Jaffa - az IFA teherautók beceneve a Téeszsofőrök Útján (Bp- Üllői út, ti. tefu-s sofőr  a Gyáli úton megy be) felgyöttektől.

Ős-Jaffák [ pl S-4000]

 

Azokat az érdekes fehér műanyaggombócokat rugózott aljú rudakon szamárvezetőnek hívták és a kutyaorrú (lásd a ződ és piros autókat) autók sofőrnyelven szólva bejátszását segítették igen szűk helyekre. 

Magyarországon a ladakultuszhoz hasonló fokhagymaszagú természetazonos ibolyaillattal lefútt búsmagyarsorsos , mégis büszkeséges legendafátyol kendőzi.

Olyan örök titkai vannak az IFÁ-nak pl, hogy mennyit fogyaszt 100km-en. Azt akármelyik IFÁ-s kolléga elárulta, éjszakai országúton mekkora gázzal tépett el, amikoron észrevette, hogy a gólyafészek becenevű IFA billencs pótkocsival (extrém magasan volt a platója, iszonyú borulékony volt) elcsapott egy kivilágítatlanul kerékpározó vén tanyasi kulákot, de hogy az IFA tulajdonosa szerinti üzemanyagfogyasztás és a tényleges közötti különbségből , amit volt szives ellopni, Trabantot, Wartburgot vagy   a II. műszakra maszekolás céljából egy IFÁ-t szerzett, az titok maradt, halálos.

Elődje a HoRcH (DKW-familie, pl Audi brüderség...)

Felépítménytől és a motor (adagoló) állapotától függően egy IFA a hagyományos négyhengeres dízelmotorral, mondjuk 100km-re, félúton a szokásos 150%-os túlterheléssel, félúton meg üresen, úgy 25-29 liter gázolajat (békebeli szépidőkben háztartási tüzelőolajat HTO-t , ami pirosra festett gázolaj volt magas paraffintartalommal) fogyasztott.

Az L50 elődje az S4000 1952-1957 között gyártották  Ernst Grube -ről elnevezett üzemben a dütschlandi (észak-német) Werdau-ban 
Hathengeres már volt ebben a korban is, csak Magyarországra kevés került belőle:
H6 (H6000)

 

 

 

 

 

IFA H6B autóbusz: az ő arcát kapta az IFA W50 teherautó

Mégis: Szemben azonban a ladakultusszal, az IFÁ-król nyugodtan írhatok rosszat is, nem csak jót, mert a ma divatos retro nem hiszem, hogy fiatal férfiak ezreinél okozna rózsaszínhályogot megítélését illetően úgy, mint a Zsiguli / Lada személykocsik eseteiben.
Öngyölöm-Böngyölöm blogger egyszemélyes önfórumozása IFA ügyekben. Kérem IFA-rajongó olvasóimat, kommenteljenek má' szegénynek. Sok jó kép van nála, érdemes megnézni.

Az IFA L50 motorja kb 70 éves konstrukció

Az IFA teherautók tömör lényege: Ezek vettek részt nagyszámban az un. "szocialista rendszer" összehordásában -és Magyarországon a maszekban hazalopásában is.


Állt az őr a portán a gyárkapuban s fölnézett az IFÁ-ra: a szabály az volt, hogy a lopott szögvasak, kerítésnek összehegesztett "hulladék"-ok, 40 cm átmérőjű saválló acélcsövek disznóetető vályunak széjjelvágva, ne legyenek magasabbra rakva, mint a plató oldala. Márpedig az IFÁ-k platója alapban (fixes, nem terepes, un "mezítlábas") is jó magasan van , és az ember meggebedhet, mire kézzel oda valamit felemel. Viszont a főnöki irodák meg jó magasban voltak és a főnökök agyukat széjjelúnván a semmittevésben, gépírónőtaperolásban-tocskolásban, kávézásban, kedvtelve nézegették a "hulladékot" kilopó IFÁ-k platóját premier'ből, teljes belátással. A magyar dógozó ilyen, a hal a fejitől bűzlik, a dógozók meg a raklaprakások mögé lógnak el cigizni s a headquarters-ből kitekintvést kékes füst gomolyog a nyárfasoros telekszegély irányában…

