2011.09.15. 05:41
cigány végzet [példát statuálni]
"Jaaj, nem szeret már az uram: meg se ver!"
/cigányasszony panasza -a szerző saját gyűjtése/
>>Nekem, akinek hat felesége volt [...]kit nem ütött meg a felesége[...] vagy a férje<<
Ism.: A Hosszúútban többszáz, ezeréven is által egy 4444 nép által lakott szubkontinensről 77 kaszt emberei indultak föl a katona és paraszt nyilván a leghamarabb beasszimilálódott más népekbe az úton, mesterségek kasztjai [téglaégető, pecér és hóhér, zenész, rézmíves, kovács -ez innen uncsi történet, ugye?] Hogyan képzelhet el egy europid társadalomtudós olyan kontinenst, aminek ezer négyzetkilométerén, ha egyenkint számlálom ki, összese 24000 négyzetkilométernyi egymástfedő halmazokban 112 nép él, akik 78 nem rokonítható, különb-s különb nyelvet beszélnek, míg vallásban "csupán" négyfelé oszlanak...
39 komment
Címkék: cigányszótár cigányigazság
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.15. 10:40:17
budai zöld 2011.09.15. 11:02:46
A laktózérzékenység, az genetika.
A többi az "csak" viselkedésminta, de ettől még legalább annyira bevésődik, és legalább annyira nehezen változik, csak lassan, generációkon keresztül.
A te nevedben nem beszélhetek, de mondjuk saját magamon gyakran észreveszem, hogy sokat "örököltem" a nagyszüleim túlélési stratégiáiból, annak ellenére, hogy teljesen mással foglalkozom, mint ők, egy teljesen más világban.
Fenehorizont 667 2011.09.15. 11:12:05
a végzetet én úgy értelmezem, hogy kultúrális végzet. egy cigánygyerek 7 éves korára lát és hall annyi mindent, amitől a büdös életbe nem fog tudni szabadulni. ez így van mindenkinél, csak a mi kultúránkban az 'annyi minden' nagyjából megszokott, ezért azoktól a dolgoktól nem kell szabadulni soha, hiszen ponthogy a beilleszkedést segítik. ezért ezt végzetnek sem lehet nevezni, hiszen a 'végzet' negatív kicsengésű szó, amit arra használunk, ha egy ember sorsa úgy alakul, hogy a mi általunk megszokottól eltérő lesz, és az eltérés hatása a mi és a szerintünk végzet sújtotta ember kapcsolatában ránk nézve 'nem előnyös'.
Fenehorizont 667 2011.09.15. 11:16:19
RomBold! (törölt) 2011.09.15. 11:34:30
Fenehorizont 667 2011.09.15. 11:48:06
de ez nem öröklődik. ez korán kialakul. hogy mi tud öröklődni egy ember esetében, azt csak akkor lehetne lemérni, ha lenne két vagy több párhuzamos világ, és a csecsemőket más és más környezetbe raknák, és utána egy brigád mindenféle szempontból megvizsgálná a kialakult személyiségét :D
sztem max olyan dolgok öröklődnek, hogy temperamentum. vki idegesebb típus, vki nyugodtabb; van, aki melankolikus, van aki vidámabb. ilyesmik. de lehet, ezek is úgy alakulnak ki, és olyan dolgok befolyásolják, ami a neveléstől függ, csakis kizárólag. fene tudja.
azt tudom, hogy a juhászkutya akkor is terel játék közben, ha egy panelban nőtt föl, és birkát tv-ben láthatott max, ha fel tudta volna fogni, mi az a tv. ez jelent valamit, az biztos, mert állatok vagyunk mi is:)
RomBold! (törölt) 2011.09.15. 11:59:43
Vesd össze ezzel:
"Jaaj, nem szeret már az uram: meg se ver!"
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.15. 12:57:52
Fenehorizont 667 2011.09.15. 15:45:42
akkor mér tud terelni a panelban fölnőtt juhászkutya? erre mit mond a nagyrabecsült scientia? letagadja? előttem nem tudja, mer én láttam.
Fenehorizont 667 2011.09.15. 15:57:16
sőt, láttam olyan pulikutyát is, aki magán kívül, mint állatot, csak az utcán rohangáló többi kutyát, lovakat, meg max libát, csirkét látott MESSZIRŐL, azt mikor a gazdája vásárolt egy csomó csirkét, úgy egybeterelte őket, h kábé vigyázzban álltak.
míg a keverék vagy a nem juhászkutya berohan közéjük, szétkergeti őket, féltékenységében kizabálja a kukoricadarát (amit amúgy meg nem enne, ha neki adják közvetlen) a tálkából, azt bóklászik tovább.
lehet szőrszálhasogatásnak tűnik, de ezek sztem kurvára fontos dolgok, ebből a szempontból.
Steinmann Lujza 2011.09.15. 16:05:46
Sőt, mivel van egyéni felelősség is a saját sorsunkért, felnőtt korban már önmagunknak tanítható. Én sem véletlenül járok jógázni:D
mivel többször elhangzott, hogy ki a tökfőzelék...hát nem tudom, az én szememben, egy nő, aki arra teszi fel az életét, hogy valaki "maj csak eltarcsa" az tökfőzelék, akár képes kitépni a másik haját, akár nem.
