Szergej Dovlatov örmény-zsidó-oroszkeverék szovjet újságíró eleinte belpiacos emigráció kereteiben a Szovjetúnión belül Észtországgal próbálkozott,amihez először két hónapot vendégmunkásként fizikaimelólehúzásávalkellett bizonyítania,tehát tűzoltónak jelentkezett egy tallini kazánházba. Az észt lap tele is volt zsidó menekülltekkel. A fotósnak,ahogy Dovlatov mutatja,egy olyan Szmena 8M típusú fényképezőgépe volt,mint nekem. Ezek ...negatívra dolgoztak, kézimunkában csiszolt üveg lencse volt bennük,a filmet vissza kellett tekerni a kazettába,a sötétben kivenni,hívóba tenni,felkapcsolni a piroslámpát,pirosfényben babrálni ott a jellegzetes fotószoba-szagban, a fixáló tepsiben már láthattad a műűűvészeted eredményét.A fotós a Szovjetúnió Tulajdonában álló 120 Rubel-es Zorká-ját már még mikor elpiálta.

cme8m.jpg

És ez az ember minden idők egyik legnagyobb szovjet sajtófotósa volt,senki nem tudott különbséget tenni az ő Szmena 8M-mel készített és a moszkvai központi lapok nyugati-import Pentacon Elektra Zeiss (a Szovjetúnióban már Románia is Nyugat-ba számított,a nyugati-importIkarusz autóbuszokba a szovjet sofőrjeik átlag 2,2milliókm-t hajtottak bele... )-szel készített képeiközött.

A fotós gépe zárját gemkapoccsal buherálta meg, hogy működni tudjon.

Annyit akartam ezzel csak mutatni, hogy

a fotóművészt az az ujja teszi,amivel elsüti a zárat.

A képkivágás, a másodperctörtrésze,amiben a kép elkészül.

A Szmena 8M-et én vaku nélkül használtam.
A Salzburgi Vár-ban. Ahol középkori homály uralkodott és a rendpárti szabálykövető japántúristák persze nem merték a Nikon-jaikat villogtatni az egysing hosszú objektívjeket letakarózva illegették a mellkasukon.

És akkor az egyik japán turista egy Sorry-val elém lépett,udvariasan megkérdezte, hogy mutathat-e valamit a többieknek.

Ott ájuldoztak a Szmena 8M-men,és én nem tudtam,mi a fasz van.Számomra a fényképezőgép dobozka volt,amibe a filmet fűztem.

Így kellett megtudnom, hogy a Szmena 8M-ben üvegből van a lencse,ezen ájuldoztak a japánok.


Sokan azt hiszik,hogy filmrendezőnek filmművészeti egyetemet kell végezni.

Nem.

Az "egyetem" azoknak a csajoknak való,akik az Egyenlő Bánásmódra játszván szeretnének annyira kreatívan bánni egy film egyébként takarékos,mondjuk 25 Millió Dolláros költségvetésével, ahogy a Tarantino szokta,felújíttatja a filmköltségvetéséből a kedvenc autóját aranyáron,az autósrófolók minden költséghely összes számaihoz egy-egy nullával írnak többet,mint amikor csak egy sima hétköznapi büdösparasztot húznak le.Aztán hazaviszi az autót. Persze benne a Second Unit Crew Assistant csajjal,akivel megigértette, hogy előtte két napig nem mos lábat meg a picsáját ki. Persze azóta Uma Thurman megtanította a kettőskereszt mítú kesztyűjébe tutulni ezt a geci liberális Tarantino-t.

pentacone.jpg

Az ilyen kreatív csajok,akik egyébként jól matekozzák ki azt, hogy az Egyenlő Bánásmód-nak köszönhetően biztos, hogy kapnak költségvetést az egészestés nagyjátékfilmjük treatment-jére, inkább két hónap maldívszigetekben gondolkodnak a baricsajszikkal meg pár szalámifaszú bérelhető négerrel.

Búcsúzóul elmesélem , hogy a kis Federico-ból hogyan lett a nagy és Fellini filmrendező. Hát úgy, hogy moziba járt,naponta 8-12 órán át nézett filmeket. Amikor ezzel végzett,akkorra már kurvajól megtanult rajzolni -nehogy valami Dr Máriáss -féle baromkodást képzeljetek ám fellinirajza.jpg el.

A másik,ami nélkülözhetetlen egy filmrendező számára,azt Andrej Tarkovszkij az Andrej Rubljov c.filmjében az A Harangöntőinas c. intermezzojában ábrázolta.

