A Zene -minden /Frank Zappa/

lapok egy vidékiparaszt, félművelt, kottanalfabéta, halászmellényes bunkó sofőr noteszéből:

kortárs zene –mindaz a zene, ami még nem kortalan. Hogy több-e, mint kormodor, az majd idővel kiderül.

Kormodoros Bedřich Smetana Libuše -ja, a nemzetészvesztő romantika pramm-prammjai.A múltkor majdnem a mosogatóba estem, amikor hallgattam a Bartók'ból. Ámde lehet, hogy ismeretlen cseh nővérem pedig a Bánk bán-tól roschál tisztaságibetétjébe.

Johann Sebastian Bach zenéjét, a korpusz sírbatételével, a rajta kélt kormodor eltörölte. A divatos [tehát kormodoros] Johann Christian nehézkesnek érezte apja művét, elavultnak.

Barenboim 12évesen játsza az Op17-es zongoraszonátát

Bach „unokája” Mozart, számára Bach műve A megfellebezhetetlen tökély volt . Egyébként, a művészek (tehát nem a kormodoros mesterek) tekintetében Bach a megkerülhetetlen géniusz volt. Különben művei inkább csak kallódtak.

A rokokó, mint a posztmodern is, nem stílus, hanem kormodor.

Mozart zenéjét a kormodoros felszínét tekintők semmiben nem előrevivőnek minősítik le. A virtuóz zongorajátékos Mozart gyakran és titokban szinte csúfot űzött hallgatósága kormodorosságán is. Mindig akkor követ el művében valami csalafintaságot, amikor az ember azt hiszi, hogy tudni fogja, mi frázis következik. Mélybánatba húzza le az embert s amikor már-már könnyei csurrannak a bach-i teljességben, hirtelen brillírral elragadja, a Fecsegő Felszínre föl.

A világ paradoxonokon áll fenn –tehát kormodorosságában a barokkal szinte ellentétes (bár a klasszicizmuson által meg mégis összefüggő) kor, a romantanikáé emelte vissza kötudatba Az Öreg Bach zenéjét.

Mozartot korának modorosai művészként nem különböztették el. Mozart egy kortárs mester-zenész volt, a mesterember Salieri egy másik. A mestermű, a művészeti alkotás nem egy rögzült szentirat volt, sokszor csak afféle vázlat, skicc, utolsó lapját sebtiben vetetteték oda a koncertre hangoló zenészek kottaállványaira a másolók, ám az nem volt biztos, hogy Mozart aztán előadás közben másképpen nem rögtönzi a befejezést.

Franz Xaver Süßmayr , Mozart barátja és lyuksógora, aki Mozart salátában hagyott kottavázlatiból és a meglehetősen víg özvegy zamatos húsából is csemegézett, szóval Süßmayr-t nem sokkal árazták Mozart alá.

A Salieri vs Mozart legenda a majdani romantika korának túlzó Mozart-kultusza kelesztette fantáziaszülemény. Salieri udvarképes, elismert, komoly zenetudós, zeneművész és mester volt, aki nem is tekinthette "párbajképes"-nek az élhetetlen, felelőtlen, dummhaider, ám zseniális Mozartot. A zenészek általánosan elismerik egymást, a zene nem a duma műfaja, ha valaki tud, tud, és kész. Egy a korpusz -és más a művészete. Ha Salieri scheißkerl-nek szólta le Mozartot, azzal a korpuszt szólta le, de nem vonatkoztatható Mozart zenéjére. De aligha mocskolta a száját akkoriban egy úriember koprofág kifakadásokkal...

Schubert Mozart „fia” volt. Közben Mendelsohn a Bach kultuszt támasztotta föl. Vagyis Bach műve ettől kezdve kortalan.

Innen nem igaz hát a mindenkori kortárs zeneművészek panasza. Különösen a maiak róják föl, hogy mára már a kortárs zene nem is kortárs. Százéves zenékről, mint modernekről beszélnek.

A nyíltvízre kifutó hajóról a part látszik távolodni.

Ma a kortárs zene „érthetetlen”. Már Bartók –és még mindig! – hangzavar . Hülyéskedni szoktam azzal, hogy kortárs zenénk kétféle: „Titokzatos éjjeli történések a holdfényes nádasban” és „Edények zörgnek a konyhaszekrényben".

Kormodrunk a primkó ismétlés. Az egyedi, az új érthetetlen akkor is, ha nincsen nyelvi [dekódolási] akadály. Az új, a szokatlan „zavaros” és „felfoghatatlan”. Valamint egyből: „baromság”. Korunk embere semmi alázattal nincsen, ha valamit nem ért, akkor csakis a forrásban vagy a csatornában keres hibát.

Ááá! –nem arról van szó. Nem az elvágyódásról. Hogy ti. Ravel azért is írta meg a Couperin sírja ciklusát, mert abba a korba vágyott el, amikor a mestert még értették.

Mi nem értjük ezt. Képetlenek vagyunk felfogni, hogy Mozart milyen korban élt. Bécs minden házában volt valamiféle hangszer. A bundokkal ellátott pengetős-húros dobozosokon való játékot nem is tekintették annyira komolynak. De lapozunk korábbra. Gitáron, gitárfélén kiséretet adni, pár akkordosat Bach korában semmibe ment. Akárki tudott. Bach korában a kortárs zene mindenkié volt. Egy-egy ünnepi kantáta, a misék zenei előadásakor Lipcse szinte valamennyi utcájában, negyedénként szinte minden házában is, készült valaki. Maiértelemben véve amatőr előadók, kamarazenészek, a kórus tagjai polgáremberek voltak. Hagymaszagú, zsírkoromfüstös, helyiségekben, fényesnappal is komor, homályos zugokban gyakoroltak az előadók. Kéthetente egy új kantátával állt elő a mester. Az ács, aki egyetlen vas rögzítőelem alkalmazása nélkül olyan bonyolult tetőkomplexumot épített ami külsőerő hatására mégerősebben szorult össze, Bachra mint egy másik mesteremberre tekintett, aki szintén szereti a jó borocskákat, becsülettel dolgozik hétfőhajnaltól vasárnaphajnalig, hogy családját eltartsa. Az ácsmesterség speciális matemattikai-geometria belsőlátást igényel, ami felől Bach zenéje kottaismeretek nélkül átlátható és az ács föl is ismertehette rendszerét. Az ácsmester számára Bach zenéje nem komoly volt "érthetetlen és zavaros" hanem ünnepi. Amikor nem ünnepeit akart, akkor meg kocsmai szórakoztató zenét hallgatott. Vagy játszott otthon magának. (Citeraszerűséget akármelyik gazdag paraszt, akinek volt pénze szerszámokra, készített magának.)

