"Guillaume Apollinaire Egy szép vörösesszőkéhez című verse már  címében is szürreális,  hiszen  vörösesszőke a valóságban nincsen"

/a magyartanárom a gimiben a szürrealizmusról/

"...kár, hogy reálgimnáziumi érettségije van."

/Osvát Ernő Molnár Ákosról/

"Ma már nem lehet úgy írni, ahogy Móricz írt."

/Esterházy Péter/

Fázom minden jelzőtől, amit a realizmus elé akasztanak. Úgy vagyok ezekkel az előkékkel, mint a diszkrimináció "jó" vagy "rossz" minősítésű elkülönböztetésével.  A diszkrimináció rossz, és kész. A pozitívdiszkrimináció ugyanúgy sújt -csak kellemesebb elhinni kis cigány tanítványunknak azt az októberi hétköznapdélelőtt, hogy a rasszizmus miatt szökött haza a kollégiumból, mint a bubaéneke [honvágy és anyám ablaka]. Meghatódik és elfogul ilyenkor az ember, de uralkodik magán, ha jót akar a gyermeknek, meg nem akarja összerondítani hagyni azt, amin annyian dolgoztak, meg jó lenne végre 333 kudarc után egy jól végződő, egy sikertörténet is, tehát beállítja az ember a magas C-t és így nyit: Anyád picsája, fiam, az a bús, most jössz velem szépen a buszmegállóba és együtt kivárjuk a délit. A kollégium ilyen, minden elsősnek a szive szakad meg, sír villanyoltás után, szecska [elsős beavatandó] a felsősök szemében, hát még az a gyerek, akinek nincsen annyi alsóneműje, mint ahány nap a hétben. És minden este lábat kell mosni. És ha nem ordítasz, akkor is meghallják a hangod a hálóteremben.

A realizmus pedig realizmus, vagy van, vagy nincsen és ha van, akkor van. ÉS hiába előzékeljük meg jelzővel, ha nem a valóság metszete, akkor nem realizmus. Ami szemenszedett [pl összefüggéseiből kiragadott], abból hiányzik egy zamat-összetevő, a fanyarság, ami a csummájából való.. lenne... ha vóna...

A mágikus realizmust népszerűen pl Gabriel Garcia Márqueztől eredeztetik, pedig Prosper Mérimée Don Juan -kisregényében [hosszúelbeszélés] is vannak olyan vonások, amik megfelelnek  a kategóriában, persze, ha lenne mágikus ~. Egyébként pedig a latino-"mágikus"-nak Jorge Lous Borges az atyja. Az anglo saxo-ban   Ambrose Bierce de ősatyának tekinthető  Edgar Allan Poe is. 

Don Juan maga az ördög, méghozzá nem pokolbólfeljött. Don Juan lényege éppen ez: emberördög és itt termett, miközöttünk, pokla pedig a miénk, amit mi csinálunk tehát, még itt, a földön. (A csélcsap nőcsábász Don Juan az operalibretto alakja, vö. Gounod Faust-jával)  Márquez őstehetség volt, nálunk e műfaj divatja még a II. világháború előtt lejárt, Márquez kb akkor kezdte az ipart, amikor a mi Szerencsétlen Részeges Traktoros Szabó Istvánunk. Bevették újságírónak a jópofa vidéki csávót, pedig olyan csapnivaló volt a helyesírása, hogy az öreg újságírók, mire elő-korrektúrázták, több volt lapjain a vörös, mint a tintakék.

Don Juan vagy 200 évvel később Giacomo Casanova semmivel sem dugtak meg több nőt vagy férfit, mint más, névtelenül maradt kortársuk. Még pár évtizeddel Casanova után, a "hidegvérű" és filozófus Svedenborg 56 évesen ...ö... röptiben a legyet... A Felhomályosulás-t követő prűd század távlatövegén keresztül szemléljük a korábbi századokat, mondhatni viktoriánusan. 

Az élet dögunalom -a mesét arra is alkalmazták, hogy legalább este, lefekvés előtt az álmokba elringasson könnyűségével.

A  bányavidéki prostituált zambó kisleányka munkája, aki nagyanyja futtatásában fizetésnapon szombat délután négytől vasárnap délután kettőig 300 bányászt szolgál ki, inkább hasonlít vályogvető vagy maszekbarneváli csirkebelező robotjára, semmint arra a szexuálisan izgató meseszerű jelenetre, aminek Márquez festi, persze meszticcé át is. Mégsem mondjuk hazugnak Márquezt. Viszont én semmi mágikusat nem találok Márquezben. Ahhoz, hogy Márquezt megértsük és kacagjunk egy epekeserűet a "mágikus" jelzőn, egyszer ez életben látnunk kéne valamely kolumbán kis bányaváros utcáját szieszta idején, érezni a penészette falak bűzét, a sivárunalmasreménytelensemmireseszámítóááááásítónagybüdössemmit.

Jorge Louis Borges Márquez születése táján már alkalmazta azokat a fogásokat, amiket "mágikus realistának" nevezünk. Julio Cortázar Márquez bátyja ebben a  üzletágban.

A magyar mágikus reálizmus receptje rémegyszerű. Az ember búcsút mond a valóságnak, amikor a harmadik tanévben megcsemellik az iskolai tanítástól, a gyerekek büdösek, értetlenek, a kartársak szemétládák vagy napközisek és állandó helyettesek... vagyis alig találkozom azokkal, akik még elviselhetőek a számomra. Aztán újságíró vagyok, a kései magyar újságíró, mint  hírlapíró - ez már csupán eszköz, hangulatfestő, stilisztikai elem. Ha a tárcámba beleírom, hírlapíró, attól olyan Kosztolányis, Krúdys mesezsongásúvá válik. És ha mese, legyen kövér. A német piacon a Balkánt úgyis egybemossák a pár.káp-pir.burg. medencével, bergengóc szemléletben a Balkán Isztambultól Prágáig ér, egy kis tálkában angyalondó, nagylavór nyál, a sarajevo-i telefonkönyv egzotikus nevek iránt, a posztmodernnek úgyis lehúzták már a rolót (1991.) és kiderül, hogy utolsó vitézei a történetmondás új határait feszgetik. [Szijj Ferenc: A futás napja]

Azelőtt meg volt a szocialista realizmus. Hogy mitől szocialista? -leginkább nem maga az írás szocialista. Pártszerű. Még pár éve is írtak szocialista-pártszerűen: Ha idős, Jávor-bajszos raccsoló úr utazott a vonaton, akkor beleírták a kezébe a Hóttirencer Motyórrországon című nosztalgikus emlékenciklopédia valahanyadik kötetét. Vagyis a kép csupán a könyvnek az öreg kezébe belehazudásától (teszkkógazdaságosan egy Wass Albert könyv is megtette) szocialista. Igazából még akkor sem szocialista  a realizmus, ha Karikás Frigyes írja és hatsoronként elvtársaznak benne. A szocialista realizmus annyira elvette a kedvét az embereknek bizonyos címek után a belelapozástól is, hogy ezért Mihail Bulgakov nagy regényét, A fehér gárdá-t senki sem olvassa. (Ajánlom ezt a könyvet azért is, mert lassan már mi is nem két, hanem három rossz közül leszünk kénytelenek választani, mint a 85-90 évvel ezelőtti ukránok. Egyébként jó regény, sőt, van olyan jó, mint a kizárólagosan emlegetett Mester és Margarita. A Kutyaszív pedig? -zseniális és példa arra, hogyan marad reálista egy elbeszélés akkor is, ha szürreál a felvetése.)

