2011.10.12. 01:26
szent
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
spájdernecc 2011.10.12. 09:16:43
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2011.10.12. 10:12:28
ez erőst tripla fenekű
egyrészt tudatlannak lenézett, vagyis nem tudatlan nénikéknek miért kellene lebutítani?
másrészt piros = piros, vagyis miért kellene mögé/belehallanai mindenféle okosságot az ateis.. agnosztikusoknak?
harmadrészt nem mindegy, ki minek képzel mit?
spájdernecc 2011.10.12. 10:47:14
meg van a hittétel / isten nincs /
megvan a katekismus
épp hogy egyházba nincs szervezve
RomBold! (törölt) 2011.10.12. 11:25:22
És vannak olyanok is, akik hisznek Istenben, csak a hitük nem dobozolható bele egyik vallásba sem (vagy csak nem ismernek elég sok vallást, hiszen vallásból is annyi van mamár, mint égen a csillagpor) Az ilyen emberek gyakran ateistának rajzolják magukat, és csak legbelsőbb baráti körük tudja róluk, hogy hitük erejével már mozgattak dombokat (hegyeket is talán, de azt hangoztatni nagyarcúság lenne... ja, és nem holmi somogyi dombról beszélek, hanem a gondok-bajok-megpróbáltatások nyögésektől púposodó dombocskáiról)
RomBold! (törölt) 2011.10.12. 11:30:28
google/facebook
Brendel Mátyás
ateista és agnosztikus klub
ha már Szótár úr annyit emlegeti az utóbbi időkben...
2011.10.12. 11:48:06
2011.10.12. 11:49:22
RomBold! (törölt) 2011.10.12. 11:55:58
Én tudok egy kézzel tapsolni. Egy ovis kölök tanított meg rá.
Bár lehet hogy a zen csávók más megoldást tudnak?/keresnek?
2011.10.12. 12:04:17
RomBold! (törölt) 2011.10.12. 12:11:12
Mondom neki, hogy ez két tenyér, de Ő mosolyog, és azt mondja, hogy csak egy neki, meg egy nekem, az pedig egy... a hangot meg szépen elosztjuk, mert az az övé is, meg az enyém is, mégis egy, nem két fél... a tapsolás hangját nem lehet eltörni...
Mondom neki, hogy ez nem ttársas játék, mert a zen csávók ezt úgy kérdezik, hogy egyedül...
erre Ő:
-De egyedül rossz. Nem szeretsz?
-De szeretlek.
-Akkor jó! Akkor nincs olyan, hogy egyedül vagy. Gyere tapsolni!
spájdernecc 2011.10.12. 12:27:39
ez szép
a buddhizmus, legalábbis szerintem inkább filozófiai rendszer, mint vallási.
ráadásul az elterjedési területén belül sokat hatnak rá azok a vallások, amelyekre "rátelepedik"
pl mongóliában, tibetben a lámaizmus, kínában a tao, vagy az öreg Kung Fu Ce
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 12:31:12
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 12:34:04
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 12:41:49
Nem véletlenül csak egy (relativizálható) odaföl-t intenek a fejükkel [-> mennyei] az isten-fogalom alkalmazása helyett.
Nagyon pontosak és fontosak Akutagava Rjúnoszuke kereszténységgel foglalkozó agy a témát motívumként használó novellái, olvass utána.
Kedvencem a japán sinto -híveként lehetsz másvallású is egyszerre. Erre is jó az univerzista szemlélet.
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 12:42:44
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 12:43:15
spájdernecc 2011.10.12. 12:44:21
az is filozófia, hogy mit tekintek vallásnak
ezen nem fogunk összeveszni
-
nos ez van, ha az Út és Erény könyvét
a Vörös Könyv váltja
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 12:54:22
Szerintem semmi szükség magyarázatokra, de ha valakinek mégis kell, Pál mindent elmagyaráz szépen.
Szóval csináéltak Jézus tanításából egy Tribute of -os CD-t.
Amikor aztán jönnek a Jézust fikázó jógyerekek, akik brendelszerűen úgy gondolják, hogy ha stipistopi ők mondják magukat hamarabb ateistának, rögtön attól okosabbak lesznek (ennél a típusnál, ha bevallod, hogy hiszel istenben, utána már mindegy, buta vagy és kész,lehetsz te Sztravinszkij vagy Johann Gregor Mendel is, csak egy grádiccsal lejjebb, csakis butább lehetsz.