Bach "fia" Haydn Londonban járván egyszer egy kocsmából hallotta ki egyik zeneművének "kamarásított" változatát, amit talpalávaló dzsigg-szerűen nyomtak... A részeg zenészeket számonkérte: Azoknak fogalmuk se volt, mit játszanak, valahol elhallották ezt a jó zenét s rögtönzik itt a vendégeknek... És tessék, 130 évvel későbben Sztravinszkij szinte így járt egy folie-ban hallván sanszón-ná gyötört motívumát.

A '60-as évek magyar esztrád és slágerzenéje A zalmáteszemtől Zongorán-a-kislány-ig nem más, mint lipett-lopott, silányított klasszikus-kopír.

Ma, ha klasszikus koncerten, mondjuk a kortárs zene híveitől tiltakozva támadott, [ a kortárszene hívei szerint:] agyonjátszott, slágeres Beethoven koncerten ülünk és körbenézve, azt láthatjuk, hogy a dráágalátos tisztelt hallgatóság kétharmada sznobisztikus proccból van jelen és olyan süket Beethoven zenéjére, mint a Gulyásdemokrácia című jógyermekblog a politikához. Vagy gulyáságyú a francia konyhaművészethez. De azért hümmögnek, bólogatnak, néhány pojáca kottákkal mímeskedik. A Brávózó Ember a befejezőfrázis előtti hatásszünetet fölismeri és hallgat, ellenben a Köhögő Ember gyűjti főművéhez a nagylevegőt.

Kortárs zenekaraink cselből egy-egy klasszikushoz szendvicsben besuvasztanak valami.. modernet. Kortársat azért ritkán merészelnek.

Schubertnek a Pisztráng ötös megírására az ötletet egy bányafelügyelő adta, akivel együtt zenéltek. Ez a bányafelügyelő három hangszeren játszott kamaraképesen, Schuberttel is, aki nemmellékesen zongoravirtuóz is volt.

Mozart nemmellesleg hegedűvirtuóz is volt, elsőhegedűs minőségben. Paganini egyébként meg gitárvirtuóz is.

Ki az, aki felköp a levegőbe és alááll. Persze, hogy kormodorosságunkban önhazugsággal mentjük föl magunkat. Ma már vannak hangrögzítő, meg lejátszó eszközök. Régente azonban a pógár, ha zenét akart hallgatni, megvette a kottát s lejátszotta magának. Ma Bécsben ugyanannyian játszanak komolyabb hangszereken, mint Mozart korában –csak a lakosság száma némileg megnőtt.

Leopold Mozart-nak [Vati sein Schatzili Amadeus]van egy kis zenei tréfája, a Parasztlakodalom . Amiben a műkedvelő parasztzenészek bumfordiságát karikírozza. Korunk parasztzenéje bezzeg! Fröccsös Ferkó vesz egy kompjuterizált szintit, pár cédét benyom, balkéz már nem is kell, sőt, vész esetére megvan a jobb is.. sőt, a gép játszik zavartalanul gyantázás alatt is. Hol vagyunk attól, hogy a parasztzenész falsul fog ki egy fiszt…

Arról ne is beszéljek, korunk diplomása milyen egy tapló műveletlen zeneileg is, ha már saját tudományágában is szakbarbár. Hogy egy történelemtanár, ha lediplomázott 1987-ben, azóta semmit nem olvasott… Hogy egy mai irodalomtanár , aki mondjuk a haladóbaloldaliság látszatában fényeskedő MSZP híve is, Gorkijt nem meri tanítani, mert annyira emlékszik, hogy A zanya Kádár alatt kötelező volt tőle… Az egyik legjobb magyar író, Lengyel József műveit nem tanítják, mert kommunista volt… Csurkáról meg azért nem beszélnek, mert a néhai író a közemúltban félfasiszta néptribunként eszelősködött… Galgóczi Erzsébetről [szintén kommunista…] maxx feminista picsoid leszbikusok hadoválnak valamit (mert a Vidravas-at átlósan secperc megnézték a barátcsajszi ajánlására…)

A VII. Meleg és Leszbikus Fesztivál programja - Öt Kenyér
2002. jún. 27. ... 50 fős klubterem – Galgóczi Erzsébet Terem ... beszélgetés az elfogadás fontosságáról meleg és leszbikus fiatalok szüleivel (Háttér ...
www.otkenyer.hu/feszt7.php - 19k - Tárolt változat - Hasonló oldalak

A part úszik el tova?

