2009.01.23. 06:12
hoax
hoax - (ang. ejtsd: hóksz) a.m. csalás, ámítás, különösen börzei [tőzsdei] álhír, koholmány [kochen -főzni, német] (A kékkel szedett szöveget a Révai Nagy Lexikon-ának 1914-es kiadásából másoltam ki. szerk.megj.)Tehát a blogoszferiális kifejezés sem újkeletű, bár röneszanszát kétségtelenül a hírhedett kiscica-az-üvegben kép és a körülötte kirobbanó, jellegzetesen net-ostoba világbotrány hozta el. A hoax jelenségben nem is maga a csalás avagy koch-olmány avagy blöff, átverés, fotoshopbűvészet az érdekes. Hanem az a tömegpszichózis, amiben az áldozatok ragaszkodnak a már leleplezett hoax valódiságához.
Gyakran a hoax szinte észrevehetetlen, apróbb beavatkozás, néhány órás szöszmötölés a fotoshopban.
Móricz Simon legendás hoaxiális alkotása művészi magasságokba emeli a politika, mint médiamocsok szociográfikusan bemélységélesített ábrázolását. E kép elemzése körülbell 20 flekk-et igényelne, és nagyjából az egész külső-koala műkődését zanzásítva ábrázolja. Különösen a kép elkészülte után pár nappal, amikor a politikai róbertgida mehetett pihenőre...
Kilóg a lóláb - lelepleződik az ördögi trükk, erre utal a régi magyar kép. Hogy ti. a jelmez alatt ott az ördög patás lába, a "lóláb".
Újabban [Szoba Van Kiadó, 2006.] a hoax fogalmát kiterjesztik a publicisztikai bullshit -re, a médiagecizmus lövellvényeire. SzaGcikkcsi sorozatlövellvény ezügyben: Médiagecik_első_lövellet , Médiagecik__suck_two , Médiagecik_alkonya
Gyönyörű kis, ám tanulságos, példa a [legalább Három] Hét Bloggere, hanem négy, Igazságos Izom Tibor hoax. Frusztráltságában a blogoszfératömeg (töltet) emberei a kopasz, kigyúrt, selyemdzsoggra bőrdzsekit vevő, legalább két fő és néhány mellékállásban melózó figura karikatúráját, ami Izom Tibor, el akarják hinni. Senkinek nem tűnik föl, hogy Izom Tibor maxx diktfonba lenne képes elmondani olyan hosszúságú, ésfőleg publicisztikai modorosságban igényes (lásd álszociográfia, mint irodalmi és publicisztikai műfaj, ilyen pl a moldováskodás) szöveget, mint amik a bejegyzése. Sztereotipiáknak felel meg. Arra a kispolgári fóbiára-re apellál, miszerint akinek terepjárója van, az bunkó, aki 7-es sorozatú BMW-vel jár, az bunkó, aki selyemdzsoggra bőrdzsekit vesz, az bunkó, bunkó, de a benne rejlő nyers paraszti őserő ( városi házmester-és kocsmafilozófus, a gőzfürdők galériáinak megmondóembere etc.[etcetera, satöbbi, lat.] mégis nagytáá'sadalmiigazságok és szórakoztató győzikesóisztikus képeket vetít. Attól függ -pl a Győzike só, mint hoax nem működik, az emberek nem tapsikolnak annak, hogy a megrendezett jelenetekben szociográfikus képeket kapnak a királycsávók egyébként rejtett életéből. A tömegember befolyásolható, ez a befolyásolás a blogszeferikus Zárt Tartály csapkezelőinek eszköze, a látszat spontaneitásába ők csöpögtetik az információkat, amikkel akár 10-és 10ezer ember tudatát lehet befolyásolni. Itt csap gyönyörűen össze a régi "netokrácia-mint-demokrácia"", a net szabadságának illúziója a netokrácia új és valódi tartalmával. Nem az információ birtoklása a hatalom, hanem a megosztása: Az győz, aki a Zárt Tartály-on kívül van és a kallantyúkat,csappantyúkat és szelepeket kezeli. (Lásd BKV -és MÁV fikáztatás, mint blogoszferiális, mélymagyar népsport.) A Fecsegő Felszínre tereli a figyelmet, ezalatt a Hallgatag Mélyben ellenkező irányban azt csinál, ami jólesik neki, senki nem figyeli, ha pedig valaki odazseblámpáz, azt lezavarosozzák vagy leösszeesküvéselmeletesezőzik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.