Józan paraszti ész pedig nemhogy (és igenis) van, hanem globális észlelet quintesszenciája. Közhelyesen ismert dédapáink este Isonzó a Piávé*nál , amidőn az iszonyú háború békeóráiban a vonalakon szinte karnyújtásnyira lihegett egymástól Eriggy János és Giovanni Andare, a két, egymáshoz kiköpött meggymagként hasonló apró kis emberke kefe [ma: Hitler] bajsszal, markolták a feődet s Giovanni eszonta Térro buon é grasso, arra Jánosunk rábólintott: „Há, jaó mondod ecshém, jaó zsíros feőd e!”
 
Ha a józan paraszti eszet , mint ooolyant elvesszük tehát és annyira odavagyunk Tóta művészúr igazságaitól, Csili Csala bá’ pedig a piri, a parádé tényleg el is tünteti, mondjuk visszamenőlegesen , akkor jóformán ez a teke kiürül. Nem mondom, lézengene pár zsidó, cigány európában, de például az öreg Tóta semmiképpen, hiszen ő a létezését annak a józan paraszti gondolatnak köszönhette, ami felülír egy másik józan paraszti gondolatot, ami imígyen szólt:
[A Wórlyuk paraszt ősanyja:]Vytiahnite teraz faszodat!
[A Wórlyuk paraszt ősatyja:]Vypočujte si jeho manželka, neťahajte! Predané ďalší ťažko pracujúci dieťa v dome!
[A Wórlyuk ősanyja] Choď do hajzlu, mi nevadí, ale Janko sused vybrať hrozna v pásme húsz köböl Gazy, je to!
Ha penig tehát Tóta őspapo-ja s mamo-ja nem józan paraszti ésszel gondolkodának, hanem rendesen, mint egyébként, a tato a magvait  a mamo hasára eregéli, akkor a mi néptanítónk története se ígyen alakul, Ďakujem vám za pozornosť, dobrú noc.

 

*napokon át nem vettem észre az elírást, kikoránkel kedves olvasóm verte az orrom végre belé, köszönöm ezúton is

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr173233250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.17. 08:20:30

időnként azt hiszem, titokban szerelmes vagy t-ba, annyit foglalkozol vele

2011.09.17. 09:04:14

@Budai Hella: Tóta most mocskos jó cikket írt a devizahitelesekről, és ez nagyon fáj neki. Azért, mert minden szava igaz, és még jobboldalon az értelmesebbje is egyetért vele. Egyébként nem lepett meg, hogy nem a 27%-os áfáról ír mondjuk adócsökkentés címszó alatt.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.17. 10:29:13

Dudi rosszul lesz, ha meglátja, hogy az olvasói T. cikkeket linkelgetnek egymásnak:D
egyébként, ha demagóg megfogalmazásban is, van benne valami, amit mond T. ahhoz, hog9y valakit megsegítsenek el kell venni valakitől
de kitől? aki nem vett fel hitelt, mert kockázatosnak ítélte? (vagyis magasabb a pénzügyi kultúrája) a banktől? ez eléggé az ötvenes évek elejét idézné, tegyük kuláklistára a bankokat?

PesszimPista 2011.09.17. 10:50:15

@nagyjoco: Mocskos jó cikket? Egy adag akár relevánsnak is tekinthető felütéscsírával beborított demagógiahalmaz.
Ha ez neked mocskos jó . . . hát lelked rajta.
Csak egy-két kérdés:
- Kinek lenne igazán/végzetesen rossz, ha bedőlnének tömegesen a frankhitelek?
- Leírható-e így a frankhiteles barom, mint ahogy TWÁ teszi? (A semmirekellő, aki olyat akart ami sohasem lehetett volna neki, és ráadásul most még a rászorulók elől veszi a téli tüzelőre valót. Gyönyörű . . be kell szarni!)
- Önkormányzatok CHF alapú hitelei????
És így tovább . . .
Jó elmélkedést! :-D

öregbuksi 2011.09.17. 11:14:36

@PesszimPista: TWÁ hozza a tőle szokott aljasságot. Csak a hitelfelvevőket storozza szigoruan. Azokat akik ezt az ügyletet kitalálták, támogatták és engedélyezték, róluk most sincs szó. Idézi, a szerződést mindig be kell tartani. Az, hogy hiányos a szerződés, nem számit, hogy a bank kötelmeiről szinte semmit nem tud meg az ügyfél, az smafu.

kikoránkell 2011.09.17. 11:29:25

Dudinak nincs igaza mert az Isonzo mentén jaó, zsíros feőd nincs, Szerbia vagy Ukrajna jobb példa lenne, de ez mellékszál.
Tótának meg nincs igaza, legfeljebb igazságai vannak. Az emberek óriási többsége nem meggondolás nélkül ugrott a frankhitelbe, számoltak a lehetőségeikkel és megpróbáltak jövőbelátni. Bizonyos trendek mentén elfogadták a valószínű kimenetelt és belevágtak. Napersze, a bankok közben levették őket különböző módokon, de ha a PIGS-országok miatt nem a frank lett volna az euro menekülődevizája, akkor ezek a kis trükkök nem idéztek volna elő ilyen mértékű bedőlést. Namegmég volt néhány ok, de ez nem közgázblog én meg nem is értek hozzá, pont mint közgazdászaink többsége. Lényeg, hogy Tóta ebben az ügyben doktriner és nem hajlandó meglátni, hogy ez nem dzsentrik szórakozása, hanem(többségében)normális emberi vágy a továbblépésre, a "fejlődésre", amit a mi kisded kapitalizmusunk teljes erővel harsog immár két évtizede. Azt sem felejteném el, hogy ezek a beruházások tisztességesen generálták a GDP-t, a maguk járulékos költségeivel.
Amúgy, a végtörlesztés ilyetén való megoldása szerintem se jó megoldás, de teljesen adekvát a kormány jelenlegi gyakorlatával.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.17. 11:39:10

@PesszimPista: nyilván demagóg TW, de ha az állam a Nemzeti Megmentés Arcvonala keretében belenyúl, akkor megint csak azt szűrik le a népek, hogy üljünk, azt várjunk, mig állambácsi csinál valamit
közgazdasági szemmel nézve: roppant veszélyes magánszerződésekbe ilyen módon belenyúlni, pl. mi van, ha valamelyik bank dől be? mi van, ha egy.két osztrák bank kivonul (munkahelyek megszünése)
arról nem is beszélve, hogy mennyire riasztja ez a külföldi befektetőket, ja, itt olyan a helyzet, hogy az állam csak úgy belenyúlhat?
és az is igaz, ha úgy fordult a helyzet, fenn kell-e tartani külső, állami eszközökkel, hogy pl. saját, 3 szobás családi háza legyen egy olyan családnak, amelyik sajna nem engedheti ezt meg magának

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 13:48:38

@nagyjoco: 1.Nem olvastam Tóta cikkét, de ismerem az álláspontját.
2. Az én álláspontomat már az önkormányzatokkal kapcsolatban kifejtettem neked: Kár volt ugrálniuk, kár volt hitelt fölvenniük, kár volt kötvényeket kibocsátaniuk. Adva voltak a leosztott államifeladatok, amiket az akkori kormány nem finanzírozott le. A dógokat hagyni kellett volna a maguk természetese útján menni, csődbe ment volna egy nagyrakás önkormányzat aztán kisült volna, hogy ez mennyire uszította vóna rá a dóügozótömegeket a FIDES/Z ellen, akik ugye túlnyerték magukat.. és főleg... kikkel... Néha, egy-egy településen maguk a fidesz szimpicsekek csudálkoztak, hogy észnélkül a totemjelre kik mellé ikszeltek..
Témához:
Az én álláspontom az, hogy nem kellene beleavatkozni a devizahitelesek dolgaiba. Volt egy kamarilla 2004-ben, aminek az volt az érdeke, hogy a hitelbooom kirobbanjon [hiteéból él jól a magyar, ezen röhögött a NYugat 2007--ben], szabadjára engedte a bankokat, osztrákl bankok Magyarországon oylasmikbe futottak bele, amiért otthpon a vezetőiket kutyaláncon vezették volna börtönbe.