Vagyis a dogma lyukas zokniját sima kifordítással (stoppolás nélküöl) fódozzák -de a lyuk ugyanaz marad... szillogisztice (hiszticce) fonák, de a lyuk lyuk.
Ez a szofisztikációs séma agyovágja korunkat. Csak két nézőpont lehet és akkor ez ugyanatzon a síkon. Ha a barrikádnak nem a jóoldalán (vagyis a fonákján vagyis szemben állok a barrikáddal) akkor csakis rosszoldali lehetek. De mi van akkor, ha a barrikádnak még két oldala van, a szervizutak és a széles járda a csürhetúristákkal..
Vagy Ligeti szép okosság:
Kérdezik Ligetit: Ön vallásos? Mondja, nem. Akkor ateista ! csapnak le rá. És erre mondja ő: Hiszen annyi más is lehetséges még!
Csakhogy korunkban nem. Ott ált a barrikád kétoldalán(szó szeroint az oldalánál, nem frontja kétoldalán... )a többezer csürhetúrista de azót is vagy-vagy beszélnek, ha nem emitt,. akkor ott. Sokkal többen áltak pedig sehol (vagyis oldalt)
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 13:00:50
De pl az egodeizmus is vallás, az univerzum közepében én állok, minden éntőlem mérődik el, én vagyok a legfontosabb.
A kollektív emberiség mellékes lesz. Ha eszébe jut valami az egodeistának, elfelejti, hogy apái nemzedéke-láncolatrészeként jutott az eszébe. Genetikus, és egyszer egy haverja lovastanyáján egy ideges lóhoz hozzáér, azt mondja neki brrr és megpaskolja enyhén a pofáját a lónak és nézik a lovászok, ez hogy van, a balfasz doktor és tesék a Sanyi az idegbeteg herélt most lenyugodott. A doktor magának tudja ezt be, pedig nemzedékláncolata öszességéből származik ez föl hozzá. Kovácsoik köbükunokája kezében, ahogy a kalapács áll. Ésígytovább.
Annyira primitív és ostoba a korunk, hogy minden apple-séget Steve Jobs zsenialitásának kösz7önnek, holott ki nem tudja, hogy Steve Jobs szellemivezető és prezetntátor volt ugyan, de a lelemény és találmány kollektív mű még a piac is benne volt, a mitsesejtő.
Ugye, milyen fasza egy modern vallás az egodeista?? És bevallani sem kell. Sőt, megtanulja, hogy az önzés csúnya dolog és azt hazudja, hogy ő csak szolgál..
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 13:03:47
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.12. 15:23:59
2011.10.12. 16:21:39
Tehát már megint olyasmiről írkálsz, amiről fogalmad sincs.Buddha ugyan nem zárta ki istenek létezését, de úgy gondolta, hogy nem hatnak az emberek életére. A nekik bemutatott áldozatokat értelmetlennek tartotta. A világot pedig szeirnte nem egy isten teremtette, hanem z mindannyiunk közös álma - és folyamatosan teremtjük azt, a karma (cselekvés) által.
Szóval próbáld meg lenyleni, nem marxista cucc, hanem 2500 éves tanítás, miszerint a világot nem teremtette senki.
urbandharma.org/udharma3/budgod.html
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.12. 16:21:52
spájdernecc 2011.10.12. 16:25:13
ok, ha a "mindenki" a százalékos arányban ki sem fejezhető törpe minoritásra utal, kénytelen vagyok egyetérteni.
a filozófusok majd' mindegyike materialista
2011.10.12. 16:30:30
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 16:39:12
ja és a zsidók szerint az Isten a világot gondolattal teremtette (az embert azonban szóval)
A móóókszizmuson nem kell megbántódni, az olyan rendrakós, haladványépítős cucc volt, először szépen helyrepakolt mindent majd rámutatott, hogy íme a rend, mennyire magától (=az anyagtól) való logikájú
@Chanyi:
pedig a világ rumli és pulzáló
Pedig pont fordítva van, a materializmus a tarthatatlan. Hiszen a materializmus is a gondolat által lett (-> Budha gondolata a teremtésről és akkor a kör bezárult..)
Egyelőre minden materialista bizonyításban van emberi-képzetes ["kozmikus állandó"].
Nagyon szivesen fogadom el azt, hogy létezik a világot leíró képlet. És azt ember megtalálhatja ... akkor addig nem volt isten, de attól kezdve lesz: aki a képletet megtalálta.. szegény...
