indexet dobni -"Dobtam már neki egy jobbos inedexet" -Ez nem a  szelngszótár. De Nyelvész Józsi nagyszerű szlengszótár-blogjának a reklámja. Is.   HTML-idiot lévén képtelen  vagyok beszerelni egy állanó odaugrajtó linket a blogomba az ő zseniális blogjához, ami egyszerű, blogoszferikus 2D síklogikával is értelmezhető, pedig egy másik, egy párhuzamosvilágból tudósít. Nem használ, csak olyan betűtípust, ami a HTML-májerek katekizmusában bevett. Semmi times new roman meg comic meg 14p-s  ilyesmi, csak HTML-hártya barát betűkkel. Viszont a blogja rendezett, szerény extrákkal, saját fejléccel. 

Vagyis mégis, ha már ezt a jó kis csali-címet kitaláltam, ami a Síkbolygó 2D logikája szerint a zoom-pont-hu -ra utalna, vagy arra a mélymagyar népiesch játékra, amiben dobálunk politikai ellenfeleket tojással (de nem záp~sal, mert az ingyen lenne, sőt, hanem friss-sel...) vagy legroszabb esetben benzinespalackkal, amiről a véle fobizáló [Molotov-koktél gyár a XXXban] újságíró is tudja, hogy nem molotov-koktél, sőt, a különbséget is tudja, viszont a molotov-koktél kifejezés nagyobbat durran, mint egy benzinespalack 3mp-es nagylobbal, nagy hanggal, de csekély gyújtóhatással járó pukkanása.

Tehát a dobtam egy indexet -ez sofőrszleng. "Hagy menjen golyófogónak!" Az úrvezető, az nem ért a politikához, egyből beveszi a link médiázást, hadovát, parasztvakító rizsát, amivel a pol'újságíró leveszi parasztnak. Ám a kamionos tudja, hogy jó lesz a kamionszámba nem menő, 7,5tonna össztömeges fornettis vagy konfekciószállító teherautókat elengedni golyófogónak, rendőr, trafipax, főleg pedig tengelysúlyosok [kápéem] elől árnyékolónak. (A csiocsipszes, az a 3,5t össztömeges zárt kisteherautó extramagas. Kisgyerekek  vezetik, vagyis olyan fiatalok, aki azt hiszik, hogy a sofőrség, az valami nem-munka jellegű szórakozás. A kisgyerek kamionnal is haza-a-diszkóból apuautójával -stílusban kavillóz..)

Kápéemes ellenőrzést (tengelysúlymérés, mobil műszakivizsgaállomás) sofőr így jelez: Két tenyerével vizszintesen, majdnem kinyújtott karral a szélvédőnél "mérleg-játék" szerűen integet. Ha csak egy tenyérrel, az azt jelenti: LASSÍTS! Pl baleset, egyebek (rendőr) miatt.

Azt, amikor a trafipaxot az ember mutatóujjával körözve a szélvédő előtt jelzi, civil úrvezetők nagy, mintegy 17,64 %-a is érti. Megköszönni nem szokták, csak sofőrök.

úrvezető -orral áll a parkolóba. Sofőr, szabadnapján is,  tolatva. A teszkóparkolóba is, majd elidétlenkedik kerülgetvén a cuccossal a csomagtartóhoz. 

A kamionos persze magyarban egyenletesen mély. Előfordulhat, hogy egy előzés szűkre sikerül, vagy csak bunkó a kolléga. Török, szerb, bolgár, román, hogy csak balkáni népeket soroljak, a vészvilogó villogtatásával kér elnézés, mondja "Bocsáss meg, fácán!" Magyar kamionos azonban a sikeres előzést (a 12méteres helyre "centire betette!" a 18,5 méteres szerelvényt, saját nagytudásának véli, sőt, megveszekedetten újabb kényszerítős előzésbe kezd s újabba, újabba.