Egy 31 éves frissen (még csak5-7 éve...)végzett taknyoskis filmrendező már egy egészestés nagyjátékfilmre kap keretet.

A MOSZFILM és Hollywood zsidajainak egy srófra járt az agyuk,viszont Hollywodban nem volt akkora az antiszemitizmus,mint a Szovjetúnióban,ahol ez teljesen nyílt és intézményesített is volt az apaineveken való gúnyolódásig,különösen az Arikics, Donatics [végig csakaz orosz kultúrát a CNN leleplezőriportjaiból ismerő amerikai Harvardon is a CIA ösztöndíjára a fejüket megjátszós kiscsákók szokták végigmondani,mint Davidovics,hát az egyszerűen Danics és kész]

Tarkovszkij azt a cselt választotta,ami közhelyes:egy gyomorforgató,az élettel össze nem egyeztethető háborúsnovellát, Valgyimir Bogomolov Ivan c. giccsét.

A Sztalker esetében pedig a Sztrugackij fivérek Piknik az árokparton c.Sci-Fi novelláját.

Eddigre azonban a Központi Bizottság -nál kitanulták Tarkovszkij cseleit. Belese nézteka Sztrugackij fivéreksci-fi-jébe. Megvárták,amíg Tarkovszkij a negatívot master-be vágja és elküldi a MOSZFILM hívólaboratóriumába,ott egyszerűen sósavba mártották a tekercseket oszt helókarácsony lett a filmnek, Tarkovszkij a hírre kapott szívinfarktusból felgyógyulván újra összeszedte az összes engedélyeket,de legfőképpen a Rubel-eket ,sőt,még nyugati-nyugati forgatásiengedélyt és Dollár-keretet is szerzett.

Az amerikaiak gondoltak arra,hogy ezt a kellemetlen büdösruszkit eltörlik a Solaris remake-jével,aminek kiherlésére A Nagy George Clooney-t fogadták fel főszerelőként.(Később ezzel a Clooney-val heréltettékki a Catch 22-t,hogy a Google keresőn leárnyékolja a McCarthy bizottság elé való Mike Nichols-féle adaptációt,amiben a feldühödött Orson Welles is kért és kapott is szerepet.

De a Sztalker-nek már nem tudnának nekivágni.
Csak ennyit, arra, hogyan kell megtanulni a dudát fújni.

Végülsem azonban főleg nem utolsósorban,

el kell mesélnem egy Orson Welles anekdotát.

Orson Welles annyira felbaszta a hollywood-i háttérhatalom agyait,hogy leállíttatták egy forgatását és elvették a keretét,majd Orson ügyvédjeinek a hatásra "vigasz"-ból adtak löktek egy kurvanagy keretet Brazíliában dokumentum filmet forgatni,úgy voltak vele, hogy Welles nem fog tudni lejönni a zambó nők citrátos pinaszagáról.

Csak hát...Orson... Nemhiába volt Erich von Stroheim tanítványa  -vagyis a dobozka meg a kétségtelenül zambópinaszagú mutatóujj. Welles hazajött a brazil dokumentumfilmmel, a háttérhatalmiak meg fényért üvöltöttek az első tízperc után az alábbi kifogással:

FAKAFF,EZ A SZAR TELE VAN NÉGEREKKEL!

És ezzel el is jutottam a mondanivalóm Fassbinderi mélységeibe.

 

Filmrendező az,aki,amikor a doboz a kezébe kerül,senkire, beleértve a Jóistenként meg az Egyenlő Bánásmódot is, nincsen tekintettel.

 

Fassbinder, ha sima heteró lett volna,már régen indexre tétetik a mozgalmár szájjalbuzik.

Csakhát Fassbinder a szabadidejében szivesen buzult,így egyelőre a véleménydiktátorok nem tudjákkinyitni a szituáció ördöglakatját.

 

Addig is a további jó amerikaiéjszakákat,oiropidok

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr6616574306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Koós Alajos 2021.05.29. 19:12:01

A CMEHA abból az időből van, amikor még nem volt akkora nagy a fejlettség, hogy az utánzatokat mesteri szinten gyártsák; az olyan dolgokat, ami teljesen olyan, mintha; ezért a fejletlen szocialista ipar, ha például fényképezőgépet kelletett gyártani, akkor kénytelen volt fényképezőgépet gyártani, és olyan anyagokból, amiből a fényképezőgépet gyártani kell, mert nem volt még birtokában annak a tudásnak és technológiának, aminek segítségével teljesen oda nem illő anyagokból tökéletesen fényképezőgépnek tűnő eszközt lehet készíteni.

