[lábjegyzet]

 >>Fussunk versenyt! -mi biciklivel megyünk!<<

/Az SZDSZ felhívása 1994-2010/

Gyerekkoromban népszerűek voltak a félverseny kerékpárok. A félverseny váza féligkönnyű, leginkább alumínium alkatrészekkel, és félverseny abronccsal meg gumival volt szerelve. A félverseny kormány csak ökörszarv, azaz egyenes, enyhén hajolt a szél ellen a bringás, de nem meggörbülten, mint az igaziverseny kos-szarv-kormányra hajolván. Alkalmas is volt a vidéki földutakon és hepehupákon a félverseny abroncs: nem kapott olyan könnyen nyolcast…
 
 
 
A " szocializmus"-ban léztezhetett afféle félversenyszféra. Nehogy ám valami késő-NEP-manságra analogizáljon ám valaki! Nem osztapbenderek voltak azok a figurák, az osztapbenderek a mai szocialisták díszpintyei és orákulumai...
 
szockap szimbólum a félverseny Lada építés. Két iskola létezett, az egyik a ruszki 1600-ast felfúratta 1800-asra satöbbi.. a másik volt a kőleves tunning: 1300-as ladát kb 1400-asra BMW dugattyúkhoz felfúratni, BMW szelepszárszimmeringek , ahová lehet, nyugati anyagok, eredeti Weber porlasztó, Marelli gyertya és gyújtás stb-stb... Ezutóbbi, a kőlevestunning lenyomja a szockap stílusút, mint a bélyeget, tartós üveghangon 12 liter benzint zabálva 100-ra..., míg a szockapba belement a 20 liter is...
 
A Lehel hűtőgépgyár, a Videoton, a Rába, Bábolna, a gabonaipar [Gabonaipari Tröszt!!] és jónáhány más állami vállalat... félversenyszféraként működött... "odakint", azaz a nyugati piacon pl egészen versenyképesen is. A Szovjetúnióban a KGST tagállamok félverseny (a cseh ipar esetében egészen-verseny!!) termékei „nyugati import”-ba számítottak [olv. Dovlatov ]. Egy NDK-s bútor, egy magyar Levi's farmer vagy egy (Csau) román ing a legeslegmenőbbe számított Leningrád vagy Moszkva aranyifjúsági köreiben... A fejlődő Ausztriában közönséges látvány volt a szocialista Cseh[szlovákia] Skoda személyautó, egészen az MB 1000-sel bezáróan.  
 
A Magyar Füge a vengerkák óta is egészen versenyképes. Amidőn még a legversenyképesebb magyar exportpina Staller Ilonaként félig medika, félig pedig szállodáskurva volt, az olasz proletárfiúk lehetőleg valamilyen piros álomautóval (Fiat Sport Coupe) jártak föl a Magyar Fügé-ért...
 
 
 
 
Amikor nálunk a búrzsójjáellenzék politikailag elkezdett szerveződni, gazdaságfilozófiailag bizony szegények még eléggé völkische elveket vallottak...  Az SZDSZ későbbi kakukkfióka-galerije egyenesen a maóizmusból jött, Haraszti mint szélsőbalos állt a bíróság elé ifjú harci-marci korában…
 
Beh szép volt,  amikor már az MSZMP KB-ban is igazi búrzsojjá kriptotőkések ültek. Pl Szabó János, a LEHEL vezére. Szabó igazi szockap figura volt, BMW-vel száguldozott budapesti lakása és a jászberényi headquartersbéli lakosztály-vezérigazgatói irodája között. Egyetlen szoc-naródnyik nem irigyelte tőle a nyugati autót, hirdették, ez jár neki, megdógozik érte. A födszintes város jobbágysága áhítattal nézte a hűtőgép-dizánnyos LEHEL headquartersben a fölsőbb emelet világoló csíkját vasárnapo esténként hétfőre virradó hajnalig: megjött a nagyúr (a későfeudális) és dolgozik miértünk!
 
  Az lett volna a kínaiút, ha lassúátmenetben egy Németh-EKA vegyes kormányzásban, már demokratikus parlamenttel  zum langsam de mégis drang nach Ost , kínaistílusban esnek neki... először a gazdasági és majd csak maztán a struktúrális reformoknak.
 
Először tehát a gazdaság átreformálásához kellett volna fogni . A szockapból örökölt félversenyszféra kiterjesztésével , Bábolna-Rába-Videoton-LEHEL hűtőgépgyár Ede bácsi-Szabó János stílusban. CSAKHOGY ez nem kedvezett ám a politikai karnak, a marxizmustól megszabadult, de a hatalmukról lemondani mképtelen un „szocialisták”-nak, akiket a jobberség (meg a „libérijálissaink”) oktondi  komcsizással (Torgyán bósevikkozással) galvánozott a hamari Kádár-nosztalgiában tündökletesnek látszó baloldaliság fényébe.
 
