úgy...oda vannak lazán rajzszögezve,mint minden más. Nem tudok belemenni az időbe...Én werkfilmeket látok,amikben a kamera nem fordult a Kameramögötti cikkelybe.
A nagy színészeknek van egy súlyos titka:Kitűnöenfelképesekolvasni bármely szöveget,átéléssel,rezonáltatjáka mellkasukban meg aholkeell,azt a pompás hangjukat,ott zokog a közönség,aholgondolta a szöveg írója,hogy zokognia kell...deközben a színész fejben másholjár ésnemis figyel,mint egyláncos csörlőbe a lánc,az egyikoldalon megy be,a másikon jön kifelé,semmit nem fog fel belőle. A végén egy kicsitmegfürdika tapsban éstolja tovább.
Így vannak jancsó színészei is,mert senki nem tudta és senkit nem isérdekelt,hogy milesz abbólamonumentális nagy... kavarodásból, állj,instrukciók és tessék,instrukciók. Majd a stúdióban utószinkronnal megoldjuk. Rohannak a statiszták, szovjet kiskatonák és olvasom a tekintetükből, hogy "Nemsoká úgy bebaszunk, beszarásig!"
Más.
Van DaykaMargitnak egy fiktív naplója,amit az egyik rajongója írtmeg helyette és abban egy megtörtént eset, HuszárikSzindbádjábólaleveses, velőscsontos jelenetet megnézették egy séffel .Hátradőlt és leszólóan mondta, csudálkozik , hogy egy Gundel unoka még azt sem tudja, hogyan kell a velőt kiütni a csontból.
Huszárik,mint az idültalkoholisták,sírósvoltmár ekkoriban,mindenen sírni tudott,Latinovics óóóóriási alakításán.
És...tudod,mit?Óriásit alakítottlatinovits,mertmég amit nem tud vagy nem jólintsruáltak neki, azt is zseniálisan oldotta meg,soha nem esznekígy ki velőt,de ehetnének sígy el tudjukhinni.
Jancsótképtelenség elhinni és az ember elkeseredik, hogy egy különben mimindenre isképes művész az amúgyminindenre képes operatőrökkelésszínészekkel,egy ekkora apparátus,ilyen kurva-kurva-kurvasok pénz,minden együtt és... a történelem hamisítvány,a nagyszerűszínészekígy ripacsok..ismétlem,adíszlet kb Szionetár Rózsa Sándorának a színvonala... Annyi, hogy a felvételek nemannyira gyalázatosan műfényesek,mint Szinetárnál,aki még az is képtelenészrevenni a rendezői székéből, hogy Julisja homlokán a zsírban látszanak a lámpák külön.
Az idő...nagyn könyörtelen:Aművit,a ripacsot,a szélhámoskodást,a tákolmány eszkábát,amit azzal basznak oda, vakújjon a paraszt:nemviszimagával,hanem jólotthagyja,mint az orion úrhajóc.nyugat-német spacefantasy-t .. van egy korszaka az embernek,amikorkisiskolásés beveszi vagy már felsőtagozatos,amikorén jancsót bevettem,de aztán felnőésamikormár lát igazifilmeket is,Jancsót nem tudja...nem jönát...ottmarad,ismétlem:egy werkfilmetlát... Érzi a szivarföstöt.