Fék séma:Fél hydraulikus-légfékes. A lényeg: a fékfolyadék kiegyenlítőtartály a nem fagyálló műanyagkupakokkal, meg az, hogy télen elfagy a munkahenger, és égő újságpapírral olvasztja a jégből a hülye sofőr, aki sajnálja a spirituszt (vagy megissza) a jégtelenítőtartályocskából. Meg is lehetett berhelni a féklevegőnélküli elinduláshoz.   Trágyahordó IFÁ-król a  lefúvószelepet simán leműtötték   A fékmunkahengerből 2-3 újat kellett egyszerre venni, ha az ember arra totózott, hogy azokból egy használható is legyen. (Ez a szisztéma jellemezte a szovjet Riga/Verhovina mopedek gyújtáskondenzátor beszerzését is.) 

Az Mk II. második generációs IFA fülkéjét a motorházra építették, ám a fülke nem volt billenthető*, így a motor szerelése a fülkéből történt. Vagy bármi. Az ember szépen felemelte a hat   lópokróccal zajcsillapított fedelet, és... megnézte az olajszintet. Egy szemét aljas mocskos kizsákmányoló burzsojá teherautóban az olajpáca biztos, hogy csak úgy kényelmileg kihúzható lett volna.

*A csehszlovák AVIA esetében is kispórolták a fülkebillentést, ám azonban így a motor szerelhetetlenné vált.

Tápszállító nyerges IFA sémája - egy holland rajongói oldalról lopott kép:

az IFÁ-zás utolsó algonkinjai, idült alkoholista, elembertelenedett gumicsizmás  65 mintájú [65M] katonai gyakorlós vadak ilyennel
kergetik őrületbe a kamionosokat a főútvonalakon 45km/h-s spórsebességükkel.
Hébe hóba találkozni még pulykaszállításra fogott ex-libás IFÁ-kkal, ezek az éjszakai országúton 45km/h-s sebességgel vánszorognak vagy állnak csak simán a sávban pisla fényekkel.

Keletnémet sofőr kamionosított műve forrás az atw-húúú-ról, forrás sokkal alaposabb és kimerítőbb, részletesebb az enyémnél, gondolom, a csóka, aki írta, irodaablakból látott IFÁ-kat. Mindenesetre értékes szöveg.

Az IFA a világon egyedülálló teherautó volt. Mint a Wartburg is személygépkocsinak.
Vezetése mindenben eltérő élmény.
(Az élmény eredeti metszésében minden megélt-re vonatkozik, nem csak a kellemesekre...)

Karbantartása is, hangja egyedülálló. Alapjáraton a hosszúlöketű négyhengeres szinte ringázta a fülkét. Fékezni nem egyenletesen, hanem pumpálgatva-kóstolgatva kell (ez adja a jellegzetes cssz-cssz-sziszegést.) Az adagoló újonan és tökélyre beállítva is enyhe üzemanyagfölösleggel spriccelte a porlasztócsúcsokra az üzemanyagot -tehát a kipufogógáz szaga szúrós, hidegindításkor fojtogató, amíg feltermeli a levegőt [eléri a légtartályban a nyomás az elinduláshoz, azaz a biztonsági szelep oldásához szükséges mértéket], Fecske-cigaretta-füst-kék köd üli meg az utcát vagy a termelőszövetkezet gépterét.


parancsnokifülkés (kibúvó a tetőn)IFA az NDK-ban 

W50LA (Terepes - valaha nagyballonos volt) A legggendásan fos-szerű semmitérő, de olcsó szilvamintás (lásd az NDK-s meghatározás szerint pisztáciazöld IFA hátsó gumijait) orosz/ukrán gumival
mezítlábas kisIFA -azaz sima elsőhidas, nemterepes

Nézte a rák a forgalmiját, mi van beírva terhelhetőségnek - azt hiszem, kb 5-5,5t átlagban. Az IFÁ-kat addig rakták és abból, ami adódott, amíg fért. Ezért a cementgyárakban nem is engedték rakodni a sofőröket és kisérőiket, hanem a cementgyárak zsonglőrügyességű dógozói az 50kg-os, csúszdán érkező forró zsákokat két vagy három ujjal megfogván igazították helyükre, kb 10 tonna, néha 12 tonna került így föl egy hosszúplatósra. Vagy billencsre.