A nagyobb terhelésű, lassúbb kamion, ha dobott egy jobbost, majd a kolléga elhúzott mellette, amint a félpót/ótkocsi vagy az autó sarka elhagyja a fülkét, kettőt villant fényszórójával, metakommunikatíve: "Tegyed befelé elém a seggedet, megvagyok neked!" A kisegített kolléga ilyenkor gyakran vészvillogóval köszön és nem jobbos-balos-jobbos-balosal. "Bocsáss meg, hogy szenvedtettelek, de az én korlátozóm 3km/h-val feljebb enged."

furnér-rendőr madárijesztó jellegű kitömött bábu, harmadikvilágbéli fejlődő országokban [illetve határukhoz közel, pl Ausztriában] furnérlapra applikált fényvisszaverős idétlenség, ami a jővő mérnökeinek és más egyetemi-főiskolás kollégistáknak a szórakoztatását szolgálja, pl feladat formájában, ti. hogy ilyet kell szereznie a gólyának a beavatásra... 

korlátozó - hatóságilag hitelesített [magyarul ez is sápszedés]tempomat, ami nem engedi, elvileg 85km/h-nál nagyobb sebességre gyorsulni a kamiont. Természetesen bevezetése  nem csökkentette semmivel sem a kamionok okozta balesetek számát, súlyosságait, pláne nem az egyéb teherautók baleseti statisztikáját nem  javította. Magyar az a kamion, aminek korlátozóját felpiszkálták már 92Km/h-ra. Román az a kamion, amiben nincsen korlátozó, mert Románia mindenben fittyet hányt-és vet a zónijós előírásokra, ezért is került könnyebben be a zónijóba, mint Magyarország. Ha a kamion rendszáma bukaresti ( B ) de az autó Waberer's-es, akkor magyar, csak a belföldi divízió Bukarestben offshore-izálódik

A tachográf nem az utak párhuzamos világainak bunkóságmérője, hanem menetíró készülék. Ezzel lehet ellenőrizni, hogy a gépkocsivezetők pl betartják-e a kötelező pihenőidőt. Ennek túllépése, vagyis 8óra és 1 perc vezetés 50ezer Ft birságról indul.. Vagyis a mai blog-ponthu címlapra emlékeztető őrült hajszában vannak újabban a sofőrök, versenyben a SZIGORÚ NYOLC ÓRÁVAL -ha meg lehet szerezni 10  szűk előzzéss  30mp előnyt, akkor meg is szerzi! Sok 30másodpercből lesz az egy perc egérút.

kamion -A teherautók egy része kamion, de nem minden hatalmas, pl kavicsos vagy gabonás szerelvény kamion. Nem minden nagy, ami annak látszik. Kamion a nemzetközi fuvarozásban résztvevő, kis engedménnyel csak belföldi'ző nyergevontató vagy pótkocsis, tandempótos szerelvény. 40tonna össztömeg! Tehát, amikor a minap az index blickfang-faragója kamion okozta balesetről írt, közben meg egy kavicsos teherautó (nyerges, trailer) okozta a balesetet, kb akkora hibát követett el, mintha a két kosarával bicikliző tiszaföldvári szőlősgazda-nénit PestiBringás Hűde Hajtás Pajtás -nak cimkézte volna. Hiába naaaagy az alábbi teherautó NEM KAMION csak fostalyiga. Magyar kamionos szerint az ilyenen dolgozni NEM MUNKA hanem egyfajta szórakozás. A munkáltatója úgy tekint az ilyen teherató sofőrjére, mint admin a blogerre: Szórakozik, önkielégít a kis köcsög pöcs barom! Nem is fizetnek annyit az ilyen fostalyiga vezetéséért akkor sem, ha a havi km-re 30%-kal több, kevesebb a várakozási idő és többet termel az autó: profitot: akkor sem. Azért nem, mert kisteherautó sofőrjének nem jár annyi, mint kamionsofőrnek [kaminyótós álatt]

hungarós Hungarocamion [a Waberer's kebelezte be Huncargo-stól] -nál dolgozó kamionsofőr, szerelő, májer. A ~s kamion még eldolgozgatott a maszeknál 300-500ezret nagyjavítás nélkül. Az Ede [Rába, DAF fülkével] kamionokat nem szerették a sofőrök, mert nem lehett annyit csalni az üzemanyagnormájával és a porllasztócsúcsok olyan gyönge anyagbl készültek, hogy max 40ezer km-t bírtak (ez kb 4-5 hónanyi meló) -így az Edék-ről mindenféléket füllentgettek Moldova bácsinak, aki el is hitte a sofőrdumát. Az igazi ~sofőr azelőtt volt kamionos a vállalatnál, mielőtt felhígult volna a sofőrállomány kalandvágyó csiocsipszterítésből felszabadult kisgyerekekekkel.

