2011.12.29. 02:07
blues
"Öcsém, itt van húszforint, hozzá má' két liter bort a kocsmából!"
/Póka Egon ill a Rajkó II. [tartalék]zenekar cimbalmosa odaszól a kultúrigazgatónak akkortájt, amidőn egy liter kocsisbor 16Ft20 f-be került/
Ez a 476-ik blues cím a bloghún.
Morganfield McKinley * [Muddy Waters] azt is mondotta: Ezek a fehér gyerekek sokkal jobban [technikásabban] gitároznak, mint mink. Csak a mink játékunkban több a lílek. (Nemmellesleg az öreg Szilvafej -ben is van párvonónyi indián vér.)
Ezért üres nekem Pókáék játéka. Ezen már Hanni bácsival is, aki pompás jazz gitáros, összeszólalkoztunk. Mert a ZENÉSZ leszólja a bluest, túl könnyű játszani szerinte, Ezért játszik schammerli ** -stílusban. Nem képes BELE-BELE tipkedni a húrokba. Nagyon kevesen tudnak a gecibőrűek közül csak úgy lazán odatűzdegélni egy szólót.
CSAKHOGY a blues fehér zene is. Fehérek hangszerein. Az öreg nigger alig mozgathatja ujjait a gitáron. Az ősi afro zenét, a monoton, révületberingató félmondatot isme-ismételgetőt föloldja és tovább GÖRDÍTI ( a rolling , az a baszás közben, amikor a faszt a pinában, hogymondjam, megkalamolod) Roll on... move one.
Washboard - a mosórece, mint átkötés a fehérzene és a blues között. Electric washboard. Washboardhangzás-félék Jimi Hendrixnél: hangminta1 hangminta2
Afféle ez, mint Vészmadár komám szövegeiből, ami lenyűgöz, a Tudományos Felvilágosodottság Gördülése. Tehát az afrozene ringat ide-oda, de a blues ROLL TURN MOVE MOYO [ https://www.youtube.com/watch?v=FhTCYqJsfqs ] ... nagyon szorosak a zeneiszálak, a cowbowzene, a country nagyonszoros csak szikével leválasztható.
Ez az oka annak, hogy a legeslegképzettebb jazz-akademista gitáros sem képes csak be sem fogni Jimi Hendrixet. Mert nem a sebesség (amiben Jimi bajnok) és nem a brillír (amiben szintén) a lényeg. Jimi volt az, aki a bluest elektromosgitárra alkalmazta. Párszor azt mondja (MONDJA) a gitárja a szám végén: Thank you.
Dr Blind Owl Wilson a bluesgitár játékok összehasonlítóelemzését adta meg doktori értekezésében. Óriási, a mi bartók Bélánk és Kodályunkéhoz mérhető gyűjtőmunkát végzett blues-hangmentésben. https://www.youtube.com/watch?v=1mOVlNdAgw4
A fentiek után hallgassuk meg Robert Johnson hogy adta (egy szállodai szobában:) https://www.youtube.com/watch?v=B9haj3RM1Sk
A cowboyzene és a niggerzene úniója:
Allman Brothers (Zappa ki nem állhatta Duane Allman-t és fikázta, ahol érte, más gitárosok [Townshend] korszakosnak és lényegesnek tartják, amit csinál) Itt hallod is a dzsigg és a niggerzene únióját nemérdeklődőként is:
https://www.youtube.com/watch?v=XGDdK5L2SX8
Jimi Hendrix még kölyökkutya korában Steve Cropper [ https://www.youtube.com/watch?v=4z_Sqsjvh8A&feature=related ] lényegében cowboygitáros lábai elé járult, 1964-ben ő volt az USÁ-ban az elektromosgitárban a minden... amikor idáig jutottam az életrajzikönyvben, talpast dobtam, hiszen Steve Cropper halovány ernyedett lófitty T.Bone Walker* [ https://www.youtube.com/watch?v=V1xvx0UHa0A ]-hez. Jimi Angyal volt, nemcsak azért, mert uniszex (ledöbbentem, amikor megtudtam, hogy pl ez a fasz Pete Townshend is UGYANAZT érezte Jimi iránt, mint én... vagy sok más férfi is) de bőrszínileg is uni... elzárkózott a Black Powertől, nem bírta a négerpolgárjogi dumákat, szembement a katonaellenességgel (a hippiknek minden pfújj volt, ami katona és Jimi POCSÉK balfaszhonvéd volt, sírt és szenvedett a seregben, de nem engedte bántani a katonákat, míg Zappa egyik hippijellegű dicsőségtette volt "katonák leégetése" . Jiminek nem volt szüksége a négerpolgárjogra, hiszen jelenlétére fölolvadt minden kirekesztő fagyhatár. Az ő zenéje maga a béke, senki nem rohan az ő zenéjére urrah-urrah a frontokra. A balckpowerrel meg az volt a baja, hogy ő már tudta, hogy az ugyanaz kékben, a kirekesztés és elnyomás, hiszen senyvedett őstulok elnyomó nigger sztárok alatt slidegitáros korában eleget. Little Richard meg is mondta, amikor vádlóan nekiestek, neki semmi baja nem volt Jimivel, szerette, de Jimi felrúgta az öltözködési szabályokat és feltünősködött ("ki akart tűnni MELLETTE!!) A Nagy fekete Sztárok nem engedtek semmi egyénieskedést a piramisban, mindenkinek őket kellett alázatosan szolgálnia.
A 70-es években divat lett Amerikából Marokkóba menni [Jimi az elsők között volt, hazamentben baszta meg Bridget Bardot Párizsban] (persze szééép irodalmipéééldák nyomán, Albert Camus és az olcsó arab buzi[bisex]fiúk meg a szinte ingyen marihuána...) aztán lerándultak Maliba és ott érdekes hangokat hallván elektromosgitárt adtak a helyi zenészek kezébe s felfedezték ezzel a spanyolviaszt: https://www.youtube.com/watch?v=F6IDmiKz7ic
Steve Ray Vaughn pedig visszaszintetizálta a cowboyzenéből a bluest, Jimi apostola: https://www.youtube.com/watch?v=tWLw7nozO_U
* a nigger akkor állítja fel ennfaszát non touche, fejből, amikor akarja https://www.youtube.com/watch?v=PxCoThBId6s
**Végzetesenfehérek megható kisérlete blues játékra [engem a Lincoln fesztiválin az LGT blues-ára https://www.youtube.com/watch?v=EDZeeVurKJg emlékeztet , Barthának volt némi fogalma a bluesról, bár a basszus pedig jellegzetesen pocsékfehér... de ez is megható egy kisérlet és a magyar bluestörténetben szinte páratlan... És ez a zene, ami a nagyamerikai átlag súlyozó alsóharmada, bozony ledöbbentette a Lincoln fesztivál közönségét! ... ] :
***A fekete zenészek ha leszólták Jimit, akkor azzal, hogy csak utánozza T.Bone Walkert.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kikoránkell 2011.12.29. 03:55:47
Asszem egyetértek FZ-vel Duane Allmant illetőleg, ha ez jelent valamit is.:)