Aki nem volt józan paraszti eszénél és megvette tökfölöslegesen az újótót nullaszázalékos befizetéssel, megvette a használtautót alig-beugróval a valós értéke 130%-ért, aki meglévő autójára vett föl (és nem zálog!!) hitelt 8azaz csalás!!) az csak maradjon a sorsán, töklmindegy, hogy miért fikázzák ezt a kormányt, ha nem segít, akkor azért, ha segít akkor azért, a szokásos öreg-afia-meg a ladaszamarájok szituáció.

,még most is van olyan devizahiteles, aki nem beszopatós, közvetítőcéges hitelt vett föl és még mindig jobban jár, mint a Ft-hitellel járt volna (pl Pesszim Pista barátunk)

Ha nem avatkozbak be, akkor óriási bankcsőd hullám indul, máris sunnyog az autóhitelpiacon, hiszen amíg nektek a cumit erre lengették a lakás-devizahitelek felé, sokkal nagyobb és súlyosabb a gond az autóhitelpiacon, mert ott "fogyóeszköz" ről van szó, túrót se ér a 3 éves autó, az újára felét. Sőt... Nem beavatkozni, csődbe mennek a bankok és csődbe az állam. És ekkor azok, akik felelősek a devizahitelboomért, ami egyedüláló, sem Lengyelországban sem Csehországban főleg nem Szolvákiaában, nem engedték úgy elszabadulni (ez a titka annak, hogy az a kevéske lengyel devizahiteles csak 2-3%-os törlesztőrészletnövekedést szenved, mert náluk nem engedték a nullabeugrós hiteleket!!)

Én ezt néztem svejciálompógárként kedvtelve a GYurcsányék politikájábnan, mindenképpen az ellenfél kapja be a cumit, de tövig, akármit lép. Zseniális. Rángatják az istrángot , de úgyis megbuknak,. Az nem baj, hogy az egész ország is bukik, majd jönnek Ferkóék és rendbeteszik. vagy Gordonka.

Én úgy érdeklődöm a politika iránt, mint más a foci iránt, és a meccs pompás. Feri elemében van. Májusban még pélemondott a mentelmijogáról (csak aztán súgta meg a titkára, hogy nem mondhat le) de mit se számít, ma már ő a hős, aki még a börtönben is eróősebb lesz. Az is csudálatos, hogy mennyit hasznáél neki ez a sukorói téma! EWgyszerűen zseniális politikus, hosszútávon ható, csak Gréczy Zsolttal tudok egyet érteni, meg Tótával, egy zseni ez az ember. Ez a devizahiteles csiki-csuki igencsak hajaz az önkormányzatszopatásra.

Tehát ismétlem: Én a benemavatkozás híve vagyok, egyet értek vezérlő elméi nkkel, mint ez a zseniális Tóta is, nem kell beavatkozni
a másik, amit te javasoltál, az is szép, be kell állni a sorba (Gordonka újabb hitelkeretet igényelt vóna ki) fel kell venni újabb hiteleket és kifizetni az embereket, hogy kifizethessék a bankokat , ugye nehogy csődbemenvén az államot is lerántsák oda (ahol már titokban van, hihihi!)

Feri történelmet ír, de tényleg. És ilyen heraldussai vagynak, mit Gréczy és Tóta vitéz!

Tapsoljunk! (ütemesen)

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 13:53:00

@öregbuksi: Na ugye, hogy nem kell elolvasnom Tótát, nem írt semmi újat

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 13:55:28

@kikoránkell: Az Isonzó mentén nagyon jó mnzsíros főd van, mármint nem a tengermellékére gondolok a sőós mocsaras San Dona di Piavéra, hanem följebb. Öntéstalajos televény, Itália legjobb fődjei, olyan közepes-gyönge a magyarhoz viszonyítva... a mezőségi nem löszös fődekhez hasonlatos

2011.09.17. 13:59:24

@PesszimPista: Igen, leírható. Kapzsi, mohó, kivagyi alakok, akik elgé buták ovltak ahhoz, hogy felfogják, kinek lesz jó, ha hitelt vesznek fel. Pontosan ilyen a legtöbbje, és igen, a legtöbb autóhiteles egy szakadt Trabantot nem tudott volna összespórolni, annyira jelennékélő tudjukmi. Lakása meg főleg nem lett volna, ott nyomorogna az anyja meg az apja mellett. És igen, egyetlen devizahiteles megmentése körülbelül annyiba kerül, mint egy utcányi cigány segélyeztése egy évig.

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 14:01:30

@kikoránkell: Tótának ott nincsen igaza, hogy a bankok speciális fiókcégeket alapíttatva a leganébb gecialkjas ügynököket uszították rá az emberekre. Rábeszélőgépek - kontra átlagpógár. Igen sok a bűnös ember persze, ebben Tótának igaza cvan, meglévő autóra vettek hitelt, áladásvételit kötöttek az apóssal, mintha hitelre megvették volna a házát, bevásároltak az IKEÁ-ban elbasztak lakberendezésre pár milliót, végülis nem tudják igazán megmondani, hová lett a 12-16 millió, más hizteleket törlesztettek ki, vettek egy fasza kocsit, de lecserélték fél ébv múlva, mert még volt 2 millió és nagyon jó ajánlatot kaptak 8és buktak az előzőleg vett autón) Tényleg vannak ilyen emberek, szerintem pár százaléka a hiteleseklnek. Egy csomó értelmiségit, művészeket, tapasztalt embereket is megvezettek ezek a speciális értékesítési ügynökök.

@Budai Hella: @nagyjoco: Alapvető, hogy az ügynök azt a hitelt adja el, amiután a legtöbb a jutalék és azután a hitel után a legtöbb a jutalék, ami a legaljasabb...

Én nem vettem föl devizahitelt, de én voltam értékesítő ügynök, tehát nehezebb is átbaszni, ismerem is a dürrgést, meg büdös azaz óvatos paraszt vagyok, úgy útálják az ügynökök az ilyet, mint én, , mint a szart.

2011.09.17. 14:09:42

@magyar-magyar szótár: Én műszaki kereskedő voltam, ami 2004-től félállású, 2007-től teljesállású hitelügynöki állást jelentett. Egy jó hitelt eladni négyszeres jutalékot hozott, és hány meg hány jelennekélő hedonista esett bele a csapdába. Azok voltak ám csak az idők.