Valamint: gond ugyanis, hogy a szociáldemokraták is elvtársoznak, s a szociáldemokrata még halálosabb ellensége a szocialistá-nak elhazudott későfeudalista álomrendnek, mint a hóttifaszista ludovikástiszt. Sőt, a hóttifaszista ludovikástiszt annyira pragmatikus, hogy csak az 1956. őszvégi szervezett provokációk és irányítottanarchia napjaiban fölbukkanó mintegy 27 horthy-fasisztának hoaxálható elemre hivatkozva lehetett megszabadulni a többi 897-től, akik kussoltak azokban a napokban és még a véleményüket is megtartották maguknak. A szocialista realizmus elméleti konstrukció. Maxim Gorkij, amikor új füzetet nyitott, sohasem írta föl, hogy már most pedig annyira szocialista reálista leszek, hogy ihaj. Az anya című programregénye annyira stréber lett, hogy maguk a kommunista teoretikus irodalomkritikusok úgy fikázták, mint ma szokás Orosz Józsefet a plitikaielfogulatlanság jelzésére. <cenzored Hannibal kritikai megjegyzése miatt -a szerk. megj.>

Jack London nyiltan szocialistának vallotta magát még kastélytulajdonos korában is, jónéhány novellája (ezekre magyarul Tersánszky Józsi Jenő [felesége -a szerk kieg.]  fordításában találunk rá és a Horthy-rendszer alatt jelentek meg…) A kisszámú valódi magyar kommunisták egyike volt Lengyel József, neki is tulajdonítanak efféle "szocialista reálista" [én is Révai József nyílt á-jával hallom a szociálistát -a szerk. vall.] írásokat. De ebbe skatulyázták Sánta Ferenc Sokan voltunk -ját.

Tündérinek az téveszti Gelléri Andor Endre realizmusát, aki még soha nem gyalogolt végig Újpesttől a Lipótvárosig járdára szegezett tekintettel abban a reményben, hogy talál annyi fillért, amiből vehet egy szál gyáricigarettát vagy rúgdosott meg minden üres gyufaskatulyát, legalább olyat leljen, amiben szálak is vannak. Vagy ha néma az a doboz? -talán pénzt hajtogatott bele valaki! Mert a tündéri reálizmus talaján hallani iyen szerencsésekről, akik egy gyufaskatulyába hajtogatva tízpengőst (fiatal kezdő munkás hetibére) találtak. Jobb kávéházban 2P50f egy kávé, mégjobban 4. Gelléri Andor Endre életingenlő, tegnapi kifejezésekkel csajozós-bulizós tipus volt. Ha talált 5 P-t és már rég vennie kellett volna egy rendes inget, akkor beült egy kispolgári vendéglőbe, kajázott, piázott (akkoriban buktak föl a tolvajnyelvből a hétköznapi szlengbe ezek a szavak) , egy ilyen palit már kifigyeltek az alkami prosit prolilányok is, meghívatták magukat, és Gelléri végülis olyan cuki (ez is akkoriban került föl a köznyelvbe) pofa volt, hogy azután, kiderült, 40 fillérje maradt, elmentek vele, a szobáztató néni néha puszira is [ez is] elnézte a szobácska használatát, és ott jók voltak az édes pofávaklés nem szóltak rá a végén, ne amerikázzon vagy húzza ki, hanem viszatartott lélegzettel némán, ahogy szokták, még el is élveztek, ha már a fuvar amúgy potyára volt, legyen valami hasznuk. Gelléri persze ezeket a történeteket nem írhatta meg, de megírt sok mást, ami van ugyanilyen fontos. Ha tündéri, hát azzal, hogy amidőn kisgyermeként A szállítóknál -t először olvastam, azt hittem jelenidejű. Ó, a boldog gyermekkor, amikor még meg se néztem a novellák íróinak nevét! És Gelléri kapcsán hagy említsem meg a két embert, akinek köszönhetjük őt. Bár mindenképpen fölbukkant volna Gelléri, mégis Mikes Lajos és a cukorkás zacskója, meg Osvát Ernő az, akiknek meg kell köszönnünk Gellérit.

Aztán van még az "olasz neorealizmus" meg a "francia", ez már a filmművészet. Olyan filmek, amiket már filmművészeti főiskolások, egyetemisták sem néznek meg rendesen csak FFWD-zve a számítógép képernyőjének virtuális gombjain.  
 

Kell az embereknek a reálizmus? - főle ennmagukat nem akarják látni a maguk  valóságában. Zolnay Pál Fotográfia c. filmje ezt mutatta meg...

Iglódi István(1943-2009) és Zala Márk (1949-1985) Zolnay filmjéből forrás

 

 

Így aztán az elmúlt 20 év mélymagyar reál történeteiből ismerjük a narkolepsziás békávéellenőrt, Mickey-t, az ír [és miért is ír! - a szerk. röh.] cigányt, aki szétszopatja a legvagányabb bűnözők agyát   és mellékállásban kutyakupec meg autómontázsoló is. A magyar történetmondás feszgetésének határai lenyúltak két egymásnak ujjazó leszbikus vasútikalauznő Bartholi mirigyeket fedő élvdombocskájáig. Holott és igazából a hóttreál az lenne, ha valaki meg merné írni, hogy titkolt szerelem esetén is a munkával járó állandó felfázás miatt is mért nem ujjaz egymásnak két vasúti kalauznő... Csak műűveltpestiszerkesztőségekbe  nehéz nem az elvárt burleszket leadni. Ha nincsen burleszk, egyből letúleccerűzik az írást. Sex feltétlenül és burleszk ... ennyi jöhet át vidékitémakörben. (A kárpótlásijegyért szopó alkalmikurva Grecserna Krisztandnál... Nem az a baj, hogy nem volt ilyen alkalmikurva, hanem az, hogy nem is lehetett volna: itt semmisül meg a sperber-i kellő distancia elve...)  A hóttreál inkább Gyulai Csaba  nagyjából kötetnyi The Best Of -jában domborodna ki.

A hóttreál relatívus, én szoktam ökörködni vele, a hóttreál lenne a reál, ha lenne, ha valaki merne nem "tündéri" meg "nejlonmágikus" lenni. Így aztán mágikusan magossműűűveltségű értelmiseggjeink, irodalmunk vonata kerekeinek pumpálói, filmművészetünk napja fűtői fene egy el vannak csudálkozva, hogy bár ide jutottunk, ahová, de mégse nem tudunk semmit, ami fontos, vagyis azt tudjuk, hogy Mustafa Muckerman neve mennyire is édesen fejezi ki a k'k'k'éjrópai titkos bánatot, tudjuk, hogy Andrea Ujmanovics mint szépült meg az angyalondótól Szarajevó egyik külvárosában 1991. február 27-én éjjel fél kettőkor, csak azt nem tudjuk meg, hogy a 2000-es évek derekán mért kettessével járták a falusi főutcákat 12 éves cigánylánykák vagy miért is integettek a 6-os főút baranyai kanyarjaiban szintén 12 éves cigánylánykák autós bácsiknak. Semmit nem tudunk pl a magyar termelőszövetkezeti mozgalom végéről, csak azt a pártszerű, szelektív ténykezelést, amit Kun István[né] művel. "A Tóggyányokok tették tönkre a téjjeszeket!" Így aztán a sajtó teljes odanemfigyelése mellett a napokban is a Farkasverembe Esett Ártatlan Kisfiú cégei annyi fődet harácsolhatnak egybe az alfeődön, amennyit tárgyalástechnikaiag adott időszakaszban csak képesek strómanjaik...

