"Nem az a baj, ha  automata mosógéped van. A kérdés az, mit csinálsz az így megtakarított idődben."

/Dr Mezei Ottóné Klári néni tanítása/

Bezzegisztánban még egészen szélsőséges vadzöldekkel is előfordulhat, hogy autót kényszerülnek vásárolni. Hát még egyszerű biodinamikus szemléletű hetvenéves hippilányokkal, ha másképpen nem tudják megoldani hétvégente a diákpasijukhoz keféltetni-járást.

 

Valamint a válságautó témaköréhez is vág ez a bejegyzésem.

A metszést két vonalból készítettem, az egyik az én meggyőződésem, a másik pedig az általam ismert vagy pedig celeb (tehát mások által is ismerhető) biodinamikusok, buddhista haknimókárok és más jelentősműűvészek választásai alapjám messődött:

kép helye: Eredetileg Laár András guru Toyota Corollá-jához hasonlóat szerettem volna becopyzni ide, de olyan irreálisan magas az áruk, hogy kár lenne a billentyűzetemet koptatni, az első "gömb" Corollák bőséggel a 300ezres árkategória fölött találhatóak... ennyit nem ér...

A kiindulási alap legyen az, hogy kisebb bajok elhárítására képes-e a jelentős biodinamikus műűvész vagy nem. Ha tud vízcsövet vagy akár vízpumpát meg gyertyasort és más kisebb cseréket elvégezni autójában (ért a hibafelderítéshez is valamicskét, pl reggel rá tud ébredni arra, hogy az ablakmosókoncentrátumot a hűtőkiegyenlítőtartályba öntötte... ) akkor Volkswagen Golfot ajánlanék, ha tökhülye az autózáshoz és van pénze arra, hogy évente az autó árának kétszeresét autószerelőknek fizesse (az átbaszási ráta a számlaérték kb 75%-a), akkor pedig az igazi választás a Toyota Corolla. Természetesen húszévesnél idősebb autók jöhetnek csak szóba!

 

Magyarországon II-es Golf tekintetében azért vagyunk szerencsések, mert a "rencervátás" első évében az utolsókat rúgó haldokló MERKUR vállalat ezrével hozott be II-es Golfokat sepciális fullpadló-alap Unkoorische Edition kiadásban, azaz a kék és fehér alapszinekhez egy-egy petty bordót, szigorúan ötjegyű kilométerszámlálóval. Egy ilyen ex-merkúros großvaterwagent az A-s rendszámáról, a makulátlan állapotáról éstehát az összesen hat számjegyet mutató 8az utolsó a százmétereket méri) kilométerszámlálójáról lehet megismerni. Ha a vezetőülése eredetinek látszik (=ugyanolyan kárpitozású mint a többi) belül nincsen különösebben lelakva és viszonylag rozsdamentesnek látszik, akkor szinte biztos, hogy ilyen merkúros autóra bukkantunk, ez azonban sajnos az árában is tükröződik: a lényegében újszerű tulajdonságokat mutató großvater stíulsú autóért akár 220000 Ft-ot is kérnek, vagyis kb 199000  -ért hozható el.

Ez az ár a Toyota Corollák esetében az alsóhang. A Corollák-ért eleve többet kérnek, mert a Toyota minőségimázsa szerint romolhatatlan és tökéletes. A Golffal való összevetésben: Azok a kopóalkatrészek, amiki a Golfnál 500, 1000 vagy 5000 Ft-ba kerülnek, a Corollánál 1000 10000 vagy 40000 Ft-ba, ha egyáltalán kapni lehet. Ráadásul pl a Golfokba 30 év  generációin át jó ugyanaz az olajszűrő (amit tehát tömegesen, tehát olcsón gyártanak) míg a Toyotáknál nagyon fontos a pontos évjáratot tudni az egyszerűbb alkatrészek vásárlásához, tehát kisebb szériában gyártották az alkatrészeket és az utángyártás sem túl népszerű ágazat nem-tömegcikkek esetében. Nyilván szivesebben áll rá a nyugat-kínai alkatrészutángyártó a Golf vízpumpájának a gyártására, amiből 25 év tipusainál összesen van kétféle (és ezek jók a Trabant 1.1-be meg a Wartburg 1.3-ba is)

A Csúszás miatt Magyarországon a biodinamikus szemlélet is kb negyedszázaddal későbben ébredt, ezért itt meg kell magyaráznom azt, hogy egy bio-aktivista mi a frászért vásárol autót és ha mégis, akkor miért "ócskavasat". A felelet pofonegyszerű és a kérdés szemléltetésére vizsgáljuk meg a mobiltelefon marketingjét: A legtöbb mobiltelefonáló ember egységsugarú felhasználó, azért vesz telefont, hogy telefonáljon meg esetleg sms-t küldjön,. Azaz tökéletesen megfelelne neki egy 15 évvel ezelőtti Alcatel telefon, amibe 3300 -ért lehet három tölthető elemből "akkumulátort" összeállítani, tehát az akkumulátor-trükk sem kényszerítheti telefoncserére, miközben az Alcatel vételi/adás képessége sokszorosan jobb a mai telefonokénál. Igaz, a készülék háromszorakkora.. de legalább tudjuk, hogy a biokacagány zsebét vagy az iszákot hol húzza a "rettenetes súly".

