Negyvenegynéhány millió forintos árával nyilván nem a BAC Mono a legdrágább autó, ami Budapest utcáin szaladgál. De hogy az egyik legritkább, legfeltűnőbb és leggyorsabb, az biztos.
Igaz, hogy csak egy 2,3 literes Ford-motor van benne, de azt a híres brit versenyműhely, a Cosworth bütykölte meg 280 lóerősre, és az egész autó összesen 580 kilós, és 2,8 másodperc alatt van százon. Az pedig már nem supercar, hanem hypercar kategória. A Colin Chapman-i brit autóépítési hagyományok szellemében, amelyek szerint nem erős motor kell, hanem könnyű kasztni, évi néhány tucat darabos példányszámban készülő Mono úgy megy a versenypályán, mint kevés más, utcai használatra is alkalmas autó: a Top Gear tesztpályáján tavaly csak a nála csaknem tízszer drágább Pagani Huayra tudta megszorongatni.
Hétköznapi használatra a BAC Mono persze teljesen alkalmatlan: még szélvédője sincs, úgyhogy ha nem akarja az ember, hogy váratlanul arcon csapja egy féltégla, jobb, ha bukósisakban vezeti. Együléses, utast nem lehet vele vinni, és még rendszámtáblát sincs hova rátenni – nem is nagyon szoktak rá.
Egy ilyen BAC Monót tört össze tegnap este a budapesti Alagútban a Magyarországon élő, kanadai származású
jaa, mosmá ércsük!
Josh Cartu üzletember,
menő=
internetes vállalkozó
(techmogul, illetve tycoon) híres ember (public figure), Ferrari -pilóta, Gumball-futam-résztvevő, és még ki tudja, mi minden. Josh Cartut nem egyszerű megfogalmazni. Josh Cartu maga a Richard Bransonba oltott James Huntba oltott Steve Jobsba oltott Dan Bilzerian. Cartu igazi életművész, a szó klasszikus értelmében, ráadásul nem egy másik kontinensen, hanem itt életművészkedik közöttünk, Budapesten. És most törte össze a világ egyik legritkább autóját az Alagútban.
Ha nő lennék, ebben a pillanatban, gondolkodás nélkül hozzámennék Josh Cartuhoz.
De ki az a Josh Cartu, és mit csinál Budapesten?
Hülye kérdés. Életművész, tehát él. De még hogy!
És baj ha ő hazudik? ÁÁÁDEHOGY!
Kevés olyan kevéssé ismert celebritás van a világon,
aki olyan erős online jelenléttel rendelkezik, mint Josh Cartu. Eleve kétszer van fent a Facebookon, egy sima és egy közszereplős változatban (mindkettő publikus), de van egy külön a driftingnek szentelt oldala, ezen kívül aktív a Twitteren, az Instagramon, a Blogspoton, a Pinteresten, a Vimeón, külön YouTube-csatornája van, és több személyes webszájtja, bár ezek közül a joshcartu.info sajnos vírusos, a joshcartu.net meg nem működik.
Azt, hogy mivel foglalkozik Josh Cartu, egyik saját oldala fogalmazza meg legfrappánsabban:
Josh Cartu – Ferrari Race Car Pilot – Formula One Championship
Cartu tehát Ferrari versenyautó-pilóta, és valahogy, talán véletlenül, odakerült még a Forma-1 is. Cartu természetesen soha az életben nem indult Forma-1-es futamon, és feltehetően nem is fog. Annyi köze viszont saját driftcsapatán kívül biztos van az autóversenyzéshez, hogy állítása szerint elvégezte egy olasz Ferrari-csapat, az AF Corse Ferrari-vezető iskoláját, bár ezt az AF Corsa szájtján sehol nem említik. A csapat hivatalos versenyzői között Cartu nem szerepel, szerepel viszont a saját driftcsapatában, a Cartu Driftingben, ami azért mégsem a Forma 1, de még csak nem is Ferrarival.