2011.09.17. 14:17:31

@magyar-magyar szótár: minek oda hitelkeret. Csak felemelik az üzemanyag árát meg az áfát 27%-ra, azt akkor orszáőgmentés van meg nemmegszorítás. Ugae, hogy tud jobbat a fidesz, csak a gaz gyűlölködök hazdták, hogy nem tud.

butalo01 2011.09.17. 15:41:21

érdekes látni ahogy a "fidesz tótaw"je patás gyurcsit kreál, nevetnem kellene, de ezt a forgatókönyvet már láttam. hihetetlen, hogy most itt próbálják előadni ami nem sikerült a másiknak sem ( ijesztgetéssel szavazatokat szerezni/megtartani). Már írtam ugyanannak a gazdának a seggnyalóiról van szó és még az ötleteket is tőle kapják.
A hitel? ugye az a hülye aki felveszi? Remélem meggazdagodtál a frankárfolyamon, ha ilyen okos vagy?

kikoránkell 2011.09.17. 15:45:05

@magyar-magyar szótár: az északi rész a Karsztvidék, soxor jártam ott, kopár, látszik a felszíni karszt, leginkább bokros táj, kevés fával. de, tényleg mellékszál, lényegtelen a poszt szempontjából.
ami a lényeg lenne, hogy drágább lesz-e a leves mint a hús és szerintem igen, ha ezen a módon hajtják végre. le lehetett volna ülni a bankokkal pl, megbeszélni, hogy oké, nem lesz 200 milliárdos bankadó(aminek 1 fillérjét se a hitelkiváltásra vagy enyhítésre fordították), ha a bankok engednek mongyuk 1,5%-ot a kamatból, forintban számolják az admin meg egyéb kezelési költséget, középárfolyamon váltanak, ilyesmiket.Ez kb 20-25%-kal csökkentette volna a teljes futamidőre vetítve az adósok költségeit és nem befolyásolja a befektetési hajlandóságot, országkockázatot, szavahihetőséget. Ja, és ugye és saját portán belül megnézegetni azokat a jogszabályokat amelyek lehetővé teszik az ajjasgecizmust! Annak semmi értelme, hogy pofán vágják a bankokat mert olyan gyomrost kaphatunk, hogy évekig görnyedünk bele. Nem kell ahhoz közgazdásznak lenni, hogy belássa az ember, ha csak a rulirozó hitelezést leszűkitik, magyar cégek ezrei tehetik fel a kezüket. És még van 100 mód rá, hogy 25 évre szétszopassanak egy gazdaságot.

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 18:47:50

@nagyjoco: Kérdés az, hol volt Tóta, amikor a „’sok hülye fölvette a devizahitelt”. Ugye az ész nem áll, meg, ha a zsigerek bugyborékoltaSSák. Tóta akkor az agitációs propaganda osztály bértollnoka volt. Bloggernek nevetzték, de bértollnok, rendes fizetett újságíró volt, „blogger” csak azért, hogy baszlakanyádhátán stílusban anyázhasson. (Sőt, tkp a a „baszlakanyádhátán” legalábgb tisztességes azokhoz a köcsög szofisztikáláésokhoz képest, amikkel a szájjalbátoly édesz kisz mackó opelyál. Melyt amikoly live! Kéne feszíteni, akkor Anlonczy Balázzsal szemben is alulmarad s elmenekül. És hol volt az index? –szintén az APO-nak dolgozott. Ki volt írva még a viszonylag mérsékelt HVG-ben is a figyelmeztetés:
„Abban a valutanemben adósodj el, amiben a jövedelmed keletkezik!” -?? Hm?? Nem volt kiírva, hanem huhogóknak csúfolták azokat, akik figyelmeztetni kezdtek arra, nem túl jó ötlet évenkint 1500 milliárddal növelni a lakossági hitelállományt. Ugye elvileg Tóta az Ész és hanem a zsigerek embere lenne. Nem azt mondom, hogy a Figyelő vagy a HVG nem az APO-.nak dolgozott, de jobban ügyeltek a látszatra. Az index nyalt ezerrel -és néha lefikázta Tóth Károly –egyébként direkt ilyen célra tenyésztett- MSZP képviselőt vagy Lendvai nénit. (Aki különben KISZ-es lady múltja miatt baszogatható általánosan is a jóoldali sajtóban…)

Tóta mocskos ugyan, de nem kemény, csak egy kis pöcs, mocskos, de pöcsike.

Igazából is van baj a "devizahitelesek megmentőcsomagjával" Megint nem gondolkodtzak =("ezek") és úgy voltak, valamit lökbnek, elmegy a levesbe (valójában nem túl sokan élnek vele) elmondhatják, hogy csináltak valamit, nahát ez nem mentette ki őket az öreg, a fia meg a ladaszamarájok
szituációból..

Pont ezekjkel a kishoitelekkel volt a baj, ezekkel a fölkapom a teszkóban, fölkapom a fosonyban szerűekkel, meg ezekke a LCD tévére és elektromoslófaszra-hitelkékkel, aprajával mentek ki a nagypézek és amikor ezek ellen huhogtak, akkor ugyanazok a pofák semmiségnek mondták, szólták le, nemszámít.

Addig nincsen baj, amíg te gyűlölködsz. Akkor vabn baj, amikor a legjobb újságíróink is elkezdenek ész nélkül zsigerből (erre zseblámpárztam már, az ugye, ahhoz nem kell PulicerJaóska emmmlékdíj, hogy fírëgnek mondjam a KE-t. Azért fizetnék elvileg a az újságírót, hogy a meccset kjözvetítse, nem azért, hogy húúrva-anyád-ozzon.
A bértollnok, a gründgens, az más,. de akkor írja ki, hogy egy Bérmackó agyvérzsírtolullásai. SSzomorú az, mennyire be van borulva az agya. neked szabad, jóéleted volt, amikor átbasztad a gagyi hitelekkel a kuncsaftokat, most nemannyira jó életed van, jogos, haraguGGYÁ anyázzá, jaz a zegésséges. De Tótának elvileg papírja lenne arról, hogy ő nem a B-középben hurvanyáz, hanem magasabb helyről, reá-letekintéssel. De csak böfögni tud, meg fingani, a zsigereivel van baj.. Ez tetszik neked, hogyne teszene. hiszen útálod ezeket.

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 18:53:46

@kikoránkell: Annak semmi értelme, hogy pofán vágják a bankokat. Ha pedig nem avatkozbak be, akkor a bankokra plug & play rohad rájuk a sokk genyaságuk, plottyan vissza.. Csak az a baj, hogy vele a "gazdaságunk" is. Amikor ez a hitelkihelyezésiverseny elkezdődött, a bankok arra kalkuláltak, hogy biztosan megbuknak majd.. a gyöngék. Most meg mind mmegússza? Miéret is kéne válogatás nélkül MINDEGYIK banknak megúsznia, ha verseny közben a Czombos Bankok a Pöcs Kis Bankok bukására apelláltak: Ez hasonlatos ahhoz a jujjongáshoz, hogy mi lesz, ha Tesco meg az Auchan kivonul? Ugyan, mi a rock lenne, még mindig arányaiban sokkal több gagyiáruház lenne, mint ami kéne.