Frick László Intézet 2021.05.30. 07:16:21

@Dr.Koós Alajos: Kevesen tudják,de a kétütemű Wartburg kora délelőttjén a Saab meg a DKW is kétüteműekkel rukkolt. A továbbfejlesztett Wartburg 353-as "kockakarosszériás" alvázas volt,mint egy VW Käfer,a négy sarkát 13-as villáskulccsal lecsavarozhattad.

Ez a Wartburg többet birt,mint akétütemű Saab,de főleg többet,mint a DKW.

A franciák tömegautói,a Citroen Kacsameg a reaultkiskocsijai nem birtak annyit,mint a Moszkvics ..kb a Zaporozsec első szériáját(ami egy 650-es FIAT másolat volt limuzinos farral) hajazták. kb 60ezer km-t3-4évet birtaak.

A Wartburg,ha valakitélen is lemosta az aljátmeg kicsit értett hozzá és vigyázott rá,200-300ezer km-t ment el.

Csehszlovákia nem tudott annyi MB1000-esSkodát Ausztrábaexportálni,amennyi igény volt rá. Egy MB1000-es valamiveljobbminőségűvolt,mint a kategóriájába tartozó franciaautók,a Simcá-nál viszont sokszorosan jobb volt.

A Renault úgy menekült meg az eltűnéstől,hogy államosították és amai dél-koreán államkapitalista móccerokkal miniszteriálisan kézivezérlésselszedték ráncba azzalkezdve,hogy ellopták a VWkisautókutatási dokumentumait és részben aMini koncepcióját,hamarabb tudtakapiacra lépni a Renault 5-össel.Motor még nem volt hozzá, ezért belepasszírozták a Renault 4-hosszmotorját.

Egy kétütemű 1000 ccm-s 3 hengeres motorhoz a benzinbe kellett 1:33 arányban a T2-eskenőolajat keverni,ami azt jelenti, hogy 1liter üzemanyaghoz 3 centet: Azaz egy ilyen Wartburgkevesebb olajat fogyasztott mint a VW-Audi 2.0-esPDTDI motorja vadiúj korában 2004-ben.

Ha időbusz utánfutóján idehozok egy renault-10-est éselkezdem használni a mai követelmények szerint, 3hónapalatt gajra is.

Az Ikaruszok a 60-as 70-esévekben jobbak voltak,mint a nyugatiak...Ha utazhattál Mercedes csuklós városi buszon 1975-ben.

Voltakkisebb priblémák:AmiketMoldova György Kádár-propagandista a pártbelsőharcaiban Marjaiék-Kádárék javára "vééééééletlenül" kifelejtett a kamukamionos riportkönyvéből:

A szovjetúniónemadott titántaporlasztócsúcsokhoz,ezért az eredeti Rába porlasztócsúcsok egy "Edé"-benkb 4 hónapotbirtak.Minden kamionoslop,nos a Hungarós elcsippentett egy kicsit alopottpénzébőlés NSZK-ban vett 6 MAN porlasztócsúscot ésakkor az Ede is elment füstölés Nélkül egymilliót.

A svájci Saurer teherautógyár abba ment tönkre,hogy túljóautókat csinált,megvásárolta a Mercedes lemásolt egy csomófogást,ettőllettekjókaMercedes teherautók 1977-től.

Az egyik utolsó Saurer,amit működni láttam,másfélmilliókm-es bontatlaan motorral,a hülyegyerekodaTŐŐŐŐŐTÖTT nekiés akipufogóján forrólevegő törtki,annyi füstszaga nemvolt,mint egy mai benzines tizedöbű személyautónak van.

www.youtube.com/watch?v=_xfvRVR7-sk

Szervókormányy nélkül háromujjal fogott kormánnyaltolatsz be vele rámpához és a kormányműve 2milliókm-t tud.

Frick László Intézet 2021.05.31. 07:02:29

@Serény Vélemény: Richard Brautigan mutatja, hogy az AmerikaiEgyesült Államokvillamosításiprogramja reklámjai hasonlatosak voltak a szovjetkampányokhoz.

Nos,2021-reaz USA propagandamunkájánaksikerült elérnieami Rákosi Mátyásunk prop munkáinak színvonalát.

tegnap láttam Kamalát derékig a zabos bükkönyben csinált úgy a kezével,mintha arany kalászokat szemezgetne.