http://index.hu/cikkepek/totalcar/tesztek/haszon/mantgl/.gdata/cikk/mantgl_022.jpg

bogi - segédkerék és nem Boglárka beceneve. ~is teherautó, vontató vagy félpótkocsi. A tengelynyomás okozta útkárok elhárítására felszerelt segédkerék üresen (nem rakottan) fölemelhető, hogy ne kopjon fölöslegesen a gumi és kisebb legyen a gördülőellenálás (az üzemanyagfelhasználás ... lehetne ezt ilyen szépen is, de minek, kedves trolljaim!)

bubu -retarder. [kipufogófék]Civil is láthatja távolsági buszjáratokon, a buszsofőr bácsi az index-nek látszó karról kezeli, így csinál a lejtőn: brubrubrubrubru

http://www.sfb692.tu-chemnitz.de/bilder/Retarder.jpgGábor kedves kommentelőm ellenvetése a bubu szócikkhez Gábor68 2008.12.07. 22:22:25
A bubu a kipufogó rendszerbe épített pillangó szelep, feladata a motorfék hatás növelése. A retarder az ami a képen is látszik, egyszerűen fogalmazva egy generátor, aminek a gerjesztésével próbálják lassítani a járművet. És ő nem mondja ,hogy bubu. 

négykezes -éjjelnappal, pihenés nélkül járó kamion két, egymást váltó sofőrrel. A pihenős retkes fehér zokniját látod a szélvédő mögött, ha felnézel... A négykezest nem szeretik a sofőrök: "Más seggére ülni nem szivesen..." Lendvai Ildikó sem akart fideszes takony segge helyére ülni 2002-ben, ezért vétetett a popsija alá vadiúj Audit. Pedig a fideszes takonyok segge alól való autókba először a Horn-kormány szakértő miniszterei illették jóillatú popsijaikat 1996-97. fordulójától. A sofőrség egyik szakmai ártalma: a végbéltáj, végbél-vastagbél betegségei. És amik, tünetek, ezzel járnak.

vizes törölköző a nyakban -Ha ilyet látsz kamionos nyakában, akkor nem elmebeteg kéjvágyó vagy kriptoperverz majom, hanem kb 46-58 órája nem aludt, és már az amfetamin se nagyon segít rajta. Elalvás, vizionálás, hallucináció ellen ötpercenként a vizes törölközővel az arcába töröl. (Mazsolák mosakodni szoktak megállni, de ki győzi gázolajjal egyedóránként megállni.)

plüssállatokkal telepakolt szélvédő -pollenszűrő. A városi korom kiszűrésére. A csírátlanítottan tiszta szélvédő belülről , egy kunkor pestezés után a papírzsebkendőt lefeketíti, törölvén... 

töltésfüst -a fekete nagy füst, amit útál a pesti (és vidéki..) utazóközönség. A buszsofőr a gázolajadagolón (régebbi Ikaruszok) csavarhúzóval megkanójja a tőtéscsavart, mer' asziszi, így jobban gyorsul.. (lásd kettesGolfos diszkógyerekek kormolásait az országúton meg a diszkó utcájában)

kékes színű kipufogófüst -ha sülthal vagy palacsinta szagú, akkor lesült, ám szűrt sütőolajjal közlekedő régebbi Merci vagy más dízel. Vagy ha gázolajjal jár, kopott a motor, rossz az adagoló, becsöpög, pangó égés, minden ütemben a kopott motorban lassú égés, főütemben gyönge puki robbanás helyet.. néha egy-egy henger már csak asszisztál [Gabi bá' motorfelújító szlengje]...

gabonás'ra magasított félpót'

tandempót -a két tengely a pótkocsi közepén van (mint egy úrvezetői, nehézpótkocsiba számító utánfutón lehetséges) és a vonófej pedig nem a teherautó végén, hanem a vázban, bent, a hátsótengely mögött van. Kisebb légellenálás, könnyebb manőverezhetőség -viszont a mélymagyar utak nyomvájuin meg vészesen behintázik... Lásd az M-Nullás régebbi szakaszainak betonelválasztóin a teherautóguminyomokat 30-40 cm magasságban!A nagyonnagyponyvás könnyű szigetelőanyagbálákat szállít és szélben fölborul.