 

És még sokmindent nem tudunk az elmúlt húsz évből, és ezért képesek a publicisták ugyanúgy elhazudni nekünk a közelmúlt történelmét, mint elhazudták a múlt század 80-as vagy 70-es éveiben... mert íróasztalba nyőve Neuberger István Bús magyar sors c. reálista grafikája** mintájára, minden nagy társadalmiigazságot úgy akarunk fáradság nélkül  kisütni, mint Sík Endre bácsi, hogy íróasztalunkat ne kelljen elhagyni, ne kelljen büdösbe menni, ahol budi sincsen, nemhogy angolWC, ne kelljen elgondolkodni azon, hogy a "legkisebb vásárlóerejű falu"-béli lányok milyen szolgáltatásokkal is vesznek részt a Linz Európa Kulturális Fővárosa program keretein kívül, de szorosan benne. Mért van csupa kétezres egy 15 éves, de 19 évesnek látszó, kipakolt sziszkójú lány kezében és mért engedheti meg magának, hogy a 28 éves anyját leossza, mint a répát a baótban és mért szólítja föl, hogy az összesfaszát szopja ki, ha lányoknak nincsen is olyanjuk. Honnan lehetne egy szociológusban ma már annyi realitásérzék, hogy tudja: vidéki ajjas számító ravasz  tajtparaszt a kisfalujában már nem vásárolhat, hanem jócskán megkeresi a bérzint árát, ha bemegyen a legközelebbi treszkóba vagy lidlibe. Autóval. A helyi kisboltban tej-kenyér.. só.. esetleg felvágott.. pár apróságot ha vásárol...

Vagyis elmondhatom, hogy részben a reálizmus iránti igény csekélysége IS juttatott ide bennünket, ahol vagyunk, csak a meskete, a reffómmok hoaxálása, az úttörés, a szellemiélcsapatások és lösung mit etwas a fejekbe, ez kellett. A mi kis későfeudális meseszerű csudaembervárásunk: minden jót és minden áron egyszemélyhez (jó apa, jó király, Kádár Fasza...) akarunk kötni.. és még azok az értelmiseggjeink is, akik különben az ergyanépet hibázzák maradiságában!

Most persze maradék vezérlőértelmiseggjeink úgy csinálnak, mintha a büdös nép tehetett volna arról, hogy nullabefizetéssel 72 hónapos futamidőre vihetett ótót. A Homár payolablog máma is úgy tesz, mintha csak a virsli lenne olyan, mint az a politmarketing, aminek pedig az index-pont-hu nyalt 2005-2009 között... Meg a büdös nép nem akarja megérteni a társadalombiztosítási és nyugdíjreform lényegét, a hülyék. Jaj, pedig annyira tanították volna a barmokat a jóra meg a szépre. [A linkről ugró wiki cikkből csak a lényeg maradt ki: A Párt brossurái alapján A Párt gazdasági szakértőinek instruálásábnan a MeH (agitációs propaganda osztálya) által biztosított közpénzből készült.]  Csak azok az értetlen  büdösnépek!Tanultak volna olyan jól a suliban ők , mint mi, akkor majd leérettségizhettek volna meg elvégezték volna a jogikart vagy a szociológiait vagy pszicho' szakviszgát tehettek volna, és akkor nekik is jutott volna államivállalat felügyelőbizottsáégában bulitagság, mint Csepeli Györgynek, minden Felnőt Bácsijaink egyik legszebb díszének, vagy közpénzből írhattak volna pártpropaganda alapjaira librettót, mint Nemzetészvesztésünk Üdve Tóta W. És akkor irígségükben nem acsarognának annyit, hanem néznének föntről lefelé pető iváni arcvonásokkal, kétoldalt mély árok végeiben görbül lefelé a lenéző, fensőbbséges mosoly, az ember zárt fogai közül lemondóan , belefáradva a nép üdvéért való viadalozásokba, kesernyésen (ezt cinizmusnak szokás téveszteni) beszél bele a kamerákba, miszerint nincsen olyan, hogy egy párt vezetése, ha liberális is lenne esetleg az a párt, meghibázhassa elődeinek tevékenységét, ámen.

Hanem az van, hogy a büdös paraszt kussoljon és szégyellje magát, amiért az igáját oda húzta, ahová ösztökéltük.

Amíg kötelező volt a [szocialista] realizmus, addig, de csak addig volt több, mint kormodor a történetet elutasító posztmodern. Azonban 1990-től a "mágikus" meg mindeféle, a hétköznapiságot elutasító szöveg-szövegizmus nemhogy nem műűűvészi különállást fejezett ki, hanem egyenesen az éppen aktuális reakciót szolgálta. Hajlamosak vagyunk ugyanis bal meg jobb oldal szerint sikálni, miközben pedig emígy van a törésvonal, vannak a retrográdok, a lopcsalista feudális visszhúzóerők, meg vannak mindenoldalon a haladóak. Ahhoz azonban, hogy mást lássunk a sikamikán kívül, kellenének a történetek, amik nincsenek meg, mert ugyebár irodalomtudományilag betagozhatatlan lenne, ha valaki venné Móricz merszét... Esterházy mondása arról, hogy máma már nem lehet írni úgy, ahogy Móricz írt, a leg-retrográdabb, legreakciósabb, nemhogy antiliberális überlabanc, de egyenesen mélymagyar mucsai patópálos alefeődi úri néphülyítés. mert hogy a lófaszba ne lehetne írni úgy, ahogy Móricz írt. Csak ahhoz.. hát izé.. nem éppen a DAAD-ösztöndíj segít... Össze kell az embernek piszkolnia a ruháját és még az is lehet, hogy ha túl feltűnő a sérója, anyázás közben leműűvészkémezi a taxis... Nemmellesleg korunk eszetokjai, ha még találkoznak földiemberekkel a vidékitanyájukat felújító kőművesen kívül, az a taxis... Móricz Zsigmond attól is realista író volt, hogy a Nyugat Rt egyik igazgatójaként  levonatozott Mezőtúrra, hogy ott személyesen találkozzon egy emberrel, aki egyedül negyven előfizetőt kerített a Nyugatnak. 

"Félek attól, hogy megijedek, és ijedtemben azt látod, amit én."

/Zala Márk [Kárkus László 1949-1985]/

*persze, ha a cherrycocke vitriol...

** Hirdetés: Szerkesztőségünk megköszönné, ha valaki elküldené JPEG formátumban Neuberger István Bús magyar sors c. grafikájának kopírját...