 

A biodinamikus autó kényszerautózó vásárolja nagyonnagy muszáj-ból. És ha már mußen, akkor olyat vásárol, amibe a belevitt energiát, a belepazarolt anyagokat a legeslegmesszemenőbbekig ki tudja használni minél kisebb környezetkárosítás mellett. Ugyanis a recycklálás is környezetszennyezéssel és energiapazarlással jár. Hát még az a hazug és álságos marketing, amiben pont "környezetvédelmi szempontokra" hivatkozva erőltették rá a tökfölösleges autócseréket az emberekre! Anélkül, hogy messze elmennék, csak mutatom az ösvény kezdetét: Létezik olyan egymillió kilométert futott Saurer teherautó, aminek Euro-Semennyi-s a motorja és kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint egy papíron EuroIV-es 500ezret futott négyéves. Ugyanazt a tömeget ugyan a Saurer nem oly sebesen fölgyorsulva a 90-re szállítaná el...

 

Ugyanez érvényes a "környezetszennyező roncsok" marketing-kategóriájára is. Egy 1043 ccm-es 1.1-es VW Golf katalizátor nélkül nagyobb teljesítmény, jóval kisebb  üzemanyagfelhasználás mellett bocsáthat ki kevesebb károsanyagot, mint egy "zöld"-re marketingezett katalizátoros "fiatal" autó.

Érdekesség: A jóöreg boxer Käfer motornak meg se kottyan a bioetanol. Sajnos ez tükröződik a piaci árakban is.

 

Az is hamis beállítás, hogy a kisebb öblű motorral szerelt autók kevesebbet fogyasztanak és kevesebb károsanyagot bocsátanak ki. Erre az ösvényre se akarok bemenni, de egy "kis motor"-ral szerelt autóból 90%-os teljesítményt vesznek ki, azaz "kitapossák belőle" míg egy nagyöblű, kellően nyomatékos (túra jellegű) motorból pedig 60%-osat. Azaz a használt autóban egy 1.8-as benzines 500ezer km megtétele után fiatalos, bőven a megengedett értékhatár alatti jkárosanyagkibocsátási mutatókkal rendelkezik" míg az "édes kisautó kismotorral" hat évesen már matyiautó segítségével kap zöldmatricát. (Praxis: A VALÓJÁBAN pompás károsanyagkibocsátási értékeket produkáló "öreg autó" szmogriadó esetén nem hajtzhat be A Városba, de a hatéves kátránybánya a "zöldmatricájával" amit a papíron Euro IV-es motorkájára kap meg igen!)

százezer alatt

százezer alatt

 

Toyota Corolla

(én nem vennék, de ettől függetlenül biodinaamikus szemléletűek kedvence. Magyarországon 200ezer Ft alatt senki ne vegye

de pl ezt talán érdemes lenne megnézni, 130ezerre tartják:

 

ezt 180ezerre tartják, és fő előnye: férfitulajdonostól:

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr334283585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2012.03.02. 15:08:35

Kedvenc történetem a témában: autómentes nap, Andrássy út széltében-hosszában lezárva, néhány autó hajt csak be és parkol, rajtuk kis cetli, autómentes nap, rendezőség:D
Egyébként egyrészt tényleg azért nem veszek autót, mert úgy gondolom, fölösleges telefüstölni a várost, ha vidéken laknék, biztos vennék én is. Az autómentesség inkább önvédelem, mint környezetvédelem, látom, milyenek az autóban szocializált gyerekek (100 métert le nem gyalogolna, ha csöpög az eső, akkor nem hagyja el a lakást, képtelen egy 3 kg-os csomagot kézben elvinni magával). Az autóbanőtt felnőttek hasonlóak. Képes lemondani egy programot, mert most rossz az autó - de csak 3 megálló lenne, ja, ő nem békávézik.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2012.03.02. 15:09:24

ha mégis vennék, leszarnám a fogyasztást meg a célszerűséget, valami nagyot vennék, ha valami barom belémhajt, akkor törjön ő össze.