Részlet a Hejőcsabai Legendáriom-ból. A cementgyári meló iszonyúan nehéz, és a portásoktól a vezérigazgatóig minden cementgyári számára a legorgazmikusabb élvezet a cementvásárlók és szállítók agyának szétszopatása volt. A cementgyári rakodónak nagyobb volt az orcája, mint a kései Pető Ivánnak, a portáshoz képest a mai Havas Henrik kisebbségiérzéstől szenvedő félénk nyuszika a balettpatkányok harmadik sorából hátul, szélen. Egy fejéreállított michelin-baba alakú kiírónő  rúzsozott birkapörkölt pofával és cseresnye mellekkel Kelemen Annácska-ként forgatta magát. Egy cementgyári fuvar 150km-es fordában 24-36 órát vett igénybe a Boldog Rózsabaszó & Aaaajderefómmkomenyista Években. Csakhogy a Gorenje Korszakban a fagyasztóládákban Stihl fűrészeket is becsempésztek ám! És egy maszek fuvarozó idegösszeroppanásában ilyennel vágott utat magának az akác cserjésben a cementgyári út mellékén az U-alakból, hogy előrébb juthasson a sorban.

Az Irak-Irán közt dúló háborúban a szocialistának hoaxált országok Irak és Szaddam Husszein mellett álltak ki. Az Egyesült Államok is, de ezt akkoriban nem verték nagydobra. Kicsire sem. Az IFA gyártott speciális rövid fixplatós terepes (kapcsolható összkerekes felezőváltós) járműveket gyári homokszínben, krómozott csavarokkal és olyan korrózióvédelemmel (a sivatagban még a Renault-és Citroen-Peugeot autók sem rozsdállanak el 30 éven át sem!) ami akkoron Nyugaton is újság volt.

Aztán valami fordulat következtében ezekből az iraki exportra szánt terepesekből   párszáz a rendőrség és a határőrség szolgálatába került. 

Az a sofőr, aki 1963-ban kezdte a pályafutását, irigyelt félisten volt, ha IFA 50L-be ülhetett. S mire nyugdíjazzák, ma lényegébe ugyanabban a konstrukcióban is ülhet legyűlölt és dudált páriaként. Az IFA presztizsvesztése mélyen hatott a felhasználóioldal lelkivilágára. A 90-es években egyre több, a 70-es évek nyugati színvonalát korrózió- és füstjelző (= nem füstölő…) teherautó került be. Egy 7 éves Reanult Magnum 700000 km megtétele után szétzilálódott elektronika mellett háromszínben okádja a füstöt, míg papíron EuroIV-es környezetvédelmi követelményeket teljesít. Míg egy 1974-es 1,8 millió km-t futott Saurer-nek odaTŐ-ŐŐ-ŐT az amfetaminboy sofőrje s a kipufogóból a forró levegő fénytöréses burjánjait látjuk kitörni, füstöt nem. A múlt század 90-es éveinek végére az ifás frusztrált lelkületében igen hasonlóvá vált a ladásokhoz. IFA tulajdonosok Baron von Münchhausent meghajazó meséket keringettek egymás lelkiápolására.

Ifa szippantó - Ha Misi a sofőrje, neve pestiül Misiszipi. A nagylopásos-és lenyúlásos mélymagyar autópályaépítkezéseken az alvállalkozó-alvállakozójának-alvállalkozója alvállalkozója egyik alvállalkozójának alvállalkozója alvállalkozásban olyan alvállalkozónak adta le a munkát, akinek alvállalkozója olyan alvállalkozó volt, aki alvállalkozóként   szippantós IFÁ-sokkal locsoltatta a homokágyat. Az ilyen gumicsizmás parasztok aztán előrelátóan naponta hatszor tankolták tele a valahányfokozattal felettük álló alvállalkozó tankerjéből a kocsit és adták el a gázolajat a környéken, ahol és amennyiért csak tudták. Megismerni a mélymagyar autópályépítkezések környékét arról, hogy minden kis faluban az autópályáról ellopott aszfaltból van a halmozottan hátrányos helyzetű üldözött szegregált kisebbségi "vállalkozó"-k által épített bejárónak látszó micsoda...