Miről ismerszik meg a román autós a setétben? Hát a bekapcsolt ködszúrólámpájáról! Vagyis képtelenség elkülönböztetni szombat éjjel a "defajin ködlámpája van apu kocsijának" oldalfüggetlenül, egyenletesen mélymagyar diszkó-autóstól. Ráadásul az is imbolyog félig betépetten az úton. Éjfélkor még tele vannak a jobb úticsárdák parkolói: apu meg anyu bevásárlókocsijával ment kokira inni magát... Azért, ha feltűnik a hátunk mögött a száraz úton vagy az esőpermet ködében egy lámpa-négyes, ha tiszta előttünk az út, húzzunk jobbra és dobjunk egy jobbos indexet: hagy előzzön a "büdös román" , főleg, mert zömmel ő is magyar. Honnan tudjuk, hogy magyarországbéli, vagy erdélyi? Az erdélyi, ha román, ha magyar, ha székely, megköszöni, mert segítettük előzni. Az idebe' Magyarországba való bunkaja azonban a saját nagytudásának érzi, ha az előzése sikerült, esetleg, ha nyom egy vészvillogós köszönést.Mindegy, hogy az autóján nagymagyarországmatricával kergeti az vérzsirt föl a matinélabanc agyába, vagy még nem mosta le az idő[járás] a de [a néhai SZDSZ logo-ja]matricát... (Sofőr jobbra-balra jobbra-balra index-szel köszöni a segítséget, úrvezető vészvillogóval, vasárnapi autós kapcsolgat, amit tud, vagy a féklámpáját igyekszik pislogtatni... Ha kamionnak, teherautónak jobbra-balrázásokkal köszönjük a segítséget az előzésben, akkor kettőt villant a személyautóban szabadidejében autózó ismeretlen sofőrnek, akivel pedig lehet, a múlt héten párbajozott az M-Hulláson [M0 déli-délnyugati szakasz] )

balos index -ezt ma már sofőrből is csak az öregje ismeri. Mélymagyar autós nem érti, debezzeg a "büdös román" igen: Ha mögöttem van, és én látom, nem előzhet, akkor dobok egy balos indexet: "Maradj a helyeden, jönnek szembe" . Amikor egy kamion vagy teherautó messze elöl jár, egy enyheívű kanyarban , s a tükörből látja (sofőr a tükröket arra használja, hogy a mögötte zajló eseményeket is figyelje...) én viszont szenvedek egy autónak látszó "segédmotorkerékpár" kategbe sorolt kis autóka mögött, akkor dob  egy balos indexet: "Tiszta az út, kolléga, jöhetsz, előzd meg a fostalyigát!

SÍKBOLYGÓ:

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr52808759

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gábor68 2008.12.07. 22:22:25

A bubu a kipufogó rendszerbe épített pillangó szelep, feladata a motorfék hatás növelése. A retarder az ami a képen is látszik, egyszerüen fogalmazva egy generátor, aminek a gerjesztésével próbálják lassítani a járművet. És ő nem mondja ,hogy bubu.

magyar-magyar szótár 2008.12.08. 05:33:22

Igen Gábor, köszönöm a kiegészítést. Itt nem gépészeti szakkcikkről van szó. A dorkó sem az a Dorco, ami volt a múlt század'30-as éveiben, ám a lényege (kipufogófék) nem változik. És a sofőrök, azik bubunak mondják a képen láthatót is. Valószínű, ennek az az oka, hogy a sofőrképzés hiányos. Át kéne ereszteni a sofőket a magyar felsőoktatáson, hogy legalább annyira felkészült sofőrök kerülhessenek volánhoz, mint amennyire orvos egy frissdiplomás, kórházigyakorlatos orvos. Hogy ne legyenek már ennyire buták, hogy bubunak mondják, ami pedg már nem is bubul, hanem rtrtrtrtrtrtrtr
A teherautók motorjait mérnöki team-ek tervezik, a vázat egy másik team. Imígyen aztán, amikor a motor (padlómotor) bekerül a váz közé, előfordulhat, hogy egy ékszíjcseréhez sebészi specszerszámok szükségesek, mert egy kínaijelalakú szerszámmal hozáférhetni csak. Viszont az autószerelő bunkó, ám a gépészmérnök valóságos tudós. Azonban a sofőr, akinek messziországban kies országúton (szép kilátást ad a kies) szakad el a teherautója ékszíja, annak is van véleménye a toddományosságról, de azt nem írom ide.