I_Isti 2012.03.02. 15:37:49

@Budai Hella: Hát ja. Budapest környéki agglomerációs település, óvoda. Elit óvoda. A gyerkőcöket elviszik a városon hátárán lévő ún. tanösvényre. 800 m kavicsos út a zöldellő mező&hidak&nádas-kombóban, madarak, halak, állatok stb.
És a kiskölkök nem bírnak gyalogolni 800 métert, mert gyakorlatilag soha, semmikor nem mennek gyalog. Szülők viszik-hozzák őket autóval, bevásárolni, oviba, akárhova is csak autóval mennek.

magyar-magyar szótár 2012.03.03. 05:28:27

@A Hannibal Lektűr-attitűd: A Yaris olyan autó, mint.. vannak ezek a slágerrádiótöltelék zenék. Ki ne kapcsoljam a rádiót, de neki föl se tűnik, hogy regeltől estig minden nap éveken át jóformán ugyanazt a számot játsza. Zenének monmdja, zene kell, hagy szóljon, telik vele az idő. ugye, akinek a zenéhez fülei is vannak, jajojng,. nembírja, gyötődik mert jó Natalia Imbruglia ... de 1997-től 20010-ig? Vannak számok, amiket évente 6-8-szor még a zenekedvelő is meghall.
tehát a Yaris azok autója, akik nem értenek hozzá, A-ból B-be elviszi, műszakilag nagyon-nagyon megbzható, praktikus, ÜZEMBIZTOS letuttam a zótózást oszt elvan, nemrozsdásodik, jól tartja az árát.. de egy magamfajta autóbuzi fél benne, intsabil a műanyagjai undorítóak, sokat eszik, kurvadrága a fenntartása (mert a szervizelése meg az alkatrészei) szóval brrrr... és juj

magyar-magyar szótár 2012.03.03. 05:33:26

@I_Isti: Ott tartunk, hogy az 1700 méterre lévó bót tulajdonosa exsportoló megrőkönyödve kérdez (faluban!!) "Biciklivel gyöttél??" Rangonaluli lett biciklivel járni. "47000" Ft-ból élő családok csak autóval tudnak a Messzi Bót-ba elmenni 8az igaz, hogy meg is spórolják a 2.9 km-re eső benzinkőccséget, de az autó KOPIK ám és az pluszköltség és pluszkörnyezetszennyezés

magyar-magyar szótár 2012.03.03. 05:36:42

@Budai Hella: Ezt már sokszor körülvitáztuk. Vannak foglalkozások, amikben rákénszerül a DÓGOZÓ az autózásra. Egy vándorkönyvelőnek nem fogja megengedni a főnöke, hogy az autóval 8 óra alatt körbejárható budapesti csillagtúrát tömegközlekedvén 16 óra alatt tegye meg akkor sem, ha éppen ez a dógozó pont úgy gondolja, mint te. Azt fogja mondani, hogy egy faszt: tessék beülni az autóba (eleve B-s jogsit köt ki) és autóval 27 perc alatt odaérni, nem békávéval másfél óra alatt.

magyar-magyar szótár 2012.03.03. 05:43:18

@Budai Hella: A Csúszás is probléma. MOST az történik Magyarországon, ami az USÁ-ban 1957-63 között történt. Tehát egyikoldalt a booooom.. a másik oldalon meg a "korszerű szemlélet"
és.. csupa-csupa ilyen csúszást szenved Magyarország meg a polgárai...

magyar-magyar szótár 2012.03.03. 05:48:47

@Budai Hella: Kisautót tudok, amin az "ötcsillagos Győztes" HŐJJDEBIZTONSÁGOS" imázsú autó ronggyá törik.
De azért tessékegy neked való cirkáló és csak 8 litert fogyaszt 100-ra (ha nem nyomják neki nagyon és nem mennek töbel 120-140-nél
És ebben a kaliforniai dióbetét kalifotrniaidió fából van és nem műanagból:
px6.streetfire.net/0001/64/66/1674666_600.jpg
kb 120ezerért meg lehet kínálni , klímával persze..

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2012.03.03. 09:38:26

@magyar-magyar szótár: szerintem érthető volt, hogy nem arról beszéltem, amikor a fószer a munkája miatt kényszerül mindenképpen autózni. Van számos ismerősöm, aki egy helyben ücsörög egész nap, mégis úgy érzi, hogy autó nélkül nem tud közlekedni. Arról nem is beszélve, hogy itt a kissrácokat kb. 5-10 perces gyaloglás helyett szállítják autóval az óvodába, iskolába. Egy gellérthegyi osztálykirándulás valóságos túlélőtúrának számít a gyerekek körében.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2012.03.06. 11:01:44

@magyar-magyar szótár:
5,4 az átlagfogyasztás - az sok? hogy főleg városban megy

szerviz: eddig olaj, szűrőcsere, ilyenek, gyakorlatilag 0

de a többbi stimmel (nekünkvaló:)
süti beállítások módosítása