Ha túl korán hal meg a mester [Pergolesi], sokszor az iskolája alapján [olaszopera 1770. táján, Mozart] képzelhetjük el, mi amaradt a telibőröndjében, amivel távozott

10 komment

Címkék: iskola

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr253319129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

budai zöld 2011.10.21. 15:51:01

Bakker nem is tudtam, hogy Pergolesi is a 27. életévében lett a rock and roll életmód áldozata.
Jelzem, hogy nem csak tingli-tangliban alkotott nagyot (Stabat Mater).

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.10.22. 02:58:01

Nem tudok aludni. De csak, hogy ontopik is legyek: Pergoizét nem ösmerem, nem szeretem, szerintem buzi.
Ámbátor. Ugye hajlamosak vagyunk korán eltávozott magasművészekről ex cathedra kijelenteni, hogy mégnagyobb királycsávók lettek volna, ha megérik. [komm. lágyan harikázik Jimi Hendrikszet magasztaló kommentfolyam felé a kinyaltamon vászkával, aki ért is hozzá, nem úgy, mint én, én ott kussoltam, mint szar a gazban] És lehet, hogy nem. Kitudja. Ugyebár, mi a művészet?! A hozzáértők számára zenei csemege a Mester - akár önkéntelen, akaratlan - mozdulata, számomra csak egy disszonáns nyühhentés, egy fülbántó vijjantás. Magasanképzett zeneihozzáértőként nekem ezt szeretnem kéne, de egyrészt a kommunisták ellopták, másrészt nekünk emtívínk volt meg víva tévé gyermekkoromban.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.10.22. 03:46:19

Csendben jegyzem meg, hogy dragon - bármennyire szépítjük, igyekszünk erodálni a pucsítást, a laffantást próbáljuk helytállásként aposztrofálni mégiscsak az egyik legigazabb férfiú, aki létezett. Kussolok.

magyar-magyar szótár 2011.10.22. 05:48:55

@budai zöld: Tüdőbeteg volt a fiú, nem tudom, mennyi juthatott neki az élet édesbb ízeiből. Valamivel több, mint 26 évesen halt meg. Bach fia-korabeli volt. Vivaldi fia is lehetett volna, Vagy Mozart-apja korabeli. Alig maradt fenn tőle valami és egy csomómindent a kor szokása szerint inkább afféle koncertmesterként mások kottáiból ollózott és másolt össze, megrendelésre, szigorú követelmények szerint.
A Stabat Matert úgy rendelték meg tőle, hogy már tudták, nem sokáig húzza, egy kolostorban írta meg, drukkoltak nagyon a megrendelők, jaj, csak kihúzza a kölyök, amíg befejezi.
Milos Forman pompásan ábrázol hasonló szituációt a különben nem megtörtént jelenetben, amiben Salieri úgy öldökli Mozartot, hogy az utoló szuszokkal préseli ki belőle a Requiemet. Ez nem így történt meg, de ez a jelenet nem is Mozartról meg Salieriről szól...
[Salieri nagy tehetség és zseniálisan jó tanár volt.]
www.youtube.com/watch?v=ROllcRNrGI4

magyar-magyar szótár 2011.10.22. 05:58:57

@ripők: Henrdixhez érteni nem lehet, csak hallgatni. Ugat, ugat az ember.
A buzi szóval sokfélét lehet jóízűen viccelni, pl én hendrix buzi vagyok és ő nekem az (ha akkor ivaréretten Londonban élek) aki a kortársaiknak A fiatal Mick Jagger volt, ugye egy kortárs férfi azt mondta: "Nem vagyok ugyan buzi, de a Mick Jaggert nem rugdalnám ki az ágyamból"

Pergolesi-vel azonban az ilyesmi több, mit tahóság, értesz, testvérem? Ráadásul jóformán az az összes róla, a mit tudunk, Napoli-ban élt, szépen éneklő kisfiú volt, később is zenei munkákat végzett maradt egy kisnyaláb kotta utána, abban két zseniális mű. Hogy lapogatta-e a kóristafiúk seggét (minden szerepet nemnők énekeltek, bár a kontratenorpokat rendszerint kasztrálták) beteges, törékeny kis emberke lehetett...
én kottaanalfabéta vagyok ... kb annyi nyelvierővel, hogy különben szintén kottaanalfabéta Fáy Miklóst azért le tudom gyalogolni publicisztikai szövegszinten , ha ugyan sörözésben alulmaradnék vele szemben is... De azért Pergolesi-vel kapcsoilatban hagyjad mán a gyufámat a farzsebemben a nyelesfésűm mellett, ne húzigáljad má' jó??

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.10.22. 09:53:42

@magyar-magyar szótár: Jó. Mindamellett továbbra sem vagyok lenyűgözve. Zeneileg sem vagyok eléggé kiművelt.
És bizony mondom néked ha Mick Jagger bepróbálkozna, én bizony szájoncipőzném basszameg!

magyar-magyar szótár 2011.10.23. 03:01:24

@ripők: Én pl a vonósnégyesekre írt szonátáktól nem vagyok lenyűgözve, miközben hegedősök hátán a felálló szőr a borsódzással vegyest ázhat hidegverejtékben... Szerencsésnek tartom magam azért, mert sikerült elérnem, hogy két hangot kinyögjek arra, ami nem tetszik nekem. Pl Brahms egyáltalán, alig, az első szimfónia népszerűségei talán? ..de nagyon tisztelem Brahms-ban az előrevivőt.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.10.23. 13:48:22

@magyar-magyar szótár: Én nem veszem ilyen komolyan. Előrevivést és kerékkötést nem társítok zenékhez. És Hendikszet sem szeretem. Gyermekkoromban boniem szólt a százas skodában két és fél óráig, amíg lezötykölődtünk a Balcsira. Azért a Turandotototot még szeretem.

magyar-magyar szótár 2011.10.24. 03:37:07

@ripők: Scatman J élete kész regény, jazz-zenész volt, mint Lemmy Killmister, aztán ezzel a klippel milliárdos lett (Ft-ban kifejezve) majd elvitte a rák, szinte azonnal.
süti beállítások módosítása