Az IFA-vezetés, mondhatni nem öröm. Enyhén fogalmaztam. Az ember a patkánynál is alkalmazkodóbb állatfajta, mindent meg tud szokni, főleg, ha máséletet nem ismerhet meg, így magyar sofőrök százezrei vezették, mondhatni egykedvvel az IFÁ-t, ha nem volt más. Rosszabb volt, a kistestvér, a Robur

Leghosszabb gyáriplatósat magyar művészek berheltek: Vettek egy nagyfülkés bútorszállítót, a dobozt eladták hétvégiházikónak a Pestországot övszerűen ölelő élő dizájncentrumba, az árán vettek egy normál fülkét és fölplatózták. ÁlomIFA volt a platós-billencs-darus fölponyvázva.

Az IFA menetsebessége 65km/h. Ha ennél kevesebbel halad előttünk, akkor a sofőrje spórol, ésvagy ráér, ésvagy nem akar már még egy fordulót aznap és várja hogy lejárjon a nyolc (2003. előtt 12-16) órája. Alsórendű útvonalról kéjjel hajt ki kamion elé a főútvonalra. Egyes  kereszteződéseknél a rendőrséggel szimbiózisban kényszerítik tilosban előzésre a kamionost. Azt csak a lelkileg frusztrált ideggyenge, autójuk típusa (pl ÓccsókisCuzzúki) miatt kisebbségi (tehát kompenzálandó..) érzésben szenvedő autósok képzelik, hogy a világ nagy és megismerhetetlen, és hogy soha nem jön szembe az, akit tanítottak móresre avagy leckéztettek. IFÁ-s ölő kést a balkáni kamionosok alkalmaztak először -bár a profi IFÁ-s a kisebb, fülkéhez simuló alsókaros IFA tükröt szerelte föl, hogy a kamionos ne törhesse le büntetésből.

ifásölő kés működtetése: Nem enged előzni a barom. IFÁ-s utoljára a BSZV "Segítek előzni!" -szocialista marketingakciója kereteiben "dobott egy jobbos index -et" . Egy vérbeli ifás ott, ahol nem lehet előzni vagy képtelenség is, belassít 50-re, aztán, amikor szabad a pálya, felgyorsít 80-ra akár. Az ilyennek aztán kihúzza az ajtóborításba vágott résből az ifásölő kést és kimutatja az ablakon nagy villogtatás-tülkölés közben mereven, messze oldalra. Ezért az alkalmas ~ kés pengéje széles, villogósan fényes. Gyűjteményemben egy esetet tudok, akkor is az ajtóborításban hagyta a kavicsos állat és a zabálás céljából kiált ifást megverte, mint a lovat, úgy, hogy az abároltszalonnás katona a pofájából a fülzsírját kinyomta a svájcisapka alá. 

Az M0-ás első, halálszakasza megalkotásával az IFÁsok leölésének új kultusza támadt, éjszaka 2-3 kavicsos csinnbe fogva árokbaölte a kifigyelt IFÁ-st, aki "kamionosok" bosszantásán évezett bele a kék munkásgatyó(régimagyarul cájgnadrág)ba  rendszeresen. De ez más szakaszon is előfordulhatott. Az M0-áson az egyik utolsó, I-es fokozatban rakottan kapaszkodó IFA szerelvényt az érd-diósdi emelkedőn láttam. Megelőztem a tilosban, elugrottam Biatorbágyra a Lindabhoz, megrakodtam -és fél óra múlva, mire ereszkedni kezdtem a lejtőn, akkorra kapaszkodott föl egykilométeres kamioncsordával a farában. Már akkor is tehergépkocsival előzni tilos-tábla védte ezen a szakaszon az arrajáró úrvezető mélymagyar közlekedésmérnökök vérnyomását. (Ism.: A magyar közlekedésszervezést nem szakmailogika, emberélet védelme, egyéb, éspedig, hanem az szabályozza, ki potentátnak, bennfentes embernek milyen érdekei vannak vagy sérülnek…)