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.12. 16:39:29
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 16:40:12
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.12. 16:43:11
magyar-magyar szótár 2011.10.12. 16:50:46
Van egy mókás eset, amikor a pápa 1951-ben kanonizálni akartatta vóna a Nagy Bumm elméletet mint a teremtés bizonítékát és ETTŐL hirtelen nekiesett minden tudós (szovjetek kezdték) széjjelkapni, mint foxi a lábtörlőt, kb 1959-re sikerült.
Az érzékit rögtön ki kell húzni és "egzakt" embertől független műszerek kellenek meg matek...
Vezetem az autót, figyelem a forgalmat és az utasomnak egy autóra ránézvén megmondom, mit fog tenni a vezetője 5 mp múlva.
Erre gép nem képes. És ez tágítható is.
Nincsen hatalmasabb az emeri gondolatnál és arra a világészleletre, amire az a jogi képes, aki kevesebb kalórián él, mint ami a "maiorvostudomány " szerint a minimum minimuma.. és sokkal régebbóta a lehetségesnél ráadásul, az ő világészlelete?
A kolletktívtudat?
És akkor még nem beszéltünk a Felhomályosulás jónéhány szilárd kősziklájáról.
Amit ha lefényképezek minden tíz évben és a kockákat filmben vetítem
ez elfolyó üveg
A babona ugye ... amit tanítottak nekikünk a suliban a Felhomályosulás bőőcsességei. A dögvészben a pásztorok az először elhullottak teteméből próbáltak etetni valamit a még élőkkel "babona" ugye ?? :) (-> Fleming)
Az ezredévekig le se írt, szájról szájra terjed óelta dalokban a tengeren úszó Gyémánt Hegyek (a jéghegyek a jégkorszak vége felé)
Ki az ostoba? aki nem tudja, hogy 10000 éve egy Völgy lehetett az abban lakozó , más ghordákról semit se tudó hordának a világ... és ha azt a völgyet víz öntötte el, akkor a Világ-ot öntötte el? (a Noé történet, mint világmese, minden nép meséje, a nevek változnak, a madár és amit a szájában visz növényi rész...)
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.12. 17:01:37
Odáig már nem ér el a gondolkodásunk, hogy meglássuk egy nőben a megtestesült ideát, vagy akár saját gondolkodásunkban tapasztaljuk a metafizikai elemet, ne csak következtessünk rá. Leragadunk a megjelenésnél, az érzékek közvetítette valóságnál (ami nem tévedés, de nem is teljes megismerés).
Az Isten az embert szóval teremtette: az a kérdés, hogy mikor János ezt leírta, akkor következtetett rá, vagy tapasztalta, és ha az utóbbi, akkor tudjuk-e mi is tapasztalni, vagy csak elhisszük neki.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.12. 21:44:38
magyar-magyar szótár 2011.10.13. 04:43:23
Az ember antropomorf isteneket készített magának és a "maitudományosság" de még az ateisták is [akikkel jó vitatkozni] és a zatejjistákok[akikkel kelemetlen vitatkozni, mert az ő képletükben vagy ateista vagyok vagy pizarrók indiánölő koknvisztador/szakácsnőkúreló pap (pap csak katolikus)]
szóval a tudományosság is antropomorfisteneket szeret szerelgetni, kapni széjjel á foxi á lábtörlő alapon [GHRRR!]
Gond az is, hogyan hivatkozzam Tarkovszkijra pl. Három Tarkovszkij idézet, az ismeretlennel való határ tartásáról, a WC-be öntött pohár vízről [ a szertartás] és ami a Szolarisz -ban és a Sztalkerben van, amit nem fogalmazok ki ide...
A mindenható szó elemzése, egy nemantropomorf, most csak a további szavak megtakarítása véget írom az isten mint neutrinó áthatja a világot...
De már a kölyök-kópé, a meglepően fiatal isten a chaszid magyarázóanekdotban (az úr és a koldus)
az ember, mint protopipus[Ad-Dam]
Sem pro [szét] és sem kontra [össze] nem szeretik idézni a különben önmagában is érdekes filozófiai küzdelemből, amit a köztörvényessége kikerülésére ví Jézus a főpapsággal, szóval idézni azt, amikoris Jézus az Ember fiának nevezi magát. (Pál persze megismétli ezt viadalt, 3 hónapig ví. )
magyar-magyar szótár 2011.10.13. 04:45:21
magyar-magyar szótár 2011.10.13. 04:49:43
A jelen eseményeiből nem következtethetünk az eljövendőekre, Wittgenstein.