I_Isti 2011.09.15. 21:59:47
És hogy kerül bele a dns-be?
PesszimPista 2011.09.15. 22:41:44
Azt azér' olvastam vhol, és nem a brit tudósok rovatban, hogy a területet kutatók találtak vmi halvány bizonyítékot arra nézvést, hogy igen is van genetikai emlékezet.
Nyilván a pulikutyák esetében sokkal kisebb lehet a környezeti "torzító" ráhatás, mint az emberek esetében de azért mégis érdekes a kérdés.
Ha már nem csak a pulikutyákról van szó, akkor ez persze nem csak az Indiából elszármazottak esetében lehet így hanem minden embertársunkéban, annak ellenére, hogy a determináltság bármilyen foka -úgy általában- rémséges viszolygást vált ki nyugati kultúra embereiben (legalábbis).
Talán attól éppen olyan visszataszító ez itt egyesek számára, mert a damui (csak kimondtam) determináltság hangoztatása nem igazán a rasszizmus felől hat a tudatunkra, hanem a saját determináltságunk sejtetése/kinyilatkoztatása irányából.
Büff neki! Most akkor?
RomBold! (törölt) 2011.09.15. 23:55:32
Azt kellene megoldani, hogy a pulit megtanítom terelés helyett házőrzésre, és a tanított puli kölyke már tudjon terelni is, meg házat őrizni is. Aztán ha sok generáción keresztül mindig házat őríztetek a pulival, akkor egy idő után eljusson oda, hogy a sokikszedik generáció már méla unalommal szemlélje a szétszéledő juhokat, és terminátorként pusztítsa a Lopó&társa kisvállalkozás tagjait.
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:06:28
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:08:06
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:08:52
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:11:28
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:19:16
Sok-sok múlik a cigányoknál az óvodai-iskolai nevelésen. Lányoknál nagyon erősen.. egy igen furcsa, inkább tinédzsernevelési, az életre felkészítő sáv kell.
Azt tapasztaltam pl, hogy Weöres Sándor versei életen át képesek hatni a lélekfejlesztésben. Apróságok, amiket.. most iskolai szakszót használok... "normál" gyereket mérhetetlenül kicsikét sem mozdítanak másirányba...
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:22:59
magyar-magyar szótár 2011.09.16. 02:27:42
A mai ember azt nem képes fölfogni, hogy a szigetekben élő emberiség törzseiben semmi-semmi alig-alig különbségek voltak, germanizmussal: az individuum nem volt fölfedezve. Arcra, termetre is egyformák voltak a népek. És a zsúfolt indiában egy "sziget"-nyi területen 4-5 nép is élt külön szigeteken, amik mind az egész sziget nagyságát betüöltötték (párhuzamosviláhok) Ez az elszigetelődés a cigányság egyik társadalmi stratégiája ÁMDEAZONBAN ezt nézi félre szegregációnak a jajdeokos többségitársadalmi jópofi cocjologius... A cigányközöség zárt s csak alig-alig nyílik meg idegennek, egy cocjológusnak, aki lerándul (köztük él fél évet) aligha...
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.16. 07:23:23
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.16. 07:30:34
Fenehorizont 667 2011.09.16. 09:19:27
és több évezredes együttélés, adott kultúrkörben való egymásra hatás az nem befolyásolja az adott kultúrkör egyedeinek a genetikáját?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.16. 12:33:44
PesszimPista 2011.09.16. 22:09:06
A kérdés esetünkben az, hogy a biológiai/gentikai és a kulturális értelemben vett tényezők milyen szinten befolyásolják az adott kérdéskörben érintett populáció (vagy bármely másik) szaporodási képességét.
Persze a korfában, pl. a cigányság nem fog hasonló képet mutatni, mint mondjuk a „fejlett nyugati” átlag, de ez főként annak tudható be, hogy akár a genetikai, akár az egyéb hatások (elégtelen táplálkozás/orvosi ellátás)okán korábban haláloznak el. Ám ha eleddig „jelentős eredményeket érnek el” a szaporodás terén, akkor ennek vajmi kevés kihatása van akár a genetikai, akár kulturális változásokra.
A lényege a mondanivalómnak az lenne, hogy bármilyen behatás a legnagyobb mértékben a reprodukciós képességet érintő esetben „számít”, és indíthat el akár egy genetikai változási folyamatot. (És persze kulturálisat is.)
Minden, ami a reprodukciós képességhez képest „távolabb helyezkedik el” exponenciálisan kisebb változásokat idézhet elő, akár genetikai, akár társadalmi/kulturális szinten.
