a török eredetű débágháne/  tabakhane  szóból származik, jelentése: Tímár-telep.

 

Annyi tízezerforintost szeretnék, ahány e kép maivilágából való ingatlanhirdetésben az ősfás kifejezés szerepelt...

 

 

Krúdy kedvelt városrésze volt. 

Sétaszerű budai kocsmatúráin végigkacskaringózta, többnyire a Flórián térről indult és Budafokon fordult vissza.

Szolnokon is volt egy Tabán nevű városrész, néhány ház (a Pólya Tibor utca végén pl) megmaradt...

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr652844087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.21. 07:13:27

kinek mi jut eszében, nekem a tabáni koncert, fűben heveréssel, sörrel

amúgy nem a hattyúprémes kormányzónk alatt bontották el a negyedet, városrendezés címén?

kikoránkell 2011.04.21. 10:16:18

@Budai Hella:
Horthy idejében, de a Főváros kompetenciája volt, ők meg vagy 50 éven át próbáltak kezdeni valamit azzal a nyomorteleppel. Aztán, mire sikerült felvásárolniok az összes házat és telket valamint elkészült a villanegyed és a bérházak terve, beütött a háború.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.21. 11:54:45

@kikoránkell: jaja, nem is azt mondtam, hogy Ő, csak annyit hogy abban az időben
érdekes egyébként, hogy te nyomortelepnek mondod, Dudi meg nosztalgikusan emlegeti

kikoránkell 2011.04.21. 13:26:45

@Budai Hella:
Dudi Krúdy-nosztalgiája felülírja a közrendvédelmi, közegészségügyi, tűzvédelmi szempontokat, de Bárczy István csak a szemének hitt. :)
Rengeteg lepusztult évszázados vályogház, a tbc melegágya volt ott, de az újabb építésűek sem voltak megfelelően karbantartva. Jellemzően, amikor elkészült a rendezési terv, összesen 3 házat találtak fennmaradásra méltónak. Persze, volt ott kapitalista számítás is, de összességében valszeg tényleg egy lepusztult skanzen lehetett, ami Krúdyt nemigen zavarhatta permanens borközi állapotában, ő még a mátészalkai restire is nosztalgiával tudott emlékezni, bár inkább az ott kapható marhapörkölt vagy akármi miatt. Csodálom, hogy nem törte a nyakát azokban a tabáni sikátorokban egy téli hajnalon. Nyáron biztos hangulatos volt, pláne egy budai bürgernek, aki évszám nem ment át Pestre.
Kicsi gyerekként még láttam az óbudai-lakótelep építese előtti állapotot a Filatori-gát felé. Az nézett ki úgy, amilyen a Tabán lehetett a 20-30-as években.
Itt nézhetsz régi tabáni képeket.
hspartacus.hu/taban/

Sörjárőr 2011.04.21. 16:03:00

Nemrég jártunk arra egy ott játszódó regény hangulatát keresendő, ezek az infók és a fotótérkép nagyon jókor jöttek. Köszönet!!
Mily lovecrafti, mikor az ember elindul a város ódon hangulata után :)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.21. 16:22:21

@kikoránkell: a régi Óbudát már nem láttam, de foltokban sokáig volt belőle, amerre én lakom, igazából úgy 10 éve tüntették el a földszintes házak nagy részét, és még most is van

öregbuksi 2011.04.21. 19:06:58

Üdvözlöm Szótár Úr!
Mindjárt a közepébe:" A „Tabán” szó oszmán-török jövevényszó, és alsó- vagy külvárost jelent. Egy másik elmélet szerint a tímárok és a vargák cserzőtelepét nevezték Debaghánenak, vagy Tabakháne-nak. A nagyszámú rác lakosság ezt Tabahannak hívta, ami később Tabánra egyszerűsödött a magyar lakosság körében " / Wikipédiából /. Melyik állítás az igaz, nem tudom. Kettő dolgott tudok biztosan: a cserzéshez rengeteg víz kell, Pannonhalmán is van Tabán, de ott soha nem voltak bőrcserző timárok és vargák.