Mi lesz az ácsokkal, akik elnyúlnak békésen a tetőváz alatt azzal, hogy a jelennapsütéséből nem következtethetünk a.
Németh Alajos meg arra következetett a múlthét napsütéséből, hogy ebből ,előbbutóbb hideg és szél lesz.
magyar-magyar szótár 2011.10.13. 04:50:22
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 07:16:07
magyar-magyar szótár 2011.10.13. 07:50:59
És a pulzáló ismétlődés, ezt is szoktam szajkózni, százszor kellett a nójjé-nak megtörténnie, hogy egyszer szájhagyományláncolatba kerülhessen.
Azt is írtam: az induián és az erdélyi magyar kukoricafosztó fa egymástól függetlenül hasonlóak. Adja a funkció a formát.
Így képzelem: a horda főbb eszetokjai megsejtették a bajt. Kellett nekik az egész horda ereje, de mindenki nem menekülhetett. hogy ez "hajó" vagy valamiből ,áácsolt menedék egy csúcson a jégár ellen? Nem tudhatni lehet változó. A lényeg: valamivel rá kel venni a csürhét a megépítésre: és a szellemi elit ( megmenekül) Kb akkora naívbutaság a "tudomány részéről" feltételezni, hogy az özönvíztörténet a Föld nevű bolygó elöntéséről szól és ezért marhaság, mint az anyókáknak azt gondolni, hogy tényleg a világ vízben állt. Még a maiMagyarországon is, ha pár európai országban már jártál és mesélnél, még mindig hódbúgyüttember lehetsz, messzirűgyütt aki jazt mond amit akar..
magyar-magyar szótár 2011.10.13. 07:53:10
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 09:34:32
A tudósok adatfetisizálásban szenvednek, közben súlyos logikai hibákat vétenek: nem veszik észre, hogy már az adat észrevétele is gondolkodás (tér, idő, energia, rezgés, részecske: ezek fogalmak), másrészt hogy az észrevett adat magában nem teljes megismerés.
Pl. a legnagyobb amerikai fizika tankönyv egy hibás mondattal kezdődik: "A fizika a megfigyeléseket leíró tudomány." Ha az lenne, nem beszélne térről, időről, lévén ezeket sehol se figyeljük meg. Erre Heidegger is rámutatott, hogy ezek kutatása már a filozófia dolga is volna.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 09:47:08
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 11:21:03
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 11:57:03
Ez mintha megint oda vezetne, hogy az érzéki észlelet valóságossága felől nincs vita, de ha gondolattal kiegészítem (pl. törvényeket állapítok meg), az már csak a valóság tükörképének a ranján lehet.
Ha viszont a tudós nem képes összehasonlítani a modellt a valósággal, akkor oda jutok, hogy nem tudhatok semmit a valóságról, ami megint furcsa feltételezés.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 11:58:05
spájdernecc 2011.10.13. 12:13:49
@Chanyi:
bocs a tárgytól kissé eltérve, de mégsem
nemrég felmerült, hogy létezik a fénynél nagyobb sebesség. Namármost, a mai fizika egyik alaptétele, hogy nincs.
A kérdésre, hogy mi lesz akkor, ha a tétel megdől,és nem sejtés, hanem tény lesz a fénysebesség+ nejem asztofizika professzora húzott egyet a vállán :
legföljebb elővesszük a gyök alatti negatív számokat...
hát így megy ez :)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 12:29:24
Igen. Mi több, maga az észlelésed is csak modell, a valóság leképezése, nem a valóság maga. A kérdés az, vajon a megfigyelőtől független valóság létezik-e? Nemigen van itt idő és tér (hehe) belemenni, de az ún. kétréses kísérlet arra utal, hogy nem lehet az észlelésünktől független valóságról beszélni.
Az agyunk eleve egy korlátozott időtávra van méretezve, pontosabban ezen belül képes úgy-ahogy felmérni valószínűségeket, történéseket. Érzékszerveink korlátozottsága meghosszabbítható műszerekkel, közvetett mérési módszerekkel, de az elme korlátai ennél sokkal nehezebben legyőzhetők. Kedvenc példám az evolúció, amit egyszerűen azért nem értenek meg sokan, mert olyan időtávokkal dolgozik, amelyeket a szó igaz értelmében nem tudunk elképzelni. Szerencse is, hogy így van. Ha például egymillió éves időtávra reálisan észlelnénk a valószínűségeket, ugyan értenénk és fájón nyilvánvaló lenne az evolúció, viszont senki nem merne átmenni az úttest túloldalára, mert felfogná, hogy egymillió év vonatkozásában az, hogy az úttesten áthaladva meghalsz, biztosan megtörténő esemény.
