2020.09.16. 06:42
Művészet és erkölcs
A bármilyen művész..., ha, akkor a lábával húz az aszfaltra, a szinpad deszkáira,lent a nézőtéren, de a színész értse már jól
egy vonal
-at
...vonal MINDENKÉPPPEN keletkezik.
Az amorális is morális.
Arany nem tehetett mást.
Ezt soha nem értettem,mi ebben a bonyolult. Egy költő kezdett el nekem hisztizni Petőfiről. A hiszti kész panelekből és modulokból állt, amiket az iskolákban tanítanak Petőfiről, amit vizsgákon fel kell mondani Petőfiről ésannyi a közük Petőfihez,mint a népszerű arcképeinek.
Megkérdeztem: "Szerinted ki volt Petőfi. Az,akinek tanítják?"
Arany Jánossal is vannak bajok és nem annyi, hogyan fordította Shakespeare-t.
Pedig a válasz vérfagyasztóan egyszerű, Pázmány Péter született volna kereskedőnek és látott volna üzletet a budai virágzó színház életben,amúgy is a budai röneszansz, ugye, Egy magyar Dowland. Akkor Pázmány Péter nem hitvitai szövegeket alkot, hanem magyar drámákat ír és akkor a XIX.század fordulójára annyira készen a magyar nyelv, hogy még Csokonai Vitéz Mihálynak sem kell leragadnia nyelvi-megvalósítási problémáknál, Arany János és Petőfi meg az irodalom terén a kedvteléseiknek adják meg magukat,pl Petőfi Schiller-szerű drámákat ír. Ahhoz, hogy a magyar nyelv így megmaradjon, szükséges Arany János munkája benne, hogy Petőfi munkáját felvegye és folytassa és még az is szükséges, hogy Jókai Mór a regényeit megírja. Ezt pedig belátni nem nehéz, csak el kell hozzá olvasni Csokonai Vitéz Mihály kortársainak a szövegeit, Arany János és Petőfi Sándor kortársainak a szövegeit,pl az un "publicisztikai műfajokban". Aki fikázza Arany Jánost, azzal csak felolvastatnám a Pesti Divatlap néhány számát és más kortárs sajtótermékekből szövegeket.
"A nyelv története az, ami történik vele."
/ prof. Dr Nádasdy Ádám/
Arany a szép, nagy darab panelra, amit HáyJános hozzávág, is azt mondaná: Akart didaktikus lenni a fene, de akkor...ezt kellett csinálni,mert szükség volt egy használható általános magyar nyelvre ... erről sokszor beszéltünk már: A reformáta prédikátorok nyelve, Csokonai.., Petőf tudatosan tekintette Csokonait az Alap-nak, Arany...Petőfivel párhuzamosan jött rá hasonlókra,Petőfi,Arany,Petőfi barátja Jókai... azt a munkát,amit ők elvégeztek,föl kellett venni, Petőfinek felismerhetőek az elképzelései,amikor "dalol" és "népszerű" akkor Petőfi dolgozik és természetesen voltak neki eme dalolásokon kívül még művészi tervei is.
Kodály végigdidaktikus..programokat teljesít,mertúgy érzi,Bartók jobb nála... hátakkor neki ez a területjut. Kodály aztán tényleg "didaktikus" volt.. azonban ez egyművészi lemondás is volt a részéről.
Hajlamosak az emberek elfelejteni,a kultusz miatt mondanak Petőfire... vagy Adyra is lehúzóakat, Elfelejtik, hogy Petőfi 26 évesen már meg is halt... És ezzel Arany magára marardt amunkával. Háynak kényelmes és jó,mert Arany elvégezte a munkát... Háy vidéki parasztgyerek, egy időben bogyósgyümölcs birtoka is volt, tud bogyósgyümölcsöt szedni,plribizlit. Aki ribizlit úgy szed, hogy a táblában a napszámosok szorgalmasabbja is V-alakzatokban csak le-leszakadozva képes követni,az tud dolgozni és vegye már a szorgalmas teste a fáradságot, hogy elképzelje:
Amikor Arany didaktikus,akkor: dolgozik.