Profi hegyvidéki IFÁ-s a hegymenetre lényegében alkalmatlanul gyönge teherautóval akrobatamutatványra volt képes. A II-esben az emelkedőn lefulladó rakott szerelvényt lefékezte, kiugrott, a lassan hátragördülő szerelvény kerekei alá lökte a sarut, vonórudat akasztott a gépes orrára, és várta a sokszor tökismeretlen teherautóst, aki szivességből fölhúzta a dombra. (A legprofibbak megálltak a domb előtt a menetközben kapcsolhatatlan I-es kapaszkodófokozat kapcsolásáért, így, amikor lefulladt, valamivel erősebben fékezte a hátracsúszásban...) Mai sofőrök, aki már nem tudják, mit a faszt akar az előttük, a számukra a beláthatatlan kanyar ívbe futó kamionos azzal, hogy a bal indexet villogtatja, el nem képzelhetik azt a korszakot, amiben egy defektes tehjerautó mögé igen hamar beállt egy ismeretlen kolléga, hogy segítse a bajbajutottat. A szakma hígulásával kb egy butikosnő bájos naívatekéntetével les ki   a fejéből és a fülkéből egy amfetaminboy a bornyúnyalthajó amfetaminboyra, aki tanácstalanul járdalja a szerelvényt körbe, hogy kéne a pótkereket leereszteni, meg mit tegyen az emelő alá, hogy ne nyomódjon a padkának látszó laza útszélbe bele…

Az IFA teherautón a személyautók magasságában nincsen értékesebb és sérülékenyebb hasznos díszítő vagy a jármű beazonosítására szolgáló elem. Ennek köszönhetően IFÁ-s szívgond nélkül adja vissza a leckét az őt tanító személyautósnak vagy furgonosnak. IFÁ-n nicsen holttértükör, tehát a Bátor Pesti Bringás mitsesejt, amikor szokása szerint a teherautó tükörholterében is teszi southparkiánus matulista fassággal a fejét abból kiindulva, hogy a személyautósok beszarnak tőle, hátha összerúgdossa az autójuk oldalát. Az IFÁ-s kipillant a fülkéhez súnyt alsókaros kis tükörkéjébe, oksi -és már húzza is szépen rá a sportkocsit (rövid billencs mögé kötött háromtengelyes hosszú-hosszú és nagyterheltőségű pótkocsi, az utolsó sportkocsis IFÁ-k mostanában kopnak ki az utakról…) a Hajtás Pajtás-ra rá. Ugye a mélymagyar közlekedés lényege, hogy a közlekedő az Univerzum központjában érzi magát, legeslegközepebb a Jajdealternatív Csávó Modoros Bringás (és Kenderes) belehajt a gyalogos barmok csürhéjébe, ilyenkor bátor, ha pedig kiharcolja, hogy a KRESZ szerint ezentúl már neki legyen igaza, ha a kanyarodó autó mellé belülről behajt (a személyautó tükörholtteráből) akkor ügyes

Egy IFÁ-ra 25 éves használatban hét másik IFA árát kellett rákölteni az életbentartáshoz.

 

A 90-es években a voltendékából [ NSZK keleti (Ossie) feléből ] csempésztek elfekvő eredetialkatrészt, vagy kínai utángyártottat árusítottak. Egyes IFÁ-k a régi athéniak Argo emlékhajója szerüen már minden porcikájukban kicserélődtek az alvázszám közvetlen környezetének és a vászonforgalminak a kivételével. A vászonforgalmi szürke vászonkötéses füzetecske, mely egyben törzskönyvnek is megtette, az ember pl kitudhatta belőle, hogy ki volt a hattal korábi tulajdonos, aki életveszélyesen kókányoltatta meg az autót.

Az ElHatvanas státusszimbólum volt a politikai rendszer ráncfelvarrásának (régi alvázon új forma) éveiben. Rendes magyar fuvarozó onnan kezdte a platómagasítást répahordáshoz, ahol ezt a keletnémet chaffeur  abbahagyta. Első magasító fémlemezből, arra deszka magasítót kókányolt, afölé dróthálósat. Trágyahordásra ez a ballonos kiváló volt, nálunk lecserélték, mert a ruszki (inkább ukrán) szilvamintás gumit olcsóbban lehetett szerezni, esetleg vásárolni. Egy garnitúra szilvamintás 5-20-40-esetleg 60-ezret bírt km-ben, és jellemzően szilvamintánként változó gumikeverékből készült, vagy elszállt durrdefektben vagy nem, de inkább el.
Ez is IFA
lényegi részeiben a W50-es IFA: a 4hengres motor, váltó Ikarus211

A magyar tudósok hat kanyart vernek rá a jugoszláv tudósokra. Dr Máriáss se semmicsávó, de Volán-sofőrből maszekult IFÁ-shoz a fasorban van.  Magánfuvarozó buherátorok kiderítették, hogy a Fortschritt kombájnokban lévő IFA motor jobb anyagokból van, mint a teherautómotorok. A magyar álmodó nép! És nagy görcsölések közepette szerzett a billencsébe az ókoss kombájnmotort, és ... és elhitte, hogy jobb.