48 komment

Címkék: realizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr201441786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.07. 11:07:41

"Aztán van még az "olasz neorealizmus" meg "francia", ez már a filmművészet. Olyan filmek, amiket már filmművészeti főiskolások, egyetemisták sem néznek meg rendesen csak FFWD-zve a számítógép képernyőjének virtuális gombjain." --> Meg is látszik azokon az iskolásokon, nem véletlenül vannak tele a filmes szájtok ócska, gagyi lófaszmozik ajnározásávával. Mondjuk, a francia akármilyenrealizmus helyett mondanék inkább csehszlovák kisrealizmust, "mint olyat", mert az tényleg markáns. Az olasz neorealisták viszont ma nézve is frissek, kurvajók. A Biciklitolvajokat néztem éppen újra a minap: asanisimasa.blog.hu/2009/04/18/porolo_2_biciklitolvajok_1948

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.07. 11:12:00

Zolnay filmjének meg külön örülök, hogy említed, mert az egyik legfontosabb önreflexív teoretikus filmnek tartom, úgy en bloc a filmművészetben. Más okból is aktuális... de az nem jó ok.

magyar-magyar szótár 2009.12.07. 11:42:50

@efes: De hülye vagyok, a csehszlovákok! Elfelejtettem! Lengyelek! (Jó, és az oroszok! szovjetek..) Jaj, még egy nem-realista csehszlovák vámpírosfilm, hogy az milyen jó!
Az olaszokkal kapcsolatban sokat bezseblámpázott később nálam Cesare Pavese prózája... A fasizmus után mindenben mindenki újat , tisztulást, megújulást akart,Piaggo-robogó és Topolino-szocializmust... úgyhogy abban az elcsépelt[?] összetételben a neo-n van a hangsúly... És Radványi Valahol Európájában van néhány olyan kocka...a nemsokatidézettek..

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.12.07. 13:17:07

eltekintve a fölösleges (és már tényleg unalmas) juteszembeitt kezdetű indexfikázástól is kb nemígy vélem gondolni

teszkólídli nem csak a tajparasztnak ócsít, hanem a panelprolinak is, ki az uszkve 100 forintos, 3,2 alkoholtartalmú, romlott patkánypisi-ízű ún. sörén kívül semmit (jade: cigit) vesz a szomszéd kisbótban

vagyishogy bizony pest is - van.

és nem csak a lemennikutyába/parazstba/proliba/stb a realizmus
mer vannak gazdag nyomorgók is (lsd olasz neo, pl)

namindegy, messzire....

p.s.:
Móriczról juteszembe, tk.:magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=20217

gabriel syme · http://magyarido.blog.hu 2009.12.07. 14:31:35

Kedves magyar-magyar szótár!

A Fotográfia c. filmről jut eszembe:
magyarido.blog.hu/2009/10/14/fotografia_a_vagy_a_kizarodasi_pont_egy_fontos_kulcs_az_eletunkhoz_3_1

(Vigyázat két részes!)
OFF:
Néha úgy tünik mintha azonos lennél Csutakaszürkelő bloggerrel, (egy kiragadott példa:magyarido.blog.hu/2009/11/11/drazse_szent_tibor_xxiii_szazadi_legendaja) aki a magyarido blogon csapatja a tematikát. Pedig biztos nem. Vagy de?

magyar-magyar szótár 2009.12.07. 15:06:35

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Takács egy fasz. Esterházy akkor ezel az erővel szinte semmi eredetit nem írt. Móricz mit csinált [Rózsa Sándor] talált egy neki tetsző szöveget s abból (nem is szószerint) másolt. Ezt bárki csinálja, de Takács sunyi fikázása nagyon jelemző korunk irodalmárjaira. Egyébként a Rózsa Sándorról azt kell tudni, hogy így, ahogy ismerjük, nem is kész, ez volt a vázlata a már soha el nem készült igazinak, Móricz anyagi szorításban afféle "ponyvának" kiadta.. s nem sokkal később meghalt. Sokan szeretnének ilyen minőségű vázlatokat.

Tudom, hogy unod kedvenc áááártatlanjaid fikázását, én is unom, de ők se unják az unos-untalanjaikat... a netizmóban sokszorsokszor kell elmondani ugyanazt, ez alap.

Meg öregszik ez a blog s az agónia egyik jele a monomániás önismételgetés. Teccett vóna nekem is valami kűggyétek be majd kitesszük-et kitalálni...

kódex 2009.12.07. 16:56:12

@magyar-magyar szótár:

Mi az, hogy öregszik a blog :D ?
Talán a blogger!
És csak rajta múlik...
Sok okosságot írtál megint, csakhát - szokásos fájdalmam - nem lehetne egy kicsit kevesebbről rövidebben és mégis kifejtettebben?
Mert így nagyon nehéz érdemben reagálni az írásra, pedig nagyon szeretnék, mert sok helyén elgondolkodtatott.
(Ezúttal a stílus egészen összeszedett volt. A szerkesztésen még lehetne fegyelmezni... :-))) )

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.12.07. 19:27:25

a reális a maga pőre valóságában annyira szürreális, hogy az ember nehezen képes elhinni, és minduntalan mögé kénytelen látni nem létező dolgokat, hogy jobban érezze magát. tudodmire gondolok :-P.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.12.07. 19:35:53

a reális a maga pőre valóságában annyira szürreális, hogy az ember nehezen képes elhinni, és minduntalan mögé kénytelen látni nem létező dolgokat, hogy jobban érezze magát. tudodmire gondolok :-P.

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:19:55

@gabriel syme: Nem, nem én vagyok. LIVE! egy salgótarjáni fiatalemberrel szoktak összekeverni, valami Gyuri, aki hölgykörökben a múlt század 80-as éveiben igen népszerű volt ott, de én a 80-as években összesen két nővel dugtam. És persze nem 'Tarjánban. Ráadásul meg kellett tudnom, hogy taxisfrizurám van.

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:22:36

@bs395: A szakadékkal is baj van, ami a médiumok által közvetített "Mérlegen a valóság" és a valóság között van. Amíg a média pl azt hazudja, hogy a cigányság sorsa a gettókbataszajtás és a szegregáció miatt ilyen, addig nem fog változni semmi. Kényelmes is azt hazudni, kimegy a riportozó szociológus, tudvántudja, látvánlátja az összefüggéseket, de nem ő lesz az első, aki el is mondja, hogy semminemigaz a gettózásból meg a szegregáció úgy, ahogy összehazudják nem is működhet ma már a leistenvertébb helyeken...

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:33:32

@kódex: Minden blognak megvan a maga élete. Öröükjáróak az index kripto payolablopgjai, elvégre csak szakemberek. A subba, ételrecept, kereskedelmivisszásságok, amíg osztrák kézbe nem kerül a BKV és a MÁV, addig a BKV és a MÁV fikázás ésígytovább, küldd be, majd kitesszük. De nincsen az a "kreatív" [helyesen sajátötletű és nem észnélküli kopi, kattogásprovokatív gyereszavazzál, anyázzada zellenséget! típussal szemben a ~] blog, ami ne fáradna el, lásd a szlengblog senior-korba való élésében már leragad a szexuális szleng szavainál, annak is a harmada már üstökénél fogva rángatódik elő. A bloggizmóban on és off, fekete és pehér, piros és zöld gomb van,., A válasz és Zs válasz, két véglet... Kialakul egy törzsközönség, kb 28 dicséretre jut 2-3 kritika (a szarezablog" meg "jeziscímlaposlehet?ilyen fos?" ezek nem kritikák...) a blogíró(k)val kezd a ló elszaladni (vö Esterházy lemérgezése szeretetünk nádmézével, sok cukor is méreg... Géher Istvánon kívül ma már senki egy pisz-szel nem bírálhatja meg EP-t, de persze Géher is csupán "a kerti lakban való látogatás során a viaszkos vászony felett...")