öregbuksi 2011.04.21. 19:59:42

@kikoránkell: Városunkban is vannak még ilyen telepek, ahol minden tatarozásra költött forint, szélbe van szórva. A portál szép, mert tatarozták, a csatornázat 120 éves, szivárog és áztatja a falakat amitől a vakolat 4-5 évente leesik.Nincs mit tenni, kb 15000
ember lakik ott.Belátható időn belül nem lesz felépítve 3000 lakás, pedig a mi városunk "bezzeg" város, nyugaton!

mázolóxj4cypn 2011.04.21. 22:07:32

Osztán hun laksz te komám.Irásaidbul ugy gondolom Törökszentmiklós körül valahun. Mer én is arrafelé iltem sokáig.

budai zöld 2011.04.21. 23:37:34

Bebuktuk a Grinzinget a város közepén.
Viszont a Gellért-hegyet jó, hogy befásították. Elég militánsan nézett ki kopaszon, a Citadellában (még eredeti funkciójában).
Nem az az éghajlat a miénk, ahol a város közepén egy kopasz hegy zöld marad.

ladylixa.files.wordpress.com/2010/12/arthurs_seat_edinburgh.jpg

magyar-magyar szótár 2011.04.26. 04:19:32

Természetesen Krúdy sem sírta-rítta vissza nosztalgikusan a málló "TBC-fészek" Tabánt. Sőt egyik utolsó publicisztikai írásában az Árpád híd építésének fontosságát hangsúlyozta Óbuda megújulásáért... Jóval föntebb Óbudán (ahol utolós lakását bérelte) volt azonban jópár etgészségesebb polgárház, amikből talán érdemes lett volna meghagyni egy-két félutcányit...

@Sörjárőr: a hangulatot néha tárgyakban lelni meg. Ezért aztán érdemes padlásokat járni. Egyik élményem: egy klaszicista templom legfölső karzatán a korábbi (XVIII. században) lebontott templom padjaiból és festett fakazettából hányódik, úgy 50 évente megy oda föl valaki, 2-3 cm vastag por lep mindent. És ezeket a famunkákat kzbevenni, a csapolást.. az ecsetvonásokat nézegetni és a szagok s illatok... Ott meszelve is valamikor 1875 körül meszeltek utoljára. Krúdy vagy Kosztolányi sokat-sokat járt így az idő szaga eránt... módszerük volt ez.

magyar-magyar szótár 2011.04.26. 04:26:30

@mázolóxj4cypn: Hát, jó lenne erre valami vicceset írni, de Törökszentmiklós olyan komoly hely, hogy még az indexnek is félős odatolni a talicskáját... Elég, ha annyit elárulok, hogy Balázs Klári is Törökszentmiklós gyönyörű ajándéka.
Aztán Szabó Sándor:
www.youtube.com/watch?v=X1eQFG9G2rs

magyar-magyar szótár 2011.04.26. 04:28:23

@budai zöld: Szőlők voltak ott a dombódalban, s aztán el a Naphegy , Svábhegy felé... De már Jókai valami elvadult ugarost vásárolt meg 1851.[??] körül..

mázolóxj4cypn 2011.04.27. 10:20:28

Na Szabó Sándor az komoly.A másikat ne emlicsük.Sok írásodat olvastam mán,teccenek úgy átabotában.Azir gondoltam,hogy ott ílsz valahun,mer egy kommentelővel beszílgecc Törökszentmiklósrul meg Fegyvernekrül oszt még a tájszólás is,ha használod olyan Alfődközepi.Borzasztó ez az írás,komoly,nehéz szakma.Először gípelek íletemben,hát eltartott egy félórát.Elnizist, alig tudok zongorázni ezeken a gombokon

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.04.27. 10:23:51

nem tudom, miért jut eszembe, de a műparaszt mindig úgy igyekszik parasztot játszani, hogy úgy beszél, ahogy szerinte beszél a paraszt. de mivel amúgy a paraszt nem úgy beszél, ezért ez valójában csak kurva kínos, kicsit vicces, de semmiképp nem parasztos.