Ausztria a kedvenc példám, ki rnyál most? Ausztria. Volt ott ilyen állami engedelem a bankok számára devizahitelhülyítésben? NEM NEM NEIN sőt. Ausztria a legenyább zónijós tagállam semmilyen normát nem tart be, de azoönnal rínak és rinyálnak, ha egy kis hátrány is éri őket. Protekcionisták, agyontámogatják az áhazataikat de egyébként meg agresszívek, ha más mezeje zőggye lepocsékolásáról van szó.

Verseny van a bankok között és ki fog ríni, ha 2-3 bank megbukik? Az egész devizahirteles haccaceráj 50%-át két osztrák bank generálta. ha ették a hús, most szivornyázzák a zaftját is.

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 18:58:59

@nagyjoco: Például ez is egy jellegzetes ökörség: Már azonnal korrigálni kell az üzemanyagárat az üzletifelhasználók fuvarozók és mezgaz köreiben. Ez is a szokásos HÚDENAGYOTHÚZUNK-- s aztán eregéljük vissza. Igazságos persze, igazságos lenne a dízel (mind dízel jóformán) proccautósok mefféle leszívása, csakhogy egy csávó, aki Bt-t alapít arra, hogy próbarendszámotz igényelve a 20 millás terepjárójára ne kelljen sesemmitse megfizetnie (más tészta, hogy csak ketten ülhetnének az autóban...) az majd alapít egy másik Bt-t az üzemanyagszámlákhoz...

Az tetszik, hogy az egész jóoldali sajtó a csalóknak szurkol "hogyan nem lehet ezt kivitelezni" egyből ez a sláger, rögtön azt nézik, hogy vuu, ez se jó, assejó, ezt így, azt úhgy lehet megfúrni. Ez még nem is baj, de ez a gondolkodás mindenre átterejdt az elmúlt húsz évben. megfogadsz két kőműves MUNKÁRA érted, fizetsz nekik, kijönnek, megnézik a melót és azt állapítják meg, hogyan nem lehet elvégezni a munkát. Belefognak, de végig azon szencségelmnek, a tizedik sor tégla már nafgasan van.. jaj, ez szörnyű ...

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 19:00:56

@kikoránkell: Filmhiradón is láttam a Piave menti ütközetekből, legalábbis az alsófolyásnál tényleg a jaó zsíros feőd s nem murvazuhatag záporozott az emberek nyakába. Fönt a Doberdónál volt a kőzuhatagos iszonyat, a véres húspép a murvában...

magyar-magyar szótár 2011.09.17. 19:01:39

@kikoránkell: Hö: persze akkor készültek olyan filmhiradók is, ahol a Budai hg sziklái vótak a "doberdó"

kikoránkell 2011.09.17. 20:16:18

@magyar-magyar szótár: nemááá bakker, mámeg Piave? :) azér az vagy 100km-es macskaugrás! tenéked mindegy, hogy Duna vagy Tisza? demosmár tényleg hagyjuk a nyavalyába.

PesszimPista 2011.09.18. 00:10:46

@Budai Hella: @nagyjoco:
Kedves Hella és Jocó!
Akkor most megperóbálom kibontani az igazságot, a teljesség igénye nélkül persze.
- Önkormányzatok: Körbeszart mértékben vettek föl CHF alapú hiteleket, és ha bedőlnek, akkor az oly okos bankok bizony térdig fognak gázolni trutyiban, tekintettel arra, hogy ezek a népek (önkormányzatok) biza állami „hátszéllel” mennek majd csődbe, így nem Kovács 123 Bélával kell majd az ingatlana kényszerértékesítéséből származó aprópénzzel elszámolni, hanem rettenetes népvezérünkéknek. Hoppá! Ezt a bankok annyira akarják, mint jóérzésű felhevült férfiak sajtreszelővel . . . . .
- CHf-es ingatlanhitelek: Tegyük fel, hogy megszűnik az oly kárhoztatott moratórium az eddigi bedőlt hitelekre. Következő pillanatban rászabadul 150.000 kényszerértékesítendő kégli a mai napig tetszhalott ingatlanpiacra. Ennél fogva eltussolhatatlanul kiviláglik az ingatlanárak esése (kb. -50% . . első lépésben). Aki eddig még tudott törleszteni, az kap egy szívhez szóló levelet a bankjától, hogy ugyan nagyon jó ügyfél, mer’ vidáman törleszt, de legyen már szíves az időközben lecsökkent hitelfedezetét kipótolni pár millával. Erre fel rászabadul úgy még 350.000 kégli az akkor már temetetlenül oszladozó ingatlanpiacra, tekintettel arra, hogy az addig még törlesztők nem tudnak további zsét előteremteni fedezetpótlásra. Ekkor a bankok éppen mintegy ~fél milla ingatlant fognak birtokolni, az általuk elkönyvelt fedezeti érték mintegy felén. Szerinted vágynak erre a bankok? (Nem kéne ide fityiszes móka, ebben a pillanatban összeomlana a Magyar bankrendszer, mint egy rosszul tákolt tipi.)
- CHF alapú szabad-felhasználású/autóhitelesek: ezeknek, ha csak a verdájuk úszik, azon is csak a bank szopik, de ha letették az „addig” saját kéglijüket (ami persze soha nem is volt/lehetett volna nekik by TWÁ) akkor még ezek a kéglik is a bankok nyakán maradnak. Kinek is fájna ez igazán?
És akkor még nem is bonyolódtam bele a CHF hitelesek rétegrendjének boncolgatásába.
Végtére is mi reménye marad a tüzelő-segélyre bárkinek, ha a Magyar bankrendszer úgy cakk-pakk összeomlik? (de mitől is omlanék???)
Jó elmélkedést!

magyar-magyar szótár 2011.09.18. 05:57:37

@PesszimPista: Majdnem jól vázoltad föl a ladaszamarás meséből az egyik nemjó megoldást. Azzal a kivétellel, hogy a csődbement ökormányzat ingalanához az államnak semmi köze. Szinte semmi. Ha npl előtte az iskolát az államnak felajánlotta az önkormánzat, akkor.
Tulajdonképpen a buli arról szól, hogy arról a kényszerpályáról, amire Gordonkáék tették az országot, nem lehet lelépni. Inogni igen, de lelépni nem. regy út van, amit talán a szajkómunkásság is megengedne, ha egy csel keretében az ő szájukból hangzana el, ez az IMF-hitelkeretigénylés. Volt még tavaly májusban az a csöbetűvel kezdődő megoldás, de ezek ugyanazt a hibát követték el, mint a polgármesterek és képviselőtestületek 2007-ben.
Tulajdonképpen Az öreg, a fia és a ladaszamarájok mesében a jó megoldás az, hogy leszívják a benzint a Szamarából lelocsolják az utasteret és szépen meggyújtják az autónak látszó tárgyat. Ez a csapdahelyzet, ezt nem akarja se az öreg, se a fia... A szakszerű kizsigerelés erre az ösztönre épít. Amikor az amerikai bankok 60 éve rájöttek erre, mire jó a földingatlan-puffer, akkor az amerikaibüdösparaszt ezen reflexeire építettek, hogy egy kapa fődet nem akart és az ősi udvarházat se, semmiképpen se, annyira kapaszkodott a birtokába, hogy az egészet sikerült kihúzni alóla.