Steinmann Coco 2021.05.31. 10:03:44

@Frick László Intézet: jaj erre a Brautigenre emlékszem, szerintem Bukowski százszor jobb. A Posta. Zseniális.

Frick László Intézet 2021.05.31. 11:44:15

@Steinmann Coco: ...hogy érzékeltessem ezt veled.

Mind a ketten német származásúak a németek népbetegségével,a depresszióval.
Bukowski az eleje a "beat-nemzedék"-nek,Brautigan pedig a vége felé inkább.

Brautigan az USÁban nem sokat keresett -Japánban viszont egy vagyont.Bukowski foglalkozott a terjedelemmel is,mert a terjedelem = sok dollár.

Brautigan nem akart sok pénzt keresni, leginkább véletlenül keresett sok pénzt,viszont akkor szándékosan és gyorsan el is szórta.

Én nagyon faszari,spórolós vagyok,ha én vagyok Brautigan,akkor az egy vagyonomból még életemben hármat csinálok.

Egyszer valami nagyon drága helyen 5 dollárt kértek egy sörért, Brautigan 50-essel fizetett és azt mondta, hogy jól van,akkor legyen a sör 50 dollár. Ez még a Nixon-korai-Columbo féle dollár volt,ma több,mint egy ezres lenne.

Brautigan élhetetlen volt,Bukowski meg élelmes.

Brautigan olyanokat csinált, mint például kézzel lapokra másolta a verseit és csakúgy osztogatta az utcán.

Fordulj a továbbiakról magán'ban a lektoromhoz Heki-hez és ő olyanokat mesél neked rólam,meg az összesműveimről,hogy hanyatt dobod magad,mint a Péterfy Bori, aki ugye egy élelmesnő.Mint a bátyja, Gergely is élelmes egy író.

Én meg élhetetlen.

Éppen példálózhatnék egykori barátommal Kőzepess Lajóóóssal.Te! - van egy olyan anekdotám,hogy attól meg talpast ugrasz (mint szintén a Péterfy Bori ,a közönségébe,neki olyan közönsége van:járkál az ujjaikon) Közepess Lajóóóss másfél métert írt könyvespolcbn számolva. Egy igazi író,akkora,mint a karvalystenyfasza.

Másfél méter könyvet írt és ennyiben kitalált összesen három szót.

Én viszont 217 szót találtam ki,az öt leggyengébb szavam olyan,mint Lajóss komám három szavából a legeslegjobb.

Richard Brautigan pompásan fordítható japánra,mert ...olyan szűkszavúan írt. Ajnározták Japánban,nagyon jódolga volt..egy japán vagyont keresett a japán kiadásaival,de azt is sikerült lényegében különösebb nyom nélkül elbasznia.

Egy igen depressziós korszakában halt meg, kb 59-szer több barátja volt,mint nekem és még akkor a különböző nőit meg voltfeleségeit nemis számoltam.

Én le tudtamjönni a depresszióról kb 44 éves koromban.

Kurvára unták már a depressszióját meg a kiütésig piálós korszakait. Az utolsó őszén hívogatták telefonon,felvette, belefütyült, mintha üzenetrögzítőlenne, géphangot utánozván mondott nekik valami faszságot és letette.

"Na, Ricsárd, ha te így, akkor baszd meg szépen magadat! -legtöbb barátjának meg voltnőjének ez lett a véleménye és vagy az üzenete is,amit persze nem hallhatott,mert eleinte letette a telefont,aztán meg eszébe jutott, hogy van őneki egy vadászpuskája és szét is lőtte vele az agyát.

Rá se telefonáltak a barátai, ha Ricsárd így,akkor mink is - alapon.
Jócskán levet eresztett a felpuffadt padlizsánszín hullája, szétrepedt a ruházata... és odaégett kelkáposztafőzelék szag kezdett terjedni a környéken a tengeri szelek ellenére is,amikor valakinek eszébe jutott, hogy rá kéne nézni arra a piás faszira, aki állítólag író lenne.

Vannak turisták,akik tesznek föl videókat Brautigan Bolinas-i házáról.Ilyeneket:
https://www.youtube.com/watch?v=38W5tbb9iggíróféle pasira,mer régen nem látták már.

Én nem bánom, hogy te Bukowskival vagy,a nők a pénzre buknak annyira. Szokásuk Az öreg halász felesége óta,ami vagy hat jégkorszakkal ezelőttvolt.

