stokistockl' stockedl, kisebb hockedl (bécsi dialektusban hockedli) laktanyai ülőalkalmatosság, melynek lapjára kellett élbe hajtogatnia a bakának ruházatát illetve a szerényrend elnevezésére is átterjedt um. "stokiba rakd a szekréényed!" vagyis a stokin élre, a lehető leglaposabbra összehajtogatott ruházatot aztán egy bizonyos egységes sorrendben kellett be-pack-olni a szekrénybe. Stoki a börtönben is van,a testedzés és szexuális erőszak egyik kínzóeszköze. Bestokiz : valamit csudálatosan nagy rendben elpakol, autóvigécek centire agyonparkolják a placcot [Fehér Murva -típusú kft-k ]autókkal. 

 

börtön stoki, a katonai is efféle volt, csak nem kör alakú lábtartóval...

kép forrása: www.dunamix.hu/_t-fem.htm

 

 

16 komment

Címkék: stoki

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr91541022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barát József guru 2010.03.25. 20:09:26

Nekem most erre kéne emlékeznem? :)))

saclos (törölt) 2010.03.25. 23:55:35

Nálunk stokedli néven futott a négyzetes, támla nélküli szék. Négy láb, négy merevítő, csupa szöglet, semmi lekerekítés sehol. Sámlira ülve tökéletes kisasztal gyereknek.

magyar-magyar szótár 2010.03.26. 02:27:41

@Barát József guru: Á, kedves Józsi, te biztosan nem voltál katona. Most olvastam egy pompás blogben
>>Tudom, hogy érettségije sincs nagyon, így még katona is volt, pedig annyi idős mint én<<

Tippem szerint kedves Józsi minimum diplomás vagy de valahogy megúsztad a táposságot is (nem, nem kéne tudnod, mi az)
harminc.blog.hu/2010/03/25/kifogasok_4

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.26. 10:01:29

Ez a stoki. Amúgy stokizni nálunk úgy kellett, hogy a stoki ülőlapjára kellett hajtogatni a ruhát, milliméter pontosan!, de nem laposra, hanem pontosan gyufáskatulya-szélesre, amire a kopaszoknak rendszeresítve volt egy sablon, amit ugyanúgy maguknál kellett hordani, mint a matatórongyot. (Matatórongy?)

A hokedlit az különbözteti meg a stokitól és a sámlitól, hogy ezek közül a legnagyobb és ami a fő: van rajta egy fiók! A hokedli kifejezetten az alfeődi házak konyháinak kelléke, a fiókban bújt meg ui. a diótörő, késélező, csavarhúzó, és más hasonló, nem kifejezetten konyhai, de a konyhában olykor nélkülözhetetlen eszköz.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.26. 10:04:31

@efes: De még emlékszem, hogy a Lenin út 99-ben, ahol születtem, döngölt padlós parasztházban, ott a hokdelit arra is használták, hogy jó időben azt vitték ki az udvarra, arra rakták a lavórt és apám ott mosdott kinn benne (hogy ne pancsolja össze a konyhát.)

magyar-magyar szótár 2010.03.27. 03:04:11

@efes: hockedl használat közben arra jöttem rá:
-ez stabil munkapad
-ha feláll reá az ember lyánya, nem fél, ha Ditte is
-ősparasztasszonyok terebély ülepének kellő alátámasztást ád
-gyerekasztalnak is megteszi (ehhez egy schamml-re ül a kölök)
-négy sorbaállított hockedl megteszi vendégágynak az unokanővér alá
- hát még, amelyiknek az ülőlapja felfelé nyílik (cipőpucoló készségeket tartottak benne)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.27. 11:08:49

@magyar-magyar szótár: tényleg, cipőtisztításra: a bagarin, meg a cipőkefe, egy drótból a sárra, talpra, egy meg finom puha, fényesíteni.

matatórongy :D. 10x10 centis rongydarab, amit nálunk a kopaszok alapfelszereléséhez tartozott. Ui. a kopaszok nem tartózkodhattak tétlenül a körletben, ha történetesen már minden fel volt ötször fókázva, a retyó is ki volt nyalva. Ilyenkor került elő a matató rongy, és Matasson, katona, matasson fürgén! parancsra a kopasz-állomány a matatóronggyal a vaságyak zegzugait és egyéb rejtett zugokat PORTALANÍTOTT. Kifejezetten szívatós volt az olajkályhát matatni, hiszen az mindig koszos. Az öreg benyúl kisujjával, vagy ha nagyon ganéj, akkor neki volt egy hófehér ellenőrző matatórongya, és ha az picit is koszos lett, jöttek a retorziók: kanalazás, fókázás, vonatozás, stb.