Vannak pedig még szavak bőséggel. Csak az a ló, a paripák.. gyorsan is telik az élet a bloggizmóban, három nap egy esztendő, ami 3 éve volt, ezredéves múltnak hat... Vannak törvényszerűségek, aki nem újítja a kirakatot, az is megnézheti magát...

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:39:17

@kódex: Pedig még kimaradt az Isteni Jancsó Hosszúsnittje és Tarr hosszúsnittje között mi is a különbség. Az Arany János által felvetett-nél már meg sem állva elfogadjuk, hogy a "legreálisabb" belállítás is "mesterséges" valamennyira (Tarkovszkij-Koncsalovszkij, nálunk Huszárik...) Mi a nagyobb bravúr MÁMA hosszúsnittben a Vészhelyzet kézi[váll]kamerázása 4 percen keresztül többjelenetsor összefűzve vagy szinpadszerűen berendezett 5 hektáron 70 fokot elforgatni horizontál...

Miközben korunk "műűűvészete" az egy jó kis motívum halálraismétléséről szól (A Bolero-tól a Millenium -ig) , a hosszúsnittet meg "únják" a gyerekek, ha nemmozgalmas...

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 02:45:10

[szintén a Vészhelyzet kapcsán] magasss értelmiségijeinket is meg lehet ám ugyanúgy frusztráltatni, ahogy a Fotográfiában a műveletlen taplórétegeket... Pl orvosainkat... Szakmai kifogásokat hoznak föl, miközben és a valóságban azonban az odaáti orvosi-nővéri magatartás, hivatáshoz hozzáállási formák háborítják fel őket... Vagyis a valóságviszonyokról való lekérdezések nehézsége ...

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.12.08. 08:43:36

@magyar-magyar szótár: hínye

Azért van rendes saját szövege IS E.P.-nek, de minek mondjam, jobban tudod

és Takács semnem tolvajozta le Móriczot, ahogy viszont tóta meg szily sem bezzeg, főleg nem ááártatlan

de hát az öregedéssel a szemnek romlása jár? s az árnyalatok számának csökkenése? a gyeremeki világ feketefehér, majd kiszínesedik, hogy végül beszürküljön időskorra?

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 09:01:14

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Nem, hanem leposztmodernezi. Á, ez nagyon bonyolult, Móricz rettenetesen irritálja a jógyerekeket és számonkérhetetlen indirekt, efféle sunyiba hátulrólgyüvésekkel fikázzák, hogy ha megkérdezem egyenest, letagadhassa és úgy beszélhessen velem, ahogy te. Ez is a lényege ennek a magosfokú értelmiségi kritikának, hogy fikáz, de ha rámutatok, hogy fikáz, akkor én vagyok a szemét. Bizonyos méret fölött irodalmi mű esetében csak szándék kérdése az, hogy valami hibázhatót előpiszkáljunk. De ha most elkezdem, hogy kettős mérce, akkor bunkó vagyok, hiszen a kettős mérce is olyan eszköz, hogy csak használni szabad, de a használatára rámutatni nem.

Ennek az egész akusztikázgatósdinak a gyökere a 70-es 80-as évek sorokközé irogatásában rejlik, hozzászoktunk ehhez, hogy meg is mondjuk, de a KISZ gyűlésen meg cáfolhassuk.

Adyval már ugyanezt művelték, pocskondiázzák a verseit, de egyébként művelt ember és tudja, hogy az a "rossz vers" műfaj, afféle publicisztikai vers, egy tárca versbe (tehát rövidebbe) szedve, valami történt egy színásznővel, megérkezett pl, s ilyesmi, Adynak 300 ilyen versikéje is van talán. Nagyon szeretik a Rózsa Sándort fikázni, mert.. hát most essenek az Erdélynek? Nagyon szeretik Móricz színműveit fikázni, pedig ha megnézzük, milyen piacra íródtak és ezek hiányában miket is játsztak a műűűkedvelő társulatok, hááát...

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 09:02:10

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Zenésznek pedig főleg az idézetekkel kapcsolatban (Händl összműveinek 10%-a sima lopás...)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.12.08. 10:25:15

@magyar-magyar szótár: nem Móriczra szálltak rá a jógyerekek, hanem ez egy sorozatféle:
magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=19746
magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=19839
magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=20020
magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=20369
(ez még nincs fent, túl friss)

amúgy ady, móricz stb sem szorul megvédésre, ámde miértne nyugodtan 'támadható' is - ahogy pl. az imre kertészezéssel is csak az a baj, hogy csupán köntösében irodalmi...

de hát a kritikáról mint olyanról ismerem a véleményed:)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.12.08. 10:27:33

@magyar-magyar szótár: nem úgy van az
a zenei zárlat, minden európai zene alapköve egyésugyanaz

hiába dodekafónia meg szeriális zene vagy éppen groove-loop-stb, attól még a G7 C-re zár és kész.

kódex 2009.12.08. 11:03:02

@magyar-magyar szótár:

Én ezt már első beírásra is értettem, csak szerintem nincs egészen igazad.
Épp az ilyen blogoknak kellene túllépniük a blogista defekteken.
Annyi mindenről írsz, jobb napjaidon színes és érdekfeszítő módon, hogy én bőven éreznék még itten tartalékot.
Az egyszerűen önfegyelem kérdése, hogy a 777-szer körberágott csontot nem kell 778-adjára is előrángatni. Hogy a szöveget elküldés előtt elolvasom, aztán utána is egyszer legalább, és ha kell javítom.
Nem csinálok modort a hibáimból, nem kovácsolok erényt a puszta figyelmetlenségből.
Nem nézem kaján elégedettséggel a sok fikanick habzódását (csak azért mert tudom, úgyis jön valaki, aki majd - nem lévén funkcionális analfabéta meg is érti, amit írok, nemcsak pavlovian fröcsögteti a nyálát).
Megelégszem feleakkora vagy feleannyi poszttal...
Számítok rá, hogy az érdemesebb sorok egyszer majd papírra kerülnek, és ez befolyásol a szelekciónál.
Stb.
Persze tudom, hogy ez itt egy ötletgyár, kísérleti műhely avagy tombolda - de ezzel meg némiképp ellentmondásba keveredik az öregedéselméleted.
Szóval most vagy szabadság vagyon, vagy begyöpösödés.
Dehogy mindig csak sírjon-ríjon valaki, magát pocskondiázza (nem minden arisztokratikus gőg nélkül): az nem járja. Ha nem hinnél ebben a blogban, azaz magadban, nem írnád tovább. Ha nem hinnél abban, hogy örömet okozol másoknak vele, nem írnál.
De ha meg már írsz, tessék fegyelmezettebbnek lenni.
(Az Occam-borotvás írásod jut eszembe hirtelen, ahol éreztem azt a fajta laza és elegáns fegyelmezettséget, amiről beszélek. Szóval, aki tud így is, az miért nem szed valami szófosásgátlót, amikor rájön a blogcsikarás?)

kódex 2009.12.08. 11:07:07

Tényleg, ezt a mottóul vett kérdést komolyan gondolta a magyartanárod? :-)))

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 15:56:31

@kódex: Doctus volt, de nem Poetus. Babits híve, az izmusokat nem kedvelte. Jó ember volt nagyon s jót akart.

magyar-magyar szótár 2009.12.08. 15:59:46

@kódex: "Mindenki beteg , aki itt van, valamiféleképpen" -olvastam ezt egyszer valahol a neten. Mindenképpen defekt: ritkán beszélgethetek s ezek a kitörések ... afféle pótcselekvés... Viszont edzésben tart és fegyelmez is, has koppanok.. hát ugye, mint esetünkben :))
Hannibal Lektűr is jön időnként, A Kevésszavú...

kódex 2009.12.08. 17:32:39

@magyar-magyar szótár:
Hát akkor lehet, hogy többet kell beszélgetni. :-)

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2009.12.09. 00:21:25

@magyar-magyar szótár:

Ha már Vészhelyzet és valóságábrázolás: az ugye egyértelmű, hogy egy 45 perces részben kb. 2-3 valóságos hónap izgalmas eseteit gyűrik egybe.

