bëtyár - szláv eredetű szó (Bácska-Bánát-ban ma is így ejtik a magyarok, becsar, a cs  -hang inkább  cs-hangba merülő ty. ) A betyár  eredetileg inkább holmi huncfutt bujtár, csikóslegény, katonaság vagy törvény elől bujdosó legény. Általában [A Nagykúnságban -Győrffy István szerint]  legényeket mondanak betyárnak, minden különösebb bűncselekmény nélkül is.

Az általános, a köztudatban élő betyár -kép a betyáromantika maradványa. A betyárság igen elterjedt a Habsburgok katonafogásai után. Tizenötesztendős katonai szolgálathoz , pl a Napóleoni háborúság idejében, nem mindenik legínynek fűlött a foga. A bujdosás következménye a törvényenkívüliség.

A betyárságnak is fokozatai voltak:

Legalja betyár volt a falásó. A tanyák mögén ugyanis (ahová szarni járt a ház népe) ezek a kamrák falát megásták és az élést, értékeket így hordták el. Kutyához igen értő ígézőek is voltak közöttük, hiszen egy pisz nélkül történt a dolog. [Pisze Matyija a Rózsa Sándor c. Móricz regényből ilyen falásó betyár.]

A csehülő szinte nem is számított a nép szemében bűnözőnek. Afféle volt, mint sok mainapság autóval is kupeckedő vagánycsávó. A maga lehajszolt lovát a megszorított csikóst némileg (fustéllyal, régi disznólábbal akár) kényszerítvén azzal maga alól a lehajszolt lovat elcserélte, majd a csikós paripáját a folyamatos menekülésben lecsehüllvén megint elcserélte. Viszont a csikós, rovásán heány nem keletkezvén, tehát a hibádzást számadásig javíthatta, ha ügyes volt. (Ő is csehült magának egyet...

disznóláb /kései változat/

Újabban a csehülés szó használatát politikaikorrekt jógyerekek a cseh nemzet leszólásának veszik [Firon András 1994.]

Csehülő betyár volt Zöld (helyesen Ződ) Marci, aki 1790. körül született és a fegyverneki pusztában fogták el az Orczyak számadója lyányának lakadalmában, amit a Csergettyű csárdában tartottak meg. Marci egyazon este két lakadalomba is hivatalos volt. Igen szépszemű [csillagszemű], lyány s asszonyszív bolondítónak említették. A néphiedelem szerint Marcit és társait, Palatinszky Istvánt és Kapus Mihályt a Kettőshalom délkeleti dombján akasztották és temették el. Az október végén elfogott Marcit azonban a törökszentmiklósi várba vitték, majd [Mező]Túr alatt [november 27-e körül] elfogott társait is és 1816 (a Wikipédián tévesen 1817. szerepel) december 6-án déli egy órakor fel is akasztották őket. Zöld Marci hevesi születésű volt, onnan bujdosott a katonai szolgálat elől.

Ződ Marci elfogatása egy 1833-ban készült mángorlóról [forrás]

Úribetyárok a betyárromantika elterjedésével ( ponyvafüzetek, népmondák)  jelentkeztek. Leginkább már a biedermeier korszakban. Úribetyárt Jókai Mór is megírt, nem is egyet, pl Fatia Negra ilyen. Úrikisasszonyok jól tudván, az úribetyárok merre tevékenykednek, ketten-hárman, lehetőleg férfikiséret nélkül kocsikáztak a veszélyes szakaszokon. Az úribetyár úriöltözetet viselt, rendszerint fekete álacot, hiszen a kisaszonykák, hölgyek jól ismerhették. Néha megelégedett azzal, ha a kisasszonyok értékeiket átadták, máskor fegyverrel arra kényszerítete a csinosabbat, hogy véle az útmelléki kiserdőbe menjen. Victimológiailag mai is tényszerűség, hogy várason, amerre egy satyr feltűnik, arra a nőiforgalom is megnövekszik. Amíg valamelyik férj ezt ki nem tudja és a szatírt jól el nem kapják...

Úribetyárként ma azt romantikázzák, aki dossziécégei, offshore-olás , kreatívkönyvelés kereteiben évente láthatatlan tízmilliárdokat tesz zsebre, ám a Száz Leggazdagabb népmeselistáján már nem is szerepel, semmibemenő kis havifizujáról akár le is mond, és a legvehemensebben beszél a betyárság, adómegkerülés, kreatívkönyvelés  ostorozásában, sőt ezek ellen még persecutio-t is indít, kormánybiztosokat állít, gyönyerő, réthorikai tökélyű oratio-kat tart. Emlegettetik nemkevés tréfasággal az ánglius betyár Hood Robinus után Az Negativ RobinHood-ként, elveszi az pór s középosztálytúl, amilyök van s az maga kezei s úribetyár barátai között penig szétosztja.