Ezek rugalmatlansága és makacssága az, amire Gordonkáék biztosan építhettek, na meg a sajtómunkásság.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 07:46:33

@PesszimPista:
@magyar-magyar szótár:
annyira jólesik, hogy képesek vagytok hosszas magyarázatokat begépelni, hogy okosodjak:) de tényleg
egy dologgal nem számolt csak egyikőtök sem, hogy a kormány jelenlegi gazdaságpolitikája, az, bizony tévutas
amikor máshol kezdene emelkedni kicsit, akkor, nekünk, mint erősen világgazdaságfüggő ország, nem megszorítani, spórlani kéne, hanem ráállni a hullámra
márpeidg, mint tudjuk, megszo..opsz, bocs Nemzeti Megmentési Arcvonal és fellendülés nincs együtt
a bővülésre és munkahelyteremtésre kéne ezerrrel dolgozni pillanatnyilag
hogy mi lenne a bedőlt hitelekkel, meg ingatlanpiaccal? hm..szeretnék a bankok a Pesszimpista által vázolt helyzetet? valószínűleg nem
talán kéne valami kerekasztal záros határidővel, hogy izzadják ki a bankárok a megoldást, meghívva akár a legnagyobb adósokat, plusz kormányzat képviselője
ez a baj a fiúkkal, azt hiszik, ők okosabbak mindenkinél, majd ők megmondják, hogy legyen

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 07:48:37

@PesszimPista:
@Budai Hella:
folytatva az előző gondolatmenetet, talán az egykulcsos adó Nagy Nemzeti Ajándékát nem a legjobban keresők zsebébe kellett volna tömni, akkor most a kishitelesek közül kevesebben lennének bajban a törlesztéssel
az önkormányzatok évek óta alulfinanszírozottak, az megint más téma

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 07:49:15

illetve az előző persze, nem magamnak, hanem Dudinak szólt

magyar-magyar szótár 2011.09.18. 08:02:03

@Budai Hella: Kotord csak gyorsan elő, amit tüncimódon a szőnyeg alá söpikéltél! nagyon is témánál van az öngórmánzatok devizábaneladósodása. Emlékezél csak szépen a sajátszavaidra a huhogásaimra adott válaszaidra, nincsssemmibaja hitelekkel.
Azért vettek föl az emberek hitelt, mert lendületben volt az ország, hatalmas gazdaságifejlődés előtt álltunk és minden okés volt. És gyorsan nézd meg nagyjocó válaszait.. Szóval ült a házaspár, kábulatában annak, hogy most.. mégis.. nem egy "cska 3 éves 68ezer km-t futott) hanem VADIÚJ autó lesz, meddig mehetünk el a törleszőrésletekben, bvan ugye a 77ezer Ft-os az 58e Ftos és a 43e ftos, naná, hogy a 43ezresetet válsztjuk. Frankárfolyam? Unalmas, kőbe van vésve. Kiszáítható svejcióra, ugye. Itt jön egy kábítós rész arról, hogy maga az ügynök és az anyósáék milyen hiteleket vettek föl)

És olvassuk csak el, jól guglizhatóak azok a kevésbé jelentősen agymosó cikkek, amiket képtelenség a jól tallózható internetesmúltból előhorgászolni, mennyire nem kell aggódni, ugye...

magyar-magyar szótár 2011.09.18. 08:07:13

@Budai Hella: Ma gazdaságpolitikában kettőt lehet választani:
1. Tévutak
2. a csöbetűvel kezdődő.

Egyszerűen nem tudsz olyat mondani, ami jó lenne. Ehhez vedd hozzá a "Mitől nem fog menni " hangulatot. Most nem az a lényeg, hogy legyen kivezetőút, hanem mindánáron egy se legyen, mert akkor (lsád Tóta tanítását) ezek hamarabb buknakj meg és kerül hamarabb a jókezekbe, a mi is?

Tetejezik azzal (ezek) hogy soha nem gondolnak végig minden lehetőséget. Most pl a devizahitelesekkel kapcsolatos álmegoldásssal úgy voltak, na, ezzel is gyorsan betömünk egy lyuka sigéret-kast. Deoszt nem tömődött be.

A Tóta féle messiásvárás. Jönnek maj besérült multik és tzönkreteszik ezeket nekünk, csak az a baj, hogy együtt, mi mindannyian lökődünk a tönkre. Mondjuk Tótának nyugdíjasállás néz ki a maga műfajában...

magyar-magyar szótár 2011.09.18. 08:09:24

@Budai Hella: A bővülés és a munkahelyteremtés is a csöbetűbe visz... Innen, kb 80%-os eladósodottságtól már minden további hitel egyirányba visz: a Görög Útra...

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 08:31:10

@PesszimPista:
@magyar-magyar szótár:

válasszuk külön a magánszemélyek és önkormányzatok problémáját
egy önkormányzatnak megoldás a végtörlesztés? lesz olyan önko aki képes rá? nem hinném
magánszemélynél pedig az fog, aki nincs is olyan szarban

a mostani gazdaságpolitikának két eleme van: eröltetett adósságtörlesztés külföld felé és egykulcsos adó, ami felpörgeti a gazdaságot
ezzel látható és súlyos pofonba tenyereltek (a társadalmi igazságtalanságon túlmenően) de nem, nem állnak ki, hogy elb@&@-tuk, tévedtünk, vissza a két adókulccsal, hanem továbbra is eröltetik, lásd jövő évi adótervek, ahol megint 140 nettó FELETT lehet jóljárni, alatta rosszul

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 08:32:21

@magyar-magyar szótár: ha ilyen okos és jólképzett vagy, akkor magyarázd meg nekem, miért marad az egykulcs, mint a gazdaságpol. fő eleme

2011.09.18. 10:14:40

@magyar-magyar szótár: Egyszer belegondoltam, mi lenne, ha az éves jövedelmem 80%-ának megfelelő adósságom lenne. Csak vedelném a sört és várnám a véget.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 11:12:34

@nagyjoco: a magyar átlagjövedelem ismeretében, ezek szerint te egy kb. kétmillás tartozás miatt vedelnéd a sört:D