Visszatérve az eredeti modell-témára. Mondjuk egy Világszellem mint teremtő feltételezése lehet egy modell. De nem igazán jó modell, mert több problémát vet fel, mint amennyit megold. Léteznek sokkal-sokkal jobb, részletesebb és kidolgozottabb modellek is, ennyi az egész. Ha egy kicsit mélyebbre ásunk ebben, akkor jogos minden olyan észrevétel, hogy hol vannak a biztos pontok, a kapaszkodók a feltételezések koherens rendszerében? Sehol. Minden dogmatikus rendszer (a természettudomány is) végső soron axiómákba fog ütközni, ahol ki kell mondani: ez itt nem bizonyítható, egyszerűen fogadjuk el, hogy így van. A Világszellem-modell a megismerésnek nagyon is a felszínén húzza meg a határt és mondja ki: ez már axióma. Számomra nagyon is elégtelen magyarázat, még ha elismerem is, hogy a kvantumfizikai húrelmélet ugyanezt teszi a legutolsó lépésnél, ahova még ellát. De csak ott. Nem előbb.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 12:34:25
spájdernecc 2011.10.13. 12:43:33
kicsit profánabbul:
- A világegyetem tágul. És ha tágul, szét is fog esni...
- Brooklyn nem tágul!
/ Annie Hall /
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 12:43:50
Ez olyan, mintha azt mondanád: nem a falat látom magam előtt, csak a fal leképezését."
Ekkor "elfelejted", hogy a "fal" a te fogalmad, te hoztad létre, tehát konkrét egyedi falat csak annyiban láthatsz, amennyiben rendelkezel a "fal" általános fogalmával. Falról ezen a falon "kívül", "túl" nincs értelme beszélni. Ugyanez a helyzet a fizika alapfogalmaival is, tér, idő, erő, anyag, súly stb.
Ha azt mondod, hogy a konkrét egyedi falról csak az érzékszerveid közvetítette képed van, akkor azt kell meggondolni, hogy magukról az érzékszervekről is csak az érzékszervek közvetítette képünk van, vagyis ezzel nem magyarázhatjuk az észleletek szubjektivitását.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 12:56:48
Ugyanúgy, pl. az "állat" fogalma nélkül a biológus nem tudná megkülönböztetni a növényt az állattól, nem látná állatnak az egyedi állatokat. De nem mondhatjuk azt, hogy a biológus által megfigyelt és leírt "állat"-on "kívül" még van valahol egy "valódi" "általános" állat, ha érted, mire gondolok.
Persze mondhatod, hogy az általános állat csak absztrakció, és csak egyedi állatok léteznek, szerintem ha megkaparjuk, itt is előkerül valami turpisság, de pl. az időről nem is lehet ilyet mondani, hogy általános és egyedi idő.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:06:27
Ez így van. Pontosabban: a fal mint létező teljes és csorbítatlan valóságából egy részét vagy képes felfogni. (nagyon buta példa erre: nem látod azt a részét, amit magából infravörös tartományban mutat. Persze az a része még közvetve megtapasztalható) Még az sem biztos, hogy te meg én ugyanolyan helyzetből ugyanazt a részét tapasztaljuk egy falnak.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:10:27
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:12:43
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 13:13:59
Azt mondta az első falépítő: Akarok egy ilyen magas, saját lábán megálló, négyszögletű izét, ahová be tudok menni lakni." Ez a fal fogalma. A fal ezután jön.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 13:16:05
A termszeti tárgyak esetében azt az egyszerű dolgot kell meggondolni, hogy az állat fogalma nélkül nem látnék állatot, az oroszlán fogalma nélkül oroszlánt.
Egyébként a nézet, amit itt képviselek, ugyanaz, amit pl. Hegel leír, jó részletesen és logkusan.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:17:47
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:20:23
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 13:20:38
De én nem erre akartam elkanyarodni, hanem az a lényeg, hogy amennyiben leképezésnek nevezed a tudományt, akkor feltételezel egy valóságot, amivel össze lehet hasonlítani, vagy nem lehet, de mind a kettő ellentmondáshoz vezet, ahogy feljebb is leírtam.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 13:23:09
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:27:58
Ettől függetlenül leképezésnek nevezem, és feltételezek egy valóságot. Az összehasonlítás - gyakorlati okokból - csak bizonyos valószínűséggel lehetséges, bizonytalansággal, sőt, egyre inkább úgy tűnik, ez az összemérhetetlensége a modellnek és a világnak nem is csak gyakorlati lehetetlenség, hanem elvi.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:31:28
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 13:35:51
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 13:46:23
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:49:05
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 13:52:27
Miért biztos, hogy mivel minden észlelet további magyarázatot kíván (amiben amúgy egyetértünk), nincs benne a lényege? És ha a világ egy fraktál? a végtelenségig önmagába visszahajlóan strukturált? Biztos, hogy van valahol lényege? És az csak akkor van, ha már nem kíván magyarázatot?