Nevesebb bëtyárjaink közül Móricz Zsigmond regénye alapján is ismert Rózsa (helyesen Rúzsa) Sándor, avagy A Sándor. Móriczot még monográfusa is finnyálja egynémely munkájában. Kevesen tudják, hogy Móricz ezen regényét nem tekintette kész munkának, csak a majdani vázlatának éscsupán anyagi megszorultságában adta nyomdába, érezvén talán betegsége végzetességét is.

A betyár filmes ábrázolása többnyire pocsék gyatra , betyárromantikus giccs, fertelem. Egyedül Szomjas Györgynek a korabeli kritikusoktól perzekútorosan eastern-nek köpködött filmjei adják vissza haloványan, de néprajzi hitelességgel a betyárság korának hű képeit .
 

   

http://www.port.hu/picture/instance_2/10780_2.jpgDjoko Rosic , mint böcsór

Nyilván egy filkritikus ugyan a parasztházatvettünk vidéken stílus vagy rítus rabságában mit is szagulhatna a témához, ha elevenen azért lett kritikus, mert, amint azt Flaubert említé, tehát áruló a képtelen katona leszen, a gyáva. A [film]kritikus is nemkülönb az aljas falásó betyárnál, aki az orvgazdának eladott rablottholmin vett pénzen múlat az csárdában s szájával ej, beh igön érti a csikósnak mestörsígit! Lúaknak tánczoltatássait hibázza, ha szamárt is meg nem ülhet.

http://mek.niif.hu/02100/02115/html/img/4-461.jpgSobri [Zsobri] Jóskát a betyárromantika a magyar Rinaldo Rinaldininek is elszépítgette.

A betyárvilág elmúlását századév óta panaszlja a magyar, minthogy a magyar egyik legmélyebben ősi szokása a panaszlás.   Bél Mátyás adta a régi Magyarország úti leírásának egyik legtekéletesebbjét. Ebben jegyzi, hogy a redemptio után frissen újult Kunhegyes városában látta mind termetre, mind egészségre a legszebb magyarokat, de ezek is vóltanak a legtöbb jajszóval az sorsuknak állapotja felől.

A pásztorélet maga a betyárság. A juhász nem csak jó időlátó [meteorológus], orvosember kell legyen, de betyár is. A persecutio fejűl amint szorítaná, ű az betyárságval azon mesterkedik alant szerte. Aminthogy aztán betyárságval az persecutorok maguk sincsenek fogyatékkal, holott maguk is a betyárságból vétetnek gyakorta.

Szinte évenkint támad  egy-egy utolsó betyár. A néprajztudomány egy ilyet Mustos János-ban emleget [Gönczi Ferenc: Somogyi betyárvilág, 1947.] Fejes Endre állami felkérésre, kényszer alatt kezdte megírni A Görög Diplomat történetét, egy proletárbetyárét [Jó estét nyár, jó estét szerelem...]. Soós Lajos, a Féltengelyes Rendőrgyilkost a múlt század '70-es éveiben a börtönök mesevilága szinte betyár hőssé emelte, akit főbelövéssel kelet ivégezni, minthogy kottázottságában annyira ment, hogy nyakizmát megfeszítvén felakaztani képtelenség let volna. (Az már a fámába nem fért bele, hogy Soós a csecsemő leánygyermekét hypóval itatta meg, hogy elhallgatassa.)

Közhelyszerűen ismert napjainkban a két betyár Attila, az Ambrus és a Kulcsár története. Emez egyben úribetyárokkal barátkozó is volt, azoknak is szivességgel, amikoron gyerekkori pajtását a kezében véletlenül tartott seprűnyéldarabon ütögélte orczájával "a gaz" Szász Károly PSZÁF főperzekútor uram. Akit persze aztán az úribetyárok a médiabetyárjaikkal igyekeztek feketében ábrázolni, mintha maga is úribetyár lett volna. Míg  aztán a médiabetyárok erre zörgeték az harasztot, amott meg csendben, illa berek, nádak, befektetések, offshorecégek, szépen az úri társaság megléphetett. Kulcsár ellen meg a vizsgálat oly belassúla, hogy mire az nemes bíróság végzend, lehet büntetéspénz még ő maga ad majd a jó betyárnak.

 Médiabetyárok penig annyi sokaságban vannak, s közhelyesen ismertek, Havas Henriket, akit pedig isten benzinkutasnak vagy kamiótós csá'ónak (betyárféle, csempész) teremtett, de még Tanár Úr-ként is betyárkodik, nemhogy négerekkel íratott "könyvein", mint "író".

betyárpecsenye -Az úticsárda önelszámolós, kellően tehát betyáros séfje a tányérvakarékokból, innen-onnak, a már felbűzhedett húsokat öszvegyűjti, ami brassói aprópecsenyébe nem menne el, nagyobbacskákat, a doh [bűz] ellen fokhagymával, fűszerszámokval kenyegeté. Azmikoron penig az financok avagy ÁNTSZ persecutio reája menne, tehát  a pensionalis részben való zsenge fejércselédekbűl válogatottan kénálja az urakat, s júró százasokval igen megspékelvén tehát az hygienicus  regulák [HCCP] árkussait, úgy adja által. Amint tehát a persecutio a betyáregyzséget elhálná a pensionalis kis házakban a zsende, rendszerint czigán leánykákval, jól is tartja űköt, itatja, eteti, esetleg egy gyönge-fél mangalitsa wooly pig -s et hűtő kamorábúl kivonván nékik mint erdeinek [vaddisznónak] húsát ajándokozza, csakúgy szarvas gedának szürke kis [bio]tinótska fertályát.