Az L60-as IFÁ-t mely osztatlan szélvédőjéről, elvágólagosan folytatódó kerékjáratáról, előrebillenthető fülkéjéről ismerhető föl, valamint a módosított, hathengeres motorja ellenére is egyedülálló "süvöltős" hangjáról ismerhető föl. Erősebb a motorja, többet bír. De attól függetlenül 250ezer km-ként nagyfelújítás kell a motorjának. Ez is hüvelyes motor, mint az 50-es négyhengerese. Az ember meghüvelyezte a kínai perselysorral  , aztán az első indításkor a hatból négy azonnal megrepedt, és lehetett elölről kezdeni…Vagyis az IFA azoknak a vállalkozó kezdőversenyzőknek lett az autója, akik kellően fiatalok voltak éjszaka alvás helyett szerelni, nappal lehajtani a 16 órát s éjszaka megint szerelni.. meg hétvégén.. meg nem okozott gondot, ha 3-4 napra kiesett az autó.

Weimar NDK gyártmányú rakodó volt. Trágyahordásban harcostársa az IFÁ-knak. Gyönge pontja a futóműve, ezt magyar autóépítőművészek IFA-hidakra cserélték s akkor már elboldogultak véle. Hogy erre a trükkre a voltNDK fejlesztőmérnökei mért nem jöttek rá, abban csakis a hűdefejlettbaloldaligondolkodás logikájára mutathatok .

IFÁ-t gumicsizmában is lehet vezetni, ezért trágyahordásra kiválóan alkalmas.

 

Fuvarozók száz, sőt 1-2 esetben ezermilliomosok lettek trágyahordásból. Ez volt az a műfaj 15 éve, amiben a vidékiparaszt is fizetett az IFÁ-snak, hogy elvigye a trágyadombot, meg a budapestiparaszt is az értékes virágföldalapanyagért. Vecséstől Kistarcsáig az óramutató járásával ellentétes irányú nagykörben. Mellékes megjegyzés: A billencs Kamazok utolsó komancsai nejlonzsákolt fekália hordásában szenvedtek ki Pestország külső régiójában (cucjológusul nagyagglomeráció, csak a cucjológus Galyatetőt, a Kékest meg a Balaton környületét a Műűűészetek Völgyével nem számítja bele...) A trágyahordás profitjának nincsen szaga, de a komposztálásénak még annyi sem. Bárki láthatta a múlt időkig Nagytéténynél a Hullás-ról kitekintvén a 10 méter magas komposzthegyeket (az M6 munkálatainak elkezdéséig..) , az ország egyik legnagyob komposztálóját. 

Már a 90-es évek elején a Dunántúlon munkát vállaló kelet-magyarországi IFÁ-s vállalkozókat gumicsizmás parasztoknak hordták le a 20 éves nyugati teherautóikkal villogó helyiek. "Mija, gyüttetek letörni a fuvardíjat, gumicsizmás alfőődiparasztok?" -volt a zaggyisten részükről. Vezetni se élmény az IFÁ-t, de aludni benne??? Ha két rakodóval járt az ember, az egyiknek (az alsóbbrendűnek vagy fiatalnak) a motorházon volt a helye. Esetlegg kockaikarusz műbőrrel vont ülést fabrikáltak a motorházra a középreülőnek. IFÁ-ból van L80-as is, de ezekből aligha kerülhetet sok Magyarországra, én nem találkoztam ilyennel.