Ami a tényleges szakmai hibákat (mondjuk a nem megfelelő gyógyszeradagokat, netán bizonyos betegségek lefolyásának vagy okának önkényes megváltoztatását) illeti, nekem belefér a művészi szabadságba, meg a nézettség keresésébe-megőrzésébe.

Ami a taszító ezekben az amerikai kórházsorozatokban, az pont a beteghez, a betegséghez és a kollégákhoz való viszony. Az, hogy sokkal fontosabb az orvos-egyén pillanatnyi győzelme a többi orvos-egyén fölött, mint a beteg gyógyítása. Ahogy a konfliktusokat a beteg előtt robbantják ki, ahogy vizsgáztatják egymást, az egyszerűen vérlázító, és a páciens bizalmát is kifejezetten rombolja (ami meg a gyógyulásban igen nagy szerepet játszik).

Ha jó kórházsorozatot akarsz nézni, akkor a BBC Prime-on vannak igen valósághűek. No és az sem elhanyagolandó, hogy az angol akcentust sokkal jobban szeretem az amerikainál.

magyar-magyar szótár 2009.12.09. 06:17:07

@radiologus.hu: Én viszont betegoldalról azt látom lényegesnek , hogy A FŐFŐORVOS nem feudális kéjúr, és a kórtörténet nem arról szól, hogy A Főnök diagnózisa mindhalálig, tűzönvízenát! Minden orvos lehet orvos és nemfeltétlenül bólogatókutya, akit még 44 éves korába is félrekönyököl A Tanár úr, aki hősként a vasárnapesti vacsoraasztaltól rohant be [szerv neve a szerk-ben]-t menteni... Nyilván ezek filmek és a Vészhelyzetben jóideje az EÜ szimpla háttér s egyébként emberiviszonykról van szó. Számomra valamivel EÜ-bb a Dr House, néhány általam igentisztelt születettorvost vélek benne.. ö.. téveszteni... hmmm össze a... hmm.. hm... Vannak orvosok, akiknek nincsen is egyébként hivatásonkívüli élete...

A szakmai tévedésekről ... és vannak fordítói a szövegeknek... Természetesen soha nem azokat az embereket fizetik meg erre, akik tudásszintje: amerikai irodalmi szöveget magyarul hangosan olvas föl, hanem akik olcsók...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.09. 09:38:07

A Vészhelyzet egy alapvetően akcióközpontú tévésorozat, a House cinikus onemanshow, a Grace klinika lelkizős picsogós. De egyik sem szakmai esszégyűjtemény, nem orvosoknak készül, hanem a massznak. Ettől még persze, szakmailag korrektnek kellene lenniük, de vagyok annyira összeesküvéses, hogy az írók direkt csempésznek bele orvosi bakikat, hogy a szakmának is legyen min fennakadni. Amúgy meg úgyis az van, hogy ha fibrillál, akkor mellkastálca. Ennyi. :)

magyar-magyar szótár 2009.12.09. 12:25:02

@efes: De melyik cinikus? A téves "maiértelmezésű"? Szerintem künikósz.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2009.12.09. 12:57:47

@magyar-magyar szótár:

A főfőorvos már régesrég nem feudális kényúr, mert ha rosszul bánik a munkatársaival, akkor azok lelépnek Norvégiába 10-szeres pénzért.

A cinizmus fajtája meg attól függ, hogy a 18 forgatókönyvíró közül épp melyik írta a szöveget. :-)

_andris 2009.12.09. 13:49:36

Tehát a realizmus hamis, a lényeglátás meg túlfeszült.

magyar-magyar szótár 2009.12.10. 03:59:24

@radiologus.hu: Pesten már látni egy két ilyen enyhelyet. Valamint (gyűjteményemből) A Tanár úr az asszony popsija alól 800ezerért eladja a főnővérnek a kb 1,8 M-t érő Yaris-t, kapott egy lakást parába, azt továbbpasszolja 2,2 M-t az egyik nagytudású fiatal nővérkének ésígytovább, a motiváció olyan magasfokú, hogy a magamfajta paraszt az épülettömmből behúzza a bokáját az osztályra s már az első szippantásra MÁS légkört érez. (72 éves, nyugdíjbaküldhetetlen néni, mint teásnővér, stb) Hogy ne mindig csak a negatívat.
Szintén gyűjteményemből:
Doki bejelenti a pszichésen leginkább érintett [betegesen egyszemélyhez kötődő] betegeinek, hogy Norvégia (más ország, de mindegy) Főnök kiíratja osztályajtóra, hogy Dr XYZZZ IDEIGLENESEN (!!!!) , de visszatér, s majd, addig is Dr WXYQ helyettesíti majd .
Aztán fél év múlva tényleg...

Én szivesen mosnék feszt autót egy norvég telepen, de nem minden kolléga érezné azért ezt boldogulásnak, pl aki 10-es flottaeladásokhoz van szokva.

ibusibus · http://stirlitzblog.blogspot.com 2009.12.13. 12:43:20

Nem mindenki lép le Norvégiába: sötét van, idegenek között kell élned, búcsút mondhatsz egy csomó dolognak, pl a napsütésnek, a karfiolfáknak, mert nincsenek csak fenyvesek. Egy seggel két lovat.. - vagy Norvégiában élsz, vagy Magyarországon. Nem könnyű elszakadni. Nem mindenkinek van ereje megtenni, és nem mindenki bírja. A főorvosok pedig azokon basáskodnak, akik maradnak: a gyengéken. Mindenki azokon basáskodik, aki marad. Van szaporulat, van kin basáskodni, ebből indulnak ki. Mostanában megy a panasz, h lassan elfogynak az alattvalók, szeretnék, ha több lenne a szaporulat.. Hát nem vicces? Időnként kicsúszik, a számom, h Magyarország (az egykori mezgaz óriás) már régóta bionyersanyaggal üzletel és bionyersanyaggal üzemel. Embereket aknáz ki, és embereket éget el..