Betyárbarát jogrendszerünknek köszönhetően egyre több külhoni esik kisértésbe Magyarországon. Ilyen úribetyárrá lett a hollandus Erick von Egeraat , aki négerekkel terveztette meg a "díjnyertes városháza-terveit" , majd gyorsan felszámoltatta a cégét, miközben másikat alapított,  négereit pedig cseszik kifizetni, és médiabetyároktól ezalatt a face-e pompás spontántámogatást is kapott, mint defajinterv, meg hűdeüdítőlátvány.

Add meg a császárnak, ami a császáré és a látszatnak is, ami a látszaté. Tegyél meg mindent a Belváros építészeti elszolnokializációjáért. (Szolnokizáció: egy város architektúrájának eklektikusan fradileves szerű eltolása.) részlet a betyáross rizsábú: >>A pályázat céljainak megfelelően, az új Városháza, nyitott belső udvaraival és rugalmas felhasználási lehetőségeivel átláthatóságot és demokráciát tükröz, Budapest lakói számára.<<

 

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr47881089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Crouch 2009.01.16. 11:00:59

Megnyugtat, ha arra gondolok hogy a betyárság intézménye fel tudott nőni a "21. század követelményeihez". Leleményesség, kis kurázsi, ravaszság mindig lészen e ország fiaiban.

ibusibus · http://stirlitzblog.blogspot.com 2009.01.16. 11:42:42

@Crouch: Ezt így is fel lehet fogni, meg úgy is, h "magyarral ne üzletelj, mee' lopik..." Meg úgyis, h "ha magyarok között jársz, figyelj értéktárgyaidra!" Khm... én erről a romantikáról szívesen lemondtam volna, de már mind1. Ma már figyelmeztetem ismerőseimet, akik Magyarországra jönnek, esetleg magyarországi üzlet van a láthatáron, h Budapesten este kilenc után nem sétálunk egyedül az utcán, nem megyünk be akárhová, nem ülünk be akármelyik taxiba. Ez korlátozottan érvényes egyes vidéki városokra is: mindig tájékozódni kell, hová mész, milyen ott a pillanatnyi helyzet, mit kell kerülni. A Moszkvában, Péterváron, Buenos Aires-ben szerzett viselkedési rutin nálunk is megél. Vedd úgy, Oroszországban, Dél-Amerikában, vagy egyéb elgettósodott helyen vagy, legyél ehhez mérten óvatos, akkor nem lesz baj. Ez vonatkozik arra is, aki a nyolcvanas-kilencvenes évekből már ismeri az országot. Ez már nem az a hely.
Én valahogy jobban szerettem a nyíltszívű, vendégszerető, becsületes jelzőket, ha Magyarországról beszéltünk, de az már a múlté...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.16. 13:16:17

Na mondjuk az biztos, hogy a klasszik betyár-romantika rendesen köthető a Bach-rendszer idejéhez, ezáltal volt egy rendes Habsburg ellenes, ha úgy tetszik kurucos éle a dolognak. Nyilván az akkori valóságon meg lehet vitatkozni.

Amúgy Jim Jarmusch első jelentősebb filmjében, a Florida a paradicsomban van egy kurvajó jelenet egy clevelandi öreg magyar nagynéninél, ahol a kis unokahúgot Floridába csábító srácokat nemes egyszerűséggel betyároknak aposztrofálja az egyébként kiválóan pókerező néni. Szerencsére a film nincs szinkronizálva, úgyhogy szépen keveredik a magyar beszéd a jellegzetes magyar akcentusú angollal.

magyar-magyar szótár 2009.01.16. 13:20:09

Kedvenceim azok a budapestibëtyaarok, akik LEmennek egy vidéki önkormányzathoz, bekopognak, s szerényen elejtik, hogy a fürdőbe, mielőtt belenyomnák az 1.2milliárd Ft-jukat, gyorsacskán csak 412 millát, de most hirtelen az ügyvédi költséget át kéne vállalni.
Az nem zavarja őket, ha thermálkút sincsen, nemhogy fürdő: akkor annak a fúratását szemrebbenés nélkül folyamatba is teszik...

Fajin öltönyük is van és bérelnek valami faszománytos autót is. A tárgyalást azzal kezdik, hogy gyufásdoboz nagyságú telefonokat, bicskaslusszkulcsokat pakolásznak az asztalra s csak azután i-pod-ot meg ilyesmiket...

Ezerszo 2009.01.17. 22:50:04

"ha elevenen azért lett kritikus" - valamikor a 80-as évek elején hallottam utoljára az elevenen szót eleve értelemben.

Nagyanyám és édesanyám gyakran használta.
süti beállítások módosítása