Az IFÁ-s lelkület egyik velejárója, hogy ha végül mégis a racionalitás legyűri, a fuvaroztató kicseréli alóla az autót, vagy ő vesz nyugatit, akkor az történik vele, mint a Ladáról/Wartburgról vagy S120-as Skodáról nyugatira váltó személyautósokkal: Száguldozó vadbarommá transzformálódik. Tegnap még King of the road IFA matricával húzta az IFA-félpótkocsit, most nyerges kis Renault-val… érhetik meglepik azt a kaminyonost, aki a pótkocsin látható matrica alapján fogna előzésbe 87km/h-nál a 90-nél lekorlátozó szerelvényével. Mert az exIFÁ-s kinéz a régi reflexxel s odatölt egy kicsit a gumicsizmaviselésben elérzéktelenedett talpával.
Néhány W50 -es (L /LA) adat:

Hajtás W50LA jelzésnél összkerekes (később nagyballonos mezgaz)
Motor:
- R-4-Diesel  Tipusa 4 VD14,5/12-1 SRW, hengerűrtartalom (6500 cm^(3)) 6,56 furat x löket (mm) 120 x 145
- teljesítmény (PS)125 / (kW)92 fordulat:2 300 min -1
- max. forgatónyomaték 422Nm   1 350 -es fordulaton
Kuplung: mechanikus, rásegítős
 Váltó- sziknkronváltó -kivéve az I-es kapaszkodó-t - 5(valójában 4 és a kapaszkodó/kúszó) előre + 1 hátra
- kapcsolható összekerék, felező  és differenciálzár a terepesen (L50/60LA)katonaiterepesen a négy kerék guminyomása menetközben emelhető volt gázlómagassága 1m
rugózás: laprugók, a FIX (nem billenthető) W50 fülke gumibakokon. teleszkópos lengéscsillapítás 
hydraulikus szervókormány

terepesen négy egyforma kerék, balonos 16/70-20Fékrendszer levegős, hidraulikusvezérléssel, kétkörös, biztonságikulcsos létezett retarderes (motorfékes)24voltos (24 voltos önindító, 12 voltos egyéb.. eleinte, később minden 24V-os), töltésváltós automatikával, ami beszart, és akkor az egyik akksi lemerült, de csak reggel derült ki, 2-kor ha indultál…) Az önindító is bekakált rendszeresen.

Kétemberesindítás : az egyik kalapáccsal püföli az önindítót, a másik indítózni próbál. Állófűtés alföldi tanyásparaszt stílusban: Este leengedi a vizet, reggelre meg forral egy adagot az asszony kukorcabároló üstjében addig, amíg aztán egyszer gátrepedést nem kap a motor a betöltött forró víztől. A gátrepedéses IFÁ-t megismerni arról, főzi el a vizet, a hűtővízbetöltő sapka vagy fel sincsen már téve vagy rozsdás lefolyások környűllik...

Méretei általában- terepes hossza = 6750 mm… ez fixesnél kb 8m
- szélessége = 2500 mm
- fülkemagasság = 3100-3500 mm 
Terhelhetőség: Terepes 5 t, 5,5.. fixes 5,5 (valójában 10t-val jártak velük inkább)
Önsúly 4 tonna körül.
16t össztömeges szerelvényben (az utóbbi időben egyszerűen a forgalmiból kitörlik az öreg jószágok vontathatósági adatait, nem vontathatnak, szólóban halnak meg. Állva, mint a fuck. )
Ülőhely 2 ülés +aki fér a motorházonSpórsebesség 45km/h, általában 65km/ hosszúdiffivel 90km/h MAN motorral hosszúdifivel 120

Tulajdonképp halálközeliélmény IFÁ-val a 100km/h, főleg, ha fékezni is kéne... Érdekes színfoltja volt az IFÁ-zásnak a M.A.N -motoros. Az érdi emelkedőn a belső sávban 100-zal robantott föl egyszer egy ilyen mellettem. Beszéltem egyautós kis maszekkal, aki próbált ilyet, a Suzuki Swift 1,6 16V-s hez hasonló érzetet keltett benne, pedig az IFA alvázban aztán van vas bőséggel. 

Grüß aus Zukunft: 

Kevesen tudják, hogy a video alatt hangzó motor is IFA [Industrieverband Fahrzeugbau] -termék, Simson mert az IFA jármű VEB-konszernhez tartozott a suhl-i, Ernst Thälmann-ról elnevezett kismotor-és mopedgyár is. Ezt a Simson-t szokták magyarnovellákban mélymagyar olvasószerkesztők Simphson-ra javítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr521375110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Humanic (törölt) · http://macso.blog.hu 2009.10.12. 10:29:12