A „szocialisták? -  ők féltették a tevékenység nélküli "feudális" koncaikat. Amikről az isten nyugosztalja, de ezügyben [is ]ostoba [és meggyőzhetetlenül makacs] Dr Antal azt hitte, majd ellesznek szépen. Dehogy is lettek, dehogy is lettek!  Inkább a szabadrablást és a jó kis félkapitalista szockap ipar széjjebaszását választották. Volt olyan ember, mint az örményesi Áp. 4. Gépgy. igazgatója, aki felperzselt föld taktikával politikaimeggyőződésből lopott, lopatott és pocsékoltatott mindent széjjel, ne jusson a rendszerváltóknak semmi...
 
És mint látni, a sajtómunkásság teljes elnézésével... Elég volt pár hónap (-> taxisblokád) aztán meg négy év, és a magyar máris a visszaaszocializmusba akarás nosztalgiájában vígasztalta magát azért, mert úgy érezte: a lábak (és a kezek!) nem lophattak annyit, amennyit a fej[es]ek.
 
A szockapban nem működött azonban a klassz.kap törvénye: A szoc-.kap kiderült milliomosai és a „demokrácia” a „rencervátogatgatás” nyertes újmilliárdosai a további milliárdjaikat is úgy kívánták leginkább megszerezni, ahogyan az elsőt. Eszük ágába nem volt A Legtöbbet Adózók listája élén tündökölni: Ahogy a szockap-ban, úgy az „újkap”-ban is minden szinten az adócsalás, az umbulda, a feketézés, a lenyúlás, a „keratívkönyvelés” lett a dicsőség. És ahogy ezt elszajkóztam már: A sajtómunkásságunk tényfeltárókáeftéi pontosan úgy könyveltettek kreatívicce, mint egy „újkap” umbuldátor. Vácsa István, apám ő, bátyám a fél vesémet de még a hasnyálmirigyemet is odadnám neki gondolkodás nélkül, annyira szeretem (pedig nálam az alkoholista egy egyenes vonallal középen áthúzva a listán, a neve...)  a frenetikus vidékiéttermi riportja „gyűjtőmunkája” után ÁFÁ-s számlát kért és beadta a résztulajdonában álló kft-könyvelésére + kiemelt sztárhonor a riportért. Dr Kovács Zoli bácsi hablatyolt valamit a kakis bugyikról a múlt század '90-es éveinek végén, kimindenkinek is kakis a bugyija a gazdasági meg a politikai életben/elitben. Csakhogy sajtómunkáságunknak sem maradt meg igazán az erkölcsi alapja, mert az ő bugyijaik is pont ugyanúgy kakisok lettek [leaks ill Fábry-féle vonalkód], mint a félverseny és a későszockap szféráé…

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr873304370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.10.15. 09:52:20

két gyermekkori jóbarát, mindketten értékesítők ugyanbban az iparágban, összefutottak a városban dél körül. megéheztek, beültek ebédelni, elbeszélgették az időt: húbazdmeg, nekem dolgoznom kellett volna! - nekem is! - beírjunk egy meetinget és mindketten elszámoltatjuk? - jövő héten is?
(mindketten nagy multinál, alig harminc évesek)

magyar-magyar szótár 2011.10.16. 04:33:46

@bs395: és ez bele is van tervezve... A HR nagyon bonyis máűűvészet, csomó olyasmivel, amit a civil nem ért. Pl a magyar sofőr tolvaj. Hagynod kell üzemanyagot lopni, mert ha nem lophat üzemanyagot, akkor romlik a pszichés tartása. Kikalkulálod, mennyit tud ellopni és annyival kevesebbet fizetsz neki. Ezek mnost nagyon elbaszták, mert az elszámolható 22 liter benzin helyett 6 lir gázolajat vagy 8 liter benzint fogyasztó autókba kényszerítik őket,. REz nvolt az Edék-kel is a fő baj, amikor Moldova bácsit megvezették a hungarósok. a "nyugati licensz" motor sokkal kiszámíthatóbban fogyasztott, szűküolt a norma pont az olajválság idején, a mikor már lehetett bulizni az üzemanyaggal.

Amikor szűknormásra cserélődik az autópark, elkezdenek sorban "elromlani" ezek a vadiúj autók. A sofőr nem tud üzemanyagot lopni, akkor összejátszik a szervízzel, akinek amúgy sincs eláég melójuk és nincs más, mint céhges autókat levenni kamu melókra... Az IFA korszak alkonyán tombolt az a sofőr, akinek már át kellett ülnie az IFÁ-ról a MAN ba vagy VOLVO-ba... Azon ment a kavarás, az emlék-IFÁn ki maradhat a végsőkig, persze a legcsókosabb...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.10.16. 09:49:31

@magyar-magyar szótár:
korántsem mindenki azért dolgozik, hogy lophasson, még ha csak havi 3 lap félmamentes rajzlapot is, csak valamit. ez hozzáállás kérdése. azoknál a multiknál, ahol én voltam, ott nem dívott, pedig za egyik helyen az ügyvezető amikor a házát bővítette, akkor a cég tevékenységi körei közé hirtelen felkerültek olyan dolgok, mint hidegburkolás, vízvezetékszerelés, ilyesmik (távoli leányvállalat volt, a kutya nem nézett rá), az alkalmazottak (szemtelenül fiatal bagázs egy itthon éppen hogy csak elidnuló üzletágban) mégse loptak.