PesszimPista 2011.09.18. 16:41:41

@Budai Hella: Kedves Hella!
Elmondhatom, hogy eddigi szösszeneteim közreadásában vajmi kevés szerepe volt a fölényes okítás szándékának. Ehhez egyrészt szerény tudással rendelkezem, másrészt kiver a hideg verejték az ilyesféle hozzáállástól úgy általában.
Mondhatni, inkább a ló több oldalának megszemlélésre kívántam ráirányítani a figyelmet.
Ez most is így lesz, amikor az egykulcsos adó kérdéskörben próbálok további, a hétköznapi értékelési szempontokon túlmutató aspektusokat feltárni.
Ahelyett, hogy a kétszer annyit keresek, tehát kétszer annyit adózok (egykulcsos adó), vs kétszer annyit keresek, ám fajlagosan háromszor annyit adózok (progresszív adózás) közötti szociális és társadalmi viszonyrendszert feszegetném, rátérek inkább a piszkos technikai részletekre.
Azok a jól keresők, akik érintettek lennének a magasabb adókulcs által, igen kevesen vannak. Az így beszedhető adó mennyiségileg viszonylag alacsony, köszönő viszonyban sincs a halandóktól beszedhető adó összegével. Így elmondhatjuk, hogy a fentiekben már parkolópályára állított szociális-társadalmi kérdéskörön túl nem sok vizet zavar.
Mindezek mellett megállapítható az is, hogy ez a maroknyi réteg, már eddig is a Zug-Liechtenstein-Ciprus „bermudaháromszögébe” száműzte jövedelmének azon részét, melyet az itthoni progresszív rendszer 48%-os adókulccsal kívánt volna megsarcolni. Ennek persze költségei vannak, de hát 48 vs kb 15% között van némi, nem egészen elhanyagolható különbözet, amiért már megéri fáradozni egy kicsit. Ez persze a megtakarított forintokon kívül jelent még némi stresszt, (lásd a németeknél a kamu betétes lista adatbázis megszellőztetése) de ezzel a „negatív externáliával” együtt sincs a móka tán 20% „forintosítható” költségnél többe.
Persze így a lé valahol külhonban képez kihelyezhető tőkét a bankrendszerben, nem itthon, meg a delikvens is folytonosan idegeskedik kissé, mert nem likvid a vagyona, meg mi van, ha mégiscsak . . ., de hát ez rendben van, hiszen a társadalmi igazságosság végül is jóllakik a nagy semmivel.
Mi van akkor, ha a mókus itthon a fenti mértéknél olcsóbban tudhatja magáénak a jövedelmét a saját jól bejáratott itthoni bankszámláján?
Ez persze csak egy eshetőség, de talán.

2011.09.18. 17:21:38

@PesszimPista: 500 milliárdot bukott az állam az egykulcsosításon (pontosabban az annak nevezett félszuperbruttós kétkulcsos rendszeren), miközben az adójóváírás csökkentése miatt a legtöbb ember fizetése csökkent. Jövőre a minimálbér hatodával csökken az adójóváírás végleges kipurgálása miatt, de nem baj, végre aki "többet dolgozik, többet is keres". Aha, persze.

2011.09.18. 17:29:58

@magyar-magyar szótár: Eladósodottságunk 73%. Jövőre is csökkrtnani akarják 1%-kal. Teháűt 73 év alatt meg is oldjuk a problémát.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 17:55:40

@PesszimPista: az "oktatás" kitételem inkább Dudinak szólt, tekintettel arra, hogy pontosan tudja, hogy gazdasági szakmám van, de a bölcsészesre beállt agyával azért szeret engem makrogazdasági kérdésekben eligazítani (miközben keveri az alapfogalmakat:D)
az egykulcsosítás:
adozona.hu/aktualis/20110319_egykulcsos_ado_allamadossag_ados_Szell_Ka.aspx
tehát elég nagy érvágás, tekintettel arra, hogy elég sokan keresnek hivatalosan is a "felső adósávban" amit nem lehet sem eltagadni, sem lichtensteinbe vinni, stb

www.vilaggazdasag.hu/gazdasag/makrogazdasag/210-ezer-forintra-nott-az-atlagkereset-343702
kimutatás a hivatalos, adózott, bejelentett átlagkeresetekről

hogy a társadalmi vonalat hagyjuk? persze, mi mást lehetne várni egy jobboldali kormánytól, mint azt, hogy mégjobban megnöveli a különbségeket, nyitja az ollót?

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 17:57:51

valóban arról van szó, hogy elég nagy a költségvetésen a lyuk
csak az már kormányzati döntés kérdése, hogy kivel tömetem be, az átlag alatt, vagy az átlag felett keresőkkel
szeretett kormányunk a Nemzet, a Nép és az Emberek kormánya, bizony a csórókkal akarja betömetni

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.18. 18:01:54

@PesszimPista:
még valamit találtam
mi lehet a magyarázata, hogy aki már tavaly is jóljárt az egykulcsosítással, gyereke sincs, de ha 300 ezer felett keres, most még kap havi 17 ezret?
ellenben, aki fele annyit keres, az nem:(

www.napi.hu/ado/on_mekkorat_bukik_a_2012-es_szja-modositasokon_itt_van_a_reszletes_elemzes.495907.html

PesszimPista 2011.09.18. 22:07:21

@nagyjoco: 500 mrd Ft kiesés?
Nem szokásom semmilyen körülmények között bohóckodni, de azért ez már tényleg a vicc kategóriája!
Tehát. Ha 500 mrd Ft a kiesés, és kb 3.9 mio munkavállaló van Mo.-n, (ezt hazudják a statisztikák) akkor egy teljesen flat eloszlással számolva (hagyjuk a Gauss görbét, no meg a statisztikákat a fenébe), ha és amennyiben minden huszadik munkavállaló sokat keres akkor átlagban mindegyiküknek kb. évi 17 millió forint körül kellene keresnie ahhoz, hogy igazad legyen.
Na ja! minden huszadik mókus hazacipel majd' 20 millát évente.
Nekem meg tollas a hátam.

2011.09.18. 23:32:20

@PesszimPista: Te vagy nem ebben az országban élsz, vagy nem erényed a matematika, esetleg mindkettő. Bruttó 270 ezertől már nyertél a mostani (valójában kétkulcsos) adórendszerrel.

Eltolcsy bácsi számításai:

" A 16 százalékos adómérték bevezetése – az Nemzetgazdasági Minisztérium számításai szerint – 203 milliárd forint, a természetbeni juttatások adóztatásának megváltoztatása 51 milliárd forint, a családi adókedvezmény átalakítása 145 milliárd forint, az egyéb módosítások 11 milliárd forint bevételkiesést okoznak, míg az adójóváírás rendszerének átalakítása 96 milliárd forint bevételi többletet eredményezhet."

"Az Adózónán jelent meg elsőként, hogy az adócsökkentés költségvetési hatásaként a kormány nem számolt a járulékalap felső határa felett elmaradó 27 százalékos járulék kieséssel. Ez 2009-es árakon számolva 162 milliárd forint. Nem sokkal később korrigálta Matolcsy György és Rogán Antal is az adócsökkentéssel kapcsolatos kalkulációit, vagyis hozzáadták a 162 milliárd forintot a 308 milliárdhoz."

FŐLÉNYEG:
"De a a benyújtott költségvetési tervezet 522 milliárd forint személyi jövedelemadó bevétel kieséssel számolt, szemben a korábban hangoztatott 308 milliárddal."

Amennyire meg tudom ítélni, zenében, cigánykérdésben egész tájékozott vagy, de az látszik, hogy bölcsészvilágból jössz és fogalmad sincs például a makoökonómiáról.

Forrás:
adozona.hu/aktualis/20101111_berkalkulator_2011_2013/print.aspx

2011.09.18. 23:34:20

@nagyjoco: Ez a csökkenés időarányosan be is következett, tehát Eltolcsy bácsi jól tette, hogy korrigálta az eredeti 308 milliárdos tervet, 522 milliárdra.