...és a jobboldala félméterrel lejjebb van, mint a bal, mert hamarabb kinyúlt a progresszív laprugó, rosszabb esetben el tört a kötegben pár lap. Az IFA-buhera csúcsa a mindenkori hengerfejtömítés gondok miatt hiányzó hűtősapka, és az állandóra felszerelt ötliteres marmonkanna, a kidúrt hűtővíz pótlására. És akkor a karterra szerelt, 220 voltos cekászról, ami téli hidegindításra szolgált, már ne is beszéljünk.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.10.12. 13:04:37

na ehhez közöm sincs (lsd előző poszt komment)

de rendkívül élveztem:)

magyar-magyar szótár 2009.10.12. 13:51:03

@Humanic: Hát eggen, amiket felsoroltál, azokat szokták a hősimúlt dicsőséges mindent hűűdebírásaiként fölsorolni, pedig dehogy bírt.. semmit, egy répaszezont se... Olyan őleves-formán: HA elvitte a paraszt a kovácshoz a laprugókat. HA magyar motorfelújító mesterrel csináltatott bele perselyt. CSupa HA, és akkor, ha (pl volt egy versenyzsigulim BMW dugattyúkhoz fúrva...) HA, HA egy csomómindent megcsinált benne az ember, akkor elment nagyjavítás nélkül 200ezret. De időfuvarba járni? Vannak aztán olyan furfangok, mint az L60-as 50-essel csereszabatos alkatrészeit 50-eshez kellett kérni, mert ugyanaz 60-ashoz drágább volt... Vagy okos L60-as tulaj az első szévédőcserekor osztott 50-es szélvédőt rakott be, mert a két fél-lel olcsóbban megúszta... Ésígytovább.

magyar-magyar szótár 2009.10.12. 13:53:36

@A Hannibal Lektűr-attitűd: Ááá, hanni, itten nincsen kiírva, hogy a komment előzetes moderációt követően fog megjelenni (szegény Holdrabló úr, ha nincsen gépközelben, 40 komment rogy az előzetesmoderátorgépére.. namost ott van olyan, hogy off minden opponens) Itt szabad vitatkozni meg másvéleménnyel lenni, ez nem magyarnejlon-liberális blog. Sőt, ha olyat szónak, mint Humanic a múltkor, lám azonnal javítottam, amikor teneked meg ?-volt, akkor levettem.

Humanic (törölt) · http://macso.blog.hu 2009.10.12. 14:04:17

@magyar-magyar szótár: Kicsi közöm van az IFA gyártmányokhoz, párat javítottam, a jobb térdemben ma is van egy repeszdarab fédercsapszegból, szétrobbant, mikor ütöttem a helyére.
Hengerfejpakolást szerintem bekötött szemmel is tudnék cserélni, meg kuplungtárcsát, vagy fékdobon ferrodolt.
Egykor Algyőn éjszakánként a maszek zöldségesek ott toporogtak a kocsi körül, míg készen nem lettünk, vitték a barackot Pestre, vagy a pálinkát Ózdra.
Jobban kerestem, mint főállásban, pedig ott is megvolt a pénzem. A Szeged-Bárban számlám volt nyitva, kéthetente kifizettem egy rendes ember negyedéves fizetését. Az első saját autóm, saját (szövetkezeti) lakásom indulóját akkoriban fizettem be.
Mindezt a baráti NDK autóiparának (meg persze a ZIL, Tatra, Tudor műveknek) köszönhetem.
Az IFA nekem olyan, mint normális embernek a Rolling Stones.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.10.12. 14:33:05

@magyar-magyar szótár: a 'közöm nincs' alatt természetesen a teherautós-kamionos-szerelős-fuvaros-stb szubkultúrát értettem

a 'rendkívül élveztem' alatt meg a poszt olvasását
:)

retroflexus 2009.10.12. 18:05:10

Felidéződtek bennem a stoppolásos élmények, megrakott IFA-val az M1-esen Tatabányánál azon izgulni, hogy felérünk-e a tetőre, utána meg lefelé, hogy vajon szétesik-e...
Egy-két út után félrenéztem, ha IFA jött, nehogy már olyanon kelljen megint utazni.

magyar-magyar szótár 2009.10.13. 06:06:37

@Humanic: Számomra az IFA a Metró együttes, főleg a Kutyám Bell volt a kedvenc számom korai óvodás koromban.
Hujj, nem sikerült megtalálnom, ellenben egy Pink Floyd koppintást igen!!!
www.youtube.com/watch?v=z_2MQQORzvk
süti beállítások módosítása