Steinmann Coco 2021.05.31. 12:23:41

@Frick László Intézet: te teljesen hülye vagy szerintem. Én regényekről meg írásokról beszélek, te meg a pénzről.
Nekem Bukowski irásai egyszerűen élettel telibbek, jobban tetszenek, stb. Nehezebb letenni a könyvet. Marhára érdekel aztán, hogy egy rég halott író mennyit keresett az írásaival.

Frick László Intézet 2021.05.31. 14:48:18

@Steinmann Coco: Most te arról beszélsz, hogy a riportázs-szerű áltény-félfantazi-publicisztikaibb-újságosabb "indexesebb" műfajokat kedveled.

Brautigan elsősorban költő volt,aki írt határeseteket (néhány prózája verspróza).
Amit Bukowski csinált, azt még rajta kívül jó sokan csinálták. Pl Tom Wolfe is, csak "nem betépetten" de stilisztikailag "ugyanolyan gyorsan".

Most annyira voltál okos,mintha azt mondtad volna hogy hát az Esti Kornél zenekar szo-szo vagy a 30Y zenekar is szo-szo.de azért a magad részéről te maradnála hörgőss rokknál fröccsözve, igazi koncertélmény.

Namost pla hörgős rokk az,amin én,,, annyira röhögök,alig állok meg a lábamon. Számomra a Megadeth az a keménység,mint a harmónikás Márijó.

Nézd, én az elsőtől kb a 24-ik sorig irodalom iránt érdeklődöm,s azután mégjöhet a bármimás is.

Egy irodalmi szövegfajsúlya (amit hordoz) egészen más,mint egy inkább újságba való "érdekes" publicisztikai,pl irodalmi riporté vagy valami "botrányospank" gonzó dumánál.

Brautigan prózai mondatai is sokszor... valójában... egy versmondattal érnek föl,vagyis két Brautigan mondat visz/vihet egy fél Bukowski könyvet.

Most te... valójában..azt vallottad be, hogy kb miféle az a szöveg,amit tele tudsz küzdeni (bevenni)

Lengyel József magyar írónak egy félkötetre való lágerelbeszélése van,viszont az a hat kispróza viszi kb. Szolzsenyicin GuLag -jának a felét.

Hemingway összes kisprózája belefér egy vaskos kötetbe és több,mint (itt most nem nevezem meg) valakinek a kétpolcot betöltő ÖM-i.

Azzal nem szoktam foglalkozni,amikor te egységsugarú agitációelhívő-és benyaló -ként elkezdesz engem,a politikai buzit politikabuzulni úgy tanítani, hogy közben alapfogalmakkal azért nem vagy ám tisztában. Szidod valakinek az agitációját azzal, hogy az neki a politikája.
Vagy csinál valaki egy PR-reklám tevékenységet és te dicséred,hogyhúde apolitikája (ami nincs is neki...)milyen fasza.

Itt azonban irodalomról van szó,ráadásul Brautigan története engem személyesen is érint... valamennyire. De ezt hagyjuk:Az irodalomnak nagyobb buzulója vagyok,mint a politikának.

Bocsáss meg...ö...számodra...mit is jelent...neked...az irodalom?

Volt egyszer egy zsidó írónő,Grace Paley...Nem használt irodalmi eszközöket,ebben közeli rokona Szergej Dovlatovnak.Nem mutathatóak ki nála irodalmi eszközök,teljesen sima,hétköznapi tanárnő-nyelven beszél:
CSak amit kimess ... Paley-nélaképek,az alakok,a történet az irodalom,még annyi eszközt sem használ,mint egy riporter. Hozzáképest Bukowski bassza a gitárnyakat, hátradől, hanyatt veti magát,a lába közt fasz szerűen vezeti előre,majdmeghal,szóvalami a csajok számára érdekes a gitározásból.

Van egy GracePaley novella-elsőmondat,ami maga egy regény.
“Wants”

by

Grace Paley

I saw my ex-husband in the street. I was sitting on the steps of the new library.

Hello, my life, I said. We had once been married for twenty-seven years, so I felt justified.

He said, What? What life? No life of mine.

I said, O.K. I don’t argue when there’s real disagreement. I got up and went into the library to see how much I owed them.

Kicsit úgy éreztem most magam,mintha elkezdenéd megmagyarázni, hogy számodra sokkal érdekesebb az a gitáros,aki hűmicsinálmár gitározásközben,plusz effektek, echo chorus meg egy Nyugati pu-ra valókisvonat

És még le is hülyézel:)

Nagyon bátor vagy :)
süti beállítások módosítása