PesszimPista 2011.10.16. 17:39:03

@magyar-magyar szótár: "és ez bele is van tervezve... "
Na ez az igazán (poszt)kádárista tempó! Ez a "tudom mit tettél tavaly.... a gyárban".
A csepeli csőgyár munkatársainak nadrágszíjtelkén minden kör keresztmetszetű dolog az üzemből származott vmilyen formában.
Oszt ha meg óbégatni kellett volna, akkor lapított inkább a sok mókus, mer' ugye tudta, hogy tudják, hogy ő is tudja. A rendszer meg direkte ugyebár: "Hagyd egy kicsinység lopni, akkor soha nem fog ugrálni."
Volt azonban egy olyan Volán vállalat vhol itt Mo.-n, ahol sikerült lerendezni ezt a kérdést. A vezetőség megállapított egy "kulturált" üza. normát, az eszközölt megtakarításokat meg kifizette a sofőröknek. Egy buszra ált. két sofőr volt beosztva, ezek kéz a kézben felügyeltek egymásra, meg a telepi sleppre is.
Így is lehet.

magyar-magyar szótár 2011.10.17. 05:22:16

@PesszimPista: Az egyik legtökéletesebb szimbólumot egy Vidéki gyáregyság-ben találtam. A portások voltak a dógozótömegek közül a legtolvajabbak. IFÁ-val hordták ki a dógozótömegek a lopottholmit. Namost a headquarters egykori emeletes kúria ("kastély") felső szintjéről a főnökök szépen leláttak: a kapura: "Ahun megyön az IFA és viszi, amit a dógozók szörzettek."

Az lett volna a gazdaságireformnak a sajtómunkásság által is támogatott helyes sorrendje, hogy a büdösparaszt nevelődjön meg először, majd az urak és a deákság 8az értelmiseggek, pl sajtómunkások) legutoljára. Úgy képzelte a magyar sajtómunkásság a reformokat, hogy már az egészségügyben se lesz olyan, hogy a prof az állam eszközeivel az állam épületében az állam embereivel maszekol, de ők még a magyar Ráfdiónál mega Magyar televízióban javában és utpolsóként állnak át a "búrzsójjájizmussra" Mester Ákos [2168 óra] fel van akadva, mint a lemezjátszó a Kaja Ibrahim témán, de ha rajta múlik, akkor ma is az állam eszközeivel és pénzén maszekolna umbuldatíve.

spájdernecc 2011.10.17. 08:32:16

1. Tán nem véletlenül hívták Bábolnát Burgerlandnak.
2. Egy kis adalék a "miért lopnak a sofőrök ? " témakörhöz?
1989 évi béremelés, átlag 8 %
Irodai dolgozók : 18 %
Kertészet : 12 %
Palackozó : 8 %
Melléküzemágak : 4 %
Szállítás : 2 %

Igazgatói indoklás:
a sofőrök úgyis ellopják maguknak
Tojás - tyúk klasszikus

ekkerjoz 2011.10.17. 08:40:59

@spájdernecc: Burgert Róbert értett ahhoz, amit csinált. Még tán mára se sikerült teljesen szétbaszni, amit felépített, bár törekedtek rá sokan, most éppen Csányi magiszter, az IKR-t mostanra szedték széjjel.
Ennyit Burgertlandról

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.17. 09:57:43

Közismert - gondolom mindenhol 1000 változatban élő és elmesélt - anekdota:

- Jószikám (üzemvezető), nagy baj van, elloptak 50 hordó festéket (avagy 200 méter sínt, 4 tonna vashulladékot, 100 hordó ipari alkoholt, mindegy, mindegy...)
- A mocskos kurva anyjukat, ki az a tetű geci, aki ellopott 20 hordó festéket?
- 50-et, Józsikám, 50-et.
- Jó, 30-at abból mi loptunk el, de ki az a tetű geci, aki ellopott 20-at?

spájdernecc 2011.10.17. 10:00:54

@ekkerjoz:
Ismerem a sztorit, jóformán elejétől
/ csak annyit, ha az én volt nagyfőnököm megérte volna leszármazottja ámokfutását Bábolna élén, valószínűleg oszt neki néhány makarenkóit
pedig az Öregnél is akasztottak föl kisebb gazembereket
/ neveket, ha érdekel privátban szívesen adok /

ekkerjoz 2011.10.17. 13:10:24

@spájdernecc: kösz, neveket én is tudok bőven, de mivel éppen maszatolunk valamit Pécsváradon, inkább hagyjuk, meg különben sem vagyok egy tényfeltáró alkat, magyarul leszarom, mindenki azt talál, amit akar/tud
süti beállítások módosítása