Az is az igazsághoz tartozik, hogy nagyjából a múlt századfordulóra elfogytak a harmóniák. A nemzetészvesztő romantika lecsengett. Az orosz Hatalmas Csoportocska [magyarul Ötök] …ők egyébként műkedvelő amatőrök voltak, autodidakták részben. Orvos , hadmérnök.. más szakmabéliek. Muszorgszkij minden idők egyik legnagyobb zsenije fertelmes részeges, nehéztermészetű ember, műveit rendkívül tudatosan, kristályos koncepcióból, ám ötletszerűen és viharosan förmedte kottára, barátja Rimszkij-Korszakov mentette a menthetőt. És messze idegenben Maurice Ravel. Az egyik utolsó nagy romantikus sláger, az Egy kiállítás képei még így , valahogy, nagynehezen, egy átlagos műveltségű ember számára, ma még, ismerős . Ravel Bolero -ja, mint sláger. Hogy gyűlölte ezt szegény Ravel, egy primitív ötletnek tartotta… már ez előrevetítette a közönség igényét a dzsunga eránt…

A mindenkor aktuális kortárs zene egyre vadabb lett. Fejlődött a maga logikája szerint. Koncertet drága termekben, jó ruhákban illett megtekinteni. A Művelt ember még a XX. században valamennyire zeneértő is volt. Mélyült a hasadék a modern és a klasszikus között. Ez ember igénye természetes és állandó a harmóniák eránt. De ha közben meg a zeneművészet fejlődése a kellemes harmóniákat meghaladta? Megszületett a könnyű zene. Három akkord s bontásai, trilalá… keményebben, a dzsessz…

Sztravinszkij a múlt századforduló modernségének kormodorát, a groteszket választotta. Paródiának álcázván a „nehézzene” még átsummantható. Mókásakat trombitálnak benne. Mozgás és zene. Sztravinszkij és Prokofjev Rimszkij-Korszakov „fia” volt. Debussy öccsei.

A tegnapi filmzene sokakat segít a tegnap-előtt-előtt-i zene megértésében, hiszen gyakran copy-ja a múltszázedlő kortárszenéjének. SamuelBarber Adagio -ja, a tipikus neoklasszicizáló műkomoly giccs, egy népszerű olasz kórházas szappanopera főcímzenéje alapja is volt.

Tomaso Albinoni Adagio-ját Remo Giazotto olasz zenetörténész szerzette Albinoni stílusában... Giazotto szinte-kortársát, Ottorino Respighi -t s zenéjét is alig ismerjük. Róma fenyői

Talán Debussy: a harmóniáktól való búcsú alkonyának ragyogása. Debussy A Csönd-ekből építi zenéje harmóniáját.

Prokofjev nem sokat tréfál. Egyébként civilben is szinte elviselhetetlenül mord, goromba pokróc volt.

Sosztakovics élte tragédiája –ő egyébként Sztarvinszkij és Prokofjev „fia”- a politika. Kortárs zeneszerző -nek indult, huszas éveiben világhírű. Az orr című operája kortárs zene (..hm.. máig is..) és mégsem érthetetlen. (A proletkult egybevágott, pár évre az ávángár-ral..) Sosztakovics képtelen volt arra a bravúrra, amire Bulgakov vagy Prokofjev. Beadta a derekát. Életművét ő maga pocsolyásította el, nemhogy a későromantikus programzenéhez (Leningrádi szimfónia) visszakanyarodott, de jazz-szvit-nek csúfolt schrammli -jában a szovjet esztrádzene irányát adja meg máighatóan. Amit a Moloko zene parafreált , a Nomegáljcsak-esztrádzene, amiket a szovjet népszerű filmekből ismerünk, részben Sosztakovicstól eredeztethető klisék. Azért arra mindekit figyelmeztetetek: Sosztakovics-ban hatvanas éveiben megéledt a zseni. És népszerűen börtönszimfóniaként is említett 14-ik jében hallhatjuk is…

"Ezt nem akartam, ezt igazán nem akartam!" - hadarta feldúltan Dmitrij Sosztakovics, miután értesült Pavel Aposztolov pártapparatcsik haláláról. Aposztolov, a Központi Bizottság tagja, Sosztakovics egyik legelszántabb üldözője a 14. szimfónia főpróbáját követően a koncertterem halljában összeesett és meghalt. "Mindenható a halál…" - visszhangzanak a Rilke-vers részvétet nem ismerő sorai a darabban.* Ez a halálterhes légkör lengi be Sosztakovics utolsó előtti szimfóniáját: Lorca, Apollinaire, Rilke és Küchelbecker költeményeit átitatja a halál dermesztő sötétsége, a vég közeledtének rémülete keveredik Apollinaire obszcenitásával és szókimondásával, Lorca sötét látomásaival, Rilke empatikus retorikája félelemmel, undorral, lemondással vegyül. Nem is szimfónia ez, dalciklus inkább, akár a Dal a földről. A mahleri áthallás pedig korántsem véletlen: a szimfónia a Gyermekgyászdalok örökében és a Halál dalai és táncai nyomában született, ez utóbbit ugyanis Sosztakovics nem sokkal a 14. szimfónia megírása előtt dolgozta át zenekarra.forrás

A másik irány a múlt századfordulón a vissza a gyökerekhez – mindenben. Az ornamentika, a szecesszió és a letisztult népsiég. Az orosz irodalomban ornamentikusoknak az ukránokat, Katajev-Bulgakov-Paszternak vonalát tekintették. Theodor Adorno ismert egy benemvált jósló ítéletéről… amit nemvéletlenül egy énekesként is ismert amerikai költő, James Douglas Morrison törölt el. Van Theodor Adornonak egy másik tévedése, a Bartókot is sújtó . Amiben az ötfokúságot, a nép-ben gyökerző zenét nacionalistának állítja be, majd innen már egyenesen logikailag következteti a nácizmust. Ebben látom Adorno legnagyobb hatását: mondattanilag és retorikailag pompás texturában agyontárgyalt, meglehetősen primko szilliogizmus, amivel a nekem nemtetszőt szabadon lenácizhatom.

Tehát a másik út, Adorno szerint a helyes a Schönbergé, a tizenkét (…sőt több, bocsánat…) fokúság. Nem is két út talán ez, csak két sáv-csokor...