Ha Arany János nem veszi föl ezt a munkát, hanem úgy hagyja a magyar nyelvet, ahogy akkor a magyar nyelv éppen haladt a valami felé... Azt mondja mondaná Arany, amit Nádasdy tanár úr, miszerint történjen tehát a magyar nyelvvel,ami történik.. és ezzel párhuzamosan Dr Jókai is más terülten kíván vagyon gyűjteni... Akkor ma Nádasdy tanárúr kb az ír irodalomtudósok mértékét töltené be. Ilusstration: Prof, Dr Ing. Lit Graaf Adam von Nadasdy : Die Einzigartigkeit der ungarische Literaldeutsch
Nagyon szeretem Háyt, a legtöbbre tartom a maiak közül... Egyszerűen nem ismeri Aranyt ,nem olvasta, amit tanult róla,az ragadt meg benne. Arany nagyon modern volt,európai... ez sem jut eszébe senkinek.. attól, hogy "vidéki"... Háy is vidéki.
Vannbak LuKSZ...KSZ-szel,LuKSZuskorszakok,amikor annyira kényelmes és rózsabaszó az élet, hogy a művész nemhogy megengedheti magának,hogy művész legyen,de egyenesen akár meg is él abból,hogy művész.
Moralista,most hirtelen belelapozom...tessék,Rimbaud is moralizál és..na,itt van Háy is moralozál és a Vonal,mindenkinélott van,Gide-nél is.
Arany úgy járt, mint Goya.
Goya beleszületett egy korszakba,ami az emberiség történetének az egyik legmocskosabban bűzlő korszaka volt,majd a Verdun-i Csatamező fog úgy bűzleni, az a sár,ami a hullák leve miatt az és ami sárban, ördögien platinafényes napsütésben a csont-és fogszilánkok csillannak fel,a Verdun-i Sár bizonyos mennyiségű hullapépet tartalmazott, a földtömeghez képest a rothadóemberi húspéptartalom kimérhetővolt.
Van Goyának egy képe,ami mintegy... 100 évvelelőzimeg a korát,, Goya egy szünetben festette,amikor megengedhette magának, aluKSZust, hogy simán csak műűűűvész legyen...
Mindenkitintek,aki magyarul művész,pl a költő versei magyarul versek,Háy magyarul, az a minimál hétköznapi magyar,amit Háy időnként használ...Hozzátok szólok,akik használjátok ezt a magyart:
Amai beszéltmagyar,a sajtóhasználatos magyar, a szappanoperáklibrettói-magyarja más nyelvek minimáljaihoz képest,a bolgár beszélt hétköznapinyelv minimáljához vagy az angol.. a londoni beszélt minimálhoz képest,amiben egy szó egy szótag,két szótag mondat és három szótag a körmondat. Ugatás.
...Tegnap, disznóetetés közben,meg-megállva a moslékkavaró fával, hirtelen leesett, csürümpölés hátranéztem,a motívumok,a kurva anyjukat,tényleg sokszor még annális lennebb vannak,mintsem az ember gondolná, hát Nádasdy tanárúr, nem csak Magyarországon nyújtott be pályázatokat támogatásokért az új Shakespeare fordításokhoz , hanem Nagy-Britanniában is, és ott ennek a mondatnak angolul egésszen más az akusztikája
"a mai diákokhoz közelebb hozni Shakespeare nyelvét" Honnan tudhatnák azt az angolok,ők magukbólindulnak ki, hogy a magyar diák nem nemérti és a mukkja-sem-mel bezáróan Shakespeare-t, csak unja [=nehéz neki,de ha muszáj lenne,leküzdené].
Petőfi Sándor a világ legismertebb magyar költője, köszönhetően a didaktikusságának, szándékosan a dalformákat választotta dal-tiszta egyszerű nyelven költé verseit ésemiatt könnyen fordíthatóak,amit mondani akart, szabadság, szerelem,ezek más nyelveken is ugyanazokat az érzeményeket váltják ki. József Attilának mert szerencséje lett a török fordítójával és így Izmirben minden évben többen emlékeznek meg élőben,úgy, hogy oda kell menni és beülni egy szinházteremben a József Attila estre,mint Budapesten.
Ahhozképest a Gézagyerek nyelve..és azt a nyelvet, amit Háy abban használ:
Aranynak köszönhetjük. Megtehetette volna Arany, hogy marad falusi nótáriosnak és elírogagat a konyhaasztal sarkán meg a tisztaszobában és a gangon... nem didaktikusakat. Attról még Jókai megteremtette volna azt a prózaimagyart...
Háyt legszivesebben leültetném egy szinház nézőterére és egy héten át olvasnék föl neki magyar prózaírókat: Csokonai, Arany, Petőfi és Jókai pályatársait ... a Kisfaludy Társaság éves pályázati értékeléseivel bezárólag és akkor jólki tudna derülni, hogy Arany önfeláldozása ellenére... egy Steingassner Stefón nevű sváb prózaimagyarja,mint kis ladik a tengerben ... Dr Jókainak öreg sztárkorában,milliomos [egy mai,több,mint 1000 Ft-ot érő pénznemünk idejében...) Dr Jókai milliomos...kénytelen volt egy kisebb, szabvány elbeszélést alkotni .. már ennek a Steingassner Stefón nak az idejében. teher volt Dr Jókai számáraez amunka,mit már az őneki,de megcsinálta.