RomBold! (törölt) 2011.04.27. 10:46:19

@vészmadár (pica pica):
Nem biztos, hogy műparaszt.
Lehet, hogy csak néhai-paraszt.

Azt biztosan ismered, amikor amerikás magyarok visszaszelidülnek az óhazába, és beszélnek magyarul, de a kiejtésük már totál nyújorker.

Nos, én láttam már olyan parasztot, aki kamaszként fölkerült a jóba, és lassacskán lekopott róla a tájszólása, átalakult a beszédmódja. Aztán ha egy ilyen néhai-paraszt találkozik az ismerős hangzással, akkor felismeri, de ha mepróbálja visszaadni, akkor óhatatlanul előtör belőle a modoros műparaszt-kiejtés, mert bizony az utóbbi évtizedekben ezt többször hallotta, mint az eredetit.

Én is a kettő közt vagyok jelenleg. Ha hazamegyek Zalába, akkor azt kapom a pofámba, hogy affekta-majomka pesti-bunkó lettem, néhányan azt is feltételezik, hogy ez óhatatlanul együtt jár az Ő lenézésükkel, lesajnálásukkal. Itt Pesten meg mindenki vágja, hogy valami dunántúli paraszt vagyok.

Ezt még lehet tetézni azzal, hogy tájszólást írásban visszaadni nem egyszerű feladat.

Persze ezzel együtt értem amit írtál, igazad van, és simán lehet, hogy szarva közt elmartam a tőgyit.

mázolóxj4cypn 2011.04.27. 11:55:20

RomBold is-is.Nem vagyok se paraszt se müparaszt.Paraszt vót az összes ősöm, oszt most is köztük ilek.Nekem mán nem ez a fő foglalkozásom de majdnem naponta besegítek.Fődmüvelisbe meg az állatoknál is.Megpróbálok úgy írni ahogy beszilünk itt a Hortobágy észak-keleti szilin Balmazújváros meg Polgár közt.Amúgy meg a blog gazdája kitehet amikor akar.Az ű dóga.

korrektormalac 2011.04.27. 12:43:00

@RomBold!: az van, hogy még a tájszólásban beszélő SEM adja vissza a kiejtését általában írásban. Még aki esvánnak mondja, az is megtanulja az iskolában, hogy leírva István (mert az neki kb. ugyanolyan dolog, mint neked megjegyezni, hogy amit eccernek mondasz, az leírva egyszer)

RomBold! (törölt) 2011.04.27. 12:51:23

@mázolóxj4cypn:
Nem hiszem, hogy Szótár Úr kitenne. Én is itt vagyok ;)

@korrektormalac:
Igen. Teljesen igazad van.
Ilyesmire gondoltam, amikor írtam, hogy tájszólást írásban visszaadni nem egyszerű feladat.

ekkerjoz 2011.04.27. 14:58:00

@magyar-magyar szótár: hát ja, meg Kurdics Judit aki most Endrei, Monori Lili és Örkényi Éva müvésznők, G. Nagy Iliánné Maczó Ágnes egykori kisgizda parlamenti alelnök.

Dasilaci is itt született, tudod, Szív Ernő.