Matatásra mindig a gumik adtak parancsot, de az öregek sugallatára. Nálunk úgy nézett ki a körlet, hogy az öregek feküdtek az ágyon, a gumik ültek a széken, és a kopaszok matattak. Szép világ volt.

magyar-magyar szótár 2010.03.28. 06:47:29

@efes: Akkor az egy zsúfolt laktanya lehetett. Az én első szopodám félig üres volt, ezerszám üres körletablaknégyzetek. A tiszti épületben volt egy olyan tisztibudi, amit utoljára Hoffmann Géza honvéd, hazajárógép és ezredirnok surranótársai takarítottak ki, az 1973-as honvédelminapi taccsra 1 cm vastag húgykő vont lakkréteget. Ráadásul én gumikoromban is "időőőőszak" voltam vagyis nem voltak kopaszok a században jóformán, így a gumikorszakot végigtakarítottam, ennek megfelelően viszont öregkoromban annyira népidemokratikus voltam a kopaszállománnyal, hogy engem is kopasz-számba vettek (annál is inkább, mert centim sose volt, az ajándék centirobbantó gránátomat is láthatatlan helyen őriztem).

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.28. 10:32:31

@magyar-magyar szótár: Picike laktanya volt amúgy, a csabai "Dugó", volt három század meg egy fél, mi voltunk a második, az M alegység, de egy hálóban voltunk mind. Asszem 35-40 körülien, kopasztól öregig.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.03.28. 10:34:05

@magyar-magyar szótár: centim nekem se volt rendes, csak be volt gyűrve a zsebembe, de akkor én már írnok voltam meg szakaszvezető, és leszartam, ki mit beszél. Szembe nem is nagyon mert senki sorállományú...:)

retroflexus 2010.04.08. 08:43:21

Stoki jó stabil áru volt, azt is bírnia kellett, hogy ha a bestokizott ruha vastagsága meghaladta a gyufásdoboz (etalon) méretét, akkor az AEGÜ úgy felrúgta, hogy a körlet egyik végétől a másikig tartó repülést is bírnia kellett.
Az otthoni stokedli nekem meg olyan volt gyerekkoromban, mint apámnak a satupad. Mindent azon bütyköltem.

magyar-magyar szótár 2010.04.09. 03:58:21

@retroflexus: A sereg még a 80-as években is tele volt stabil áruval. Pl a szinezetlen nyers pamutzoknik, amit mindenki kikukázott, mert égő volt. Én három párral húztam ki a 18 hónapot (nagy piros számot nyomtak rá kívülről, mi' méret... lyukadhatatlan zonki volt, pedig Ultrával mostam naponta... 500 mosás után is birta... Aztán A Barna Alsó gatya egészséges, pompás anyag... maga a surranó is, ha az ember 2-3 hét alatt betörte (minden este jól beeresztettem boxszal)
Nem szoktak belegondolni, de.. 1907-ben pl a gyöngyösi laktanyába mint ... mondjuk ma egy III. osztályú szállodába se... luxuskörülmények közé került a munkásproletár vagy akár még a zsírparaszt is... , valaha a kincstári azt jelentette, osztályon felüli minőség. A Magyar Néphadsereg sokak számára már inkább börtönkörülményeket nyújtott (persze nem "A" Petőfi laktanyára gondolok)

retroflexus 2010.04.09. 18:04:16

@magyar-magyar szótár: csak megerősíteni tudlak: nekem pl. a mai napig van itthon katonai pizsamám. Ja bocs, hálótermi öltözékem. Az se véletlen hogy hányan loptak haza gyakorló ruhát, minden munkára jó volt. Nagyon szuper hálózsákok voltak. Egyszer télen úgy aludtunk a platón, hogy reggelre ránk fagyott a havaseső, rugdosva törtük egymásról a jeget, de a zsák a hideget nem engedte át.
Surranó is jó volt, ha 1-2 hónapig rendesen gondozta az ember, utána már elég volt egy húzás a vádlin és fénylett is mint a tücsök valaga. :)
süti beállítások módosítása