Vagy négy éve már, hogy zseniális reklám-marketingesek prezentálták a korszaknyitó ötletüket az OTP reklám-marketing osztálya előtt egy prezentáció kereteiben:

Fiókokat keresnek föl,ott hús-vér,a blúzaik hónaljrészeit gondosan és erősen beparfőmöző ügyfelező dolgozókat, esetleg a fiókvezetőt,kikérdezik egy jellemző és az OTP  brand-jét fényező személyes élményükről, majd azt a reklámfilmes kamerák előtt is előadva, narráció , megvágva,   és máris kész egy epizód. Majd egyes kockákat hagyományos plakát- meg újságreklámokba is ki.

Jutott ez eszembe a minap,amikor egy tájvidéki akcentussal beszélő 20év körüli

 

tessék választani a jógyerekkifejezések közül, szerb, tót,ukrán vagy román

 

fiatal nő élő-egyenesben,papír nélkül,szabatos mondatokkal beszélt, minden mondata elkezdődött és véget is ért a következő mondata előtt, nem lamentált, nem affektált és nem a kamera mellé föl tartott mappáról olvasta 78p-s betűkkel

és legföljebb ha 4 évet járt magyar iskolába.

 Csakúgy... beszélt, mintha a beszéd úgy lenne a kenyere, ahogy egy színházi jelentősműűűvésznek a szinházi avangár'nak abban a korszakában,amikor az egész lényege a szövegnemtanulás,tehát

a szövegrögtönző képesség ma alap egy színésznél, hacsak nem a legújabb avangár' a mintegy 10000-4500000 éves múltra visszatekintő pantomim.

 

5-ösre szigorlatoztam olvasás tantárgypedagógiából. Az 5-ösmérete is jelentős volt,mert három rubrikát ért át. Ez már az 1978-as un "oktatási reform"után volt,az intézményt,ahol szigorlatoztam,ennek a reformnak az egyik tábornoka vezette, aki az anyanyelvoktatási reform csapatait vezette. Egyébként Kodály Országában.Ami ebben az  intézményben azt jelentette, hogy férfi tanítói diplomátakkor kaphatott, ha a kisgyermeke hangfekvésében dalolta a kötlező dalokat.Ha ezt nem teljesítette,,báregyébként mondjuk matematika-tantárgypedagógiából jelesre is szigorlatozott, nem lehetett tanító.Kodály Országában? Az 5-öst arra kaptam, ami az ellenkezője,a cáfolata,a megsemmisítő kritkája volt a tételre elvárható feleletemnek. A Kádár-diktatúrában történt ez,az 1978-asoktatási reform ennek a diktatúrának -jelentős ellenzékiek zsarnokságnak is mondták- a kötelezően bevezettt reformja volt,senkivel nem egyeztettek róla a reform ötletelői, A Párt és a Szakminisztérium káderei előtt prezentálták, azok jóváhagyták,hogy majdmost ezentúl a szocialista embertípus

A Romankovics házaspárnak az angolszász metódusból átmásolt ötletei alapján tanul meg (nem)olvasni.

Romankovics András -  Today, ATV

romankovics_andras.jpg

Az olvasáspedagógus azt hinné, hogy az az ember,akimiatt az 1972. után születettek zömének baj van a néma-értőolvasási képességeivel -bár egyébkénta szaktudománya szakszövegeinek szavait sikeresebben tippeli meg az első két betűből,mint mondjuka Kincskeresőkisködmön szövegét-, szóval azt hinné az ember, hogy Romankovics meg Romankovicsné valahol egy kies szőlőbirtokon ülnek az arany alkonyukban és büszkén visszahazduván a szakmai múltjukat,annak arany alkonyi fényében éstehát a nyilvánosságot kerülve. Nem, hanem mág vállalkozókis ésállami támogatásokra pályáznak,mint tankönyvkiadók,egy kb  35 éve megbukott metódusra alapozván.

Rövidebben úgy is fogalmazhattam volna, hogy szégyenükben már elásták magukat.

Bagadozásnak azt nevezzük az olvasásban, ha valaki alig-alig képes [még, vagy ha atomrészeg, akkor már] olvasni. Ezen a szinten a néma-értő olvasás kizárt. Kitűnöen olvas pl pénzt,de ebben a népi szóhasználatban az olvasás apénz algebrai jellegű számlálásátjelenti és a számokat semkellismerni jelszerűen, csak fogalmilag. Tudja az ő fasza,ki az a micsoda bartók,viszontkék, az tehát az ezres. A sárga nagy a huszas,a kicsi az öt.

A termelői szféra a globális spekulalizmusban nem szeretne szakmunkásokat fizetni.A bérszínvonalat a fizikaiaknál pedig főleg,a betanítottira lövi be. Ettől függetlenül pl a kecskeméti Daimlernél, valamint jó sokmulti'nál érettségizetteket szeretnének sori betanított dolgozónak. Ráadásul tesztnek elfüllentett felméréssel. Ennek a "teszt"-nek van egy nyilvános,kihirdetett célja, valójában azonban a 40évvelezelőtti Kis Füles meg a Pajtásmagazik és a Dörmögő Dömötör mellékletből kiválasztott "intelligencia teszt" fejtörő  kisdobosoknak, valamint számtan és olvasás felmérés. Az ok vérfagyasztó:

40 évesnél fiatalabb gyermek ma Magyarországon szinten képtelen okoseszköz nélkül fejben és 100-as számkörben szorozni és osztani.