Mondja ezt egy laikus.
magyar-magyar szótár 2011.09.17. 05:28:24
magyar-magyar szótár 2011.09.17. 05:30:15
magyar-magyar szótár 2011.09.17. 05:40:34
Én pont erre agyaltam azt ki, hogy a cigányoknál az adottterületen úniókban, diszkerditálthalmazokban meg mittoménmikben, párhuzamosvilágokban együttélő népekben alakult ki ez amit én "táborozó" társadalmibeépülésnek nevezek. "szekértábor" amiből a kijárás szabad, a befogadó[palimadárnemzet]gyöngepontjainak kiderítése, sika, ksza, léc... BEFELÉ a táborba nincsen út. Nem tudjuk, bent mi történik, a sátoron belül mi történik. Ez az életmód sokakat megtéveszt, pl akik a nomád muzulmánnők felszabadítására érkeznének.. ha véletlenül egy felszabadító bejut.. és meglátja a zárt körben, bent a családban fázyolozatlan asszonyokat, szembesül a NŐIERŐVEL .. de szinte senki nem juthat be...
Rugalmasság, sokmindenben asszimilálódik, de a sátoron belül, amikor a Titkos Este leszáll, akkor az eredeti megrögzöttségben élnek.
Mindamellett nagyfokú érzékenység. Várom Vészmadár tudományos biomechanikokémiai magyarázatát arra, hogy egy cigány az őelőtte alakoskodó, a legszebb szólamokat felmondó, a dögpörköltjéből evő, a véle egypohárból sört ivó szociológusban az undor és félelem jegyeit honnan ismeri föl, a fickó foncsoros szemüvegben van. És ismétlem, olyan szólamai vannak, amikből megél, életmódszerű frelzárkóztatási, akinek extra havijövedelme származik A Jó Ügy-ből, plusz gépkocsihasználat.
lárvalányhaj 2011.09.17. 11:21:15
"Várom Vészmadár tudományos biomechanikokémiai magyarázatát arra, hogy egy cigány az őelőtte alakoskodó, a legszebb szólamokat felmondó, a dögpörköltjéből evő, a véle egypohárból sört ivó szociológusban az undor és félelem jegyeit honnan ismeri föl, a fickó foncsoros szemüvegben van."
Ennek az a magyarázata, hogy a természeti népeknél, ahol az írásbeliséget még nem alkalmazzák vagy nincs fontos szerepe, az emberek sokkal érzékenyebbek a non-verbális kommunikációra, erről Paul Ekman is ír az Emotions Revealed c. könyvében. A civilizált kultúrák már nem arra figyelnek, hogy *hogyan* mondja a másik, hanem hogy *mit* mond.
magyar-magyar szótár 2011.09.17. 14:05:28
lárvalányhaj 2011.09.17. 14:13:16
Vannak nagyon apró, ún. mikromimikai jelzések, amiket az arc nem tud akarattal kontrollálni. Akik ösztönösen nagyon jól tudnak olvasni más embereket, azok ezt simán észreveszik. (en.wikipedia.org/wiki/Microexpression)
magyar-magyar szótár 2011.09.17. 19:07:47
És ez ma is így van ma főleg, minden ember abban a kuttyahéccencségben él, hogy ő fantássztikussan egyedi és megismételhetetlen, de kérdezz meg profi kötöztetőket, már az előszobában tudják: it olyan háziasszony van, aki nem pakolta ki a hűtőszekrényt, amiben 5 éves gyógyszerek, lekvár és szalámikövületek és dzsuva van és az egyik konzerv fedő nélkül, penész pilledéssel és az majd jól kiborul, ha óvatlanul fognák... Sőt, ma mégegyformábbak az emberek...
magyar-magyar szótár 2011.09.17. 19:11:03
Ez a mikromimikri, ez viszont tényleg: ez jön le a élenéímtot tévé képernyőjéról (vagy a hang nélkül nézett mastere a mozifilmnek is árulkodó lehet... ripacs színészek rettegik ezt az eljárást..
lárvalányhaj 2011.09.17. 20:04:19
Igen, az emberek elég jól különféle kategóriákba sorolhatók ilyen felületes (és kevésbé felületes) jegyek alapján.
Szerintem ennek a megfigyelése + non-verbális kommunikációra való hiperérzékenység kombónak köszönhető az, hogy pillanatok alatt kiszimatolják az emberek (rendszerek) gyenge pontjait, és ügyesen ki is használják azt.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.09.19. 07:12:21
magyar-magyar szótár 2011.09.21. 07:10:13
Vannak közös pointok, pl baárki akármibe kapaszkodik, az ember prototípusa jó a "kezébekerült lehetőségek" akár kapta (kreacionizmus) akár szerezte magának (evolucionizmus) páratlanok. És most a közös platformról tekintsük az eredményeket... Csípom pél a halotti matekot. De pl a svejcigyógyszergyárak afrikai élőemberkisérletei melymennyiben is tisztábbak? (sőt?) Valamely ügy ignatioi mennyivel kevésbé loyolábbak?
Pl lehetett férfiként élni, ráküldte az inkvizíció a bérgyilkosokat a donra s az ránthatott kardot és húsravághatta a gyilkosoka vagy meghalt, mint férfi. A mai inkvizíciók humanisták, pl szabad elevenen báűntatlanul elrohadnia az áldozataiknak és panaszaikat leöszeesküvéselméletesezhetik.