Tényleg egy komoly hely, beszarásforma, utolsó vicces történet az volt, mikor a Zsákai família összezördult Ramosékkal, meg Kolombóékkal, és gránátot dobtak egymás közé.

magyar-magyar szótár 2011.05.02. 05:00:29

@ekkerjoz: Sőt, pl egy fél zeneiélet kikerült volna a Törökszentmiklósról tökéletesen elkallódott tehetségekkel, pl Kukóval, akiről a legutóbbi info'm az, hogy postás Budwerschen vagy hol... Zenekarszámra kallódtak el emberek, pl A Világ Legkisebb [153 cm] Dobosa, akinek azt mondta Kovács tanár úr: "Én Önnek fiatalember már nem tudnék tanítani semmit, a dobverőt rettenetes, hogy fogja, de ezenmeg már képtelenség lenne javítani."

Szívem egyik titkos vágya, hogy Hadas művésznőnek és csapatának a TV2-től szervezzek egy fasza riportsorozatkörutat, amink csak egyik állomása lenne a miklósi alvég.

Aztán ott van a Miklósi Piramis, amiról a "legtöbb, mi kapható" Szili művészúr blogjában punnyad, pedig az egész történet-ben benne van az is, hogy mi lett volna a Sukorói Kaszinóváros vége. (Azon kívül, hogy az ötmillió ember éves pisimennyisége a hozzávaló öblítővízzel 27 cm-t emelt volna a Velencei tó szintjén, ha az a vég nem következett volna be, de bekövetkezett volna...)

magyar-magyar szótár 2011.05.02. 05:05:51

@korrektormalac: @mázolóxj4cypn:

Móricz Zsigmondnál figyeltem be, hogy (kissé tévesen, legalábbis az én fülemnek kellemetlen) nyelvipongyolaságokat is befogalmaz hangulatfestésnek. Nem veri [agyon] a szöveget a következetes hangjelölésekkel, de itt-ott amott elejt egyet egyet. Ez a zseniális az Erdélyben, hogy az archaizmusokat csak pettyenként jelzi.. Namost aztán, ha az ember kisérletet tesz és mondjuk egy nebulónak, aki azt állítja, szereti a történelmi regényeket, pl Ken Folett [bvagy ki a farkam] a kedvencírója [háborúsregények??] .. kiderül, hogy oldalanként az az egy-egy archaizmus is sok és "érthetetlen" a szöveg azok miatt...

Vagyis kell némi olvasói közreműködés, jelzés-szerűen a Mester (pl Móricz] egy-egy hangot megüt és attól a TEHETSÉGES olvasó belsőhallása (vesztibulárisan, ahogy zeneihallású ember eszköz nélkül is rádiózik, "hallgat valami zenét" emlékezetből) hallja azz egész szöveget tájnyelvi gazdagságában is anélkül, hogy a TEXTUS tele lenne paszományozva népi virányokkal.

magyar-magyar szótár 2011.05.02. 05:10:39

@mázolóxj4cypn: Innen még senki nem lett kitéve, pedig von Kuendue aus Albert und Irscha is attac-jainak egy részével itt dúlt, najó, talán neki egy-két kommentjét kitöröltem illetve inkább levettem az egész bejegyzést...

Tehát itt ilyen, hogy előzetes moderáció meg Tiltott Szavak Listázása sosevolt és hál'isten nem is nagyon volt rá szükség, talán a kommentek tízezred része olyan, hogy ki kéne törölni

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 15:24:43

@magyar-magyar szótár:

Mi baja van ennek a bugris kishitlernek??!

Mázojjá, baszod!

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 15:49:23

@Budai Hella:

Áh,

Frau Basmaichl:

hogy sikerült az Eilat Menetje???

Voltak -e swungos magyargyűlölések, ÁTKOK (ld. Seres László cikke Osama után kűdve...:)),

holakosz-bűnözők vagyunk -e a szopós macáknak??

(Nékem adódott e spermanyelő askenázi nőciségbüll...)

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 15:53:04

@Budai Hella:

Ja.

Barta Tamás távoztával hippy-rockzenekarból

álmos, jóléti, kádárista GETTÓDÜNNYÖGÉST játszó zsidóegyüttes lettek...:((

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 15:56:00

@öregbuksi:

Köszönöm, Kolléga Úr, mint ahogy Dude-nak is.