Pedig nem Schönberg, hanem Bartók a híd a távolodó hajó és a part között. Bartók a híd Bach és kortárs zenénk között. Sztravinszkij groteszkje segít. Prokofjev vagy Bartók annál is többet. Ha Bartók nem teli bőrönddel megy el. Sztraviszkij még 80 évesen jazz-szimfoniettáját vezényelte. Ha Bartók is átéli ezt a kort… Bartók [hegedűversenyeiben pl] tudatosan veti zenéje egyik hídfőjét Bach művében. Kottanalfabéta is kihallhatja ezt. Bartók oldja föl a technoid XX. századi bűnt, ami miat minden népi lenácizható lenne. Bartók mutatja meg: éppenséggel a népzene természetéből adódóan internacionalista éstehát antináci! (Azóta van világzene a könnyűműfajban, el a sok nyálnyám giccstől , inkább Deep Forest felől eltekintve Ali Farkatouré és Ry Cooder közös kirándulása felé : Talking Timbuktu

Amerikában hídemberek Gershwin és „fia” Leonard Bernstein voltak pl. Egy országban, ahol a XX. század javarészében képtelenség volt tömegfilmet készíteni anélkül, hogy 15 perc után ne következzen benne egy táncos revübetét, Leonard Bernstein bartókian sziszifuszi munkát végzett az európai sznob modorosságban sokszor le-filmzenézett, le-programzenézett műveivel. Mi is ismerhetjük televíziós zenepedagógus arc-ként… [Modoros olvasóimnak elárulom, hogy Bernstein nevét dzsaszta Bernstein-nek ejtem s nem börnsztín-nek..]

Mi magyarok szerencsések is vagyunk. Mert nekünk van Zené -nk. Zene': ez Bartók iskolaművének beceneve. Didaktikai [zenepedagógiai] megengedéssel ez programzene is anélkül, hogy retro[grád] lenne.

Aztán pedig a kismesterek. Ligeti Györgynek iskoladarabjai vannak, amiket a gyerekek még értenek! Kis programzenécskék. Farkas Ferenc, Ránki György.. Ránki egészen a (tévé)film-aláfestő zenéig.

Frank Zappa szintén hídember. Műve a leggazdagabb. Mindent írt –és ezt szó szerint kell venni, reklámzenét, dzsungát. A Zoot Allures-ön még paródiaként hallgatható a pár évvel későbben elterjedő sramlirock. A hard limonád. És persze írt…ö.. komoly zenét. Is. Francesco Zappa néven barokk csemballodarabokat. Synclavier-on persze, sajnos a youtube-ra még nem jutott föl minta belőle.

http://www.zappa.hu/modules/Discography/cover/Francesco_Zappa.jpg

kép forrássa:
www.zappa.hu

köszönettel a nagyszerű Marosi Bálintnak!

Itt is felhívom a figyelmet a honlapon olvasható Zappa szövegekre és interjukra. Akinek bepállott már az agya a gulyáslibérális agitprop pestilépcsőház mentalitású dunsztjában, szellőztesse meg...

Kodály országában… nem lehet tanító, aki nem szolmizál. (Férfiaknak is , ha falsetto is, gyermeki hangfekvésben kötelező…) Azonban azért… Bartók országában is élünk. Kicsi, szűkös és modoros országban. Néha kellemetlen itt. Az ember tapodtatot nem léphet anélkül, hogy modortalannak ne hujjráznák. Kodály országában nem lehettem tanító, mert rosszul szolmizáltam, pedig gyerekeimmel az osztályban még matematika óra közben is tartottunk öt perc ének-szünetet. És egy énekórát sem sikkasztottam el. A zene jó. A zene minden. Ezért, ha elvágyódom innen, az országból, ami legmagyarabb szerzőjét a magyarkodás politikaihisztériája csúcsán elengedte, Bartókot. És legigazabb magyar költőjét, Radnótit hagyta pusztulni… Igaz magyar íróját, Reich Jenőt... szóval, ha elvágyódom innen. Akkor Frank Zappa országába vágyódom. És a zene azért is jó, mert mindeközben nem kell csomagolnom, nem kell modorosan hisztériázva feltűnősködnöm a már hűdebecsomagolt bőröndömmel. Csak benyomom a Shut Up ’N Play Yer Guitar -t s hallgatok belőle valamit (While you were out ´) [a szerző előírása szerint naponta max 3-4 darabot].

Köszönöm! Jójszakát!

A bejegyzés trackback címe:

https://dudenbuch.blog.hu/api/trackback/id/tr75921655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gaul 2009.02.16. 11:45:43

ismét talált, klassz.
a modorrol és leginkább annak idiótizmussá fajulásáról jól írt ez a koma: www.c3.hu/scripta/nagyvilag/99/0506/06barn.htm
Szinte már Th. Bernhard-szerűen elmarasztaló, de még nem éri el a Régi mesterekben felróttakat.
Másrészt ha Zappán élezi az ember a fülét régtől fogva, akkor könnyen különbség tehető a zenék között minőségileg (persze, szujjektiv)

heki 2009.02.16. 11:55:44

Mint szolmizálni tudó tanár ember (ehhehe)kérdem, hogy ki tudja, Kodály mennyit ártott a magyar zenekultúrának.

Nem vicc. De a szolmizálás és tanulás lélekölő mivolta, (kezdve a 333 olvasógyakorlatokon át a bicíniumokon és az idétlen műpentaton műdalokon by Kodály - nejem óvónő, és gyakran bosszant a Kodály féle embertelen gyerekdalokkal, folytatva a már nem élő hagyományú népdalokig) szóval az, hogy ma Magyarországon a lakosság tekntélyes része zene ellen be van oltva, szerintem a Kodály módszernek köszönhető.

Elllentétben fülöp-szigetiek megkajálták Kodályt, meg is emésztették jól, íme

www.youtube.com/watch?v=xuIw-XEaJy4

Tanítok mindenféle népeket 8-18 évesig, ha énekelniök kell, szenvednek.

Kivéve a musical szakos növendékeket, akik viszont az igazi zenétől persze szintén fényévekre el. Úgyhogy át kellene gondolni a magyar zeneoktatást úgy ambloch. (is)

másnapos csubakka 2009.02.16. 20:42:42

A Deep Forest nagyon jó példája a megélhetési popzenének. Az öreg cigányember jól hasba akasztotta a két műkedvelő folklórgyűjtőt az "Úgy halgassa az eső suhanását" kezdetű "cigánynótával". :)

A háromakkordos könnyűzene nem a "komolyból" eredeztethető, hanem abból, amit az ácsmester danolászott a kocsmában két Bach kantáta között. És bizony a komoly is (nehéz- ill. szomorúzene :) ) a népdalból ágadzott és vált öncélú, magamutogató, narcisztikus vadhajtássá. Csak azok képesek mélységeiben megérteni, akiket gyerekkoruktól erre nevelnek, hogy aztán a zeneakadémián frakkban meg kisestélyiben műorgazmussal az arcukon előadják.

Sajnálom, de ez a véleményem.

Nem értem, miért kell a bonyolultságot isteníteni. A bonyolultba sokkal könnyebb belerejteni a kamut.

@heki: Kodály a statikai számítások és az épületgépészet irányából akarja felhívni a figyelmet az épületek szépségére, ami -mint látható- hosszú távon sem célravezető, viszont legalább nagyon unalmas.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.16. 20:56:18

én meg modern népzenét hallgatok. úgy hívják techno hardcore. az industrializált ember sóhaja a törzsi ritmusok irányába. légiriadó, szerelőszalag, elektromos por szaga és dobra ugrálás a tűz körül tudatmódosulva, vörös szemekkel.
totális, mint egy valamirevaló diktatúra.
nem értem, miért vagy kikelve a klikkelős zene ellen: pont hogy visszakapta az átlagember a kapcsolatát a zenéhez, a zene"csináláshoz". aki igazán jó benne, annak van klasszikuszenei műveltsége, aki meg csak úgy a saját kedvére, annak meg minek az.

heki 2009.02.16. 23:14:59

@bs395:
a techno hardcore nem modern népzene, lévén nincs már nép (közös kultúrával rendelkező valahol azonos státuszú, helyzetű emberek közössége kvázi perdef., hogy kevésbé emlkedett legyek, nem beszélek szakrális tudásról) és igazából nem is zene.
Az tény hogy a kollektív tudatalatti legmélyebb rétegeiből hívja elő ős artikulátlan zörejszintjével, de hogy a népzenéhez nincs köze, mondjuk inkább valami prenépi ősemberi mágikus gondolkodáshoz inkább. :)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.16. 23:29:31

@heki:
www.youtube.com/watch?v=D4OtxqTD32Y
www.youtube.com/watch?v=93WqMkzRbWo

plusz világot megjárt népitáncos ismerőseim is erősítik, sőt, legtöbbjük szabadidejében nagymennyiségű "artikulálatlan zörejt" fogyasztanak, mert szeretik.

de te tudod :-)

heki 2009.02.16. 23:35:02

@bs395:
ez valami iszonyat. mármint a két youtube link.

(világot megjárt népitáncos nem egyenlő népzene ill. népkultúra. Mint tudjuk.
Mint ahogy Sebő Ferenc (Vitányi Iván) féle táncházmozgalom is egy újjáélesztési kísérlet több, kevesebb sikerrel.)

fruttipapir 2009.02.16. 23:44:55

Köszi, hogy végrevégre feltetted.

:)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.16. 23:47:19

@heki:
alba régia egyesület, nem éppen kezdők :-)

a zene meg nem kell, hogy tetszen, de eltagadni tőle, hogy népzene... nem bántásképp, de tudatlanságra vall.
megvan ezeknek a stílusoknak a földrajzi-társadalmi bázisa (lokalitás) ugyanúgy, mint a "rendes" népzenének, megvannak a csoportkülönbözőségek (melyik bandát/stílust nem szabad ki előtt), a szimbolika, minden ahogy kell, sőt, együtt változik a társadalommal, amiben él.

heki 2009.02.17. 13:26:40

@bs395:
hát ez az, együtt változik a társadalommal, sőt az évszakokkal is.
Múlik ideje gyorsan. Mert korszerű. Tehát mindjárt korszerűtlen lesz.

Ellenben egy népdal kibír pár száz ezer évet is, mongyuk.

heki 2009.02.17. 13:27:46

száz és ezer közé vessző

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.17. 13:53:28

@heki:
amiket linkeltem (főleg az orosz balettos) azt voltak hivatva szimbolizálni, hogy ami ma prüntyögés, az ugyanaz, mint ami 100 éve magas művészet volt, csak máshogy szól a hallgatósághoz, így a hallgatóság érti, mert magáénak érzi.
lehet választani, hogy mit szeretnénk: a motívumot átörökíteni, vagy archaizálni.

heki 2009.02.17. 14:06:52

@bs395:
Sejtem mire gondolsz, csak a következő kérdéseim lennének. Mert csak sejtem.

Az Szovjet Néphadsereg Táncosai a magas művészet jelleget szimbolizálják?
Mert nem volt az, ugye.
Se népművészet, ugye.

Hanem valami kormodoros (hogy a szerzőt idézzem) valami.
Számomra a klip két szar (táncszar és zeneszar) idegesítő keveréke.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.17. 14:14:27

@heki:
az az orosz balett. erre az előadásra mixelték rá. kövezzük meg az elkövetőt, mert kommunista, kormodoros, és szar.
az üzenettel ne törődjünk, a tartalommal, csak a formával. beleszarunk a zongorába, de nem értik.
a másoik videó se népművészet valószínüleg. a plafont is kenjük be, hátha úgy egyértelműbb, csak akkor még kevesebbeknek fog tetszetni.
proszim pozor, turbofolk a kettes vágányon, meneküljön, ki merre lát, elüti a magas és népművészetet 180 bpm-mel. az nem viccel.

magyar-magyar szótár 2009.02.17. 14:24:38

bs395! úgy értem, hogy ez pl
www.youtube.com/watch?v=F4C5G2ua0Z8
számomra egyenló Goombay Dance Band és limonádé ez nekem. (tehát nemkemény)
Magyarnóta, schrammlrock, nekem ez Bodrihaj Palizene: www.youtube.com/watch?v=zvoeeq-BH4w puha, lágy, limonád.

A kemény zene számomra itt kezdődik:
nem kezdődik, mert közben a Grossman letiltotta Howlin Wolf London Session (1970 május)-féle Little Red Rooster-ét, a zannyárt...

magyar-magyar szótár 2009.02.17. 14:29:21

Senkit nem akarok elkeseríteni, de az artnoise és az industrial kortárs komolyzenébe számít :)

Tessék Szemző Tibor: a Felnőtt Bácsik sznobisztikus fele is nyakkendőt lazít rája! www.youtube.com/watch?v=hGG-dwMNPi8

Még Szemző. Hogymondjam, Szemző az én U2-m. Mosogatás közben szoktam hallgatni.

magyar-magyar szótár 2009.02.17. 14:31:43

Viszockij él: Kortárs orosz tásss'dalomkritikai zene:
www.youtube.com/watch?v=DryEmFCJLYM

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.17. 14:48:09

az acdc-t meg a sister machine gunt nem szenvedhetem, de hogy az industrial komolyzene :-)
rob zombie egy isten, de nála kevés ember veszi saját magát - és mindenki mást - kevésbé komolyan. aztat nyilatkoza, hogy miért olyanok a koncertjei, mint egy audiovizuális orgia (hányás inkluzív), mert még senki se jött oda hozzá, hogy kevesebb entertainmentet szeretne a pénzéért.
na meg a hocico, mexico elfeledett örökségének agropunk feldolgozása erős sminkben és lengő nyakkendővel.
ha meg noise és társadalomkritika, akkor aphex twin, gyere apuhoz, mindenkinek ugyanolyan álarca van, az öreg nénik szívrohamot kapnak már az elején.

look at all the pop stars, thinking that they're in charge, let's see who is the biggest whore!

az egyik nemváltó (tehát nem elkötelezett) uk house producer (merthogy nem művésznek, zeneszerzőnek vagy hasonló fasságnak hívják magukat, hanem iparosnak), aki többek között figyelmeztetett, hogy a drogok csak akkor károsak, ha keverik őket (az rossz, értem?), olyat mondott, hogy a gép és garázszene hozta vissza azt, amit utoljára a jazz volt képes: megkerülni a kiadókat, a véleménycsinálókat, és úgy elmenni a közönségig kisszériás, fehér cimkés lemezeken, amikből aztán bulikra mixkazettákat, mixcédéket, mp3 playlisteket csináltak.
hihetetlen élmény nézni egy ilyen producert, amikor ott helyben, on-the-fly dobja össze a zajszekciót primitív kis samplek meg gombok csavargatásával.
ha meg felveszi, és visszahallgatod két külön buliból ugyanazt a számot, dafke nem ugyanaz a szám.

heki 2009.02.17. 16:30:48

@bs395:

Hát egyre kevésbé értem, mit monc.

Vagy nagyon elbeszélünk egymás mellett.

Vagy nagyon csökönyösen hajtogatjuk a
magunkét.

Kezdtük azon, hogy kijelentetted, hogy korunk népzenéje a techno hardcore.
Mondtam erre, hogy az nem nép és nem zene.
erre bevágtál két linket, nem tudom miért, az egyiken orosz balettesek erősen propagandaisztikus műmilitary pszeudofolklórt járnak, hasonló folklór-felfogással mint a Magyar Állami Népi Együttes (mely a nevében is hordozza az ellentmondást) alákeverve Run DMC-t.
Másik linken tánházmozgalmi + MTV + doku néptánc felvételek, a végén ixelgetés, ami öröm dNb rajongóknak, mert hát ugye. alákeverve egy nagyon szar zene.

Hozzátetted, hogy néptáncos ismerőseid is szeretik a technot.

Erre mondtam, hogy néptáncos nem egyenlő népi kultúrával. A mai magyar néptáncos, akár Alba Regiás, akár Honvédos, akár Bakonyos, már nem népi kultúrában nő fel, hanem tanulja, iskolai keretek kötzr, szinte. (Lásd Honvéd táncosok kötelező balettóráit)

Na most azért az eredeti cikkben belinkelt Bartókról fognak beszélni 100 év múlva, meg talán a népdalainkról is, ellenben Run DMC-t ki nem szarja le már most.
Na mindegy.
(A szarást zongorába végképp nem értem)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.17. 17:07:43

@heki:
mondhatod a gépzenére bátran, hogy nem zene, de ennyi fog történni: azt mondtad rá.
az orosz balett nem tudom, mióta pszeudo vagy military. tudtommal a művészek fel-fel dolgozzák az őket érő impulzusokat, itt se történt több, sőt, annak a részéről sem, aki run dmc-t tett a videóra.
a magyar állami akármi alá nem run dmc volt keverve, hanem drum 'n base, de semmi gond, a franc se tudja ezt a sok előadót meg stílust követni, pedig külön konzorcium foglalkozik a kategorizálással (nem tudni, miért, de tényleg).
a népitáncosok akkor se játszthatnak, ha ők odahaza, falun, disznóvágáskor is vetemednek ilyesmire? vagy a székely legényesek, akik fönt a hargitán ebben nőnek fel, de szivesen mennek diszkóba dnb-t hallgatni, és ők is megvonják ugyanezeket a párhuzamokat, és aztán kihallják a boka meg csizmacsattogtatásból az alapbasszusát a gépzenének?
én meg speciel bartókot nem hallgattam még soha, sőt, abszolút nem reprezentáns ismeretségi köröm se hallgat bartókot, a népi kultúrások sem, ellenben tudják, mi az a run dmc. hogy száz év múlva mi lesz, merész, ámde kifejezetten tekintélyelvű, vágyvezérelt, azt majd én tudom pózból való kijelentés. ha félreértettem, akkor bocs.

de mégegyszer: népzene az, amit a nép csinál, a néppel él, a néphez szól úgy, ahogy a nép érti, és ennél a jazz óta a gép- és garázszenénél közelebb nem nagyon jutott senki.
amit tőled kihallani vélek, az az archaizálás (régen midnen jobb volt, msot minden szar, és ezek a mai fiatalok azt se tudják, hol lakik az úristen, azt kint a derekuk télen is), az értelmiségi meg nem értettség a magas művészetek mögé állva (ez nem népzene, mert nincsen neki népe - mert a nép már nem ott van és nem úgy néz ki, mint régebben, ahogy a régebbi se úgy nézett ki, mint a mégrégebbi, és így tovább).
ha megint tévednék, akkor bocs, ma ilyen napom van.

heki 2009.02.17. 23:14:35

1.
Örülök, hogy jellemzel, bár nem tartozik ide. De tényleg biztos így van.

2.
Ellenben aki nem hallgatott Bartókot soha, noha ott a link a szövegben, az nem csak a kultúra egy szegmensét ismeri?

3.
Ha így van, lehet-e véleménye a magas, "elit" kultúrák viszonyáról a tömegkultúrával? (Részemről nyitott vagyok, megnéztem többször is, amit küldtél.)

4.
Nem hiszek a kultúrák egyenjogúságában - ha ez értelmiségi sértettség, ám legyen.

5.
Mellesleg az orosz balett (Nurejev, Gagyilev) nem az, amit linkeltél.
Az nem orosz balett, hanem a Vörös Hadsereg Táncegyüttese az Alexandrov együttes valószínűleg.
Ez a "hadsereg, erőszakszervezet vs. művészet" kapcsolat - megérne egy posztot - érdekes módon a XX. századi birodalmi (német, szovjet és kicsit magyar), de főleg komm. kultúrákban hangsúlyos és támogatott szerepet játszott - természetesen propaganda célból.

6.
Ha figyelmesen olvasnál nem adnál a számba fölényesen olyat, amit mondtam.
"a magyar állami akármi alá nem run dmc volt keverve, hanem drum 'n base", ilyet én nem mondtam.
De ez tényleg csak hatodlagos.

7."de mégegyszer: népzene az, amit a nép csinál, a néppel él, a néphez szól úgy, ahogy a nép érti, és ennél a jazz óta a gép- és garázszenénél közelebb nem nagyon jutott senki." ez legalább oly merész kijelentés, mint az, hogy 100 év múlva mi lesz.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.17. 23:27:29

"Magyar Állami Népi Együttes (mely a nevében is hordozza az ellentmondást) alákeverve Run DMC-t."

a többi fölös szájtépés lenne.
hogy lehetne népzene, amit a nép nem ért, és hogy ne lehetne az, amit de?
meg ha a nép nem a földművelésből él, hanem szalagmunkából, akkor miért nem népzene a szalagmunkát utánzó gépzene, és miért az a béreslegény jól megrakd a szekered?
hát ezért.

magyar-magyar szótár 2009.02.18. 06:40:26

bs395 Nem is ez a baj. Tegnap olyan géphez jutottam, ami lát & hall vidijót, nosza nekiestem az artnoise-nak, az industrial -nak és: igen szegényes a YT választéka.

A Népzene vitájára.
népi i aláhúzva kövéren, a kortársnépi zene, tehát Fróccsós Jaóska, az industrial s etc.
A népzene azonban évszázadoko át csiszolódik. S mint a népmesében is: lecsiszolódik róla minden fölösleges.

Azaz : majd aztán elválik , hogy a népiesch és népi ből mi marad meg.

Népiesch költészet az sms költészet, de elképzelhető, hogy remekek csiszolódnaak ki 5-6000 átküldés s szerkesztés után.
mint ahogy a politikai humor (aneldoták)is imígyen csiszolódik...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.18. 10:51:31

@magyar-magyar szótár:
az, amit most látunk, most élünk, a második világháború óta van kialakulóban. lehet temporizálni, de ha csak ülünk és várunk, akkor az itt és mostra nem adunk választ, és hagyjuk, hogy mások próbálkozzanak, mi meg hátradőlve fintorgunk, és néha eleresztünk egy "ugye megmondtam"-ot.
én éppen ezért nem látok különbséget a népi zene és a népzene között, nem hiszem, hogy lenne bármilyen olyan kritérium, amivel a kettőt el lehetne választani, mert fogalmunk sincs, hogy mi lesz: cyberpunk, és akkor a gépzene minden klasszifikáció szerint népzene lesz, vagy összeonlás, és a világszerte megmaradó 800 millió embernek nemhogy gézpenéje, de zsembszámológépe se lesz.
amire itt is ki akarok lyukadni: ugyanazok a motívumok munkálnak nepophte alatt is, mint a béreslegények alatt, csak azt dolgozza fel, amit itt és most lát, tapasztal. mert másból nem tud építkezni. ha a formát nézük, az folyamatosan változik, de nem tűnik el nyomtalanul, ahogy nem is születik a semmiből - de ha a tartalmat, akkor igenis ez itt és most az, ami a népzene volt egy századfordulóval korábban (aminek azért volt idje csiszolódni, mert 70 év turbulencia helyett volt neki 1500 év viszonylagos stabilitása és lassú alakulása).

de most már elárulom, amivel heki felnyomta a vércukrom, és nagyrészt igaztalanul nekitámadtam az az volt, hogy ez nem zene. mert annak van egy ilyen egzakt mértékegysége, és ha nem fér bele a sablonba, akkor nem az.

industrialt meg itt találhatsz:
techno.org/electronic-music-guide/

magyar-magyar szótár 2009.02.18. 11:41:08

Pl a nyelvnek van logikája. A magyarnak gyönyörű. És AZ (a szerszáma a) Égi Reszeló lereszeli a felesleget, az a különbség az i -ben. A nyelv logikája ez az i-nyi különbség.
A kormodor lecsiszolódik -de pl nyilván van valami, ami az ippeg aktuális kormodorból megmarad (a punkból is )

Hazám hazám
Édes hazám
Bár csak határod láthatnám
Látom füstjit de csak elig
Hogy az égen feketéllik

Namost ezt nyilván egy konkrét vagabundus szerzette. (Erzik rajta..)
Aztán ennek a dalmak vannak változatai.
De nagyjából akármerre is, kb ez a TÖRSZ maradt belőle.
Holtt lehet, az eredeti szerezője, az a kóbor deák igönmegcziffrázta 48 versszakban.

Romlás is van, pl Az deákné vászna igön romlottasan (fűzfaveezetben) maradott fenn.

Ha nem lenne rádió-tévé hanghordozók, sok sok dalból
Pl a Paff a bűvös sárkányból meg a Yesterday -ből meg
mittomén a Várj, várj is meg, neféjj visszagyövöük bű
is már népi dalok lennének s aztán az i.. is lemaradhatna párszáz év alatt.
Csak erre.. már nem lesz idő...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.18. 12:11:52

de ez a lemaradás itt és most a szemünk előtt zajlik, amikor "újrafelhasználnak" az érdemes művészek. a knight rider címzenéjének taktusai kitűnő példa rá. ezért nem értem, hol csiszolódik le róla az az "i", mert ezek szerint van neki egy népi meg egy nép állapota, holott a kettő csak a szemlélő véleményében tér el, odakint, a szemlélőn kívül ilyen distinkció nincsen.

magyar-magyar szótár 2009.02.18. 13:32:06

Nem én distrikci-mikcizek, hanem a feőd dübörgi jaztat. Én fogom, ráhagyom, hogy az industrial népzene, de szerencsére nem vagyok teknősbéke, hogy megérjem, tényleg-e?
Az jutott eszembe,hopgy évekig ingáztam lemezprésüzem s más vasas 8szerszámjártó stb) között (dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz, sziszcssz, duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz dufssz duffssz duffssz )
de az ottdógozó tömegek műszak után valahogy nem vágytak industrial artnoisePUNK-ot játszani, de lehet, hogy csak a műveletlenségül volt az akadály, úgyértve, hogy nem ipar ( és képzőművészeti)művészeti főiskola kollégyistái voltak szabadidejükben.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.18. 13:38:10

mink meg műszak után vágyunk rá. merthogy műszakban dolgoznék. sőt, amikor szalag mellett álltam, akkor is vágytam rá, meg mások is. akkor is volt, aki lakodalmast hallgatott odahaza, meg most is. akkor hogy is van ez?

heki 2009.02.18. 14:04:57

@bs395:
hááát kövezz meg, de talán van a zenének sablonja, hogy mi az, mi nem.
Ez a sablont én kevés vagyok megmondani, sajnos, hogy mi is az, hol is vannak a határok, kezdve talán a hangszer fogalmával, ez elég nehéz.
Szerintem a samplerek, szintetizátorok stb. nem hangszerek, a szó konzervatív értelmében. Ezzel hitegetem magam.
Persze hol kezdődik a hangszer, érdekes kérdés, mert a fent említett néptáncosok valószínűleg egy kanna ütögetésre szájbőgő kíséretre is lazásan táncolnak.


persze így a XX. századi modern zene elég tekintélyes része (számomra) nem zene, de Bartók az, az tuti.
És ráadásul hajazva szótáríró véleményére, miszerint mennyivel ostobábbak és műveletlenebbek vagyunk zeneileg, mint elődjeink, hogy mennyire tertmészetes volt még a polgári világban is a valamely hangszeren való játék, hogy ez mennyire nem természetes most, hogy ehhez a zenei kulturálatlansághoz, amit ténleg nap mint nap tapasztalok, mennyire járul hozzá a gépzene, az is külön postot megér.
És mégha azt látnám, hogy a modern gépzene (jujj de öregess) kitágítja, finomítja a zenei ízlést, de nem.
De nem, mondom öregesen.

Ma drámaórán nagyon pici zenéket hallgattunk a kölkökkel, valamit beszéltem is hozzá, úgy tűnt, hogy rácsodálkoznak, jé, nahát, meg ilyesmi.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.18. 14:38:38

@heki:
úgy, hogy számodra, úgy teljesen meg tudok békélni vele. bocs, ha erős voltam, hirtelen felindulás volt.

a hangszer számomra az ember fejében van (agyában/lelkében/szívében, a megfelelő aláhúzandó), ott fogann meg a dallam: a gitár, a citera, a processzor csak eszköz, nem hangszer.

nem szeretem a műveletlenségek, vagy az igénytelenséget, mint minőségi kategóriákat (na jó, bevallom, hallgattam bartókot, de nem tetszett, elődjétől, liszttől viszont a manók tánca pl. igen). a múltunkból ránkmaradt dolgok nem feltétlen minőségük, értékállóságuk miatt maradtak ránk, nagyon nagy szerepe van elterjedésükben a közvetítő közegnek, akik mintegy szűrő megrostálják, hogy mi is az a kultúra. kedves, ámde naív feltételezés az ellenkezője, ezért fordulok minden "hagyomány" felé erős szkepticizmussal.

számomra a gépzene folyamatosan tágítja a zenei és egyéb ízlésemet, mert ami tetszik, annak utána nézek, hogy hol és hogyan is született, miből ered, stb.
aztán vagy tetszik, amit találok, vagy nem, de abban a pillanatban, amint rám akarják erőltetni, meg akarják mondani, hogy ez vagy az a jó és helyes, úgy elfordulok tőle, mert nem kezelnek felnőttként - majd ők tudják, mi a jó nekem.
a punk vagy a hardcore ezt a lehetőséget adja meg: nincsen közvetítő közeg, se állami, se önkéntes, se haszonelvű - keresgélj, válogass kedvedre, és ami tetszik, mert mond számodra valamit, annak örülj. és ennyi.
süti beállítások módosítása