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 14:07:22
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 14:22:14
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 14:29:02
Nem tudom, milyen példát hozzak akkor... pl. az oroszlán zoológiai besorolása gondolkodás, az észleletben egyáltalán "nincs benne", hogy ez az élőlény bonyolultabb a szivacsnál. Vagy egy kémiai reakciónál furcsa szagot érez a tudós, akkor azt, hogy ez a szag a klór meg a rézoldat (vagy nem tudommi) reakciójának eredménye, az gondolati következtetés. Az észlelet önmagát nem helyezi semmilyen összefüggésbe.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 14:32:53
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.13. 14:36:49
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.13. 16:01:52
magyar-magyar szótár 2011.10.14. 05:15:21
Húú, nagyon kevés embernek teném meg a szivességet kortársaink közül, hogy kommunistázzam.
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.14. 06:01:25
Az abszolút tér nem azt jelenti, hogy csak egy van belőle, hanem hogy a teret egyfajta dobozként képzelem el, amiben a tárgyak vannak, míg Einstein és mások (talán Leibniz??) szerint úgy is elképzelhető, hogy csak a dolgok közti viszonyokban jelenik meg.
De ez teljesen más ahhoz a kérdéshez képest, hogy a foglalmakból mindenkinek van-e egy sajátja, vagy pedig egyetlen fogalom létezik (ez pl. Herakleitosz álláspontja), amit mindenki a saját gondolkodásával "észlel", mikor elgondolja, és a különbségek az én térfogalmam és másoké közt abból adódnak, hogy másféleképp vagyunk otthon ugyanabban az ideavilágban.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.17. 09:46:48
Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.10.17. 21:01:36
Egy filozófusnak még ez se egyértelmű :-)
Én onnan közelíteném meg, hogy pl. Fichte szerint kétféle világnézet lehet: az első, hogy a dolgokból vezetjük le a tudatot, a gondolkodást, és a beszédet, a második, hogy a tudatból, gondolkodásból, beszédből a dolgokat. Ez megfelel a János-evangélium világképének is:Kezdetben vala a Szó, előbb volt az őskép (pl az állat ősképe), utána az egyedi állatok.
Az ember úgy van megalkotva, hogy az egységes világ nála észlelésre és gondolkodásra válik szét, utóbbi benne jelenik meg, ő hozza létre, de éppúgy a tárgyhoz tartozik, mint az észlelet, a kettő együtt alkot egységet.
Teljesen önkényes az, hogy a rózsa fogalma ne tartozna a rózsához, csak azért, mert (látszólag) bennem van és nem kint.
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2011.10.18. 00:18:23
ha teát főzök belőle, akkor meg csipkebogyó
magyar-magyar szótár 2011.10.18. 07:05:04
Az európai ostoba hideget vedel a nyári hőségben, a kínai bizonyos forró teákat.
A cigány fogalma a hidegről, aki ha férfi, 12 éves korában kapott valami ingfélét, de mezítláb tiporta a hókását a sárlatakkal egybe, és ha nő, akkor már 7 éves korában kapott valami pendelyt.
Van ugye a KMP-ben az az anekdot: Ül a cigány a sátor szájában és kérdezik az urrak: "Nagy a hideg, ugye, öreg?" a válasz: "te tudod, te vagy kint" Ez a vicc az öreg cigány hülyeségét figurázza. A cigány felől nézve azonban az urrak a tök tudatlan idióták.
Az éhségről is beszélhetünk.
Ne igyál 3 napig - mennyire változki meg az Iható Folyadékok Köre...
Hát még az időről. Az idő relativitását bárki megtapasztalhatja.
Hangyalétből szemléve a nap járása lomha. Az Ezeréves Teknősbéka felől labdaröpte... zitty/zutty zitty/zutty.
magyar-magyar szótár 2011.10.18. 07:05:46
Van rózsasziromtea.