Jókait is lenézik meg dehonesztálókat beszélnek róla,tüntetve nem olvassák Jókait és ennek a Jókai karikatúrának sokat használt A kőszívűember fiai oktalan kötelező olvasmánnyá tétele...
Sokat vártam Háy irodalomtörténetétől mert kéne végre egy irodalomtörténet...
Aztán...egy ideje már arra gondolok, hogy nekünk,olvasásbuziknak a 47-pluszosoknak...mit a fasznakmár az az irodalomtörténet,irodalomtörténet a tanulóknak kell,akik az irodalmat tanulják ...
Az irodalom pedig úgy járt, mint a karosszérialakatosimunka vagy az autószerelőé , ide értmost az óvónő is... Már az én időmben (ami Háynak az ideje is...) sem olvastak jóformán semmit, csak kivonatokat az irodalmárbölcsészek, egy kicsit meg is lehetett érteni,mert az irodlaombuzik úgy járhattak,mint én,ostoba...kiderült,hogy amit a vizsgákon tudni kéne irodalomból,abból jóformán semmi nemigaz.
A karosszérialakatosok meg csak biztosítós munkákat szeretnének,majdnemúj,még nem rozsdás autókon csak elemeket cserélni, a rozsdát ne, hullik a sárpor, a revek ott az ember pofájába,nincsen az a havi másfélmilla tisztán, hogy ő be is álljon karosszérialakatosnak. Az óvónóimunka, annyi gyerek egy rakáson egy teremben milyen kurvára büdös tudmár lenni, nincs az a pénz, hogy ha az iskoláját elvégezte, de ráadásulmég óvónő is legyen.
Az irodalmárnak pedig... pthfeőjj & blöeaaa...olvasnia kéne azt a kurva sokat,már a gyerekkoromban se olvastak el semmiot csak a kutyanyelveket, most meg az interneten fönt vannak a kivonatok.
Ettől még elkellett volna mennem irodalmat tanulni,letudni a stúdiumokat,jóformán mindenkinek olyasmiket kellett a vizsgákon felelnie,amik egyébként semmiben nem voltak igazak.
és ez máris morál, Háy lediplomázott ..mert a szigorú apukája tanult embert akart belőle,Háy átment a vizsgákon,megfelelt és azokon a vizsgákon csupa olyasmit kellett felmondania, amivel nem értett egyet és ez már egy morális vonal.
Biztos van amorálisművészet,pla csimpánzoknál lehetne, ők morál nélkül milyen szépen elvannak.
De az emberi amoralitásban a vonal már megvan....
A tagadásával az ember lényegében elismeri a van-t.
Aki kiszolgál,az is húz egy vonalat és aki nem hajland kiszolgálni,mert ő pank és avangár, nos ő is rászorul a vonalra.
Az első eszteta, Ilonkabácsi aki tanított engem,pl húzott egy vonalat a lábával a rajzterem padlójára, miszerint festmény az, ami,mintha élne, szinte meg is szólal.
Méhes Lóránt festménye
Francisco Goya számomra a kétségbeesett moralista realizmus, aztán ha lapozok ebben az albumban, Roy Lichtenstein
pedig abban, az ő korszakában a kétségbeesetten hóttrealista morálbaragadt egy ember. Tallózom Lichtenstein műveit és mint anno Ilonkabácsi Sanyinénivel a jugoszláv műperzsán a a szovjet katonatisztektől vásárolt orosz realisták albumain, Ajvazovszkij képein, hiszen minden kis fodor a hullámokon---
Sanyinéni meg Ilonkabácsi csak most idős éhező kisnyugdíjaskorukban láthattak tengert Portorozsnál,miután ingatlanbefektetési portfóliójukból eladtak egy parasztházat valami hülye holland menekültnek.
Egy sorban álltunk Ilonkabácsival a postán és akkor megmutattam neki az egyik kedvenc képemet:
Fehér László:Önarckép füles sapkában
"Ki ez,Lenin?" - kérdezte, abban a hitben, hogy vicces volt.