Az viszont kétségtelen, hogy Cartu részt vett az idei Gumball 3000-en, ami nem igazán autóverseny, illetve úgy viszonyul például a Forma-1-hez, mint a Critical Mass a Tour de France-hoz. A Gumballon évente egyszer gazdag milliomosok csapatnak nagyon drága autókban nagyon gyorsan, közúton, kontinenseken át, és ennek nagyjából annyi sportértéke van, hogy összetörik-e magukat (általában össze), illetve elkapja-e őket a rendőr (általában el).
Az viszont biztos, hogy az autói megvannak hozzá: azon a BAC Monón kívül, ami az Alagútban összetört, Cartunak van minimum egy Ferrari F-12 Berlinettája (kb. 90 millió forint), egy Ferrari 458 Spidere (kb. 60 millió forint) és egy Rolls Royce Phantomja, de abból is a hosszított változat (kb. 94 millió forint), a korábbi Lamborghinijéről , Mercedeséről meg a többiről nem beszélve. Cartu ezen kívül a motorozással is próbálkozott, de miután úgy egy hónapnyi használat után összetörte Ducati 1098-asát, felhagyott a motorozással. Az autózás viszont, úgy tűnik, örök szerelem marad:
“Nincs semmi, ami segítsen. Semmi, ami megmentsen. Csak te vagy. Te és az autó”
vallja Cartu az alábbi jól sikerült, vallomásos jellegű videóban:
Lássuk be: ebben a nyomorult, szégyenlős, magába fordulós országban, ahol a gazdaglisták utolsó utáni helyezettjei is összeszorított seggel bujkálnak a nyilvánosság elől, hogy végül szégyenszemre a Sparban bukjanak le néhány liter tartós tejjel a bevásárlókocsijukban, kifejezetten üdítő jelenség egy excentrikus, extravagáns milliomos, aki nem szégyelli a pénzét, és arra költi, amire minden 12 éves gyerek költené, ha lenne neki.
Cartu igazi nagymenő, és ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a világ legmenőbbjei között forgolódik
. Ráadásul ez kifejezetten jól áll neki.
Tessék végignézni az Instagramját vagy a róla szóló cikkeket és galériákat, fényképezkedett ő már Felipa Massával, Fernando Alonsóval, Bernie Ecclestone-nal, Jeremy Clarksonnal, Jean-Claude Van Damme-mal, Nir Barkattal, Jeruzsálem polgármesterével, Luca di Montezemolóval, a Ferrari nemrég lemondott elnökével; fényképezkedett a Hercules forgatásán, illetve tetszőleges luxusautóval, tetszőleges magánrepülőn, magányachton, tetszőleges nyuszifüles playmate-ekkel.
Nemcsak él, de tud is élni.
Néhány jelentéktelennek tűnő, mégis jellemző epizód Josh Cartu életéből:
Ezen a videón az látható, ahogy megérkezik törzshelyére, a Gresham palota elé, és a rendszám nélküli BAC Monóval szokása szerint felparkol a járdára. Egyszerűen nem lehet rá haragudni.
DE BEZZEG RUTKAI JÓZSEF 0 2008-as ÉV BAUKÓÉVÁJA AZ!
Nem mindegy, hogy ki és mivel parkol a járdán.
Rutkai József a 2008-as Év Bunkója
Uj Péter line napszemcsiben
Itt pedig ahogy a Gumball 3000 indulásánál majdnem egyből összetöri a KN-DRIFT rendszámú Ferrari F-12 Berlinettát:
Ezen vidám fiatalok csapatnak Budapesten, és felállnak, na hova, a Gresham előtt a járdára:
Ezen pedig, mekkora poén már, bemennek a Rolls-Royce Phantommal, na hova, a Mekibe:
Személyes kedvencem a
Legfontosabb kérdések, amik egy budapesti mágnást foglalkoztatnak
sorozatból az, amikor Cartu elárulja, hogy lecserélte a Rolexe pezsgőszínű számlapját feketére, és kérdi, hogy mit gondolok róla.
Hogy mit gondolok róla? Eszméletlenül menő, azt gondolom. De akkor is azt gondolnám, ha szarbarnára cserélte volna a mutatókat. Ezen a szinten már tökmindegy.