A másik problémakör az olvasás.

A szerelősor pozíciójához tartozik egy előírt munkamenet, ezt a kiképzés során hússzor elmodja az előmunkás vagy a sorvezető, és a 37-20 éves gyermek egyszer sem érti meg. Sebaj, haladjunk: kifüggesztik  írásban is. Pontonként,időrendbe szedve.Ennek ellenére a pozíción betanuló dolgozó nem tartja be az előírásokat. Ekkor a sorvezető felszólítja, hogy olvassa el a kifüggesztett előírást. A dolgozó ránéz,a szemét szinpadiasan járatván a szövegen... abból egy mukkot meg nemértve,föl nemfogva. Amidőn idáig elért a panaszával a sorvezető, megállítottam és rámutattam a súlyos alaphibára,aminek az oka a sorvezető azon  előítéletessége, miszerint a vénötvenes idiótaa még azt képzeli,hogy ha valaki érettségizett,képes a néma-értő olvasásra? - nem. Hangosan kellf elolvastatni,pontról pontra.

 

És akkor...izzadmányos küzdelem kereteiben, betűről betűre,azaz hangról hangra küzdvén,hol jól,hol rosszul megtippelve a szót az első betűkből.. egy gépelt oldalt kibagadoz háromperc alatt..ha megért egy foszlányt,a tekintete gyermeki őszinte büszkeséggel felragyog!

Az 1978-as un "reform"-ban az olvasástanítási rész egy Romankovics nevű házaspár martaléka lett. Ebben a korszakban a reformokat kizárólaag fejlett és bezzeg példák  alapján barkácsolták,pl az adóreformon már munkálkodtak és ehhez az egyik bezzegpélda a svéd adórendszer volt,mert az egyébként északi és skandináv ország Nyugat-ba számítottés Nyugatra nem volt könnyű kijutni,de ha pl a nemzetgazdaság érdeke azt kívánta,akkor akár minden évszakban egy évben. Valakik tehát el-elutazgattak Svédországba az 1978-as un "oktatási reform" nyitókorszakában, a pia drága volt,a az unikális- erősen vegetábilis svéd pornó viszont és még jósok más,az Adidas edzőcipők árai fajlagosan,az Ecseri áraihoz képest, kedvezőek. Ráadásul az ilyen jellegű tanulmányutakohoz semnem a kék nyugatiútlevelet,semnem a mai útlevelünk színére emlékeztető piros szocialistát nem adták, hanem volt egy harmadik szín,ami a nyugat-német útlevél színére emlékeztetett,tehát ha az embernek volt egy nyugati zakója vagy farmerdzsekije és hozzá olyan okosan szakállas feje,mint a korabeli Dr Vágó Pistinek,akkor nyugatinak is nézhették.

Tippem szerint Romankovicsék meg Angliába jártak tanulmányutakra. Anglia fejlett,tehát mindene is,nyilván az angolszász olvasásoktatási metódus is,ezért aztán a ragozó-ragasztó jellegű magyar nyelvhez,amiben a szótagolás organikus, az angolszász nyelvhez organikus szóképes olvasási tanítást ötletelték.

A büdöskölöknek akkor sem volt szaabad olvasástanulás közben egyben kimondani a szótagot, ha ösztönösen ráérzett. A sorrend: elsős korában tilos szótagolni,majd aztán a nyelvtan tanulás során pedig meg kell  tanulnia szótagolni. Első az első betű felismerése  a, és hangoztatása, aaaa, aztán a második ,olyant,hégy bé,nem szabad (mert akadálya a szóképesmetódusnak) némán hangoztasd, hogy b, b,az ö-t ne nyögd hozzá.

"Minden nonszensz és idióta találmány is működik legalább egy ember kezében: Aki feltalálta, azéban."

Elhiszem a Romankovics házaspárnak, hogy azok a gyerekek,akiket ők tanítottak olvasni,minden segédhangocska, hehezet és nyögés nélkül,önmagukban voltak képesek

 

kérek mindenkit,értelmezze ezt a magyar szót:

mássalhangzó-t

a másik segédhangzója nélkül hangoztatni,tehát nem bö, bö,hanem b,csak ajakkal,b.