Életem néhány évtizedében azon gondolkodtam el néha, ha megláttam az utcán Ilonkabácsit, jogos-e az, hogy az öreg abban a tudatban múlik el errőla világról, ami tudata őneki sajátmagáról van,a jelentőspedagógusról és esztetáról, az elveszett festőművészről,akiben egy Sárdi János is pocsékba ment, a csak hofi-i mércével mérhető humnorista, aki végig ügyes politikus is volt, meg a nőkkel is tudott bánni, Sanyinéni az élőpélda erre, a pénzzel pedig természetesen.
Ja,mert ezt elfelejtettem Ilonkabácsi arcképéből, nem csak óóóóriásinagy esztetának gondolta magát, de pl a falum hofigézájának is.
Életemben annyi arcképet rajzoltam már,Ilonkabácsiét rajzolja meg más.
10 komment
Címkék: irodalom nyelv művészet morál realizmus irodalomtudomány nyelvtörténet didaktika hiperrealizmus fotórealizmus ilonkabácsi sanyinéni
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Wildhunt 2020.09.16. 10:13:03
Frick László Intézet 2020.09.16. 13:54:45
Először aLegyen Ön is milliomos trükkje:át kell verni az előzetes szűrés tesztjeit, vagyis alapvetően azt kell beállítani főérdeklődési körnek,amiben soikerre számít a játékos,ami nem az. Sőt. Ami pedig a fő érdeklődési köreinek az úniója,arról azt kell bevallani,hogy fázik tőle és nemigazán van otthon a témákban.Éspersze ennek a tesztek eredményeiben is tükröződnie kell. Természetesen az előzetes szűrés azt szolgálja, hogy szimplán kiismerjék az embereket és a cső vége előtt, amibe belehúzták,feltesznek neki egy megválaszolhatatlan buktakérdést. De nem annak,aki erre készülvén a teszteltetőket húzta csőbe.
Komolyra:petőfi óóóriási nagytudású volt, elviselhetetlenül arrogáns is,mert tényleg tudott.
Liberális ember volt.. a mkorbólsúlyosan tévedve Kossuth-ot szokás liberálisnak hinni.
Nem tuzdom, hogy Jókai tudta-e ki volt Petőfi,ő közelebbről és régebbről ismerte,mint Arany. CSak...Jókai volt-e annyira okos, hogy belássa,ki a barátja.
Arany tudta szerintem,ki veszett el Petőfiben.
Tkp.. látni az űrt, amiben Petőfinek benne kéne lenni és nincsen benne.. Ady feljövetelének az alapoka ennek az űrnek a vákuuma. Ott..ott.. valaki nagyon hiányzik és a Petőfi epigonok félre is értettékPetőfit..és ártott is,máig is árt a Petőfi képnek ez és még Illyés sem használt a Petfi képnek...
Hogy a kultusz mennyireszörnyű volt és...félresiklott,meg torz az "imádott Petőfi" azt a Petőfi Zoltán körüli tragikomőőődiák mutatják. Szegény Zoltán nem győzte hangsúlyozni, hgogy ő egy buta és méltatlan ember, nem az apja nyomdokain,de..meg se hallották....
Elolvastam Jászai Mari vissza emlékezését a Petőfi Zoltánnal való találkozásról, az mindent elmond.
Arany.nem tudom,elmodtam-e már neked, de Arany,mint a Biblia is meg a Buddha tanítás,a kezem ügyében van, Aranyt, az Összes-t föl-fölveszem, felnyitom és az valami csoda,amikor felnyitom és beleolvasok..két három sor és amit olvasok,akkor az ott nagyon fontos ...
Petőfit már soha nem olvasom. Néha az úti leveleit.
Az az űr, amiben nincsen benne Petőfi,a drámaíró Petőfi,az ötvenes esszéista Petőfi. A vonaton utazó Petőfi,Petőfi és Liszt találkozása... Petőfi a tengernél,Petőfi a francia ceánparton, ezekmind...iszonytató űr.
Mindez miért? Mert a depressziós hülyegyerek leugrott a szekérről,amikor jött a hír a dsidásokról és arra szaladt, ahgonnan a dsidásokat jőni mondtanák és bele a dsidákba, szerintem feltépve a mellén a vitorlavászon inget.
Wildhunt 2020.09.16. 14:44:59
heki 2020.09.16. 21:23:52
Petőfi volt az első rakkennról ikon, a maga manírjaival (Stylist: Vahot Imre), szerintem, kb. olyan irritáló, de szuggesztív csávó lehetett, mint Jim Morrison, vagy ifjúkorában Pajor Tamás, szerintem, mondom, csak jegyzem meg halkan.