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 16:01:19

@öregbuksi:

NOS: Szolnokon is van Tabán,

ami egy kis halásztelep volt a Zagyva-torkolat és a Tisza partján,

1990 körül ott épült egy MÉREGDÁGA kertvárosi jellegű villanegyed.

Igaz, Szolnokot is bevették a törökök (VOLT SZOLNOKI VÁR, ma a MÁV-kórház van ott,
még elbukása szóba jön az "Egri csillagok"-ban is,)
de Szolnokon a te szófejtésed, ahogy 'Szótáré' sem,
nem állja meg a helyét.

Ott már budai mintára került az elnevezés a halászkerületre.

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 16:20:13

@mázolóxj4cypn:

NO!

Töröknek Türk az a Szentmiklós, merhogy KUN.

Nem "Kunszentmiklós", mert az Pesttől 60 km, Apajpuszta, Bösztörpuszta, Kurultáj címkékkel.

S hát a KUN az takarja a QUN népet Pekingtől 300 km-re északra, a sárga ujgurokat, a KIMEKEKET, akik tajgából délre vándorolt szibériai türkök voltak, s beolvadtak a KÚNOK közé,

a kipcsakokat (kazakhok),

a volgai tatárokat (bolgártürkök+kunok mixe),

s hát Baybars szoltán és kKötöüny harka (kagán) népeit,
előbbi a Dnyepertől nyugatra Dél-Lengyelországig (polovecek -> PALÓCOK) és délre Moldváig, a Havasalfoöldig és Dobrudzsáig (az Al-Duna déli partja) terjedtek el:

ennyit a VLACH (rumün) DÁKSÁGRÓL és RÓMAISÁGRÓL....

ha épp nem MAGYAR KIRÁLYI DOMÍNIUMOK VOLTAK,

akkor (1060-tól 1150-ig) besenyő uralom alatt,

1150-től - 1242 után "tatár", ld. feljebb, uralkodó réteggel, egészen Hunyadiig és Zsigmondig,
akkortájt a "VAJK" kenéz (knez, knyaz) KUN vajda fajtája uralkodott ott,

de behódolt és hűbérese lett a Magyar Királyságnak cca 1430-1490-ig...

1490-től 1878-ig az Oszmán (Török) Birodalom része , néha függő fejedelemsége(i).

EZ AZ

A L T Á J I vérrel gazdagon áldott állapodba került balkáni pásztornép a VLACH, "rumün", de NEM "ROMÁN"...:-D

TÜKTÖKÖT
ottan a Nagy kússágba jobban érint a megírt

KÖNDZSEK BEJ kun (Baybars-fajta) törzsfő megtelepedése, akinek népéből lett Mezőtúr, Túrkeve és Kétpó települlések.

Hosszú , zavaros mese vót most ez, így a tűz körül, Hella furullázva, kündtük meg kumiszolgatva....

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 16:22:03

@budai zöld:

De ígyen nem lehessen PÜSPÖKÖT GURÍTANI a Kelen-hegyrű...:(((

Gyarmatidoktor 2011.05.14. 16:29:37

@RomBold!:

Ez így igaz.

De az már csak szörnyű, hogy AZOK A PEST MEGYEI "PARASZTOK", akik naponta járnak Pestre munkába vagy ügyeket intézni,

otthun csak visszajön nekik a tótos-pálócos duma,

viszont a helyből elszármazott pesthy ÖGYVÉD az MEGVETENDEŐ!

Egy barom a Youtube-on támadott meg, mert olvasott tőlem valami hivatalost, S HOGY ÉN a latiny és idegöny szavakat "SZOTÁRRBULL" kinézem, nehogy értse a falubéli,

én meg magamat NAGYÍTSAM!

A paraszti hülyeség egetverő.
süti beállítások módosítása