 Az 1997-es reform-reformverzióban már szabad volt megengedni a szótagolást is:Az ​1978 óta szerzett közel 20 éves tapasztalat és a kollégáktól érkezett visszajelzések is segítettek abban, hogy 1997 szeptemberében alapelveiben változatlan (pl. ugyanaz a betűsorrend), de részleteiben teljesen újjáépített, sajátos grafikai megoldású olvasókönyvvel jelentkezzünk… Cérnafűzött – tartós tankönyvként is használható. A könyv állandó szereplőivel, egy népes süncsaláddal és barátaikkal a betűtanulás végéig találkozunk. A könyv sokszereplős, mozgalmas eseményképei nagyméretű faliképként is kaphatók. A túloldali eseményképről többször kezdeményezhető beszédfejlesztés, s a betűcsoporthoz tartozó valamennyi betű (rR-kK-éÉ) ismertetéséhez egyaránt felhasználható. Látható, hogy a betűtanítási oldalon (k-K) szerepel a kiinduló vers, bő anyagot adunk az összeolvasás szisztematikus gyakorlásához, a szóoszlopok olvasásakor segítségül hívható a szótagolás… A szavak alatt kék ívvel jelöltük a szótagokat. A szóoszlopokban (sz-j) nemcsak a szavak hangszerkezete azonos, hanem a… (tovább)

Az OTP reklám-marketing osztálya jóváhagyta a reklámötletet, elutaltatták az első részét a költségeknek xíizmillióFt-ot, mondjuk 30-at , és a reklámcég emberei szerteautóztak az országban egyelőre kamera nélkül az OTPfiókok dolgozóinak, vezetőhelyetteseinek vagy vezetőinek a személyes élményeiért.

 

Ezek a történetek megtörténtek ezekkel az emberekkel. Reklámidőbe számítva el is mesélgették ezeket a történeteiket 5-10millió Ft-os sávokban.Át kellett dramatizálni a szöveget és ezeket a rövidített szövegeket letették ezek elé az emberek elé.

 

És képtelenek voltak megtanulni a szöveget.

 

Najó,akkor olvassák alá a képnek.Hangalámondással.

Minimum érettségizett emberekről beszélek. Bár valószínűleg diplomásokról is. Minél közelebb végezvén jelenkorunkhoz,annál több diplomások. Nem sokkal az 1978-as un "reform" után kegyelmi érettségizett (kettesekkel áttolt...) gimis társaim közül nem egytucatnak van három diplomája, akiknek még volt rá pénze,azoknak 4-5 is.

Jutott eszembe ez tegnapelőtt, amikor a gyerekkatonák közül az egyik nagyon ügyesen olvasta föl a gyújtó hangú beszédét. Második osztályos koromban, 7 év-1 hónaposan  feleltetett a tamítónéni,hangosan kellett felolvasnom tallálomra egy mesét (hagy teljen az idő, el az olvasásórából) és én  olyan színészi képességekkel,mint ez a kb 24 éves SZFE-s gyermek,olvastam fel a mesét, gurultak is a kacagástól jó hosszúakat megszakítva a "vízfolyás" olvasásomból (egy kicsit túl is játszva a kacagást,hagy teljen az idő... az útálatos olvasásórából el) némelyik,gyöngébbképességű osztálytársam majdnemolyan rosszul olvasott hangosan,mint az OTPdolgozói a reklámjaik alá.

A folyékony olvasás, azaz a bagadozás inverze  teljesen szakmaiatlan,hétköznapi kifejezés,ilyent olvasás-tantárgypedagógus esetleg szakmai konferencia szünetében kottyant ki figyelmetlenségből vagy igyekszik"macskakörmök" közé hangsúlyozni.

Jó orgánuma van ennek a gyereknek -szóltam a pedagógushoz,akivel a gyújtó hatásúnak szánt hiradó riporot néztük a barrikádról. Pedagógus ismerősömnek általában a szar is keserű, tehát pikírt megjegyzéssel fikázta a kisgyereket,milyen színész lesz az ilyen,aki nem képes fejből gyújtóhangú beszédet tartani.

"Nem láttad a színésztüntikét tavaly? -a tanáraik is felolvasták az összes beszédeiket! "

És nagyon szépen, nem bagadozva, hanem folyékonyan! Tanító koromban harmadikosztályban ötöst adtam volna nekik -főleg pedagógiai alapon s nem a metodikai tekintetből." 

Bő tíz évvelezelőtt az esztétika tanára az alábbi ötletével baszatta ki magát az egyik tanítóképzőből: Észrevette, hogy a tanítójelöltek az ajánlott és az erősen ajánlott olvasmányokat nem olvassák el, hanem internetes kivonatokkal blöffölnek. Született pedagógusként ez az eszteta nem adta meg magát az előítéleteinek, hanem szörnyű gyanúja támadt, lement az olvasás tantárgypeagógia tanszékre és kért egy 4.osztályos évvégi olvasás felmérést. Ezt a felmérést elvégezte  tanítójelöltek között és kiderül,hogy a vizsgált csoport kétharmada nem teljesíti a 4.osztály olvasási minimum követelményeit. Erre az esztetika tanára kijelentette,hogy a vizsga feltétele lesz az ajánlott olvasmányokból egy abszolválása. (Szabad volt beírni ezt a szót akeresőbe.) Diákjai , közöttük lányok is, arra jutottak, hogy fog az ő faszuk olvasni , lementek (idézem:  "a gecibe' ") a főigazgatóhoz és bepanaszolták az esztetika tanárát, miket nem követelne meg már tőlük, amikor így is túl vannak terhelve, a főigazgató erre felmondott, azonnal, az esztétika tanárának.

Köszönöm a figyelmet.

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr1616190590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása