„Köszönjük Barbie!”
 
„Köszönjük, Emese!”
"A lét határozza meg a tudatot" -Hggdee Ahh Mm Ssdaa fősámánnő bölcsessége három jégkorszakkal ezelőttről a Fakorszak hajnalán
 
Ha a világ olyanalakú lenne, amilyennek a zelempé néhány viszonylag még képben lévő főembere haluzza, akkor az a küsded rigóalakzat bi’on úgy elszállna, mint a fecske, magasan a levegőbe és amerre csak járna, bámulna a világ, Virágéknál miként eszik a rántott békát.
 
 
MCMLXVIII. Ábra: lopógép , amivel becsűűűlettes magyar szerezni jár, enyheédeden nyélomparasztias dizánnyolásban
 
Vegyük például csak a szerzést. Mely szép, nyugat-ázsiai, jellegzetesen altajoid-türk avagy hun [han] környűlíró, pontosan néven nem nevező kis szó ez! Egytagú, tehát régi is. Ha szerét ejtem valaminek, akkor magáról a hogyanról [miként] hallgatok.
 
Például lopni a cigány lop[ik], a magyar ember ellenben szerëz. Ha a cigány kimén a határba fáért, akkor azt lopja, haazonban a magyarember a leadottrendszámú IFÁ-ját beizzítja, földobálja a platóra a stíleket és elmegy fáért, akkor úgy is kérdezi visszaútján a miskakancsó fejű [egybenyakú – a szerk kieg.] utcabéli sógorjókomája: Hunnan szerezted a fát? Avagyis, ha ilyenkor lucernaérés tája előtt ë’ pëppel kibringázik a határba, akkor a közösbe mëgy, pedig a szocialisták széjjelbaszták már a téeszeket,vagy húsz éve is annak, de az immáron megint egytagba foglalt határ az közös, ha amúgy az osztráké is.
 
Tehát a magyar dógozó-nak szerzett jogai vannak.
 
Elsőbet is a dógozónak joga van enni. Hamikor – merő egy történetből- az okleveles biogazda a 90%-os munkanélküliséggel sújtott faluban elkezdi hírelni, hogy napszámosokat alkalmaz mezgaz munkára és elcsudálkozik, hogy heteken át senki csak nem is zerrenti meg a mobilt, aminek a számát a jelentkezés céljára megadta, érdeklődni kezd, mi ennek az útja-módja s aztán, ha valaki nagyon megsajnálja, megadja valamelyik brigád vezetőjének a nevét. Oktondi pocok agramókus [ugrómókus, agranómus, agronómus] létére azt gondolná, hogy a dolgozók majd napkelte táján akarnak a rettenetes szélesnagy fődre kapának állni, hogy jó darabot haladjanak 10-ig 11-ig, mikoris a Nap istentelenül tűzni kezd, de nem. Előszöris a dógozó nem kezd 7 óra előtt. Még az építőiparban sem. Minél LMP-alakúbb a mi példabéli  okleveles biogazdánk, annál értelmiseggebb és a dógozó ezért ott bassza át a fejét, ahol tudja. Rendes vidéki zsírtraktorosgazda népnyúzó búrzsójjá állat ugyanis kiköti, hogy biciklizésért nem fizet, mindenkinek egyéni szocproblámája a feődre való kijutás de a szerszám kopása is. Ha a kezdés 7 órakor van, akkor a dógozó jelenjen is meg legkésőbb hét előtt tíz perccel, mert óra-egész, az egész óra. Csakhogy a mi példabéli ugrómókusunk társadalmi és ethnográfiai meg néplélektani ismeretei  alig mélyebbek egy csűdnyivel csak a  Jávor Benëdekénél, ezért aztán jól el is csudálkozik, amikor még negyed  [nyolckor se jelentkeznek a dógozók, csak valamikor fél nyolc előtt tíz perccel. Kifújják magukat, majd rágyújtanak. [ A leggëcibb kizsákmányolók saját ponyvás teherautón szállítják ki a brigádokat, akkor aztán a visszaindulás idejét is ők határozzák meg!… - a szerk. röh.] Az okleveles biogazda már ideges, ellenben a dógozók, miután az első cigit kiszívták, gyorsan rágyújtanak egy másikra is arra hivatkozván, hogy majd aztán a kapálásban nem kell megállniuk. A biogazda elköveti azt a súlyos hibát , tanult ember létére mi mást is várhatnánk tőle, hogy tudományos igénnyel elkezdi magyarázni a kapálás lényegét, ezt a dógozók igen nagy érdeklődést mutatva hallgatják, sőt, igyekeznek belemerülni a különböző kapatípusok tárgyalásába… Na, szó-szó, az a lényeg, hogy ¾ 8 kor az okleveles tudós biogazda hátralép, hogyaszongya na, emberek munkára, mikoris a dógozó elővonja a telefonját és megállapítja a pontos időt (ezt egyeztetik is, kinek mennyit mutat.. Majd megállapítják: nem lesznek tán bolondok egy negyedóra múlva visszagyalogolni a biciklikhez.
 
Szakadozik az okleveles mintagazdánknak a szívébe applikált kis madzogja avagyis tiszta idegrű lesz hirtelen: Mi ja FASZ? Möeaalyen röeaggöeaalííí?
 
A dógozónak joga van enni.
 
„De hát emberek, nem reggeliztek meg indulás előtt??? –hőbörödik a biogazda. De nem ám, lát föl egyemberként a brigád. Ki látott már olyan embert, aki ébredés után azonnal tud enni?? Hát mikor keltek, ki ötkor, ki hatkor, páran fél hétkor. Szó, szó, most már a bioögazdában bódorog is az indulat, a zabáljanak! De majd ezért aztán egy órával hosszab lesz a nap: négy [16] órakor lesz este! Ordéjjtást még valahogy lenyeli s csak a fejével int, jól van, egyenek, de aztán! A brigádvezető meg a bicskája hegyén a szalonnával integet vissza s hozzá ingatja a fejét, nem a’ majd megbeszélk ezt –de ugye magyar ember evés közben nem beszél.  
 
Nyolc órakor a dógozó még eszik. Mertugyanis a reggeliidő fél óra. Ez ősi szerzettjog, már még a téeszidőkben is fél óra volt, egészségtelen a reggelit csak úgy bedobálni.
 
Nemhiába van annyi esze a mi okleveles gazdánknak hogy akár az LMP mezgaz szóvivője is lehetne, keresztkérdést tesz föl az embereknek: Egyébként, ha nincs munka, mikor reggeliznek és mennyit. Nagyonhamar kiderül, hogy szinte senki nem szokott amúgy, ha nincsen munka, reggelizni, valahogy nincsen étvágya.
 
Nyolc óra húsz: most már a gazda őrjöng: másfél órája van kint és még egy kapavágást nem halad a dolog.
 
Óraötvenkor rágyújtás egészig. Ez is ősi szerzettjoga a magyar dógozóknak. Amikor a biogazda elkezdi emlegetni a multikat, akkor az egyik dógozó megszólal, hogy lyánykorában tán, úgy emlékszik, szíjott pár multit, finom, de igen gyenge cigiritta vót a’ . Márminthogy oda akarna kilyukadni a mi mintagazdánk, hogyaszongya, bezzeg a multiknál soknál egy műszakban csak két rágyújtás van…
 
A brigádvezető erre félrehívja a biogazdát, mert a tekintély, az tekintély. „Ne tessék kérem itt hülyéskedni velünk, a szegődés szegődés, a szóbeli megállapodás is szerződés, márpedig ők megállapodtak –visszamondja, miben?” A biogazda őrjöng. „Ne tessék kérem így beszélni, máris fogjuk magunk, van olyan régi munkaadónk, akinél akár délelőtt tízkor is jelentkezhetünk: dandárja van most a munkának!"
 
Kilenc óra negyven táján megállnak. Felegyenesdnek a sorban. Még egy egész sort nem haladtak, daru alakzatban, az öregje, akik még tudnak kapálni és van is rendes kapájuk (nem bolti budapesti nejlonparasztnak kitalált díszkapa) haladnak elöl, a fiatal, akinek már nem állja a tornaórák mensipadjain kikímélt dereka a paraszti gyalogmunkát, negyedsorral lemaradva hátul – tücsökciripelés?- dehogy, mindegyiknek a fülében a telefonja s hallgatják az innen-onna reája tőtött zenét.
 
A dógozónak joga van enni: a munka nehéz, most gyön a hosszúszünet, amikor is mindenki már nem előpakolva, csak úgy a táskából fal egyet-egyet , mármint az öregje. A fiatalja inkább két cigit szí el, a lyányok pedig elindulnak a gyér cserjés valahai erdősáv felé [hiába hozatna ugyanis toi-toi bódékat a mi magasanéjraópaikúttúráttságú bijógazdánk, abban nem lenne nekik pisilni gusztusuk, régi majálisokon is inkább a burgyinba guggorásztak: ez mán bi’on a WC-n cucijializálódott nemzedék… -szerk. röh.]. A gazda tombolására csak oda se rántanak. Nem tízóraiznak, ez nem is rendes evés, csakhátugye a nehéz munak.. Legtöbbjüknek kigúvad a szeme nyeléskor, annyira nem akarózik már a falat. De azért gyűrik-gyűrik: ezzel is telik az idő. Messze a sor vége és mégmesszebb a dél.
 
A gazda taktikát vált. Ő se szól mostantól (ha megállja…). Ez a nap már elbaszódott így, ahogy van, de munka után elkapja a brigádvezetőt és újragombolják a mellény: pontosan rögzítik a munkaidőt. Tizenegy ember nem fog huszonkét sorral végezni egy nap. Ha ilyen tempóban halad a m unka, mire befejeznék, már lehetne is kezdeni elölről, A kapálás minőségéről ne is beszéljünk…
 
11.43.: A gazda elképedve látja, hogy a banda széled a sor vége előtt. Már majdnem végeztek volna egy sorral, éppen az előbb számolta ki: ha itt fogja őket egy órával tovább a lógások miatt (őszerinte ugyanis a dógozó az evés jogával éljen szépen otthon, a konyhaasztalánál…) 11.57.: A bóklászók egy része megérkezik a szatyrokhoz, nekiülnek az ebédnek, persze nem kapkod itt senki, csak a gazda levegő után.
 
„Éhesek? Nem mondják, hogy éhesek? Másfél órája ettek és akkor is alig bírták legyűrni a falatot….”
 
 
„Mija? Micsuda maga, cocojológijus, hogy belelát a gyomrunkba? Dél van: ebédidő. A dógozó embernek joga van enni vagy ha éppen nem akar, nem eszik!” A fiatalabbja kezet is mos: az „ásványvizes palackjaikból locsolgatnak a lányok néhány kortynyi vizet az ujjaik hegyére. Ketten biciklistákra figyelnek föl a sor végén, vita kezdődik, hiba volt-e a sorban hagyni a kapákat, nem-e cigányok azok a biciklisták: ellopják a kapákat. Az öregek szerint szerszámot –dógozni?-ki a hülye lop, hacsaknem ásóról van szó, mert egy békebeli régi ásóért bizony folyt már vér is, méghozzá testvérek között, a faluban…
 
12.37.: A brigádvezető miheztartásra elindul a sor vége felé a törzsgárdával [ más 60 éven felüliekkel] a sor vége, a kapák felé. A fiatalja a kiszívott cigarettákról rágyújt, aki nem dohányos, az elindul az öregasszonyok után.
 
A gazda úgy negyed kettő táján látja a világló arcokat: most fordultak a második sorokba…
 
14.óra 45.: Elindulnak a kapákkal a sor elejére. A gazda vigyorog és dörzsölgeti a kezét: most lecsap: eljött az igazság pillanata. Kiszámolta, hogy öt órát sem dolgoztak a nyolcból, visszazavarja őket: a mai nap 16 óráig fog tartani.
 
A fiatalabbja rá se néz. Mintha a levegőbe beszélne. Az egyik lány odaszól, neki mennie kell a kislyányért az oviba, a gazda a bicikliről rángatja le, a két férfi szorosan odaáll, egyelőre bicska nem, de a tekintetek villognak: „Mija faszt akar?”  [ A falu leszakadó rétegei-nek asszonyai sorban mind az utóbbi években gyerekszüléssel próbáltak javítani az anyagi helyzetükön. Ezzel a trenddel együtt a vakarík szó elillant a népnyelvből, nem szólják meg azt az asszony, aki 33 évesen szül, ha a legszegényebb magyarok közül 42-43 éves asszonyok is szülnek ma már.]
 
Kiderül hamar, hogy a városról való okleveles biogazdánknak amnnyira szőőrnyűjjen elbaszott téves fogalma van az óvodáról, mintha most gyött volna Pestország valamelyik magosabb fekvésű régiójából, ahun is az emberek átalgéletkora jó tíz évet ver rája A Nyóckerüleet lakóiéra... . Ha nem tudná, az óvodában is dógozók vannak ám! –a dadusok. És az is igaz, hogy a faluban dógozó nyolc dadus helyére szivesen ácsingózna 88 más asszony is, sőt, mitmegnemtennének ezek egy ilyen fizetett, TB-bejelentett örökállásért, ámde azok a szerencsések, akik dadusok lehetnek éppen ezért is kompënzá"'nak túlzó nagyképűséggel, rugalmatlansággal és a zëmpátija teljes hiányával, elvégre éppen ezért is nem alkalmaznak embereket dadusnak, csak asszonyokat, mert asszonnyal igazán szigorú csak asszony tud lenni...  És ahogy még vállalatok is vannak, ahol a takarítónők kénye-kedve meg ízlése egészen messzire fölhat, csakugyan a dadusok sem ismernek kegyelmet és a halál faszára (így anyák napján, mikor ezeket a sorokat írom, nem szeretnék tobzódni gyűjteményemben ennél durvább mondatok eránt) küldik el azt az anyát avagy hozzátartozót, aki 7 óra előtt merészelné a gyermekét óvodába adni. Gyereket óvodába beadni csakis cigányok tudnak 7 óra előtt előzetes egyeztetés nélkül, de ehhez is legalább három sógornőnek kell odaállnia a kapu elé, tokostól berúgni azt és acsítani rendesen, hogy a magyar picsa [= a dadus] jól összeszarja magát és nehogy merjen ugatni, hogy a hétórási busz indulása előtt tíz perccel valaki a kölykit be meri adni. Ennek megfelelően persze aztán a dadusok kénytelenek kiélni az imígyen szerzett frusztráltságukat azzal a gimnáziumi tanárnővel, akinek van pofája 6óra 55-kor a kölykit rendszeresen!! beadni, na ennek aztán mind a két dadus neki is esik: hogygondójja jaztat! Ugyan elvileg [papíron] az óvoda 17 óráig állna a rendelkezésére a szülőknek, de már aki 16 órakor érkezik lélekszakadva (avagy küldi oda a nagymamát, keresztszülőt, persze csak ha a vezetőóvónő ezt engedélyezte és közölte is a dadussal…) a gyerekért, arra vasvilla tekintettel néznek a dadusok (az óvónők? Nehogy már, így is egy óvónő sooookkal több időt tölt bent, mint egy tanító vagy tanár és mégis a tisztelt tanarak feszt az óvónőket basztassák, akik pedig sokszor még alvásidőben is kénytelen bent adminisztrálják a napot!)
 
15:01.: „Ezt korábban kellett volna kitalálnia, uram!” –magyarázza felháborodottan a brigádvezető, körülbelül minden negyedik-ötödik szava az uram. „Ha ezt előbb mondja, elevenen nem is szólok annak a két lyánynak, nem, nem vállaljuk a hatórási kezdést, mert az óvoda nem veszi be hét előtt a gyerekeket. És különben is, a nyolcóra, az nyolc óra: 4000 Ft-ért mit akar? Magam ellen beszélek uram, de aszondom magának: vegyszereztesse le ezt a fődet úgy, mint más: kiment mán a kapálás a divatból, nem a középkorba' élünk. Hatvanhét éves vagyok, de még három húszévest kapálásban kidógozok! […] Nem, dehogy, a jó kapások már mind le vannak foglalva a paprikaszezon végéig. Korábban kellett vóna felébrednie, uram! Vót énnekem jó brigádom még tavaly előtt-előtt, harmadéve, de lerobbantam, kórházba kerűtem pont a szezonba’, hát mire hazakerültem, mindet elcsábították. És még benne van a pakliban, hogy hónap már kettővel-hárommal kevesebben leszünk, főleg, ha így tetszik beszélni velük, na jóéjszakát!”
 
Legközelebb az un. „pedagógusok” szerzettjoaginak történetébe engedek bepillantást „Kleine fische, kleine fotzi!” mottó alatt.. (A szorgalmasabbja addig is készülhet a Szomszédok című, oktalanul és oktondian lenézett & lesajnált teleregény azon fejezeteiből, melyekben Vágásiné táborozni megy ill. egyéb különmunkákat válla a maipedagógusjogok szerzéseinek hajnala előtt…)
 
 
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr922868345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.01. 17:54:56

na, ezt valóban ismertem már
most nincs kedvem mégegyszer begépelni hosszasan ide, miért vagy demagóg, de az vagy
rövid verzsön: hogy felháborodtál, mikor kifejtettem, talán nem véletlen, ha valaki 30-40-50 évesen szakképzetlen alkalmi munkából él
ha szorgalmasabb, tehetségesebb, törekvőbb lett volna, nem ott tartana, így valóban marad a kis pénz, az alkalmi meló, és a hosszas cigiszünetek
de azért, már mégse általánosítsuk az ÖSSZES dolgozóra
már megbocsáss, de csalódtam benned, ez az írás eléggé tótavésen demagóg :((

A pedagógusok - a kis pénz kis foci mondást én a jövőre vetítettem ki, hogyha a kormány bevezeti, amit tervez, hatalmasnagy kontraszelekció lesz ismét, maradnak a vén csatalovak és a fiatalabb alkalmatlanok

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.01. 18:18:53

ha már nagyon cikkezni akarsz valamiról, akkor nem meggyesi gusztibácsisan a pedagógusokba kéne belerugnod, hanem talán a politikai elitünkbe...hm..a pedagógusok vagy a politikusok miatt tart itt az ország, ahol tart?

I_Isti 2011.05.01. 20:39:53

@Budai Hella: Ki tanította a politikusokat?
(Egyébként meg nálunk is kb ez van az oviban, pedig csak 30 km-re van Bp.)

magyar-magyar szótár 2011.05.02. 06:19:10

@Budai Hella: A politikus a masszából való, a társadalomból vétetik. egy olyan országban, ahol a luxus álterepjáró vásárlására az okoscsávó szlovák céget alapít.. vagy olyan magyar Bt. aminek joga van próbarendszámot kérelmezni (éspersze "amerikaiméretű próbarendszámot gyártat: Pestországban minden lehet, bizonyos megyékben még autókereskedésnek is igen neház próbarendszámhoz jutnia...)
Ott kezdődik a politikus, hogyaszongya, beengedik a sátorba és rögtön azt kérdezi, hol a kondér -mert azbesztkesztyűt már hozott is a belenyúláshoz.

Mert guszti bácsiok oszt sokkal különbek azzal, hogy betétitársaság formátumban az egyébként sajáttulajdonukban álló káeftének számlázták ki a honort meg áfásszámlát kértek az éttermifoigyasztásról, amit aztán sztoriban is megírtak és honoráriumért is számláztak, meg még uugye meg is lett kőccségelve ésígytovább. Azt mondja erre az analfabéta rabszolgázató, cocpoltoztató és kamatoló, kurvafuttató cigányember, hogy mindenkinek meg van a maga téglája a bőtönyben és pontosan tudja, hogy ha Dr Xyzz Művészcsalád Ügyvédi Vállatlathoz fordul, akkor harmadannyi büntetést se fog kapni, de azt is felfüggesztve.

Velejéig korrupt az ország, egészen mélyrehatóan. Mint jó pedagógus, árzuld már el nekem, hogy egy totálisan korrupt tolvajországban ugyan mitől is lenne különb a felszínre brhöeaffnó politikus.
Jó, akkor nézzük meg másképpen, tekintsük becsületes politikusainkat, hol vannak? Bokros Lajos nem lopott egy fillért se Szabó Iván se, Rabár se.

Bokros Lajso le van fikáztatva, fikázták e z e k is, akik különben folytatták a lakosság számára be nem látható reformot (csak a látványrészektől szabadultak meg, de még Isteni Gyula bácsiék...)

A becsületes politikust az egész ország, a saját pártja is balfasznak nézi, az ellenség meg lesajnálja.

Nagypon sok vállalkozás simán köztörvényes és egyéb bűncselekménnyel nyit. Magyarországon soha nem volt még vadkapitalizmus -de éppen sajtómunkásságunk segédkezett az első lerablást "vadkapitalistának" ábrázoilni, aztán lett nagy csudálkozás, hogy a "hűjje magyarnép" a visszaaszociaélizmusra szavazott. Azt hazudták jópolitikusként a szocialisták meg az SZDSZ hogy szakértői kormány kell meg szociálisérzékenység és a gyengék felkarolása
Azt a széjjelbaszást, amit kormányon kívül kezdtek a szocialisták, kormányon nyiltan folytatták, igaz, sziveskedtek egy gazdasági reformmal is, mert

ez mindenütt így megy, amikor a "vállalkozási verseny" végetért, a yneregbe kerültek meg a révbeértek hirtelen elkezdik betartani a játékszabályokat, a Bőrszalonnay és Fiai fuvarozócég is pirosgázolajjal kezdte, de amikor már megvásárolta a Volt Állami Tröszt egy részét, hirtelen elkezdenek a tévében szakértőként nyilatkozni arról, hogy büdösajjasok még mindig pirosgázolajat [HTO-t tankolnak]

Nekem Guszti bácsi vagy Zoli bácsi vagy pista bácsi olyan, mintha nem is a testvér bátyáim, hanem apáim lennének. Zoli bácsit teljes szivemből szertem, pistabának odaadnám a két vesém meg a májam, hogy ha azon múlna két jó éve. De azt akkor is megmondom: nagy balfaszok is voltak és önellenhatóan, tudatlan oktondi módon még asszisztáltak is ehhez a "mérhagytukhogyígylegyen"-hez. Mert a politika művészet is, az átbaszás művészete. Nem is magával az átbaszással van baj, hanem arra, hogy mivégre az átbaszás...

magyar-magyar szótár 2011.05.02. 06:25:44

@Budai Hella: Nagyon rossz válasz a politikusokba rúgdalás. Pont ez volt a főcélja a lopcsalista spekulalistáknak, hogy okádjon a politikától való undorában a hűjjemogyorók.

De olyan ez az egész, mintha a sakk iránt egyáltalán nem érdeklődőnek kéne azt megmagyarráznom, miért hoz a zseniális sakkoó tisztáldozatot.
A zseniális politikus olyat is, ami "bukásának" láttatható, a maga javára tud fordítani, a balfasz meg a jócselekedeteit sem képes belátztani a "népfelséggel".

Jóideig azt hittem, hogy vezető értelmiseggjeinket kizárólag a lustaság (megelégszik a hallomással) akadályozza meg abban, hogy mindenoldalúan belásáák a helyzete. újabban azonban azt kell látnom, hogy szántszándékkal voltak "buták" és főleg: pénzért.

Mindenkilop -de persze azért vannak kategóriák, ez olyan, mintha azt állítom, hogy mindenki fociz vagy mindenki autóz.

Az autózásban is vannak párhuzamosvilágok, és aki tud, az egy 30 éves kávédarálóval ugyanazt a távot 55 perc alatt teszi meg, amit a magát amatőrversenyzőnek gondoló májer 62 perc alatt. A két ató között csak korban a különbség harminc, de pl lóerőben 130...

A politikában meg sokkal nagyobb különbségek vannak úgy, hogy az embereknek nem a fele "utas" csupán, hanem 99%-a...

magyar-magyar szótár 2011.05.02. 06:28:47

@Budai Hella: Volt egy jó politikus kolléganőm, az szakfelügyeleti látogatás táján betanított egy órát az osztályának.

Van olyan buszsofőrpár, akik a Bp-barcelona távban két órát vernek rá a "menő csávókra". Mégis azokat baszogatják az utasok, akik 2 órával hamarabb érnek oda, ugyanis ez a két fickó megfosztja az utasokat a száguldás illúziójától, egy csomag se esik le a tartóról, nem kell kapaszkodni, nem kell lefejelni az előtte lévő ülést.. azzaz az az érzete, hogy cammognak, míg a Derék Fijúk hóóógy száguldanak.

ekkerjoz 2011.05.02. 08:28:33

Hát.
Minden sor natúr realizmus.
Demagógia sehol.

Tízévesen jártam először napszámba kapálni, az első tollasütő készletet, rendes biciklit, sakkttáblát, táborozni való rövidujjú inget, bőrfocit, ilyesmit vettem, nem egy nyáron persze, csak most így jut eszembe.
Kapálni nem jó.
Málnát szedni sokkal jobb, meg meggyet, ribizlit, cseresznyét, oda nem kellett a zsíroskenyér mellé vinni teát, vagy vizet.
Minden nyáron beálltam napszámba egy hónapot, rendes pénzt adtak, meg hát így szocializálódtunk.

Napszámos amúgy semmi ember ahhoz képest, aki rendesen be van jelentve, mégis sokkal több joga van neki. Akkor áll odébb, amikor eszibe jut, már ötven forint plusszért is elszegődik máshova. Lebaszni nem lehet, mert azonnal otthagyja a melót, persze a bérit rögtön kéri.

A napszámos egyszemélyes szakszervezet.

ekkerjoz 2011.05.02. 08:39:52

A szerzett jog meg megint nem játék.
Fél ország épült fel szerzett anyagból.
Ha egy köbméter sóderról volt papír, akkor már kiengedték a telepről, de persze négyet is felszorítottak az ifára, ami C menetlevéllel vitte hazáig, megtörve a téridő kontinuumot, valami féreglyukon által ugyanis csak tíz kilométer volt
Szolnok-Fegyvernek, oda vissza.
Nem volt ez lopás, szerzett jog volt, lepapírozva, ha esetleg utánanéznek.

Aztán, mikor kész volt a ház, a dolgozó évente fusizhatott magának maximum két iparcikket, persze a cég anyagából, munkaidőben.
Hólapátot, szánkót, tévéállványt, kerítést, sárkaparót, pálinkafőzőt, ami lekvárfőzőnek volt álcázva, yagi antennát, fészerhez oszlopot, emeletes ágyat a gyerekszobába, ilyesmit.

Mindegy, ezt majd a fusi szócikknél.

Tegnap birkát vágtam a cégnél, mink ilyenkor tartjuk az építők napját.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.05.02. 11:05:38

a szerzés ősi katonai mesterség. európa a római kor bukásával ugye ismét bevezette az alanyi jogú hadkötelezettséget, s mióta hadak állnak, a katona nem zsoldért, istenért-királyért-hazáért megyen, hanem a szerzeményért, amit aztán hazavisz a faluba, és asszonyt vesz belőle. a szerzés sehol se volt annyira pofátlan és szembetűnő, mint a sorozott hadseregben.
aztán visszahozták a hivatásos hadseregeket, de a szerzés ősi mesterségét vitte magával mindenki haza, és megtanította a gyereknek.
a napszám problémájára mifelénk - informatikai projektek - projektdíj van: elvégzed a munkát, kapsz pénzt. ha az 5 napból két nap alatt végzel, akkor két nap alatt kerestél öt napnyi pénzt, a maradék háromban azt csinálsz, amit akarsz, de ha az ötödik nap végére nincs rendben, akkor futhatsz a pénzed után.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.02. 11:55:18

A demagógia a témafelvetésben rejlik. nem a leírásban. Mivel most esedékes a MT szigorítás, a munkavállalók számára kedvezőtlenebbé tétele, a tanárok ellehetetlenítése és tömeges kirúgása, én egy magát szociálisan érzékenynek tartó szerzőtől nem ilyen témafelvetést vártam volna.

ekkerjoz 2011.05.02. 13:09:27

@Budai Hella: ehhez én nem értek. Dadusokkal viszont sokszor találkoztam, a családban pedig van óvónő, tanító, tanár, docens.
Asszem a szerző családjában is.

budai zöld 2011.05.02. 13:53:25

"de már aki 16 órakor érkezik lélekszakadva [...] a gyerekért, arra vasvilla tekintettel néznek a dadusok"

Ez így van, 4 után csúnyán néznek, 5 után rád hívják a gyámügyet.

Nem arra a törpe kisebbségre van kitalálva a rendszer, aki dolgozik és gyereke is van. Egyáltalán, ki az, aki dolgozik, és úgy tud eljönni munkából, hogy még öt előtt odaér az óvodába? (Azaz olyan hamar el tud jönni munkából _és_ olyan közel dolgozik.)

Ennél egyébként még durvább az óvodai nyári szünet, merthogy ilyen is van, általában hosszabb, mint ahány nap szabadsága egy munkavállaló szülőnek van.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.02. 14:36:12

@magyar-magyar szótár: érted már? egy ilyen post felhívás keringőre, mindenki a ROSSZ élményeit írja majd le a témában.
A marketing alaptétel: az elégedett vevő csöndben van, az elégedetlen legalább 5 másik embernek elmeséli.
Köszönőtáblát utoljára a LUkács uszoda falán láttam, de az is 1912-ből volt.
és ezért is mondom, persze, jöhet a tanárok leszólása a következő postban, senki sem fogja elmondani a kellemes élményeit, de egy rossz élménye garantáltan van mindenkinek az oktatásról. Azt leírja.
ha nem az lenne a szituáció, ami, akkor nem is lenne baj, hogy kritikai észrevételek vannak, de tekintettel a megszorí...oh bocs Oktatási reformra, talán nem kéne még rásegíteni.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.02. 14:41:19

@Budai Hella: oktatási reform sincs. Vannak fent mindenféle fogalmatlan emberek elméletekkel, meg vannak lent, a végeken ilyen hülyék, akik ettől függetlenül végzik azt, ami a dolguk, valamit a szakmából átadni a gyereknek, meg valamit, hogy ember legyen. néha sikerül.

ekkerjoz 2011.05.02. 19:24:52

Nem a poszt és a szerző hibája, ha a pedagógiáról általában a nyígás jut az ember eszébe.
Mióta eszemet tudom, mást se hallok, csak milyen szar a pedagógusok sorsa.
Biztosan így van, de mintha ebből is szigorlatoztak volna annak idején. Annyira profi mód tudnak ríni, hülye a tanterv, az önkormányzat, tankönyvkiadó, minisztérium, köztársasági megbízott, minden szülő és minden gyerek.
Kádárrencerben is, most is.
Tökmindegy, hol és mit végeztek, az összes rokonom, ismerősöm mind egyformán fújja, negyven éve. Kivétel nélkül.
Érthetetlen.

Nagyon nagy tisztelet a kivételnek.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.02. 22:49:14

@ekkerjoz: Kicsit magasabb perspektívából szemlélve – az utóbbi két évben úgy 30%-kal csökkent a tanárok fizetése a megszorítások miatt. (pluszpénzek, cafetéria elvonása). Holnap (kedden) készül a mostani kormányzat bejelenteni az oktatási reform címén az újabb csomagot, ami 30%-os óraszámnövelést jelent, béremelés nélkül. Mindez várhatóan jelentős elbocsátásokkal is jár majd. Én erre mondtam Dudinak, hogy ebben a helyzetben nem elegáns még egyet rúgni a pedagógusokon.
A Munka Törvénykönyvében is olyan változtatásokra készülnek, ami még kiszolgáltatottabbá teszi azokat, akik képesek és hajlandók dolgozni. (a munkaképes korú lakosság 53%-a).
Ha már…miért nem a maradék 47%-t cseszteti a kormány és Dudi?

Amit nyigásnak hívsz, az egy közismert pszichológia jelenség, a szakirodalom kiégésnek nevezi, a segítő szakmák sajátja.
www.szote.u-szeged.hu/psych/pdf/ment2.pdf

érdemes elolvasni a belinkelt anyagot
Egy tanárnak nagyon tudatosan oda kéne figyelni, hány órát vállal, mennyit dolgozik, és hogy tölti a szabadidejét, ha nem akar kiégni. Jelenleg erre keveseknek van lehetősége, ezért nyígnak, ahogy te mondod. Persze, baszogathatjuk az orvosi értelemben depressziósokat is, méééér van folyton rossz kedvük, ugye?

ekkerjoz 2011.05.03. 06:31:03

Dejó, tudományos magyarázat is van a rinyálásra, köszönöm.
Kár, hogy elég hamar kiégnek, páran már főiskolás korukban, oszt úgy is maradnak.
Depresszió szerintem nem jellemhiba, őket nem is bántom.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.03. 07:37:35

@ekkerjoz: Ha jól sejtem ellenséges az attitűdöd a pedagógusokkal szemben, úgy egészében. Most persze elemezhetnénk, hogy valami gyermekkori frusztráció, esetleg valami irigység áll a dolog mögött (szeretnél beszélni róla?) , de most nem elemezném:D
jó, komolyra fordítva, te rühelled a tanárokat, nekem meg nem fontos, hogy változtassak ezen, mindenki azt gondol magában, amit akar:)
Azon esetleg elgondolkodhatnál, hogy általában is így gondolkodsz-e, hogy százezres nagyságrendű csoportokat egységesnek látsz, mert az kissé előítéletes filinget jelent részedről, tehát úgy általában van véleményed a rendőrökről, mávosokról, kékszeműekről, idősekről, fiatalokról, stb, stb.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.03. 07:46:26

@Budai Hella: Én saját kollégáimon látom, hogy sajnos olyan 90% tényleg alkalmatlan. Olyan 30% még didaktikai értelemben is, a módszertan sincs a kezében, van 10%, aki a saját területéhez egyszerűen hülye (tesitanár, aki nem ért a labdajátékokhoz, bioszos, aki kihagyja a genetikát, mert nem érti). És a maradék nagy rése emberileg nem alkalmas kezelni azt, hogy már nem a "megmondom, te meg kussban vagy" szituációban kell tanítania. A maradvány 10-20% is rinyál néha, mert a legtürelmesebb ember is kifakad alkalmanként. ez utóbbit sajnos nem lehet megkülönböztetni a rendszeresen semmit nem csinálva rinyálóktól.

ekkerjoz 2011.05.03. 08:15:55

@Budai Hella:
nézze, mégegyszer leírom:
mióta eszemet tudom, pedagógus barátaim, ismerőseim, rokonaim, szóval közelálló emberek jajgatását hallom, nincs olyan közös program, ami ne erről szólna.
Negyven éve nem telik el úgy névnap, keresztelő, satöbbi, hogy bármi más téma lett volna, mint a pedagógusok nehéz sorsa. Nem találkoztam még olyan pedagógussal, aki bármilyen apró szakmai örömmel dicsekedett volna, dől belőlük a panasz.
Nem vagyok én ellenséges, csak rettentőmód unom.
De hát ahogy napszámosnak a reggeli, pedának sírás a szerzett joga, gondolom.
A saját tanítóimat, tanáraimat egy kivételével őszintén tisztelem, néhol meg is írtam őket név szerint.
Irigység?
Hát.
Nagyon restellném.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.03. 10:11:04

@vészmadár (pica pica): de te valami főnök vagy ott, nem? miért nem cseréled le őket?

@ekkerjoz: cseréld le derűsebb emberekre a barátaidat:) a családot nem javasolnám azért lecserélésre:)) Nem tudom, milyen körben mozogsz, én szeretek tanítani, jól érzem magam, és általában derűs vagyok. A kollégáim többsége ilyen, ha van valami tantestületi ebéd, kirándulás, vagy összeülök a tanár barátaimmal, kifejezetten jó a hangulat. Most Dudi meg fog fojtani, de ...szóval ahogy én észrevettem, vidéken divat inkább siránkozni, itt a neonfényesben ha valaki elkezdi, akkor a többiek baleknak tartják, rinyálósnak, és kerülik a társaságát.

Fenehorizont 667 2011.05.03. 11:44:15

@Budai Hella:
vidéken divat siránkozni, édesistenem...:D

Fenehorizont 667 2011.05.03. 11:51:00

@Budai Hella:
veled azt csinálnám, hogy beraknálak mondjuk erdőhorvátiba tanítani, és mittomén, ott kéne lenned 3 hónapig. minig be kéne járnod.
namost, erről forgatna valaki egy dokumentumfilmet..vagyis a lófaszt dokumentumfilmet! inkább valami rejtettkamerával kell megoldani, hogy ne tudja senki produkálni magát - mondjuk a plafon sarkában lenne ez a kamera.
annyira megnézném a trendin összevágott, csakis az izgalmas helyzeteket mutató végeredményt :D

kikoránkell 2011.05.03. 11:53:44

@magyar-magyar szótár:
Kár szétbontani foglalkozási ágakra, nemzeti attitűd a rinya, kivételek vannak ugyan, de a hibahatárt se éri el a számuk.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.03. 12:05:03

@kchkscak: na, most van az a pillanat, hogy a nicket képtelen vagy szétválasztani az embertől, és neked már előfeltevéseid vannak, hogy én milyen lehetek (gondolom, valami kényeske, szerencsétlen kis baleknak képzelsz, amolyan mimóza típus:D)

Fenehorizont 667 2011.05.03. 12:07:27

@Budai Hella:
dehogyis, biztosan nagyon kedves nő lehetsz, ezt le merem fogadni. csak éppen nem tanítottál még olyan iskolában, ahol valódi problémás gyerekek ülnek, nem olyanok, akik órán ájphonoznak, és visszaszólnak a tanárnak.

mondjuk én sem tanítottam még ilyenben, de járni ilyenbe volt szerencsém.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.03. 12:37:22

@Budai Hella: komolyan kérded? egy közalkalmazottat (pláne egy tanárt) nehezebb elmozdítani a helyéről, pláne alkalmatlansága okán, mint egy hegynyi jezsuita forradalmárt. Ha egy kicsit is megszorongatják, mindegyik egyből formailag kifogástalan lesz. Plusz ugye, hacsak nem durva adminisztratív hibán kapod rajta, az alkalmatlanságának a tanúi csakis és kizárólag kamasz diákok. Azok meg ritkán hajlandók kiállni és vállalni a véleményüket, tanúsítani a dolgot. Pláne, hogy a dolog oda és vissza, hiszen a drága kolléga mindig talál vagy 100 támadási felületet az őt megvádoló diákon. Most idén plö kiraktunk 2 tanárt, amúgy csak azért lehetett, mert kötelező létszámleépítés volt. A legalkalmatlanabbat raktuk ki, mégis hetekig ment a fúrás és a hangos szóval is nyaggatás, miért?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.03. 12:43:23

@kchkscak: valamiért van egy olyan gyanúm, nem csak passzívan szemlélve jártál te olyanba:) Benned érzek egy olyan mosolygós, "mármindentláttamszinte" cinizmust.Az a tippem, valahonnan nagyon lentről jöttél, vagy legalábbis megjártad. El tudom képzelni, hogy kettős(többes) nemzeti identitású családba születtél, félig cigány vagy vagy román vagy ilyesmi, félig meg magad sem tudod. Ha azt mondanád, egy ideig csöveztél Budapesten, elhinném:)

Fenehorizont 667 2011.05.03. 13:11:37

@vészmadár (pica pica):
áh, túldramatizálod ezt:) kicsit mesélek, most úgyis ráérek a főnököm sajnálatos balesete miatt, meghát, az egész amúgyis anoním :D

szal, mindkét szülőm családja viszonylag szegény volt, ez tény, meg gyerekkorunkban nekünk se volt pénzünk valami sok, de szerintem ezzel rajtam kívül vannak azért így egy páran. főleg olyanok, akik a családban első generációs diplomások, mint mi a tesómmal. néhány osztálytársamhoz képest kiskoromban is gecijól éltünk.

az identitásomon soha nem görcsöltem, mert igen bonyolult lenne, ha nem tartanám magamat egyszerűen magyarnak, oszt kész. a 'cigány identitásomról' annyit, hogy számomra jóformán nem létezik. a levét olyan mértékben viszont rendesen ittam annak, amit 'cigány mentalitás'-ként lehet jellemezni. apukám kurvára robbanékony természetű volt, mondhatni idegbeteg, és nemutolsó sorban alkoholista. megaztán priusza is van, ami szintén nem jött jól egy darabig a családnak, de mostanra minden rendbejött. fater tiszta évek óta, jól lavírozgat, természetesen feketén :D anyám lediplomázott estin pár éve, és köztisztviselőként dupla fizut kap azóta, úgyhogy tipikus középosztálybeli családdá váltunk, ahol apukám kivételével mindenkinek van diplomája :D
pestre csak 2 éve költöztem, egyetem után, és sose csöveztem. viszont még mindig el szoktam itt tévedni.

látni télleg láttam ezt-azt...éshát, az a nagy igazság, hogy az általános iskolás énemet (amivel az igazi bajkeverők között jóformán elvesztem - emlékszem, csak hepatitis-járvány után, sok hiányzó esetén csodálkoztak rá a tanárok, hogy milyen szemét kis geci is vagyok..:D), na azt megmutatnám hellának. megnézném, hogyan kezelne úgy, ami szerinte szigor :D
és mondom, én egy lófasz voltam azokhoz, akik késsel jártak suliba.

Fenehorizont 667 2011.05.03. 13:21:28

@vészmadár (pica pica):
meg sajnos az én természetemmel is vannak gondok:D
30 éves vagyok, de még mindig rendszeresen keveredek verekedésekbe, komolyan nemtom, hogy a francba..:D
és ez néha nem játék. a legutóbbi nagy bunyónál annyira szétverték a fejemet, hogy másnap egyszerűen nem ismertem magamra. hetekig ki se mozdultam a lakásból.
mostanára már annyira gyáva és óvatos lettem, hogy ha meghallok egy hangos szót este, kotrok onnan a rákba.

kivéve részegen.

RomBold! (törölt) 2011.05.03. 16:03:01

Attól hogy valaki paranoid, attól még lehet, hogy tényleg üldözik.

Pedagógosz népszég szeret rinyákolni?
Igen, de moszt éngonossszágosszágom útty láttya, hotty OKKAL!

Állami alkalmazottat kirúgni valóban nehéz. Mentős ismerősöm (ex-váltótársam, BP.II.) pl azt mondta, hogy emberölésért még nem jár kirúgás, csak azért, ha az emberölést nem papírozod le rendesen, és még szerencsétlen is vagy. Nyilván ironizált, de a lényeget elkapta. És mégis volt olyan, hogy százával rúgták ki a mentősöket. A megoldás? Nem az alkalmatlanság, hanem a csoportos létszámleépítés.

Pedagógusoknál is ilyet sejtek. 30% óraszám emelés az 20-30 % létszámleépítést is jelenthet.

Én voltam osztályelső, strébergetczi, és később volt olyan is, hogy megbuktam 2 tantárgyból. Volt olyan tanárom, akiért még most is tűzbe mennék, és volt olyan, akit nem tekintettem épelméjünek.

Ezt csak azért mondtam, hogy ennek fényében olvassátok a következőt:

Nem irigylem mostanában a pedagógusokat. Ugyanolyan szinten kezdik érezni a létbizonytalanságot, mint a gyárakban 3 műszakban dolgozó betanított munkások. Lehet, hogy néhányan mennek is majd biorobotnak valamelyik multinaci céghez. Nincs is ezzel semmi gond, csak szarul fogják érezni magukat Fröccsöntő József (11 általános, ebből 2 negyedik és 3 hatodik osztály) és társai körében.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.03. 19:32:35

@kchkscak: húúú micsoda kámingout:)
megmutatni Hellának, de már megbeszéltük, hogy Hella nem létezik.

@RomBold!: ez a lepapírozás nagyon igaz. Jaja, a mentősök, egy időben őket basztatták, Dudi ezt nagyon jól tudta az előző ormány alatt, bűnösréteg, szalámizás, remek cikkei voltak erről. Múlt időben:D Most, amióta kitört a kérdőívforradalom, minden más lett.

RomBold! (törölt) 2011.05.03. 20:24:10

Amúgy én most teszek a belpolitikára :(

Elég nekem az usákok baja.
Meghalt a binlLáden, éljen a dzsihád! :(

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.05.03. 21:15:21

1.Jó ez a poszt. Mivel régebben magam is dolgoztam tsz-ben, ismerem az egész nap evésszünet fogalmát.
2. Kommentben elhangzott, hogy elvesznek a tanároktól étkezési jegyet, kafetériát stb. Egy hétvégi buliban az egyik állami alkalmazott barátunk is elpanaszolta ezt. Akkor megkérdeztem egy vállalkozó barátunktól, hogy tudod egyáltalán miről beszél? Nálad, aki egy forintból 1.20-at csinálsz van-e béren kívüli juttatás, stb? A vállalkozó örül, ha a szükséges minimálbért ki tudja gazdálkodni, nemhogy még cafeteriával foglalkozzék.

Fenehorizont 667 2011.05.04. 10:27:44

@Budai Hella:
jó, és mégis hogyan nevezzelek? írjam azt, hogy a hella nicknevet legyártó valós személynek, akit én nem ismerek? sztem ez egy kicsit így hosszú :)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.04. 15:38:36

@kchkscak: Nem, nem az elnevezés. Csak amiről már beszélgettünk, hogy a nick mögött nem biztos, hogy olyan személy áll, akinek tűnik. Amit Dudi is mindig mond, hogy a nick nem egyenlő a valós személlyel. Még az is lehet, hoyg férfi vagyok, és nem tanár, hanem mondjuk űrhajós:D

Fenehorizont 667 2011.05.04. 16:15:24

@Budai Hella:
ja, van az, hogy mennyi az esély arra, hogy mindjárt benéz egy zsiráf az ablakodon? 50-50% - vagy igen, vagy nem:)

na, ez azért nem egészen így van. azt nyilván nem fogom innen megállapítani, hogy borotválod-e a puncidról a szőrt, vagy hogy sokat mosolyogsz-e.
viszont azt meg tudom, hogy bizonyára nem vagy űrhajós, mert akkor nem itt pötyögnél nap mint nap, valamint azt is, hogy nem tanítottál még olyan osztályban, ahova valódi problémás gyerekek járnak, mert akkor nem írtad volna meg azt a hozzászólást, amiben megállapítottad, hogy vidéken divat a panaszkodás.

persze lehet, hogy azt csak provokálás céljából, szótár idegesítésére írtad be, de még akkor is jelent valamit.
a kontextusból meg lehet állapítani pár dolgot: pl, hogy amiről értekezik, ahhoz hogyan viszonyul az azt begépelő ember, és abból sztem többnyire helyesen lehet következtetni a valós személy bizonyos -az adott témához kapcsolódó, és így már valamiszámba menő- dolgaira is. pláne, ha viszonylag sok hsz-t váltunk.

nem hiszek én abban, hogy minden ember olyan baszottul kölünböző lenne a többitől. vannak viselkedési, reagálási sémák, amik nagyrészt egységesek, és viszonylag kis számú csoportra oszthatóak.

neked nem volt még olyan érzésed, hogy vannak 'embertípusok'? hogy vannak bizonyos felvett magatartási formák, amiket már láttál korábban egy adott embernél, és deja vou vagyhogyírják-szerűen úgy üt homolokon, amikor újra szembetalálkozol velük?
nekem már nagyon sokszor.

ekkerjoz 2011.05.04. 16:34:27

A Dudi jelentésén töprengtem kicsit.

Súlyos 2011.05.04. 17:26:08

@ekkerjoz: Na, ezen én hetekkel ezelőtt töprengtem.
Odáig megvagyok, hogy Dudi=dudenbuch... de mit jelent az, hogy duden?
Feladtam.

kikoránkell 2011.05.04. 18:21:03

@Súlyos:
"The Duden (German pronunciation: [ˈduːdən]) is a German dictionary, first published by Konrad Duden in 1880"
(Wiki)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.04. 22:12:58

@kchkscak: az ember könnyen elcsábul, hogy tipizáljon
mivel tényleg nem űrhajós vagyok, viszont rengeteg emberrel kerülök kapcsolatba a munkám során, nagyon vigyázok rá, hogy ne tipizáljak. emberekkel foglalkozó szakmákban az egyik legnagyobb hiba, amit el lehet követni, a kategorizálás, és ennek alapján előrevetítések (mi várható tőle) illetve besorolás (Béluska nem tudhatja ötösre, biztos puskázott, stb).
szóval, semmi deja vou és semmi klisé. Pályakezdőként nehéz volt megvalósítani, ma már tényleg így gondolom, hogy minden ember más.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.04. 22:14:57

@kchkscak: ezért is szokott felforrni az agyam Dudi olyan kijelentéseitől, hogy a nők "ilyenek" meg tipikus női gondolkodás

sadhen 2011.05.04. 22:15:33

kezdő tanárként egy műszaki szakközép+szakmunkásképzőben kezdtem tanítani. a Keletinél. németet. a skacok nagyszünetben a kocsmába szaladtak ki (a tanárok is). sokat küszködtem, de imádtam őket. mikor az órán gyújtott rá az egyik, a másik meg egy focilabdával lőtte ki (majdnem) az ablakot, no akkor magamból kivetkezve aszondtam "ha nem hagyod abba, felpofozlak". na erre viszont versenytjelentkezve így reagáltak: "Engem először!Engem először!" :) Évekkel később az egyik német bank prominens munkatársaként találkoztam újra egyikükkel (akkor autószerelő szakmunkás, aki estire jár az éretsségiért). egyetértek dudival. engem tanárként! is k. irritál sok régi barátom siráma a gyerekekkbutáktiszteletleneksetétek témakörben, ami sajna igencsak túlteng az utóbbi 10 évben... alkalmazkodni kell. knehéz, DE ez a feladat!

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.04. 22:17:26

@sadhen: már bocs, de ha jól értem, te elhagytad a pályát, nem? :D
miért is? :))

sadhen 2011.05.04. 22:40:46

@Budai Hella:
á hadd el hellus, hadd el! engem eltanácsoltak. a leépetisnél aszondták én nem vagyok erre az állásra rászorulva...

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.04. 22:50:04

@sadhen: engem is leépítettek már, de szívos munkával szereztem egy hasonlóan rosszul fizető tanári állást, amúgy sokminden voltam már, dolgoztam bankban is, azt utáltam, tanítani viszont szeretek a gyerekek sokkal szórakoztatóbbak, mint a pénzügyes kollégák voltak:D

Fenehorizont 667 2011.05.05. 10:31:35

@Budai Hella:
hát igen, előítéletesen nem is szabad hozzááállni senkihez.
persze ettől még nyilván mindenkinek vannak előítéletei, hiába csinál bármit is...
szerintem a legfontosabb a törekvés arra hogy az előítéleteket a lehető legminimálisabbra csökkentsük. az, hogy vannak 'tipikus' emberek, még korántsem jelenti azt, hogy ettől negatívan állsz hozzájuk. márpedig az előítélet szerintem mindenképpen egy végül nagatív hatású dolgot eredményez, függetlenül attól, hogy belegázolsz-e a prekoncepcióiddal a másik lelkébe, vagy nem.
amiről én írtam, az más. az utóítélet, amivel nemtok micsinálni :) nem tudok mit kezdeni azzal, ha azt veszem észre, számomra tökegyformán viselkednek bizonyos emberek.
a gond akkor van, ha elsőre elhatározom, hogy ez az ember hogyan fog viselkedni, mielőtt ténylegesen egyáltalán bármit is észlelnék a viselkedéséből.

Fenehorizont 667 2011.05.05. 10:39:52

@Budai Hella:
szerintem is van tipikus női gondolkodás és viselkedés, mint ahogy férfiben is van ilyen. mit kell ezen háborogni? persze nyilván vannak átfedések, meg kivételek, amikre mutogatva háboroghatsz, hogy fúúú, általánosítás, meg össze lehet szedni egy csomó olyan dolgot, amire mindkét nem egyformán reagál általánosságban (pl ha megsüti a kezét a főzőlap valakinek, biztosan nemtől függetlenül felszisszen - najó, ez csak vicc volt:), de van egy csomó olyan is, amire különbözőképpen.
pl ha nekem valaki aszondja, hogy milyen csúnya vagyok, azt általában nemtől függetlenül kiröhögöm, mivel van önbizalmam.
egy nő ilyenkor micsinál? úgy tesz, mintha nem érdekelné, aztán otthon elkezdi nézegetni a tükörben a kritizált testrészt, hiába tudja a lelke mélyén, hogy a kritizáló illető csak frusztráltságában bírálta.

és persze tudomtudom, te nem vagy ilyen, te nem nézegetnéd :D

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.05.05. 18:05:32

@kchkscak: nekem ilyet még soha senki sem mondott, hogy csúnya vagyok:D

egyébként meg, ha már rátértünk az önbizalom vonalra, te is tudod, hogy nemtől függetlenül, ha valaki kellően magabiztos, akkor nem mond neki senki ilyet, de most egy fejtegetés az egészséges testképről és önmagunk elfogadásáról sőt szeretetéről azt hiszem, meghaladná Dudi munkavállalói jogokról szóló postjának kereteit:))

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.06. 12:58:30

végigolvasva ezt a rendkívül érdekes (hehe) beszélgetést, végülis nem derült ki a legfontosabb, hogy ki borotválja és ki nem?

heki 2011.05.06. 17:04:30

@vészmadár (pica pica): .
A pedagógusok 60%-a kb. idegbeteg, mentálisan sérült, önértékelési zavarokkal küzdő, lelki görcsökkel küzdő egyén.

Ennek sok oka van.

Egyik
ezek közül az alacsony bér miatti negatív természetes kiválasztódás törvénye, szar pénzért szar alakok mennek dolgozni,
kvázi uszkve.

Két évvel ezelőtt iskolánkban
Hoffmann Rózsa, akkor még nagyreményű majdani államtitkár, előadásában nagyon sok mézet ígért a madzagra.
Dupla bér stb.,
mintegy annak jegyében, amit fent írtam.

Aztán az élet és a hasonlóan nagynevű Matolcsy és Viktor ezt persze felülbírálják.
Marad majd a kis pénz kis foci archetipikus játszmája.

Második ok a de genere degeneráltság.
Mink (én is) lenni pedagógusként izé, perverzió, hatalmi és kisebbrendűségi komplexus kompenzáció, stb. stb.
ez volt van lesz, így van, amióta világ a világ.

Erre gondolhatott Hella is, hogy mindenkinek lesz/van/volt hangos negatív élményadagja erről.

Harmadik ok a vészmadár pica pica által említett bebetonozódás, miunkajogi követelmények miatt.

Konkrétan:
idegbeteg technikatanárnőnket (kártérítés nélkül) sem sikerült kirúgni az iskolából, hál'Istennek külföldre elment, mire megszabadultunk tőle.

Negyedik ok a posztmodern és egyéb kultúrtörténeti események hagyományellenes attrakciója: a kánon megingása, nem csak Magyarországon persze.

Ha nincs kánon, minek a nevében oktatsz, ugye.
Reáltárgyaknál talán könnyebbnek tűnik mindez felületesen, (Noha Heisenberg és koppenhágai iskola bekavar itt is) de humán tárgyaknál ez gordiuszi Schylla.

Ötödik ok ennek fényében persze a pedagógus szakma általános (némileg jogos) leértékelődése.
Ez így van.
Kiáll a lúzer beszélni, aztán mire fel? A kis béna... Tanár az én apám. Ha jár a vidéki
városban, gyermekek köszöntik ősz fejét,
kicsinyek és nagyok, régi tanítványok,- hazudta Kosztolányi)

Ha tudnám, mit lehetne csinálni, lehet, hogy miniszter lennék, de nem vagyok az.
Hajrá.

Mellesleg: a kormány ígérete szerint az oktatásügyet, egészségügyet és belügyet teszi rendbe először.
Hát nem.

magyar-magyar szótár 2011.05.07. 07:07:20

@heki: Főkommentárommal már évek óta vitázunk ezen. Ő ugye ismer pedagógusokat... pestországban. De ma pl még vagy 1000 település iskolája pestenkívüli. egy viszonylag kis településen, mondjuk 10000 lakos alatt egy fiatal kezdő diplomás nőre pl mi vár. Hipp, hopp szállnak az évek, a pedagógusélet nagyon rövid 8a hosszú szünetek miatt) az ember észre se veszi és elsőosztálya gyerkeinek az unokáit tanítja. És 30 éve lakik a szolgálati férőhelyen, egy folyosó szerű keskeny szobában, a függöny mögött mosdókagyló hidegvízzel, WC és zuhany a folyosó végén.

magyar-magyar szótár 2011.05.07. 07:12:19

@heki: A helyzetet ahhoz tudnám hasonlítani, mintha a Szahel Övezetben lisztet osztanál. vagy tiszta ivóvizet mérnél. Gyön mindenki és mindenki PÉZT PÉZT SOKPÉZET tessék pénzt adni EGY NEMZET SORSA MÚLIK az ágazat jövője NEKÜNK SZERZETTJOGAINK VANNAK, ezrek húltak el a hosszu harcz alatt, TESSÉK FINANSZÍROZNI nekem jogom van nyugdíjba menni, nem ezt ígérték (25 éve, amikor rendőr lettem!) PÉZT PÉNZT szeretnék 20 milliót és akkor, MÁR CSAK KÉT ÉVEM VAN NYUGDÍJIG ÉS ÉN VAGYOK ILONKA NÉNI AKI EDDIG 222 gyerek életét tette tönkre, PÉNZT PÉNZT! AZ ÁGAZAT JÖVŐJE! INGYEN NEM DOLGOZUNK! INGYEN DOLGOZUNK! BEZZEG a MÁSIKÁGAZATBAN MENNYIAPÉNZ. ŐK KAPHATNAK ESZMEI ÓRÁKRA PÉNZT?? Mi meg valós ügyeleteket csinálunk ingyen?

Kis részlet a zajból, bővebben Kurt Vonnegut-nál (Börleszk)

magyar-magyar szótár 2011.05.07. 07:17:04

@heki: Már a 80-.as években Pestalozzi neoröneszansz homlokzattal, poroszos folyosókiosztásban franciás laissez faire rendszer, fél és negyedreformok, a Romankovics-reformmal AGYONBASZOTT olvasástantás (találgatós-tippelgetős szóképes) Már szegény Beke kata néni miket összeírt iskolaügyben. És most mindenért EZEK a felelősek, ezek a balfaszok... 1978. óta szórakoznak az iskolaüggyel meg a pedagógusokkal... Iskolaügyünk úgy áll kb, mint a mezőgazdaságunk, érthetetlen csoda, hogy még egyáltalán működik. De nem csak Hoffmann "államtitkáraszony" lát max az orrahegyéig, de minden szereplő is...
csak ugye a gyerekek.. a gyerekek, akik jönnek föl...
ők mást nem tehetnek, jönnek, persze nem annyian, mint a Czeizel Booom nemzedéke... Viszont a nyugdíj még messze van... A rendőr mehet ("MENJEN" vs. "NEMENJEN!")25 év (sokszor lóbaszóan könnyű élet után is) nyugdíjba, de a pedag nem...
süti beállítások módosítása