A vicces az még, hogy Petőfinek kurva jó humora volt (Úti levelek, Helység kalapácsa), mindezek ellenére belelovalta magát a (Szerb Antal által pontosan megfogalmazott) biedermeier- és szabadság-kultusz stílbe.
Nevezzük ezt kordivatnak.
Azt, hogy emellett hogy bírta elviselni feleségét, az asszem hasonló a Curt Cobain és Courtney Love kapcsolathoz, de mondom, lehet, hogy felszínes vagyok, nem vagyok irodalmár, se irodalom-tanár.
Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2020.09.16. 23:06:08
Ezt ma utánozni rossz ripacskodás volna, és talán elmúltak az idők, mikor a nemzeti érzés még előrébb vitt bármit, de az a kor sztem ilyen volt, idealista.
Frick László Intézet 2020.09.17. 18:32:07
Na, talán a magyar piacon...de Liszt, ha nem is tudott magyrul fiatal rakenrólsztárkorában 3 szót, valamennyire magyarba számított.
Petőfi arrogáns volt,a mai indexesek.. Uj Péter alegrosszabb perceiben kutyafasza petőfihez,Petőfi előtt, ha az a nadrágmeg zeke voltrajta, nem f-f öltözködött,hanem kb a Beatles feltünési korszaka cuccaiba
heki 2020.09.17. 23:18:21
lányom Ausztriában tanul zongoraművésznek, meséli, hogy mennyire felháborodnak a német-osztrák zenei professzorok, hogy ha arról beszél, hogy Liszt magyar volt - hát nem az, sajnos, csak nekünk, a világ tudomást se vesz erről, mert Franz Liszt, az más, mint a Ferenc.
Liszt egy internacionalista-multikulti sztár volt, tök mindegy, honnan jött, akárcsak Chopin, akinek lengyelségéről csak a lengyelek, meg a magyarok tudnak. :) (Szerintem)
Petőfi arrogáns fasz volt, bírom a csávót.
Uj Péter nem arrogáns fasz, csak annak képzeli magát, enyhe társadalmi kihívásokkal, amivel Petőfi meg bőven megküzdött, mert mondom ő rakkendróll csávó volt.
Most, hogy lassan nagypapai korba érek, olykor elgondolkodom, hogy mit érezhetett az öreg Szendrey, amikor meglátta az ifjú Petrovicsot. Szerintem legszívesebben leszúrta volna egy talpas bicskával.
Frick László Intézet 2020.09.18. 08:11:01
osztrákoktól... Németektől
Franciáktól,akikMozsár-nak ejtik Mozart nevét és Bas-nak Bach-ét.
Sok fejlettisztáni szerint Unkoorzigeunerland valami osztrák tartomány volt és szintén az I.vh után lett külön, bár találkoztam franciákkal,amúlt század végén,akik szerint máig osztrák tartomány.
Sokan elfelejtik,hogy Liszt ifjúkorában még volt arramatematikai esély, hogy legyen majd egy olyan magyar írónk,mint amilyen ír író lett James Joyce. Természetesen nemlett, de lehetett volna és akkor az a híres magyar író a német nyelvű regényével lett volna világhírű (és botrányos)magyar író.
Más.Mozart sajnos nemérhette meg, halálahónapjában magyar főurak
annyit tudván talán magyarul, hogy kurva, fasz
magyar urak jelentős támogatást dobtakössze Mozart álandó havi támogatására.Ezekmindnémet anyanyelvűdeúgy,mintLiszt,magyar urakvoltak bár von Haus aus is.(azaz papíron nemzetesek)
Alfőmérnök 2020.10.14. 02:09:37
Frick László Intézet 2020.10.14. 04:44:47
Ugy is fogalmazhatnék, hogy ez is csak Visszacsapó Reflex.. de nemegy történelmivalóság visszacsapó reflexe,mindösssze a mókszista történelemhamisításé. Amiremindegy "mondolat" volta rencervátás utáni un "magyar jobboldal"reflexe,amirepedig reflex a gecik magyarfikázó reflexe.
Amibőlplszámomra a legcukibb amagyarokat lemigrácsozó tótawériánus büszkeostobizmus. Tóta,aki összesen csak azért nemlehet hülye,mert ő mondta ki a jobbosokra hamarabb,hogy hülyék:D
Pedig a diogenésziánusközfelháborításváygban akárazt a különösségétismeg lehetne ragadni amagyaroknak, hogy 1000 éve nyitottabb társadalompla némettársadalmakkonglomerátumainálés ez még ma is így van:amaimagyar társadalom nyilttársadalmabb a mai valódi németigazitársadalomnál.