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.13. 14:01:24

@ibusibus: Unokaöcsém évente két hónapra megy Norvégiába, jellemzően nyáron, ahol egy steakbárban vagy hol főz (hisz' szakács) és olykor zenél (hisz' zenész). Ez arra jó, hogy a fennmaradó 10 hónapban szerénybe eltartsa a családját, mivel itthon alternatív színházi zenélésből nem lehet megélni/a szakácsok meg underdog-státuszban vannak. Tehát egy ember van biztosan, aki egy seggel ül két lovat, de ismerek olyat is, aki hallott olyanról, akinek van olyan ismerőse, aki hétköznap itt aneszteziológus, hétvégén ott, ráadásul ugyanez megvan sebészben, belgyógyászban, sőt eü-n kívül, horribile dictu, olajmunkásban is. Az utóbbinál valahogy hosszabb időintervallumok vannak, egy hónap ott meló, egy hónap itt(amott) havaj. Szóval sokan ülnek egy seggel két lovat. nyilván nem kényelmes, nem is egészséges, de ha valakinek pénz kell, legálisan, az itt csak keres, de csak ott talál.

ibusibus · http://stirlitzblog.blogspot.com 2009.12.13. 16:47:45

@efes: Az olajmunkással én is próbálkoztam, de aztán kimaradt (hamarabb kellett volna elkezdenem a projektet, mondjuk legkésőbb harminc évesen, de harminc évesen még bőven másban utazik az ember). Tehát lehet egy seggel két lovat, fizikailag lehetséges, hogyne, de ahogy mondod, rengeteget kivesz az ilyen mutatvány, tehát kb 10-20 évig lehet tolni - inkább 10.. Biztos, h sok ilyen van, de meg kell fizetniük az árát. A szakács és zenész az talán nem is annyira, a mutatványosnak csak jót tesz a változatos közönség. Egy kedves ismerősöm óceánjárón zenész - mondtam, vigyen el! Azt mondta kemény.. nagyon kemény. Éppen az lett volna vonzó a fúrótoronyban, h három hét meló, hat hét szabad, és elég durva szaldó van a számládon, gyakorlatilag ott töltöd a hat hetet, ahol akarod (csak nem a kúton). Ugyanakkor a legtöbben ott basszák el, h nem számolják bele, kb. 10 év alatt kapod meg 20-25 év fizetését, szal nagyon nem szabad elbaszni, hanem inkább hitelként kell felfogni: saját magad hitelezel magadnak, és években fizetsz. Hogy orvosban ez miképp működik, azt nem tudom megítélni, elfogadom annak a véleményét, aki már próbálta. Aki orvost személyesen ismerek, és barátomnak mondhatok, az nem ingázik. Vagy megmaradt otthon, de már nem orvos, vagy elég gyorsan letelepedett máshol, és maximum konferenciákra meg szabadságra utazik. Programozóból is inkább olyat ismerek, aki odaköltözik a projektre.., bár tudok kettőt, aki Budapestről dolgozik külföldre, és évente ha egyszer elrepül beszéli a főnökeivel.

Jó magam kb nyolc évente cserélem az országot, de most valahogy úgy érzem, már maradok itt, még egy ciklust nem vállalok be.. jó itt nekem a sötétben, hidegben, tegeződöm én már a téllel régóta. A legtöbb kétlaki ember, akit ismerek, így van ezzel. Mindkét irányban van forgalom, de az egyik mellett aztán le kell tenni a garast, aztán már nem nagyon van mozgás. Na ez realizmus.. :D
Persze számomra a "nem", és egyáltalán akármit mondok, addig érvényes, míg máshogy nem döntök. A műsorváltoztatás jogát fenntartom. Nyolc év jégbe fagyva és kővé válva talán éppen elég lesz ahhoz, h megint belefogjak vmi hülyeségbe.. Hülye ötletem általában 3 évente jön, és nincs erőm kihagyni őket.

Másrészt hála az internetnek a múltkori hazaköltözés óta most napi kapcsolatom van Magyarországgal, így reálidőben kapom az infót: 7000 Ft (26 Eur) egy hetvenezres melóért, amit ha ki is kell fizetni, akkor alkudjunk le 4-re mert úgy sincs munkád, nem igaz? Jó lesz neked 4000 is. Nem mondok neveket, nem mesélem el a történetet, csak annyit mondok, ezer év jégbe fagyva, kőbe dermedve, akkor sem változtatok most már az alapálláson: ilyen mondatra ütök. Odaverek. Akárki mondta, rácsapok a szájára - és én fizetek.. Ez meg valami romantika, nem? :D Hol vannak ilyenkor az okosok?
Mindenesetre a kétlakiakon nem basáskodik senki. Ahogy írtad, éppen azért vállalják az attrakciót, mert jobban bírják, mint a basáskodást..

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.13. 19:37:35

@ibusibus: Ezt a nyolc évet én a kapcsolatokra ismertem, szóval vagy válts nőt/pasit nyolc évente, vagy bírd ki tizenhatig. De lakhelyváltásban én már nem ugrálok (44+), legfeljebb Koh-pang-nanra költözök, de oda is csak örökre.

Nem tudom, hogy irigyeljelek-e...

ibusibus · http://stirlitzblog.blogspot.com 2009.12.13. 21:17:26

@efes: Nem hinném, h az lenne a cél, h irigyelj, nem is azért mondtam.. :D Engem így hozott-vitt a sorsom (40+) - a következő váltás 48 évesen jönne, ami nem lehetetlen, de nem is kizárt. Bolond lennék, ha ezek után azt mondanám, nem lehet. Szorgos gyerek vagyok, nyolc év alatt eléggé át tudom formálni az életem, nem tudom, mi lesz addigra..

Waltari azt írta a Turms-ban, hogy mind az embernek, mind a kultúráknak, népeknek, mind a világnak korszakai vannak. Bizonyos szempontból éveknek is lehet őket nevezni, elég nagy hülyeség, de egyfajta ősi értelemben, fenntartásokkal megengedhető. Egy-egy ilyen év, valahogy öt és fél - kilenc éves időszak, pontos számot hülyeség lenne mondani, mert maga az időszak a fontos, nem az, hányszor fordul meg közben tengelye körül a Föld. Szép gondolatnak tartom ezt, meg is jegyeztem.

Sok ismerősöm van, akik egész életükben jöttek-mentek, és legalább három pontján a világnak otthon vannak.. Egy percig nem tagadom, h van, akinek ez nem való, van aki boldogtalan lenne, ha ez lenne a sorsa. Ember és ember között nincsen különbség, mindenkinek azt az életet kell élnie, amit szeret. Csak az hibázik, aki ezzel szembe megy, aki egész életében széllel szembe hugyozik, és másokat, a világot, Istent okolja, mert rá van kérgesedve a húgy a lába szárára, büdös, és viszket.. (húúú, abba már ne menjünk bele, mi van azokkal, akik csak széllel szembe szeretnek, sőt csak ÚGY tudnak hugyozni, különben elmegy az inger - járjanak gyakrabban zuhanyozni, de semmiképpen ne kezdjék azon törni a fejüket, h be kéne tiltani a szélnek háttal való hugyozást, és mindenki számára elő kéne írni egy meghatározott vastagságú húgyréteget a lábszáron kötelezően viselendő..)