2011.09.18. 23:40:11

@PesszimPista: Persze értem én, azt hiszed, 500 milliárd állami szinten óriásian sok pénz, holott a 12 ezer milliárdos büdzsében ez nem olyan sok, mint amennyinek hallatszik.

magyar-magyar szótár 2011.09.19. 06:21:48

@nagyjoco: Retkes pártízmilla is sok ma.
Kb két szezonnal ezelőtt volt még igaz, amit mondasz.

magyar-magyar szótár 2011.09.19. 06:26:12

@Budai Hella: Mert ha a "gazdagokkal" tömetne lyukat, mi lenne? Furcsa lenne, ha azokat rá lehetne valahogy kényszeríteni a lyuk TÖMésre, akik lyukasztották a lyukakat. és ha velük tömetnének, rögtön jön egy tekintélyes bácsi aki elmagyárazza, mitől nem jó pl a mezőgazdasági ÁFA-módosítás. Minden lyukgyáretó, akikkel tömetni akartak ezek, a sajtó jóvoltából azonnal áldozatokká váltak, pl a lyukgyártásban élenjáró hypermarketláncokat meg a devizahitelekkel markecoló bankokat kell sajnálni, mert "ezek" basztassák szegényeket. nem tudsz olyan réteget mondani, akiket ne sajnáltatna azonnal a sajtómunkásság. nem tudták ezek, kiknek a tyúkszemére ... na jó nem léptek, de RÁNÉZTEK a sajtómunkásság tyúkszemére...

I_Isti 2011.09.19. 08:39:01

Az alapvető nettó különbség Matolcsyék és az Oszkó-féle társaság között kettős:
1) Oszkóék értik a "pénzvilágot" és a "világ pénzét" ezzel szemben Matolcsyék semmit nem értenek hozzá,
2) Oszkónak van fogalma a való világról: a blogján egy mondat mutatja, hogy többet tud a magyar gazdaság működéséről, mint az egész Orbán-kormány, ez kb így szól: "az adóelkerülésen és önkormányzati korrupción szocializálódott magyar kkv..."
Egyébként szerintem az egész jelenlegi kormányzati ámokfutás pontosan annak köszönhető, hogy Bajnaiék kidolgozták azt a gazdaságpolitikát, amivel Mo. talpon tudott volna maradni, és valami csekélyke növekedést is tudott volna produkálni , viszont Ovi nem bírja elviselni azt, hogy korlátozzák a hatalmát, és ez a gazdasági politika nem tette volna lehetővé Ovi vélt választóinak a vagyonhoz juttatását, márpedig fideszista tőkések nélkül nincs tartós fideszista kormányzás.

2011.09.19. 10:24:43

@magyar-magyar szótár: Ha ennyire nem értesz hozzá, akkor inkább maradj ebben a kérdésben csendben.

2011.09.19. 10:28:20

@magyar-magyar szótár: Ha a gazdagokkal tömetné a lyukat, akkor nem lenne 51 ezer a nettó minimálbér januártól, hanem magasabb. Ez körülbelül egy rezsire elég itt keleten, és az a világ már régen elmúlt, amikor feketén tömték az emberek zsebét. Nem tömik, nincs miből tömni.
De ha már a gazdagok adóját nem csökkentené, akkor nem is lenne akkor lyuk , például 522 milliárddal nagyobb lenne a bevételi oldal.
El van ez rontva, és csak tovább rongálják. Ez pedig hiba.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.19. 14:18:33

én nagyjából 2 éves korom óta olyan módon igyekszem eligazodni a világban, amit talán legegyszerűbben természettudományosnak lehetne nevezni. Na most, nem tudom, van-e összefüggés, mindenesetre észrevettem, hogy amikor gazdaságról kezdenek mellettem beszélgetni, olvasom a pro és kontra érveket, vagy elkezdenék akár csak a legalapvetőbb ismereteket is belélapátolni az agyamba, az elkezd tiltakozni, mintha valamiféle ösztönös védekezésként vetné ki magából ezt a szart. Van egy olyan érzésem, a gazdaság és a pénz világa teljes mértékben fiktív, és amikor a törvényeiről meg a szabályairól beszélnek, akkor valójában porhintés megy.

2011.09.19. 15:25:09

@vészmadár (pica pica): "Van egy olyan érzésem, a gazdaság és a pénz világa teljes mértékben fiktív, és amikor a törvényeiről meg a szabályairól beszélnek, akkor valójában porhintés megy"

Tehát abszolút nem értesz hozzá - ami persze nem baj, az, hogy erre büszke is vagy, nemes erénytelenségnek is tekinthető.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.19. 16:31:05

@nagyjoco: nem. Nem értek hozzá, de nem vagyok rá büszke. Egyszerűen csak azt, hogy nem is tudom megérteni, egyfajta jelzésként értékelem, merthogy általában az a tapasztalatom, hogy amiben van logika és érthető, azt megértem.

budai zöld 2011.09.19. 16:43:15

@vészmadár (pica pica):
Én kérek elnézést, de az, hogy "a gazdaság és a pénz világa teljes mértékben fiktív" nálam kb. az evolúciótagadáshoz hasonló reakciókat vált ki.

A gazdaság jól leírható némi matematikával, amit meg nem ír le a matematika (azaz miért nem működik mégsem mindig minden a tankönyv szerint), azt le lehet írni szociológiával/etológiával.

Attól még nem fiktív, hogy nem lehet egy hét alatt megtanulni / hogy sokan okoskodnak róla úgy, hogy a felét sem értik.

A biológia sem fiktív, pedig a fentiek mind igazak rá.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.19. 16:44:11

@vészmadár (pica pica): tévedsz, ebben is van logika, törvényszerűségek, sőt mint tudjuk, modellezni és számolni is lehet akár előre, akár utólag
a hozzáállásod kb, olyan, mintha azt mondanám, mindig gyenge voltam fizikából, de ez a fizika bűne

Arról van szó, hogy a közgazd ugyanúgy tudomány, mint pl. a biológia, ami abból is látszik, hogy tudományegyetemen oktjatáK:)) jó, ez vicc, de attól, mert valaki elolvas pár hírt a hvg-ben, nyilván nem fogja úgy átlátni, mint aki évekig ezt tanulta
bizonyos tudományoknál ebbe beletörődnek, pl. orvostudomány, bizonyos esetekben nem, így tele az ország botcsinálta közgazdásszal, oktatási szakértővel, stb, stb.

2011.09.19. 22:26:13

@vészmadár (pica pica): Pedig van benne logika. Akli érti, (lásd Soros bácsit vagy Simort), országokat tud tönkretenni/felvirágoztatni. Nem olyan könnyen megérthető, mint a kettő meg kettő, de kitartással megérthető. A Rotschild család érti, van is úgy 100 ezer millirád dollárjuk, hogy mit csinálnak annyi pénzzel, azt el nem tudom képzelni. Na de én csak egy koszos nemzettelen bolsevik vagyok, tehát magas ez nekem.

öregbuksi 2011.09.20. 07:09:34

@nagyjoco: @Budai Hella: Kérem önöket csak egy (1) példát hozzanak és mutassanak az elmúlt 500 (ötszáz) évből
amikor valamilyen gazdasági problémát nem fegyveresen és nem háború kirobbantásával oldottak meg az úgymond gazdasági szakemberek. Amennyiben lehet, nagyjocó urnak ne az legyen a tromfja, hogy én vén szenilis állat vagyok azért nem értem ezeket a mgas összefüggéseket. Moderato, moderato!