Gorilla marketing
Elég kár, hogy azokon a szájtokon kívül, amiket maga csinál saját magáról, Josh Cartunak nem sok nyoma van a világban. A sajtóban alig szerepel a neve, és azokat a híreket, amik a hőstetteiről szólnak, rendszerint egy Daniel Richards nevű, a kaliforniai Beverly Hillsben székelő sajtós szórja szét az olyan kamu hírügynökségeknek, mint a Prnewswire, ahonnan aztán vagy átveszi őket valaki, vagy nem.
Aki nem követi Cartut a Twitteren vagy a Facebookon, innen tudhatja meg, hogy Cartu egyedülálló módon részt vett az Ice Bucket Challenge-en, és a budapesti Gresham palota előtt a fűben leöntette magát egy vödör jeges vízzel,
vagy hogy közeli, sőt személyes barátja Deadmau5-nak, a híres dj-nek, illetve hogy 60 ezer dollárt adományozott Tony Hawk gördeszkáspark-alapítványának.
(Daniel Richards, a Beverly Hills-i sajtós egyébként simán lehet, hogy létezik, hivatalos oldalaként mindenesetre a legtöbb helyen a speed-net.com van megadva, ami a közismert sávszélességtesztelő szájt, nem sajtóügynökség.)
Amekkora sztár Josh Cartu, annyira keveset lehet tudni arról, mivel foglalkozott, mielőtt néhány éve Magyarországra érkezett. Egy blogposztjában azt írja magáról, hogy Kanadában született, az Ontario állambeli St. Catharinesben, közel az amerikai határhoz és a Niagara vízeséshez. Már gyerekkorában is felnőttként viselkedett, ő már akkor is látta magán, hogy sokra viszi még. 18 éves korában édesapjával dolgozott egy Honda-kereskedésben, aztán 2000, feltehetően kanadai dollárral a zsebében nyakába vette Európát (többek között két évet töltött a ciprusi hegyekben), és azóta
egyszerűen nem lehet megállítani.
De hogyan lett a 2000, feltehetően kanadai dollárból Ferrari, Rolls-Royce és közös fotó Jean-Claude Van Damme-mal?
Internetes vállalkozásból. Cartu cége, a Sandstorm Holdings nem szerepel a nagy amerikai tőzsdei cégek között, de még egy árva Wikipedia szócikk nem sok, annyi sincs róla. Magyarországon egyetlen Sandstorm néven bejegyzett cég létezik, a Sandstorm Bt., ami 2000(!!) forintos alaptőkével indult 2002-ben, és azóta gyakorlatilag alvó állapotban van, nyereséget egy fillért sem termel. Valószínűleg nincs köze Cartuhoz.
A sandstormdev.com már valószínűbb, de az egy halott oldal, összesen egy nyitókép van rajta meg annyi, hogy a cég internetes játékokkal foglalkozik. Ennél jóval impozánsabb, sőt professzionális benyomást kelt a sandstromholdings.com, ahol aztán van minden, mint a búcsúban: design és development, research és development, business, management, marketing, banking, tényleg minden, még Gorilla is, ami feltehetően guerilla marketing akar lenni; csak egy név, cím, telefonszám, munkatárs, székhely, város vagy legalább földrész nem sok, annyi sincs. Vagy bármi egyéb konkrét információ akár Cartu cégéről, akár Carturól.
Egyéb, kevésbé közvetett jelek ugyanakkor arra utalnak, hogy a Sandstorm Holdings online szerencsejátékokkal foglalkozik, bár maga Cartu erről egyetlen saját oldalán sem esik egyetlen szó sem.
A Sandstorm Holdings mindenesetre támogatja a CrazyWinners nevű online kaszinót, és egy a Sandstorm Holdings szájtjáról már nem elérhető oldalon szerepel legalább tucatnyi szerencsejáték-szájt, a Rockbet Casinótól a Slots Adventure-ön át a Megapotig.
Ja, és a Cartu Drifting, ami nem online kaszinó, hanem Josh Cartu saját autóversenyző csapata.