magyar-magyar szótár 2009.12.14. 03:17:15

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Éppen erről a sunyi "tetten-nem-érhetőség"-ről van szó. Ez a sugallmáényozás ártott meg mindennek. Épp most olvastam Tokfalvi bejegyzését, amiben valami Balog páterről, mint tényezőről beszél (nem az, hanem ez a Balog páter...) A retorikai képességek nemegyenlő morál. Kultur jógyerek vádaskodik, de a vádat nem lehet elővenni, mert rögtön relativizál azzal, hogy ámde mértisnem lehet kritizálni a nagyokat? Hogyne lehetne! Csakhogy Móriczot nem azért verik, amiért illetné, hanem azért, amivel Esterházyt frusztrálja. Egy nagyobb úr kérdezte afogva, hogy vajjon Krúdy a mai körülmények között, pl ha nyerne egy pályázaton írna e? Hát az a válaszom, hogy sajnoshogy írna, mert írt kitartott fiatal selyemfiúkorában az andrássy úti palotaszállóban is... Krúdy munkabírása iszonyúan frusztrálja jógyerekíróinkat és most figyelj Hanni, mert mutatom, hogy működik ez. Nem ám az, hogy leírja, hogty ez az iszonyú munkatempó frusztrálja őt.. hanem elkezd sunyi aljas módon azzal foglalkozni, hogy Krúdy túl sokat írt, vannak önismétlések és a művek színvonala egyenetlen. DEÁMCSAKHYOGYPEDIG Esterházy művének színvonala nem kevésbé egyenetlen, nehogymár a legutóbbi focis szösszenetét vagy olyan nagyképű okoskodások füzérét, mint a hahn Hahn grófnős, egykalap alá vegyünk a mű értékesebb részeivel.. Uggye?uggye?

Nem a kritikával van bajom, hanem a falmelléki sunnyogással, ami aztán persze letagadható...

Adynak valóban vannak gyöngébb, kormodoros versei, amiktől bizony az ember hátán a szőr feláll. Tény az is, hogy a személyikultusza gusztustalan. De még egy tény: Látta valaki Adyt és le is írta nekünk, ez Krúdynak az Ady Endre éjszakái c könyvecskéje, ami kiadatlan volt 1949 -és úgy mostanában valamikor adták ki újra egy nemszámít-kiadó ..úgy 2000 között... S nem véletlenül. Ráadásul az Ady -vita egyszer már végig puruttyant halála után tíz évvel úgy, hogy az egyik végsőérvet éppen maga Ady mondota azzal, hogy az ő jelentőségét a fejében látta, abban hogy ő törte át a falat. És ez cáfolhatatlan érv.

Hogy a Rózsa Sándor posztmodern.. ezt maszek nem is értheti, ez afféle becsmérlés, mint amikor hendrixezéssel (önkielégítés, Zappáék spooooh!-t mondtak rá) vádolnak akármikor visszaszívhatóan.

És a lenácizás is detto így, akármikor visszaszívhatóan működik. Bezzeg az altáji mongoloid áálatt, az nyilvánvalóan türhő (és rejtten meg röhög nagyokat, hogy mindenki beveszi..)

magyar-magyar szótár 2009.12.14. 03:20:17

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Jut eszembe tényleg, a Hendrix vita (ami nincs, az ugye képzett jazz-gitáros tekintetében alap, amit Pege bácsi mondott, miszerint olyat minden közepes jazzgitáros tud.. minthogy Pege bácsinak a jógyerekek, ebben biztos vagyok, a Midnighjt Lighting -ot mutatták meg persze...) ez egy kicsit hasonlít az Ady vitához. (Ady szinpadi munkáját is ugye mindenki úgy képzeli el, hogy áll a részeg állat a Petőfi-szobor kéztartásában és dúlja le a kávéházat, gitártörés, aztán felrúgja a hangfalakat...)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.12.14. 10:44:02

@magyar-magyar szótár: off
tess, egy 'képzett' jezzgitárossal kicsit összeszólalkoztam hendrixről

ilyenkor inkább lennék vidéki

...valahol messze, nyugatra:)

ibusibus · http://stirlitzblog.blogspot.com 2009.12.15. 12:03:49

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Ha-ha! Elolvastam (mármint amennyit bírtam, sok volt az üresjárat), ez nagyon ott van azért.. Arra a Pantera linkre csak néztem, néztem, néztem, és vártam, h mi a pojén. Nekem nem jött elő.. Nem szóltam hozzá, nincs mit mondanom egy ilyen "beszélgetésben", ami számomra leginkább siránkozásnak tűnik. A sírókat meg csak vigasztalni lehet, um.: Jól van, no.. no-no, nem olyan nagy ügy, meggyógyul az. Katonadolog. Ráfujjak? stb.

Soha nem értettem, mi köze annak, h vki sokat ír, ahhoz, h érdemes-e elolvasni, amit írt, vagy sem. Herman Wouk bevallottan sokat írt, sőt azt is elmondta, h naponta 8-12 oldalt irányzott elő magának, addig írt, míg ez meglett. Bebaszva is írt, másnaposan is írt, depressziósan is írt, a lényeg a 8-12 oldal volt. Olvastam is tőle olyat, h a háromszázadik oldal után mondtam azt, na ebből köszönöm most elég, ez egy kalap szar, csak arról szól, h majd vegyem meg a következő hétszáz oldalt is, mert hátha abban lesz vmi érdekes. Hallottam olyan rajzolóról, aki egyszerre mindkét kezével tud rajzolni, hallottam olyan képregényrajzolóról, aki azt állítja, naponta valami tíz oldalnál többet megrajzol. Egyetlen képregényt nem láttam még tőle, csak hallottam róla. Van ugye az a jenki kosárcsapat, amiben rettenet trükkös faszik vannak, de nem játszanak a bajnokságban.. Szerintem ez a cirkusz tipikus esete, őket lehet ARTistának, mutatványosnak nevezni, de a bajnoksághoz vajmi kevés közük vagyon. Ha jól emlékszem több olyan író van, akitől csak egy könyvet olvastam. Esetleg belekezdtem egy másikba is, de az már nem ment át. Nagy kedvemcemtől Hellertől a Valami történtet elkezdtem vagy tízszer, de nem emlékszem, h végigolvastam volna. Elkezdtem az elején - letettem. Elkezdtem a közepén - letettem. Elkezdtem a végén - vége lett. Elkezdtem az elején - letettem... :D Így megy ez.. Ünnepelni kéne? Minek? Mi lesz jobb attól, ha ünneplik?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.12.15. 14:21:53

@ibusibus:
semmi különleges nincsen benne
vagy ott van, amikor megszületsz, vagy nem
tehetséggel megajándékozva, vagy semmi extra
üdvözlünk egy század halához

mert a tegnap szart se jelent
aminek vége, annak vége, és közte semmi
mert a tegnap szart se jelent
mert a holnap az a nap, ami szembe néz veled
és nincs idő visszatekerni
mert a tegnap szart se jelent
a tegnap szart se jelent

régi recenziókat újraélni az összezavarás haszontalan eszköze
ne tarts vissza a lélegzeted a nagy fordulatra várva
üdvözlünk a könyörtelen esélyek világában

mert a tegnap szar tse jelent

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.12.15. 14:23:34

@bs395:
izé, nem halához, hanem halálához.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.12.17. 19:09:29

@ibusibus:
a nina hagen az eléggé altató egy cucc.

ibusibus · http://stirlitzblog.blogspot.com 2009.12.18. 13:56:07

@bs395: igen az, EBBEN igazad van.. :D A hideg is altató.. A legjobb altató..

magyar-magyar szótár 2009.12.19. 04:01:48

@ibusibus: De még milyen, a legjobb, mély és eufórikus... ... de csitt erről..
süti beállítások módosítása