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.20. 07:33:40

@öregbuksi: legyen akár több is
New Deal az USA-ban 1933-tól
az 1970-es években Nyugat-Európa országai az olajárrobbanásra adott válasza (tudásalapú, fejlett technológiát igénylő termékek gyrátásara való áttérés)
vagy...na, ezen lesz vita, de Bokros csomag (a túlhajtásokat levágva) - konvertibilissá tette a forintot, és kihúzta az országot a szarból

Finnország, ahol tudatos képzéssel, oktatással váltak az egyik legstabilabb gazdaságú országgá
de bármelyik országot felhozhatnánk pozitív példaként, hogy megfelelő, tudatos az állami gazdaságpolitika és szabályozók rendszere, amelyik stabilan, évtizedek óta jól teljesít
pl. Ausztria, Németország, Szlovénia, Csehország

2011.09.20. 08:57:50

@öregbuksi: Tehát a magyar történelmet sem ismered. Kiegyezés, Horthy-korszak, csak hogy két plasztikus példát említsek.

kikoránkell 2011.09.20. 13:01:01

@öregbuksi:
A Horthy-korszak huszonegynéhány éve alatt kétszer kellett szanálni a magyar gazdaságot népszövetségi kölcsönnel, ráadásul pénzügyi biztost neveztek ki a költségvetés feletti teljhatalommal.Jelenlegi kormányunk egy ilyen lehetőségtől valszeg öngyilkos lenne. Bethlenék valamivel józanabban látták a világot. Talán mert ők tényleg konzlibek voltak.

2011.09.20. 14:19:26

@kikoránkell: Ráadásul Trianon, a világháborús pusztítások, a jóvátételi kötelezettségek és a gazdasági világválság közepette képesek voltak a harmincas évek második felére egy egész reménytelien fejlődő országot kialakítani. Bethlen ezekkel összehasolítani nagyon nagy sértés Betlenre nézve.

öregbuksi 2011.09.20. 18:06:11

@nagyjoco: A kiegyezés utáni időből legyen szíves elszámolni azzal a kb 2 millió nagymagyarországi emberrel aki a nagy fellendülés közben eltünt az országból.
A Horty-korszakban az én ismerőseim, rokonaim nem annyira látták reménytelinek az ország helyzetét,kivéve talán azt a 2-3 évet ami a gazdasági válság elött volt. De ott is inkáb a szociális intézkedéseket emlegették. A közoktatás helyzetét jónak, sőt kitünőnek itélték, emlegetve a jólképzett, nagy erkölcsi tartással rendelkező tanítókat.

öregbuksi 2011.09.20. 18:31:13

@Budai Hella: A New Dealt mintha nem mindenki dicsérte volna.Ezzel a programmal voltak némi jogi aggályok, amit politikai húzással rendezett az adminisztráció. Közben a nagy fellendűlésben nem vették észre annak a több tizezer családnak a kálváríáját ami Oklahomából indúlt és Kaliforniában végződött. Nálunk szeretik azt mondani, hogy a nagy gazdasági válság '35, max. '37-ig tartott, holott most már zömmel az 1941. decemberi japán támadásra datálják a végét.

öregbuksi 2011.09.20. 19:01:27

@öregbuksi: Elnézést azoktól akik erre a hsz-re válaszoltak. Én a közgazdaságtanra gondoltam mint olyanra ami prognózist és megoldást kinál a visszatérő gazdasági problémákra, amik végrehajtásával elkerülhetők lesznek a gazdasági bajok. A különböző iskolákra és pl. a "chikágói fiúk" szerű képződményekre gondoltam amik, akik szerintem még semmit nem oldottak meg, elfogadható módon.Mert az szerintem nem mód ahogy F. A. Hayek és bölcs magyarországi követője Bokros Lajos és az a szerencsétlen TWÁ kijelentik : gyúzzuk meg a tömeget, és lakjon bádogvárosban. DIXI

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.09.20. 20:39:04

@öregbuksi: ja, te ilyesmire gondolsz, mint monetáris és fiskális politika eszközei? hogyne lenne, modellezhető is
nálunk az a probléma, hoghy az ország GDP-jének kb. 65-70%-ka külföldön hasznosul, így erősen a világpiachoz vagyunk kötve, ettől független gazdaságpolitikát nem lehet csinálni
márpedig a "világgazdaságot" senki sem irányítja, az az államok illetve gazdasági tömörülések gazdaságpolitikája szerint alakul, és még belejátszanak olyan tényezők is, mint terrorizmus, vagy háború, zavargások, járvány, találmányok, stb

Arról sajnos nem az elméleti közgazdaságtan tehet, hogy Matolcsy hiányzott arról az előadásról az egyetemen, amikor elmondták, hogy egyszerree megszorítás (adósságvisszafizetés) és munkahelyteremtés és gazdasági bővülés nem létezik
valószínűleg akkor is a büfében lógott (nagyon jó volt án a büfé a közgázon:D)amikor elmesélték, hogy bizonyos jövedelemátcsoportosítások (egykulcsosítás) nem pörgeti fel a fogyasztást, mivel ennek a csoportnak a fogyasztása telített itthon, tehát vagy megtakarít, vagy külföldön fog költeni

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.09.23. 20:35:56

Most akkor minden devizahiteles meg lesz mentve? A plazmatévés is?
A gond az, hogy gyakorlatilag nem a devizahitelesé sok esetben a ház, amire felvette a hitelt, 0 % önerővel. Láttam olyan 45 feletti házaspárt, nem egyet, aki 25-30 millió forintot vett fel, hogy a valós igényeinél háromszor nagyobb lakóparki házat vett. Eleinte még a jacuzzi fűtése is hitelből ment. A 45 éven felüliéek elhelyezekdési gondjai a svájci frank válság előttre datálhatók. Ha nincs svájci frank válság, akkor sem tudták volna fizetni a hitelt.

magyar-magyar szótár 2011.09.24. 06:32:40

@hajdul: A "devizahitelesek" mentőcsomagja kommunikációs neszesemmifogdmegjólnak készült, válaszul a kritikákra és az öreg a fia meg a ladaszamarájok helyzetből való kiugrás naív kisérlet. A tétel adott, külföldihitel ne kelljen hozzá, az államnak ne kerüljön pénzbe, a devizahiteleseknek ne kerüljön pénzükbe és tehát akkor a hülyeréka: A bankok a hyperprofitjukból VALEMYNIRŐL mondjanak le,. Aki dolgozott bankban, az tudja, hogy a tervszámok kőbevésettek és részben mindeneszközmeghengedett részben elképzelhetetlen annál kisebb szám, tehát ha eminnen fogyna, amonnak vagy BÁRHONNAN de pótpolni kell.

Ráadásul most minden jóoldali együttesen küöveteli, hogy ne bántsáhk szegény bankokat és el a tőkések pénzétől, nehogy már pl a magyar tőklés a zónijósmunkáért zónijósbért fizessen a zónijósárszínvonalon vásrló munkássának!
süti beállítások módosítása